Audiovizuální tvorba a divadlo – Katalog oborů JAMU
Audiovizuální tvorba a divadlo |
Cílem oboru Audiovizuální tvorba a divadlo je vybavit studenty odbornými technickými a technologickými dovednostmi i teoretickými znalostmi nezbytnými pro rozvoj jejich budoucí audiovizuální a strukturované multimediální tvorby v propojení s dramatickými uměními. Současně obor vytváří prostor k rozvíjení uměleckých a tvůrčích schopností studentů v oblasti, kde se propojují audiovizuální média a dramatická scénická umění.
Obor je v zásadě profilován do čtyř specifických, přitom však navzájem se doplňujících oblastí mezi audiovizí a divadlem:
1. audiovizuální tvorba a technologie jako integrální součást divadelní akce (scénografie, performance, light designu),
2. umění a technologie fotografie, tedy práce se statickým obrazem, jako nezbytným výtvarným předpokladem dramatické a filmové tvorby,
3. tvorba audiovizuální dokumentace divadla v rozpětí od divadelní publicistiky, přes žánry dokumentu, až po problematiku různých typů divadelního záznamu,
4. umění adaptace divadelního díla do filmu a naopak.
Vstupem elektronických audiovizuálních výrazových prostředků do divadelní tvorby se otevřel prostor pro nové specifické umělecké disciplíny, od živých multimediálních produkcí s audiovizuálními prvky, přes adaptace původně divadelních forem, až po přímý přenos divadelních představení a dramatických aktivit. Takto vzniklé umělecké formy mají v současné době hned několik využití. Stávají se například součástí programové nabídky masmédií a ve své audiovizuální podobě se obracejí k nejširšímu publiku. Zásadně se tak rozšiřuje možnost mapování divadelního potenciálu v celém průběhu zrodu divadelního tvaru. Jsou-li výstupy kvalitní, získávají takto vzniklé záznamy navíc rozměr dokumentu, umožňujícího zpětnou reflexi jinak těžko přenositelného a prchavého divadelního prožitku. Zvyšuje se tak možnost komplexněji sledovat vývoj dramatických, performativních umění a zásadně se proměňují podmínky odborné teoretické dokumentace a výzkumu této sféry.
Krédem ateliéru je připravit tvůrce schopné orientovat se v novém uměleckém intermediálním prostoru. Tvůrce vzdělané, kreativní, umělecky i technologicky způsobilé k vytváření vlastních audiovizuálně-divadelních projektů. Ideálním předpokladem je kultivace budoucích tvůrců k odpovídající reflexi vývoje divadla a scénických forem jak na rovině osobní tvorby, tak v historickém kontextu.
Student absolvuje teoretickou přípravu v oblasti divadelní a audiovizuální tvorby, praktická cvičení a absolventský projekt, během kterých rozvíjí svůj tvůrčí talent, schopnosti uměleckého vyjádření, získává technické a technologické dovednosti. Závěrem studia je odborně připraven v oblasti elektronických a digitálních záznamů k vytváření, zpracování a šíření audiovizuálních děl a pro aplikaci interaktivních médií v divadelních projektech.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem oboru
- vytvořit veřejně prezentovatelnou uměleckou adaptaci s originálními autorskými prvky audiovize, divadla a ostatních formách performativního umění
- dovedou výrazným autorským způsobem spolupracovat na různých formátech televizní divadelní publicistiky, televizních přenosech a záznamech divadelních představení, živých vystoupení
- jsou schopni se účastnit společné výstavy a participovat na publikaci nebo elektronické prezentaci divadelní fotografie od dokumentární až po aranžovanou, včetně ostatních forem performativního umění
- nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, flexibilně jej přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologickému řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce
- nést důsledky vlastní umělecké tvorby od společenských, přes ekonomické až po sociálně a autorskoprávní
- při řešení praktických problémů oboru a přípravě projektů využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému
- v písemném projevu teoreticky zpracovat a v uměleckém výkonu na profesionální úrovni ztvárnit určité téma s použitím samostatně zvolené metody
- prezentovat originální umělecký výkon vlastní nebo celého týmu na veřejnosti, a to i na mezinárodním fóru a jsou připraveni nést plnou zodpovědnost za práci skupiny
- si uvědomují etický rozměr uměleckého poznávání napříč věkovými i sociálními skupinami, které vstupují do otevřeného prostoru performativního umění ovlivňovaného poznáním i produkty lidské společnosti, jsou schopni na tuto situaci dynamicky reagovat, pozitivně řešit k prospěchu ostatních a minimalizovat případné negativní jevy,
- jsou schopni samostatně a odpovědně se rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům
- v umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni vzdělání,
- vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy,
- jsou schopni formulovat v kvalifikovaném projevu reflexi vlastní umělecké tvorby,
- sledují a reflektují soudobé vědecké a umělecké poznávání a vytvářejí si tak předpoklady pro další samostudium,
- identifikují a vytvářejí možnosti dalšího osobního profesionálního uplatnění a rozvoje v oboru
Dosažení minimálně 180 kreditů.
0
Aktivní studenti
|
48
|