U plně e-learningových kurzů (není živý kontakt s učitelem) je bohatá
komunikace se studentem nutná jako
Motivace - osamělé samostudium má obrovskou úmrtnost
Možnost položit dotaz - technický nebo k probírané látce
V prezenčním nebo kombinovaném kurzu je komunikace vhodná v přiměřené míře.
Problematické může být udržet komunikaci ve vhodné kvantitě. Inspirujte
studenty k diskusi, vyzvěte je k dotazům, ale nezadávejte příliš mnoho
komunikačních úkolů, které by vyžadovaly vaše individuální reakce. Stanovte
termíny, pravidla.
Komunikační nástroje
E-mail, hromadný e-mail. Ve vstupu do Záznamníku předmětu můžete
omezit seznam studentů, kterým následně rozešlete e-mail. Jde o
nejspolehlivější typ komunikace - studenti mají povinnost e-mail sledovat.
Důležitá sdělení rozesílejte e-mailem.
Poznámkový blok. Textové pole pro každého studenta, kam můžete napsat
bodované nebo slovní hodnocení či jiné sdělení. Poznámkové bloky lze
sčítat a na konci kurzu automaticky udělit známky. Lze nastavit, zda do
bloku student smí nebo nesmí nahlížet. K agendě existuje zvláštní
Nápověda.
Předmětové a tematické diskusní fórum. Využití: předmětové fórum slouží
především pro dotazy a diskuse organizačního charakteru. Tematické diskusní
fórum je vhodné na řízené diskuse s možností bodování příspěvků a přepojení
s poznámkovými bloky. Obsahuje navíc i další pokročilé možnosti nastavení,
např. hodnocení příspěvků, možnost číst fórum až po vložení příspěvku,
omezení vkládání příspěvků, nastavení přístupových práv atd. Učitel může
fóra moderovat - mazat příspěvky. Zkušenost: nestačí studenty pozvat;
stanovte téma a cíl diskuse, termíny, ev. další pravidla. K agendě existuje
zvláštní Nápověda.
Podosnova Novinky nebo diskusní vlákno Novinky. Mění-li se obsah vašeho
kurzu, je vhodné soustředit informace o nových zdrojích, povinnostech atd.
na jednom místě. Očekáváte-li změn relativně málo, pište důležité informace
do podosnovy, které nastavíte, že má být studentům implicitně rozbalená
po celé trvání kurzu. Krátká podosnova je pro čtenáře přehledná. Očekáváte-li
změn mnoho, vyčleňte na ně diskusní vlákno, informujte studenty, že do něj
nemají přispívat, ale mají jej pečlivě sledovat.
Složka Organizační pokyny ve Studijních materiálech. Komunikujete-li
prostřednictvím rozsáhlejších souborů či dopisů s pokyny, ukládejte je do
připravené složky, odkaz na ni zaveďte do osnovy a doporučte studentům ji
pravidelně sledovat. Ve složce Organizační pokyny naleznete také složku
Hromadné dopisy. Automaticky se do ní ukládají hromadné e-maily, které byly
v rámci předmětu odeslány studentům.
Diskuse studentů mezi sebou
U distančních kurzů se může jednat o silný motivační prvek - pocit
učícího se společenství. Požádejte studenty ať si navzájem radí, nechte
je prostřednictvím fóra vytvořit si skupinky pro projektový úkol ve
skupině, zašlete do fóra pro zábavu a poučení zajímavý odkaz v Internetu
a povzbuďte studenty k témuž. Zkušenost: není zaručeno, že vaše aktivita
bude "úspěšná", záleží to na míře společenskosti vašich studentů.
Experimentální využití diskuse
Diskusní vlákno lze využít jako didaktickou platformu pro prohlubování
znalostí. Předpokladem je relativně malý počet účastníků, nebo rozdělení
účastníků
do seminárních skupin (vlákna pro jednotlivé skupiny). Příklady režimů:
Každý týden v určitou dobu zformulujte ve vláknu problémovou úlohu.
Prvních několik kvalitních řešení odměňte. Odměňte také kvalitní kritiku
cizího řešení.
Každý student nechť má za úkol zformulovat ve svém vláknu tezi
(např. studenti učitelství - vymyslet dobrý chemický pokus pro 8. třídu ZŠ),
ostatní studenti mají za úkol řešení ohodnotit/provést kritiku, kvalitní
kritiku taktéž obodujte.
Tyto aktivity lze provádět také pomocí Odevzdáváren.
Diskusní vlákna se pro ně hodí zejména v případě, kdy máte dobré zkušenosti
s rozvíjením diskuse (účastníci mohou reagovat vícekrát atd.), hodnocení
celé aktivity ale může být méně přehledné - nutno ručně.
Nenašli jste odpověď? Pošlete nám svůj dotaz na jamuisfimunicz.