INDIVIDUÁLNÍ FUNDRAISING Eventy Veřejné sbírky Crowdfungové portály DMS MECENÁŠSTVÍ – DNEŠNÍ TRENDY SOUČASNÝ TYP MECENÁŠE: •Úspěšný podnikatel, který není nijak významně poznamenán historickými událostmi •Jedná se o bohaté lidi, kteří svojí prací získali významný majetek a v momentě, kdy zjistili, že vlastní o hodně více peněz, než které potřebují pro zajištění vlastních potřeb, chtějí se nějak zapsat v oblasti společenských aktivit •Dnešní český mecenáš je zhruba pětatřicátník až čtyřicátník, který vybudoval úspěšnou a udržitelnou firmu, a dívá se kolem sebe a zajímá ho, jak by mohl pomoci společnosti, ve které žije •příklad: Zdeněk Bakala, Karel Janeček, Libor Malý (Jobs.cz), • • 2 MECENÁŠSTVÍ – DNEŠNÍ TRENDY KLUBY PŘÁTEL, KLUBY PATRONŮ •Smyslem je především zapojit mecenáše do aktivit organizace •INDIVIDUÁLNÍ DÁRCE = PATRON/MECENÁŠ •Hlavním cílem je seznámit mecenáše s konkrétními projekty, které chce organizace realizovat, aby je podporovali •Za tuto podporu organizace nabízí výhody odstupňované dle výše podpory ze strany mecenáše •Jednotliví mecenáši mohou získat různé statuty, např. přítel orchestru, patron orchestru, mecenáš orchestru •Divadlo v Dlouhé - Klub patronů •Dvořákova Praha - Klub mecenášů •NdB - Klub mecenášů •Buranteatr - Divadlo patří těm, kteří ho podporují •Bezbariérové divadlo Barka - Podpoř Barku • • 3 CHARITATIVNÍ AKCE (BENEFICE) •Může mít různou formu: festival, hudební / divadelní / výtvarná / sportovní akce, aukce, tombola, prodejní výstava, ad. • •K benefičním akcím lze přistupovat jako k projektům, které ale nemají mít vyrovnaný rozpočet, nýbrž by měly být ziskové •Zisk je pak použit na předem určený cíl • •MDA Ride - spanilá jízda Prahou • • • 4 PRAVIDLA PRO POŘÁDÁNÍ BENEFICE • 6 týdnů před akcí mít dohodnutého zlatého, stříbrného a bronzového sponzora • Sponzoři platí náklady na organizaci akce • hlídat datum – nesmí se krýt s významnou událostí ve sportu, kultuře, ne ve svátek, prázdniny, apod. • při „open air“ akci mít zajištěnou „deštivou“ variantu • největší síla je v programu akce • dopad zvyšuje „přenášení akce“ médii • pokud zapojujeme dobrovolníky, musí být důsledně proškoleni (co je to za akci, kdo jí pořádá, co je jejím cílem, apod.) 5 CHARITATIVNÍ AKCE (BENEFICE) •Součástí benefice nebo zcela zvlášť může probíhat: •Veřejná sbírka •Dražba •Tombola •Prodej předmětů • • • • 6 VEŘEJNÁ SBÍRKA •Upraveno zákonem o veřejných sbírkách č. 117/2001 Sb. Veřejnou sbírkou je získávání a shromažďování dobrovolných peněžitých příspěvků od předem neurčeného okruhu přispěvatelů pro předem stanovený veřejně prospěšný účel, zejména humanitární nebo charitativní, rozvoj vzdělání, tělovýchovy nebo sportu, nebo ochrana kulturních památek, tradic nebo životního prostředí (dále jen "sbírka"). Sbírku je oprávněna konat za podmínek stanovených tímto zákonem pouze právnická osoba. dostupné zde: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-117/zneni-20160101 • • 7 VEŘEJNÁ SBÍRKA •Sbírku smí organizovat pouze právnické osoby na základě písemného oznámení příslušnému krajskému úřadu •Pokud tak neučiní, mohou být postiženi pokutou až do výše 500.000,- Kč •Sbírkou je myšleno shromažďování výhradně finančních prostředků, nikoliv hmotných darů •Sbírku lze konat na dobu určitou nebo na dobu neurčitou. Sbírku na dobu určitou lze konat nejdéle po dobu 3 let ode dne oznámení sbírky • • • 8 VEŘEJNÁ SBÍRKA •Veřejnou sbírku nemusí organizovat pouze NNO, ale také např. obce či podnikatelské subjekty •Důležité je, že finance jsou sbírány za veřejně prospěšným účelem •Účel, pro který byla sbírka zřízena, lze v jejím průběhu měnit jen v případě, že původní účel zanikl !!! •Zákon zakazuje souběžné konání více sbírek k témuž účelu jedním organizátorem •Jedna instituce může organizovat více sbírek, ovšem každá z nich musí být za jiným účelem a samostatně účtována • • • • 9 VEŘEJNÁ SBÍRKA ČISTÝ VÝTĚŽEK •musí být použit jak organizátorem, tak příjemcem výhradně ke stanovenému účelu •Vzniká uhrazením nezbytných nákladů z celkového výtěžku (zákon upravuje, že organizátor sbírky může použít max. 5 % hrubého výtěžku na úhradu nákladů spojených s organizací sbírky) • • • • 10 VEŘEJNOU SBÍRKOU NENÍ •shromažďování finančních prostředků, které konají politické strany nebo politická hnutí, spolky, společnosti, svazy, hnutí, jakož i odborové organizace • •shromažďování finančních prostředků církvemi a náboženskými společnostmi • • • 11 VEŘEJNÁ SBÍRKA V ČR •v České republice je momentálně provozováno cca 2000 sbírek organizované neziskovými organizacemi, obcemi, kraji či podnikatelskými subjekty •Nejúspěšnější sbírky jsou v oblasti sociální a zdravotní podpory či v mimořádných situacích (např. živelné či válečné pohromy) •Nejúspěšnější mimořádná sbírka: Člověk v tísni v roce 2002 v rámci sbírky SOS Povodně vybrala 269 milionů CZK •Historicky nejvýznamnější kulturní sbírka: vybudování Národního divadla (probíhala v letech 1850 – 1884) • • • • 12 ÚSPĚŠNOST SBÍRKY ZÁLEŽÍ NA •Důvěryhodnosti pořádající organizace •Transparentním chování •Reprezentativním patronovi sbírky (není podmínkou) •Účelu sbírky – veřejností vnímaný jako potřebný, žádoucí a vyžadující osobní podporu občanské společnosti •Mediální podpoře sbírky i tématu •Dostatečné škále možností, jak sbírku podpořit • • • • 13 VEŘEJNÁ SBÍRKA Sbírat finanční příspěvky v rámci veřejné sbírky můžeme prostřednictvím: •zvláštního bankovního účtu zřízený pro tento účel •DMS •On-line (kartou, převodem aj.) •Crowdfundingových portálů •pokladničky •prodeje předmětů/certifikátů (ČvT – Skutečný dárek) •prodeje vstupenek na veřejné a všeobecně přístupné akce •složením hotovosti do pokladny • 14 DRAŽBA (AUKCE) = prodej věci, která se tímto způsobem nabízí ke koupi neurčitému množství subjektů, přičemž je prodána tomu, kdo nabízí nejvíce •Dražit se může v podstatě cokoliv •Může se dražit za přímé účasti dražitelů v rámci společenského programu nebo dálkově • •UNICEF Česká republika – Aukce panenek: Adoptuj panenku a zachráníš dítě • 15 TOMBOLA (VS.LOSOVAČKA) 16 •Jedná se o předměty – dary od fyzických nebo právnických osob, případně vlastní produkty •Nutné předem informovat obecní úřad a uhradit správní poplatek ve výši 500 Kč •Nepeněžité výhry nesmí přesáhnout částku 200.000,- Kč a hodnota jednotlivé výhry nesmí přesáhnout 20.000,- Kč •Tomboly s herní jistinou do 50.000,- Kč úřední omezení (razítka, tisky, evidence, aj.) •Řídí se Zákonem o loteriích č. 202/1990 Sb. •dostupné zde: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1990-202 • • • PRODEJ PŘEDMĚTŮ 17 •Předměty přímo vyrobené v neziskové organizaci klienty (např. chráněné dílny) •Předměty vyrobené pro neziskovou organizaci (např. panenky pro UNICEF) •Předměty, které jsou formou sponzoringu darované neziskové organizaci • •Nutné, aby kupující znal, jaká část z celkové ceny zboží je určena na sbírku • • • DMS 18 DŮVODY VZNIKU: •Zjednodušit poskytování darů individuálním (drobným) dárcům •Oslovit velkou skupinu potenciálních přispěvatelů •Umožnit darovat i menší finanční prostředky •Aktuálně reagovat na vznik veřejné potřeby (živelné pohromy) •Pomoci dárcům orientovat se v neziskovém sektoru •NEVÝHODA = anonymní dárce • • • DMS 19 •Jedná se o společný projekt občanského sdružení Fórum dárců a Asociace provozovatelů mobilních sítí •Tento systém je celosvětově ojedinělý •ČR je první zemí, kde služba funguje, další zapojené země jsou Slovensko a Bulharsko • • •V rámci mezinárodní Ceny Asociace mobilní komunikace (GSM Association Award) v Cannes, byly české DMS vyhlášeny jedním ze čtyř nejlepších veřejně prospěšných projektů v oblasti GSM • DMS 20 •Od 1. srpna 2013 se díky vstřícnému kroku ze strany všech tří mobilních operátorů zvýšil příspěvek pro neziskové organizace z 27 Kč na 28,50 Kč. Zbylá částka i nadále pokrývá technické, organizační a koordinační zajištění projektu, včetně servisu pro neziskové organizace a veřejnost. Mobilní operátoři své služby poskytují bezplatně. •Od 1. ledna 2006 vstoupila v účinnost novela zákona o DPH, která vyřešila problém odvodu DPH u dárcovských SMS. DMS tak stojí rovných 30 korun a příspěvek pro NNO je zcela osvobozen od platby daně z přidané hodnoty. • • • AKTUÁLNÍ DMS • JEDNORÁZOVÁ: • 87 777 poslat SMS ve tvaru: DMS HESLOPROJEKTU 30/ 60 / 90 • TRVALÁ: • 87 777 poslat SMS ve tvaru: DMS TRV HESLOPROJEKTU 30/ 60 / 90 • 21 ON-LINE DAROVÁNÍ - CROWDFUNDING • Komerční portály: •Hit hit, •Startovač, •Nakopni mě, aj. •Společné – jde o prodej služeb a zboží, příjem je předmětem daně z příjmů, NNO si často zakládá s.r.o. , nejde o darování v pravém slova smyslu, platí se procenta provozovateli portálu, cílová částka se získá jen při jejím dosažení. Při nedosažení cílové částky jsou peníze vráceny „dárcům/kupujícím“ • Darovací, neziskový portál darujspravne.cz •Je cílová částka •Odměny jsou symbolické, nemusí být, z pohledu auditu je lepší je neuvádět •Získáte všechny prostředky, i když nedosáhnete na cílovou částku •Jde o dary, osvobozeno od daně darovací •Znáte své dárce, pokud oni souhlasí 22