pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •1 • • • • karkulky •Dárcovství a dobrovolnictví • • pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 2 Struktura přednášky n nÚkoly z minula nVymezení a definování filantropie nVývoj a podmínky rozvoje filantropie nCSR= Corporate Social Responsibility pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Právní formy v odvětví kultury dle NIPOS 3 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Situace dárcovství v ČR I. 4 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Situace dárcovství v ČR II. 5 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Rámcové srovnání indiv.dárcovstí ČR vs.svět 6 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text USA ČR nVeřejné zdroje: 47 % nVlastní příjmy : 26 % nJednotlivci: 21 % nJiné zdroje: 5 % 7 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Možné důvody: nLiberální tradice angloamerického světa vs. kontinentální tradice sociálního státu nDaňová legislativa a daňové zatížení nKostelní sbírky v ČR (není povinnost je evidovat)…. n 8 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 9 Co je to filantropie? n nfilos- milující + anthropos – člověk n nje to tedy láska k člověku, lidumilnost n nsouhrn činností a chování, které vedou k vědomé podpoře druhých osob (jednotlivců, skupin, organizací) n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 10 Definice filantropie nFilantropie je mechanismus, skrze něhož lidé vyjadřují své humánní impulsy a potvrzují svoje členství ve společnosti (Theresa Llyod) n nFilantropie zahrnuje dary nebo poskytnutí peněz na různé hodnotné dobročinné účely (Wikipedia) n nFilantropie se odkazuje na využívání osobního bohatství a schopností ve prospěch specifických veřejných účelů (Anhaier) n n nDobrovolné dávání za účelem podpory činností, které vedou k vědomé podpoře třetích osob (jednotlivců, skupin, organizací) bez nároku na finanční odměnu. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 11 Doplňte sami dle definice….. nKdo dává: nCo dává: nKomu dává: nNa co dává: nZa jakých npodmínek dává: n n n George Soros pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 12 Altruismus vs. filantropie nAltruismus je morální princip předpisující upřednostnit účely jiných, potlačit vlastní egoismus nebo také nezištná služba bližnímu, ochota obětovat vlastní zájem ve prospěch jiných, mravní princip, podle něhož je blaho jiného a on sám mravně důležitější než mé vlastní já a vlastní blaho, resp. reálné chování založené na těchto principech nebo jim odpovídající. Altruismus je tedy morální princip i reálné chování, zaměřené na kohokoliv kromě nositele altruismu. n nFilantropie je také reálné chování, řídící se uvedenými altruistickými mravními principy, ale na rozdíl od altruismu se zaměřuje obecněji: nikoli jen na lidi z bezprostředního okolí nositele, nýbrž i mimo ně. Pojem filantropie je navíc bohatší o institucionální rozměr. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 13 Kořeny a současnost filantropie nNejprve: péče o osiřelé děti, starce, chudé, … nNyní: také péče o kulturní památky, duchovní blaho, vzdělávání, rozvoj vědy a výzkumu, .. n nZ historie filantropie se dozvídáme, že např.: základním motivem vztahu k druhému ve starověku a středověku bylo Ježíšovo přikázání lásky "Miluj svého bližního jako sebe samého". Slovo milosrdenství obsahuje lásku, odpuštění i starost, péči, která vyplývá ze závazku vůči bližnímu. nRenesance a osvícenství přineslo zcela nové motivy do filantropie, jde doslova o byrokratickou revoluci. Péče o chudé je promýšlena jakou součást správy státu, stát organizuje a přebírá funkce původně církevních špitálů. Zde se začíná utvářet prostor pro filantropické aktivity významných společenských a kulturních osobností. nModerní industriální společnost národních států v době romantismu probouzí nacionální myšlení a formuluje myšlenku vzájemnosti. Péče o společné věci je obohacena hodnotou "národního života". Novým mohutným impulsem pro filantropii je pak kumulování kapitálu v rukou podnikatelsky úspěšných jednotlivců. Díky těmto motivům, větší organizovanosti a snadné komunikaci, začínají působit velké neziskové organizace typu Armáda spásy a YMCA - u nás známá jako Křesťanské sdružení mladých lidí. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 14 Bída jednotlivců + řešení individuálních problémů [ racionální řešení problémů obecných pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 15 Samaritánovo dilema nJames Buchanan (viz. veřejné finance) n nPomáhat někomu znamená podlamovat jeho motivaci pracovat n â n nPomáhat či nepomáhat? n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 16 Forma občanské spoluúčasti: nFilantropie jako taková nabízí širokou škálu možností občanské participace na veřejném životě od „nenáročných forem“ občanské solidarity (anonymní účast na veřejných sbírkách) po aktivní vstup do věcí veřejných na různých rozhodovacích úrovních (podpora akcí proti postavení hypermarketu v obci, kde žiji, podpora snah vedoucí ke změně obecně platné legislativy). n nFilantropické akty umožňují existenci občanského sektoru, jeho fungování, jeho činnost. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 17 Dělení filantropie nIndividuální: jedinec, rodina, -Historicky nejstarší formou (poskytování almužen) n nInstitucionalizovaná: firemní, nadační n- Církevní společenství (již od 12. stol.) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 18 Podmínky rozvoje filantropie nVelký počet ekonomicky nsilných subjektů n nVýchova k filantropii (existence nobčanských organizací a njejich aktivit, vzdělávací soustava,…) n nRozvoj komunit (inspirace nobčanů řešit věci veřejné) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 19 Dobrovolnictví pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 20 Práce s dobrovolníky nZákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě nZákon zavádí do českého právního řádu několik zcela nových pojmů. Jedná se např. o pojmy nDobrovolník – člověk vykonávající dobrovolnou činnost, resp. práci bez nároku na finanční ohodnocení nDobrovolnická činnost – aktivity spojené s organizací dobrovolnictví nDobrovolnická služba – výkon dobrovolné práce na základě smluvního vztahu (krátkodobá a dlouhodobá – delší než 3 měsíce) n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 21 Další pojmy…. -vysílající organizace (v ČR 76) nObčanské sdružení nObecně prospěšná společnost nCírkev nebo církevní právnická osoba nTato NNO dostává od MV akreditaci na 3 roky, může být obnovena. n n- přijímající organizace (státní správa, samospráva, fyzická osoba, …..) n Zákon upravuje postavení dobrovolníka – zakotvuje povinnost uzavírat smluvní vztahy, čímž poskytuje dobrovolníkovi vysokou míru ochrany, upravuje nábor, evidenci, přípravu a vykonávání dobrovolnické činnosti, poskytuje podporu a motivaci nezaměstnaným,.. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 22 Kdo není dobrovolník n1) Osoba, která vykonává dobrovolnickou činnost, je v pracovněprávním vztahu k příjemci činnosti n n2) Osoby vykonávající ncivilní vojenskou službu (dříve) n n3) Členové Červeného kříže n 4) Dobrovolní hasiči n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 23 Uplatnění dobrovolníků v ČR... nOchrana životního prostředí (Hnutí DUHA, Děti země, Český svaz ochránců přírody) nHumanitární organizace a organizace na ochranu lidských práv (ADRA, Člověk v tísni při ČT) nSociální a zdravotní oblast (Česká katolická charita, Fokus) nKulturní oblast nSportovní a vzdělávací činnost (Sokol, Skaut, Orel) nZahraniční dobrovolná služba (ADRA) n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 24 Metody ocenění dobrovolné práce n1. Output-related method n2. Input–related method nGlobal Substitute Method nSpecialized Substitute Method nCost Opportunity Method n3. MPSV n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 25 1. Output-related method n nOcenění hodnoty poskytnutých služeb a odečtení jejich nákladů na vstup n n nNáklady na vstup = náklady na nábor a školení + vybavení a zařízení+ materiální náklady n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 26 2. Input–related method nVyjádření hodnoty času potřebného na práci nNáklady na pronájem placené síly k provedení práce nPrůměrný plat specialisty na provedení neplacené práce nTržní mzda, o kterou dobrovolník přichází výkonem neplacené práce n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 27 3. MPSV nKvalifikovaná práce - Průměrná mzda nebo 6.platová třída n nNekvalifikovaná práce – minimální mzdové tarify v katalogu, vydávaném MPSV pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 28 Medializace firemní filantropie v roce 2008: Filantropie v jednotlivých skupinách médií: pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 29 Top média o filantropii pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 30 Corporate Social Responsibility - CSR = Společenská odpovědnost firem n n nLiší se z pohledu: nmanagementu nmarketingu nEvropské unie pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 31 Corporate Social Responsibility nse začala rozvíjet už od poloviny 20. století především v USA, kdy Bowen vydal knihu Social Responsibilities of the Businessman (1953), v níž definuje společenskou odpovědnost jako závazek podnikatele uskutečňovat takové postupy, přijímat taková rozhodnutí, nebo následovat takový směr jednání, které je žádoucí z hlediska cílů a hodnot naší společnosti. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 32 Pohled managementu n nCarrollova čtyřdílná definice CSR, která se skládá z následujících složek: nEkonomická odpovědnost, kdy na sebe podnik bere závazek vyrábět výrobky a služby a prodávat je za spravedlivou cenu, nZákonná odpovědnost, kdy na sebe podnik bere závazek chovat se v souladu s místní legislativou, nEtická odpovědnost, kdy na sebe podnik bere závazek chovat se v souladu s očekáváním společnosti, která nejsou upravena legislativou, nDobrovolná, resp. filantropická odpovědnost, která není společností očekávána, ale nabývá na strategické úloze. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 33 Pohled marketingu nPracuje jen s filantropickou odpovědností: nÚčelové sponzorství (MUSH sponzoring) nSociální marketing nCause related marketing nProto CSR (mylně?) označována za „nálepku“ kvalitního PR nV ČR tento trend prosazuje Fórum dárců (poté, co opustilo lobbing za prosazení daňových asignací) nKonference: CSR- značka, která se vyplácí nProjekt: Sociální marketing – prostor pro inovativní marketingové kampaně n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 34 Pohled EU n„CSR – je dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí s firemními stakeholders“ (Trnková, 2004 dle Zelené knihy, 2001) npodporuje tedy dobrovolný, nikoli povinný charakter společenské odpovědnosti firem!!! pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Společenská odpovědnost firem •způsob dobrovolného jednání podniku, který zásadním způsobem přispívá ke zvyšování důvěryhodnosti podniku v očích zákazníků, obchodních partnerů i společnosti jako celku • •společensky odpovědné firmy staví na první místo dodržování postupů, které mu přikazují legislativní předpisy, a nad jejich rámec dlouhodobě uplatňují odpovědné, etické chování vůči svému okolí 35 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text společenská odpovědnost firem •principy společenské odpovědnosti firem tak druhotně působí i na ekonomickou výkonnost, zvyšování hodnoty a posilování konkurenční výhody firmy. • •společenská odpovědnost firem je postavena na třech pilířích – ekonomickém, společenském a environmentálním • •společensky odpovědná firma by se měla věnovat stejnou měrou všem třem oblastem, protože jsou vzájemně provázány 36 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text CSR- EKONOMICKÝ pilíř •v ekonomické oblasti se od firmy očekává transparentní podnikání a pozitivní vztahy s investory, zákazníky, dodavateli a dalšími obchodními partnery • •sledují se také její dopady na ekonomiku na regionální, národní i globální úrovni, například prostřednictvím rozvoje zaměstnanosti či boje proti korupci 37 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text CSR - SOCIÁLNÍ pilíř •v sociální oblasti se odpovědné chování firmy zaměřuje na přístup k zaměstnancům a podporu rozvoje regionu • •podnik tak pozitivně působí na životní úroveň, zdraví, bezpečnost, vzdělávání a kulturní rozvoj občanů 38 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text CSR- EKOLOGICKÝ pilíř •v environmentální oblasti si podnik uvědomuje své dopady na životní prostředí včetně ekosystému, půdy, vzduchu a vody • •předpokládá se, že svou podnikatelskou činnost bude vykonávat tak, aby chránil přírodní zdroje a co nejméně se svými aktivitami podílel na zatěžování životního prostředí 39 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Přínosy principu CSR pro firmy •Jednání podniku v souladu s principy společenské odpovědnosti přináší podniku řadu výhod a zisků především nefinančního rázu •posilování důvěryhodnosti firmy, •jednodušší získávání obchodních partnerů a posilování vzájemných vztahů, •budování reputace a z ní vyplývající silné pozice na trhu, •odlišení od konkurence, zviditelnění značky pro spotřebitele, •zvýšení spokojenosti a loajality stávajících zaměstnanců, •možnost získání a udržení kvalitních zaměstnanců, •přímé finanční úspory spojené s ekologickým chováním (např. úspora energie, opětovné využití odpadového materiálu ve výrobě), •zvýšení obratu, •zvýšení kvality produktů či služeb, 40 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Přínosy principu CSR pro NNO •pokud se firma rozhodne zabývat společenskou odpovědností, tak by její aktivity měly být prvotně prospěšné pro podporované organizace, současně ale musí kladně působit i na podnikání samotné firmy • •aktivity v rámci společenské odpovědnosti firmy jsou dlouhodobou investicí do rozvoje firmy, která se vrací posílením firemní pozice na trhu a zvýšením hodnoty pro akcionáře, přínosy plynoucí z odpovědného chování firmy se však jen velmi těžko dají vyjádřit ve finanční podobě 41 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Děkuji za pozornost! J