pruh_TITL text logoC Fundraisingový audit Firemní /soukromý fundraising – reklamní/sponzorská nabídka Simona Škarabelová pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fundraising - jeho audit nSoučasné zdroje, jejich rozložení nBudoucí potřeby v horizontu 1 – 3 let nStanovení cílů na rok - SMART cíle nSpecific nMeasurable nAchievable nRelevant nTimebound nStanovení nejvhodnějších metod, zdrojů a okruhů dárců do budoucna,a to ze všech okruhů zdrojů: nVeřejné zdroje, firmy, vlastní příjmy 2 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Soukromý sektor jako zdroj financování •tento sektor reprezentují nejrůznější podniky •počátky spolupráce podniků a NNO můžeme hledat již v druhé polovině 19. století •ve světě (zejména v anglosaské oblasti) má soukromý sektor vedle individuálních dárců a nadační podpory zásadní význam •V ČR existuje z historických, mocenskopolitických důvodů zpoždění, spolupráce podniků a NNO mohla začít až po roce 1990 • • • 3 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Soukromý sektor jako zdroj financování • 4 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zdroje financování kultury, r.2009 5 Sektor či subsektor Objem prostředků v mil. Kč Podíl na celku v % Ústřední vládní instituce 8 162 4,0 Místní vládní instituce 20 127 9,9 Veřejný sektor celkem (konsolidované výdaje) 28 289 13,9 Domácnosti 50 169 24,7 Nefinanční a finanční podniky 115 381 56,9 Nevládní neziskové instituce 8 653 4,3 Soukromý sektor celkem 174 203 85,9 Evropské strukturální fondy 250 0,13 Jiné mezinárodní instituce 34 0,02 Ostatní svět celkem 284 0,2 Zdroje celkem 202 776 100,0 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Od r. 2010 ČSÚ sleduje Kulturní a kreativní odvětví = KULTURA (tj. nárůst financí hlavně ze soukromých zdr. 6 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Vývoj v dalších letech – zdroj SÚNI 7 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Kam zdroje financování kultury směřují? (dle ČSÚ) 8 •Hlavní směry toku zdrojů •Veřejné zdroje a ostatní svět → Kulturní dědictví •Domácnosti → Kulturní média (audio a video, knihy, tisk) •Podniky → Živá uměl. tvorba (reklamní a architektonické činnosti) •Neziskové instituce → Správní aktivity (ochrana autorských práv) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zásady úspěšného firemního fundraisingu •Základem je vycházet z preferencí, postojů a hodnot potenciálního sponzora: •zeptat se sám sebe, proč by nás podnik měl podpořit •zdali splňuje tři pilíře společenské odpovědnosti •zdali budeme podniku posilovat dobré jméno u zákazníků • •V první fázi se nikdy neříká, kolik má podnik věnovat, ale co prostřednictvím věnování může získat Např. díky spolupráci s naší NNO mohou tržby vašeho podniku vzrůst až o 10 % a to přitom do podpory NNO zainvestujete pouze 1 %. • • 9 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Dělení podnikových dárců 10 •PODNIKY NABÍZEJÍCÍ PENĚŽNÍ PODPORU •PODNIKY NABÍZEJÍCÍ SLUŽBY •PODNIKY NABÍZEJÍCÍ VĚCNOU PODPORU •PODNIKY NABÍZEJÍCÍ PODPORU PŘI PR NESTÁTNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE • pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Podniky nabízející peněžní podporu 11 •Jednorázové dary •Sponzorské příspěvky •Prostřednictvím fondu •Podnikové nadace / nadační fondy •Oceňování projektů / stipendia •Kupování produktů NNO • pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Podniky nabízející služby 12 •Prostory •Dopravu •Hostinské služby •Poradenství •Právnickou podporu •Půjčování zaměstnanců •… • pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Podniky nabízející VĚCNOU podporu 13 • •Technické přístroje (počítače) •Dopravní prostředky •Nábytek •Vybavení kanceláří •Nápoje / stravování •Jinou věcnou podporu • pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Podniky nabízející podporu při PR NNO 14 •Tisk a distribuce pozvánek nebo plakátu •Reklama v novinách, rádiu, televizi •Reklama v rámci internetových portálů •Zorganizování recepcí • pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Podpora NNO jako součást: • 15 http://img.ihned.cz/attachment.php/590/53222590/5NbvaShtMI3QuD2k17xAdCJolzpmKPHO/Spolecenska_odpove dnost_firem_-_CSR_-_Corporate_Social_Responsibility_-_ilustrace_nasirkhan_shutterstock_110591660.jp g pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Podpora NNO jako součást společenské odpovědnosti firem •Viz. podklady k přednášce 02 •podnikatelé v podmínkách nové, rychle se rozvíjející tržní ekonomiky pečovaly o své zaměstnance a nevyužívali je pouze jen jako pracovní sílu určenou k dosažení zisku •osvícení podnikatelé stavěli svým zaměstnancům ubytovny, školky pro jejich děti •postupně se stávali podporovateli veřejně prospěšných aktivit • 16 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text DÁRCOVSTVÍ VERSUS SPONZORING 17 •SPONZORING = podpora NNO ze strany podnikatelských subjektů, kdy podporovatel očekává na rozdíl od poskytnutého daru určitou protihodnotu •Protihodnotou bývá často zviditelnění sponzora, který sponzoring zahrnuje do své marketingové strategie •Sponzor obvykle požaduje uvedení svého loga, zformulované věty, svých výrobků na propagačních materiálech a na akci samotné pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text PROTIHODNOTA PRO našeho sponzora 18 •VIDITELNÁ REKLAMA V MÉDIÍCH •REKLAMA VIDITELNÁ NA MÍSTĚ SVÉHO UVEDENÍ •OSOBNÍ KONTAKT: •Vyjmenovávání sponzorů •Realizace společenských sponzorských akcí •VIP prostor pro sponzora / sponzorské stany • • • pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Příkladu sponzorů v kultuře nUniCreditBank – Filharmonie Brno nČeská spořitelna – Česká filharmonie nKarlovarské minerální vody nČeský slavík Matonni nMagnesia Český lev nE-Finance – NdBrno –Chytrá podpora = sdílený marketing nRenoCar – NdBrno (product placement) 19 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Postavení sponzorů 20 •Generální partner – nejvyšší statut pro sponzora mimo zaměření marketing a PR (pouze jeden) •Hlavní mediální partner – nejvyšší statut pro mediálního partnera (mohou být i dva ale z jiné oblasti, např. jeden televize, druhý deník) •Mediální sponzor – neomezené množství (časopisy, noviny, televize, rozhlas, atd.) • • pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Postup při jednání s podnikem 21 Vypracování základní nabídky sponzorovi (projektová skica) 1.Poslání, základní zaměření spolupráce 2.Analýza cílových skupin 3.Způsob prezentace před spoluprací a během ní 4.Konkrétní využití prostředků poskytnutých sponzorem 5.Termíny 6.Kvantifikace nákladů (rozpočet) 7. !!! Skica by měla být věcná, výstižná a měla by mít přiměřený rozsah !!! NÁVOD, JAK LZE NAPSAT ŽÁDOST O SPONZORING pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Úkol do předvánoc (20/12 2017 – poslat mi do mailu) nSepište konkrétní žádost o sponzorství/reklamní nabídku, která souvisí Vaším reálným projektem. 22