pruh_TITL text logoC Definice fundraisingu a jeho místo v životě NNO Simona Škarabelová pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Obrázek dostupný z: http://jacobswellappeal.org/wp-content/uploads/2014/01/fund-raising.jpg CO SI PŘEDSTAVUJETE POD POJMEM FUNDRAISING? 2 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Obrázek dostupný z: http://jobs.thirdsector.co.uk/getasset/e53d6eeb-4db1-4b3c-b22c-0a805895a1de/ 3 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fundraising… •nemá doposud přesný ekvivalentní překlad do češtiny. • •se zabývá shromažďováním veřejných prostředků. • •se soustředí na získávání financí pro fondy, nadace, projekty od firem, donátorů a sponzorů. • •se zabývá nejen shromažďováním financí. 4 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fundraising… •lze volně přeložit jako „získávání fondů“. • •… představuje systematické získávání finančních i nefinančních zdrojů, které nezisková organizace potřebuje k realizaci svého poslání prostřednictvím jednotlivých projektů. • 5 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fundraising n nJde jen o prostředky??? njen o PENÍZE??? njen o DARY??? n nNIKOLI!!!! nJde o to, získat především DÁRCE!!! nFriend/fun raising n n 6 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zrod fundraisingu I •koncem 40. let 20. stol. vznikl v USA •Do této doby nefungoval žádný systém ve shromažďování prostředků pro činnost charitativních organizací, resp. nestátních neziskových organizací (NNO). •Množily se stížnosti na způsoby vybírání i využívání získaných finančních prostředků. •Jednoduše NNO nebyly kontrolovány a nemusely vykazovat, co se shromážděnými prostředky dělají. 7 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zrod fundraisingu II •První impuls o nekontrolovatelnosti NNO přišel ze strany soukromého sektoru: Sdružení personálních ředitelů amerických firem (Federal Personnel Council) se snažilo zformulovat obecně platná pravidla pro čerpání financí. •Později byly tyto aktivity podpořeny státní správou: 1956 - jmenován prezidentský poradce zodpovídající za jednotnou strategii shromažďování prostředků pro charitativní účely. 1958 - registr NNO, které splňovaly zadaná kritéria pro vedení celostátních kampaní (např. Americký ČK). 8 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zrod fundraisingu III •Nejdříve se fundraisingové kampaně týkaly zdravotní a sociální oblasti. •Roku 1971 byly v USA umožněny srážky ze mzdy (payroll) pro dobročinné účely. •Mimo USA je pojem fundraising používán velmi krátkou dobu. •Podpora NNO se z historického hlediska územně liší (USA versus Evropa). • 9 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text NÁRODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ A NESTÁTNÍ NEZISKOVÝ SEKTOR qNárodní hospodářství qco to je a z čeho se skládá? qPestoffův trojúhelník qnástroj pro snadné vymezení nestátního neziskového sektoru (NNS) qkritéria financování, vlastnictví, formalizace qvymezuje: veřejný sektor, soukromý sektor (trh), domácnosti a NNS qsmíšené (soukromá střední škola) a hraniční (penzijní fond) organizace qNNS: ta část národního hospodářství, jejíž cílovou funkcí není zisk… ale přímý užitek •10 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text EKONOMICKÉ POJETÍ (PESTOFFŮV TROJÚHELNÍK) n n n n n n n n n n n n n n n nPestoff, V.A.: Reforming social services in central and eastern Europe an eleven nation overview, Gryf, Poland, Cracow, 1995 •11 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text REPREZENTACE SEKTORŮ V ČR (DLE ROZHODOVÁNÍ) qveřejné organizace (z politického rozhodnutí): příspěvkové organizace, organizační složky státu, města a obcí, státní podniky qnestátní ziskové organizace (ekonomické rozhodnutí): obchodní společnosti, živnostníci qnestátní neziskové organizace NNO (dobrovolné rozhodnutí): spolky, obecně prospěšné společnosti, nadace, nadační fondy, ústavy, církevní organizace qNNO dle charakteru globálního poslání: qorganizace vzájemně prospěšné (členské potřeby) qorganizace veřejně prospěšné (služby pro veřejnost) •12 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY NESTÁTNÍCH NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ (NNO) q qStrukturálně-operacionální definice (Salomon a Anheier, 2011) qorganizovanost (organized), qsoukromé vlastnictví (private), qnerozdělování vytvořeného zisku mezi „vlastníky“ (non-profit), qsamosprávné řízení a nezávislost (self-governing), qdobrovolné zapojení (voluntary). n •13 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Právní formy organizací v sektorech dle zisku 14 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Definice NNO •NNO (Nestátní nezisková organizace) • „Nestátní neziskové organizace jsou organizace, které nejsou založeny za účelem naplňování (dosahování) zisku. Základním impulsem pro jejich založení je snaha řešit konkrétní problémy nebo jim předcházet, a to bez ohledu na ziskovost činnosti. Na rozdíl od soukromých komerčních firem totiž hlavním měřítkem není finanční zisk, ale schopnost naplňovat veřejně prospěšnou činnost.“ (Zdroj: www.czech.cz) • 15 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Definice NNO •NNO (Nestátní nezisková organizace) • •„Neziskové organizace jsou charakterizovány jako takové organizace, které nevytvářejí zisk k přerozdělení mezi své vlastníky, správce nebo zakladatele. Zisk sice mohou vytvořit, ale musí ho zase vložit zpět do rozvoje organizace a plnění jejího poslání.“ (Zdroj: www.neziskovky.cz) 16 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text nezisková organizace • -existuje za účelem naplnění svého POSLÁNÍ/MISE/veřejně prospěšná činnost - „Posláním České filharmonie je provozování koncertní, výstavní, vzdělávací a výchovné činnosti a rozvoj tradice budovy Rudolfina jako koncertní síně a galerie, které představují nejlepší umělce tuzemské i zahraniční kulturní scény.“ (Zdroj: Zřizovací listina České filharmonie,dostupná na: http://www.ceskafilharmonie.cz/media/1289/cf_zrizovaci_listina_ceske_filharmonie.pdf) „Hlavním účelem Divadla je uchovávat a rozvíjet divadelní a hudební kulturu ve všech formách odpovídajících obsahu jeho činnosti, a zároveň soustavně podporovat novou divadelní a dramatickou tvorbu.“ (Zdroj: Zřizovací listina Národního divadla Brno, dostupná na: http://www.ndbrno.cz/file/4082) 17 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text POČET NNO v ČR (2014-2016) 18 ROK Nadace Nadační fondy Obecně prospěšné společnosti Zapsané ústavy Církevní organizace Spolky Pobočné spolky 2014 (prosinec) 508 1 407 2 926 123 4 158 86 956 26 118 2015 (květen) 495 1 442 2 912 206 4 156 87 698 26 225 2015 (prosinec) 505 1 518 2 894 388 4 166 89 584 26 423 2016 (březen) 505 1 544 2 865 488 4 166 90 412 26 463 2016 (červen) 510 1 574 2 840 557 4 170 91 307 26 583 Zdroj: www.neziskovky.cz pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fundraising v NO •Dlouhodobá a soustavná činnost, •finančně-ekonomické zaměření, •je součástí strategického řízení organizace. •Ve větších organizacích existuje speciální pozice tzv. fundraisera, který má na starosti fundraisingové aktivity. •V menších organizacích tyto aktivity zabezpečuje např. vedoucí, ředitel, manažer sekce. •V nejširším smyslu jsou „fundraisery“ malé NNO všichni její zaměstnanci. • 19 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fundraiser •Strategicky plánuje a získává finanční i nefinanční zdroje pro naplnění poslání své organizace. NEFINANČNÍ ZDROJE: •Hmotné zdroje – materiál, vybavení, technika, produkt, atd. •Práva – např. využití propagačních ploch •Informace – např. metodické příručky •Práce – firemní dobrovolníci •Služby – např. poradentství, vzdělávání • • • 20 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Úkol na příště: nZjistěte zastoupení různých právních forem v brněnské kultuře a v rámci nich počet hudebních těles/spolků/organizací n Zdroj: Statistiky kultury NIPOS!!! 21 PO Z.S. O.P.S. N a NF živnost ??? Brno celkem Z toho hudba ??? pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Příklady úspěšných fundraisingových kampaní nFundrasing i osvěta v ulicích Berlína nKampaň Folow the Frog _ Rainforest Alliance (nepřímý příspěvěk/chování) nKampaň Obuj se do toho/Change your shoes (myšlenka/chování) n 22 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Doporučená literatura n nSeltzer, M., Securing Your Organization’s Future: A Complete Guide to Fundraising Strategies, The Foundation Center, 2001. nNorton Michael: The Worldwide Fundraiser’s Handbook (Nadace VIA 2003) nLedvinová J. Pešta K.: Základy fundraisingu nSpiralis: Cesty k účinnému fundrasingu (http://www.spiralis-os.cz/) nhttp://www.fundraising.cz/ nSeltzer, M., Securing Your Organization’s Future: A Complete Guide to Fundraising Strategies, The Foundation Center, 2001. 23