Psychologie PhDr. Andrea Mikotová, Ph.D. Mgr. Tatiana Malatincová Očekávání…? O předmětu… • Co je a co není psychologie? Náhled do historie psychologie. • Psychologie jako pravděpodobnostní vědecká disciplína. Jak nakládat s výsledky psychologických výzkumů? • Základní psychické procesy. • Teorie učení. Jak (ne)funguje lidská paměť, myšlení a rozhodování. • Úvod do psychologie osobnosti. • Seberegulace a vůle. • Schopnosti a přesvědčení o schopnostech. • Dynamika osobnosti: jak se vyvíjí lidská psychika? • Člověk ve skupině. Komunikace a spolupráce ve skupině. O předmětu… • Duševní hygiena. Zdroje stresu a zátěže a možnosti jejich zvládání. Jak zvládat trému? Syndrom vyhoření. • Sebepoznání. Možnosti seberůstu. • Efektivní komunikace. • Nácvik asertivního jednání. • Úvod do hudební psychologie. • Talent a nadání. Hudební talent. • Motivace a sebemotivace. • Psychická a fyzická příprava hudebníka. Požadavkyk úspěšnémuukončení předmětu • Zápočtový test • Docházka – alespoň 5 hodin • Prezentace z cvičení budou v IS Kde hledat inspiraci • Atkinsonová, R. L. et al. (2003). Psychologie. Praha: Portál. • Beyerstein, B. L. et al. (2010). 50 největších mýtů populární psychologie: Opravník obecně oblíbených omylů o lidském chování. Praha: Euromedia. • Cumminsová, D. (1995). Záhady experimentální psychologie. Praha: Portál. • Honzák, R. (2013). Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad. • Praško, J., Prašková, H. (2007). Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing. • Výrost, J. a Slaměník, I. (1997). Sociální psychologie. Praha: ISV. • Psychologie dnes (Časopis pro psychologii, psychoterapii a životní styl http://casopisy.portal.cz/pd/ ) Když se řekne psychologie… Co je a co není psychologie? • Psychologie = psýché (řecky vanout, dýchat) • Předmětem výzkumu je... • prožívání a chování člověka. • Ψ = psí K čemu jsou nám v praxi znalosti z psychologie? Psychologie pomáhá… • Porozumění sobě samému • Zvládání sebe sama a seberozvoji • Porozumění druhým • Působení na druhé (např. vedení, motivování…) Základní(teoretické) a aplikované psychologickédisciplíny I. Základní (neboli teoretické) psychologické disciplíny: obecný charakter, zaměření na získávání obecných poznatků. Rozvíjeny jsou zpravidla na vysokých školách či výzkumných psychologických ústavech. II. Aplikované (někdy zvané praktické) psychologické disciplíny: využívají psychologických poznatků v praxi, zaměření na nejrůznější obory lidských činností. Základní(teoretické) a aplikované psychologickédisciplíny Základní (teoretické) psychologické disciplíny Aplikované psychologické disciplíny Obecná psychologie Klinická psychologie Psychologie osobnosti Soudní (forenzní) psychologie Sociální psychologie Pedagogická psychologie Vývojová psychologie Psychologie zdraví Fyziologická psychologie Psychologie sportu Psychopatologie Manažerská psychologie Psychologie kultury Hudební psychologie … (a mnohé další) I. Základní (teoretické) psychologické disciplíny 1. Obecná ψ = „páteř“ celé psychologie. Zkoumá základní psychické procesy; zahrnuje základní psychologické poznatky, ze kterých vycházejí další psychologické disciplíny. 2. ψ osobnosti = zkoumá psychické, biologické a sociální vlastnosti a stavy osobnosti v obecné rovině; zabývá se zejména rozdíly mezi jednotlivci I. Základní (teoretické) psychologické disciplíny 3. Sociální ψ = zkoumá vliv sociálních faktorů na psychiku jedince 4. Vývojová (ontogenetická) ψ = zkoumá celoživotní vývoj jedince (od početí po smrt); zaměření na činitele, podmínky a zákonitosti psychického vývoje 5. Fyziologická ψ = zkoumá souvislosti mezi psychickými procesy a fyziologickou činností organizmu 6. Psychopatologie = nauka o chorobných duševních jevech (jejich příznaky a klasifikace) II. Aplikované psychologické disciplíny 1. klinická ψ = diagnostika, prevence a léčba duševních poruch 2. pedagogická ψ = využití poznatků psychologie v oblasti pedagogiky 3. soudní (forenzní) ψ = studium zločinnosti; psychologické expertízy pro potřeby soudní 4. ψ práce (a organizace) = zkoumá podmínky pracovního procesu, mezilidské vztahy na pracovišti, zabývá se výběrem a možnostmi motivace pracovníků II. Aplikované psychologické disciplíny 5. Hudební psychologie – disciplína na pomezí muzikologie a psychologie. Zabývá se hudebními prožitky a hudebním chováním. Jde o vědu o specifických procesech, jejichž “spouštěčem” a obsahem je hudba. 6. A mnohé další (ψ reklamy, manažerská psychologie, ψ sportu...) Co je a co není psychologie? https://www.novinky.cz/zena/zdravi/416106-podzimni-spliny-se- nevyplaci-podcenovat.html Co je a co není psychologie? https://www.novinky.cz/zena/zdravi/415236-tretina-populace- prokrastinuje-vysokoskolaci-temer-vsichni.html Co je a co není psychologie? Jakstarájepsychologiejakosamostatná vědeckádisciplína? • Ψ – původně součástí filozofie • Počátky vědecké psychologie: kdy asi? Jméno..? • druhá polovina 19. stol. • Okolnosti, které podnítily vznik vědecké psychologie: 1. Rozvoj přírodních věd (biologie, fyziologie, fyziky…) 2. Rozvoj filozofického myšlení a věd společenských (sociologie, etnografie, politická ekonomie, jazykověda…) 3. Vývoj společenského a ekonomického života, provázený technicko-ekonomickým rozvojem WilhelmWundt  Co přesně se tedy ve 2. polovině 19 století stalo?  1879: Wilhelm Wundt založil na univerzitě v Lipsku první psychologickou laboratoř. Vzniká psychologie jako samostatná vědecká disciplína  Metoda introspekce = pozorování a záznam svého vlastního vnímání, myšlení nebo cítění  Výzkum počitků, vnímání, pozornosti a paměti  Byl prvním skutečným vědcem psychologem (ne fyziologem, fyzikem či filozofem zabývajícím se psychologií) Co je „věda“ a „vědecké“ v té době silně ovlivňovali přírodní vědy (fyzika, chemie…). Proto byly počátky psychologie hlavně laboratorní výzkumy – tzv. experimentální psychologie časoměrná zařízení, přístroje pro zkoumání zraku, dotekových vjemů, sluchu, čichu, chuti… …paměti, učení, fyziologických projevů, svalových charakteristik Asocianismus • Asocianismus – výklad psychiky pomocí spojování dále neredukovatelných duševních elementů = asociací • Hermann Ebbinghaus – experimentální výzkum paměti (smysluprosté a smysluplné slabiky) • Jeho metoda výzkumu vylučuje subjektivnost a účinky dřívějších individuálních zkušeností Ebbinghausova křivka zapomínání Gestaltpsychologie Gestaltpsychologie • Vjem není syntézou jednotlivých počitků, ale specifickým celkem. • Celek je víc než jen součet jeho částí. • Představitelé: • Max Wertheimer, Kurt Koffka, Wolfgang Köhler • Výzkum vnímání a myšlení. • Přínos: zákonitosti vnímání a myšlení Čtyři dokonalé kruhy Gestaltpsychologie:Výzkumvnímání Čtyři dokonalé kruhy Gestaltpsychologie:Výzkumvnímání Čtyři dokonalé kruhy Gestaltpsychologie:Výzkumvnímání Čtyři dokonalé kruhy Gestaltpsychologie:Výzkumvnímání Stejná délka úseček Dokonalé rovnoběžky Výzkumvnímání Stejná délka úseček Dokonalé rovnoběžky Výzkumvnímání Stejná délka úseček Dokonalé rovnoběžky Výzkumvnímání Stejná délka úseček Dokonalé rovnoběžky Výzkumvnímání Figura - pozadí Gestaltpsychologie:výzkummyšlení • Vhled (insight) = náhlé pochopení či vyřešení problému Gestaltpsychologie:výzkummyšlení • Připevněte svíčku ke zdi • Vhled (insight) = náhlé pochopení či vyřešení problému Psychoanalýza • Teorie osobnosti a psychoterapie. • Přínos: • Role nevědomí v našem prožívání a chování. • Důraz na role zážitků z dětství • Role sexuálního pudu (libida) v našem prožívání a chování. Snaha zbavit sexualitu předsudků. • Sestavil první strukturu osobnosti (id, ego, superego) • První teorie vývoje osobnosti (orální, anální, falické, latentní a genitální stadium) • Dnes hlavně psychoterapie Sigmund Freud „Lidský život se točí pouze kolem sexuality. Na tom se nic nezměnilo a nezmění.“ Behaviorismus • Redukce ψ na vědu o chování – zaměření na pozorovatelné, vnější projevy (tj. chování) • Vědomí a mysl je „black box“ • Studium pozorovatelných reakcí na podněty • Velký důraz na vliv prostředí pro formování jedince „Dejte mi na výchovu tucet zdravých dětí a já z každého z nich vychovám specialistu, jakého náhodně zvolím – lékaře, právníka, umělce…, nebo zloděje“. • Metoda výzkumu: experiment (často se zvířaty) • Přínos: výzkum zákonitostí učení, psychoterapie, propracování metody experimentu. John B.Watson Humanistická psychologie • „Třetí síla“ v psychologii • 60. léta 20. století • Holistický (celostní) přístup k člověku • Důraz na svobodu člověka Přínos: • Psychoterapie – cílem je pochopení, ne kontrola druhých • Potřeba seberealizace a osobnostního růstu • Využití vyšších potřeb k vedení a motivování lidí (blíže viz kap. motivace) Abraham H. Maslow Carl R. Rogers “The curious paradox is that when I accept myself just as I am, then I can change.” (C. R. Rogers) Pozitivní psychologie • Přelom 20. a 21. století • Navazuje na humanistickou psychologii • Snaží se porozumět kladným stránkám osobnosti a podpořit rozvoj vnitřních sil člověka. • Věda o pozitivních emocích (radost, štěstí, láska, naděje), kladných životních zážitcích, pozitivních individuálních vlastnostech osobnosti (optimismus, nezdolnost, smysl pro humor, svědomitost, sebedůvěra) a o pozitivně fungujících společenstvích a institucích. • Výzkum kvality života, životní spokojenosti, silných stránek osobnosti člověka apod. • Konkrétně např. výzkum moudrosti, touhy po poznání, tvořivosti, smysluplnosti života, spirituality, pokory, soucítění, odpouštění a smiřování, empatie, altruismu… Martin Seligman • Přínos: Nemoc, porucha, absence pohoda, štěstí, patologie… poruchy smysluplnost, radost… Moderní psychologie • Dnešní psychologie - velmi členitý vědecký obor • Různé přístupy (tj. úhly pohledu na stejný fenomén z oblasti psychologie): Kognitivní přístup – studium vnímání, myšlení, paměti, pozornosti apod. Analogie mysli a počítače Biologický – hledání souvislostí mezi chováním a chemickými a elektrickými změnami v těle, hl. v mozku; studium úrazů mozku Humanistický – důraz na růst osobnosti a potřebu seberealizace Behavioristický Psychoanalytický přístup A další…