1 7. Specifika výuky hudební teorie u předškolních dětí, postup při přijímání žáků do ZUŠ Přijímání žáků do PPNV (lit.: M. Slaná: Kdo si hraje, ten je zdravý) Přijímání žáků do předškolního oddělení má svá specifika. I u předškoláků se jedná o vzdělávání, tj. skutečnou výuku žáka způsobem adekvátním jeho věku, která splňuje náročné a cílené požadavky (není to náhradní činnost mateřské školky). Před přijímací zkouškou se musíme sami sebe ptát: co budeme po budoucím žáčkovi chtít? Co budeme zjišťovat u přijímací zkoušky? (dále jen PZ) PZ zjišťujeme potřebný stupeň „………………“ dítěte. Není možné přijmout dítě, které:  je …………………….. a ………………………..  stále ……………………. od tématu činnosti  ………………………. a …………… na dotazy a požadavky zkoušejícího/učitele  dělá všechno, co nesouvisí s činností, odbíhá, ………………………………….. Zkouška nesmí trvat dlouho a činnosti se musí měnit, aby dítě neztratilo zvědavost, ………………………. a aktivitu. 1. ……………………………………  dítě čistě zazpívá jednoduchou píseň (na slova nebo na „la“), mohou ji zkusit i od jiného tónu (ideálně v rozsahu …………………….)  hledáme děti, které bez problému zazpívají jednoduchý motivek předzpívaný učitelem nebo zahraný na klavír – vyžadujeme obě možnosti (některé děti neumí zazpívat, co slyší na klavíru)  chceme, aby děti poznaly chybu v předehrané jednoduché krátké melodii/písni 2. …………………………………….  dítě ……………………. (třeba i s textem) předvedený rytmus nebo „vyťuká“ na jednom tónu klavíru, na bubínku či jiném orff. nástroji  dítě může tleskat, co vidí na ……………….. (dáváme pozor, zda si všimnou dlouhých a krátkých slabik – např. bílý sněhulák, kočička běhá, bílá koloběžka atd.). Když vytleská jen počet slabik, opravíme ho a necháme ho to zopakovat správně 2 3. REAGOVÁNÍ NA ……………… A ………………………….  děti pochodují podle hudby, vyzkoušíme …………………. až do běhu, ale i následné zpomalování  vyjadřují dynamiku tleskáním, různým typem ……………. (p = jako když zpívá ptáček, f = jako když dupe obr, mf = jako když vypráví maminka). Jiný způsob vyjádření dynamiky: p = schovej se, f = běhej, mf = sedni si  zkoušíme, zda dítě pozná opačné nálady v hudbě: veselá/………….., pomalá/rychlá, těžce/……………, vysoko/hluboko (jako na větvi, jako ve studni)  vyzkoušet dynamiku na mluvených větách – tím poznáme, zda dítě rozumí textu a pokusí se vyjádřit jeho obsah, např.: „Blíží se, blíží bouřka! (crescendo a 2 akcenty), Tiše, tiše cupitáme (piano), Zavolej! (forte), zavolej (ozvěna = piano). 4. ……………………………………….  učitel se ptá a přehání intonaci: Copak děláš?, Jakpak se máš? Dítě odpovídá: např. Já jsem smutný/veselý.. Tímto způsobem zjišťujeme nejen …………………………….., ………………………………. a schopnost rozlišit ………………………. a intonační schopnosti, ale i míru …………………, rychlost myšlení, dravost a nesmělost, sebekázeň, ……………………. schopnosti, stupeň samostatnosti (rodiče někdy napovídají..). Projeví se i míra ctižádosti, soutěživosti, případně tréma, pohotovost, pozorovací schopnosti (míra napodobení). K tomu slouží různé hry: Zahradník, Bludiště, Hledej dvojice, hra na slovní zásobu: vyprávěj, co vidíš na obrázku. 5. …………………………………………..  připravíme si soubor cviků a pohybů s hudbou – např. CD Elce pelce kotrmelce  na drobnou motoriku prstové cvičení M. Slané  ruce jsou za zády a ukazuje prsty dle zadání učitele  umět rozlišovat pravou a levou ruku, např.: vem pravou rukou obrázek slona a pak levou rukou obrázek opice Dítě by mělo chápat význam slov horní, dolní, vysoko, hluboko, výš, níž, uprostřed. 6. DALŠÍ ZÁKLADNÍ VĚDOMOSTI  zná své jméno a příjmení, jméno otce a matky  ví, kolik mu je let  zná svou adresu a město, kde bydlí  umí pojmenovat 2-3 stromy, 2-3 druhy ovoce a zeleniny, znát barvy a jaké je jaro, léto, podzim, zima.  má umět bez potíží komunikovat Po skončení všechny děti …………………….. za snahu. Nebát se hodnotit. I když některé děti do PPNV nepřijmeme, vždy jejich rodičům poradíme, co a jak s dítětem doma dělat a procvičovat, aby bylo dítě úspěšné. Nezapomeneme dítě pozvat k příští zkoušce za rok. Děti v tomto věku mohou udělat výrazné pokroky i za velmi krátký čas. Rodičům přijatých dětí vysvětlíme, že v prvních letech se dítě neobejde ………………………. – při domácím opakování a procvičování, že jejich zájem bude pro dítě motivací. Pokud se rodiče budou omlouvat, že nemají čas a že hudbě nerozumí, doporučíme ji, že bude lepší s přihlášením dítěte počkat. Rodina se musí zajímat o práci a výsledky svého dítěte.