1 10. Metodika výuky hudebních nástrojů a instrumentace (rozdělení hudebních nástrojů, jejich vývoj, stavba a zvukové možnosti, notace a tónové rozsahy: praktické postupy při výuce instrumentace; doporučená literatura) Literatura Jurkovič, Pavel: Hudební nástroje ve škole. Muzikservis. (W6395) Zenkl, Luděk: ABC hudební nauky Michels: Encyklopedický atlas hudby, Nakl. Lidové noviny 2000. Oling Bert: Encyklopedie hudebních nástrojů. 1. vyd. Rebo Productions, 2004, 256s. (78 I.h) Hlavní hudební nástroje symfonického orchestru. 1960. 1 gram. deska. (Lp5241) Modr, Antonín: Hudební nástroje. 6.vyd. Supraphon, 1977, 3lis. (78 I.hM) Hutter, Josef: Hudební nástroje, l.vyd. Novák, 1945, 174s. (I.hH) Klement, Miloslav: Hudební nástroje. 1. vyd. Albatros, 1972, 172s. (78) Kurfürst, Pavel: Hudební nástroje, 1. vyd. Togga, 2002, 1168s. (78, I.h) Bár, FrankP: Hudební nástroje, l.vyd. Fraus, 2006, 48s. (78 I.h) Čížek, Bohuslav: Hudební nástroje evropské hudební kultury. 1. vyd. Aventinum, 2002. 256s. Buchner, Alexandr: Hudební nástroje od pravěku k dnešku, 1. vyd. Orbis. 1956. 279s. (I.hB) Zamazal, Václav: Hudební nástroje před mikrofonem, l.vyd. Supraphon. 1975. 183s. (78 I.d) Melkus, Libor: Hudební nástroje symf. orchestru. 2.vyd. SPN. 1955, (I.hM) Sliacká, Daniela: Hudební nástroje, l.vyd. Mladé léta. 1979. 256s. (centr, sklad 68) Heumann, Monika. Lexikon hudby pro děti. l.vyd. Mutabene. 2000. 195s. 78(I.a) Jiránek, JE: Světem hudebních nástrojů. 1. vyd. Panton. 1979. 225s. (dětské67/68I.hJ) Budiš, Ratiboř: Umění je rozeznít, l.vyd. Mladá fronta. 1977. 99s. (sklad) Spence, Keith: Velká encyklopedie hudby. 1. vyd. Fragment. 2000. 144s. (78 I.aS) Kubátová, Marie: Veselé pohádky z muzikantské zahrádky. Sláfka. 2006. 143s. (hud, D-l, V.b) Vozar M.: Hudební nauka - pracovní sešity, doplňkové sešity (str. 28, 29, 30, 33, 39, 43, 51, 56, 57) Poslech pro děti: ..........................: Umění poslouchat hudbu. Soubor gram. desek, (soubor několika desek) CD-ROM Kouzelná flétna http://boss.ped.muni.cz/nastroje/ - obsahuje nástroje symf orchestru B. Britten: Průvodce mladého člověka orchestrem Nedoporučená literatura: AtarahBen-Tovin, Douglas Boyd: Hudební nástroje a naše dítě. Portál 2007. Pomůcky: Orffovy nástroje + jiné hudební nástroje (zobcové flétny + klavír, pokud je ve třídě) Obrázky hud. nástrojů, CD přehrávač + CD. Pexesa s hudebními nástroji Instrumentace: Rychlík, Jan: Moderní instrumentace. Sešit 7-8, 1. vyd. Panton, 1966. (hud.IhR) Emmert, František. Poznámky k instrumentaci. 2. doplněné vydání, 2001, 102s. (78 I.h) Burghauser, Jarmil: Akustické základy orchestrace. 1. vyd., Panton, 1967. 201s. (I.dB) Vačkář, Václav: Instrumentace symfonického orchestru a hudby dechové. 1. vyd. SNKLHU. 1954, 215s. 2 Zich, Jaroslav: Orchestrace a sborová sazba, l.vyd. Panton. 1986. 171s. (Li Z) Jeremiáš, Otakar: Praktické pokyny k instrumentaci symfonického orchestru 3. vyd. Urbánek. 1946. 42s. (I.hJ) Janeček, Karel: Skladatelská práce v oblasti klasické harmonie. 1. vyd. Academia. 1973. 442s. (LfJ) Co žák už musí znát Vycházíme od nástrojů, které žáci znají:............................................................, postupně přidáváme další nástroje. Žák zná tyto nástroje již z domova nebo ze školky, z výchovných koncertů, pořádaných na ZUŠ. • +..................... (pikola x kontrabas) • ....................................................(dechové, smyčcové, klávesové, bicí...) • ...............................................(např. u smyčců - areo, pizzicato) Studijní plán (konzervatoř I. ročník) Září: Úvod do předmětu - zjištění stávajících znalostí. Smyčcové nástroje (stavba, historie, držení nástroje, zvukové možnosti a technika hry, notace, rozsah a ladění, postavení v orchestru) Říjen: Smyčcové nástroje Listopad: Dechové nástroje dřevěné Prosinec: Dechové nástroje žesťové Leden: Opakování Únor: Klávesové nástroje Březen: Bicí nástroje melodické (Idiofony) Duben: Bicí nástroje s membránou (Membránofony) Květen: Lidové nástroje + strunné + zpěvní hlasy Červen: Opakování Průběh hodiny - řídí se náplní hodiny 1............................................: (ústně - jednotlivci nebo celá třída, dobrovolné nebo vyvoláváním, písemně - kontrola učitelem nebo žáky navzájem (efektivnější, oblíbenější), prakticky, poslechem, kontrolou domácího úkolu,...) Opakování může a nemusí být známkováno. 2.......................................by mělo být pokud možno názorné (brát do hodin ukázky hud. nástrojů, nahrávky, obohacující je i využití žáků samých, aby třídě co nejlépe popsali svůj vlastní nástroj, na který hrají (učitel výklad doplní) a mohou na něj v závěru předvést malou ukázku. 3. Používání srozumitelné 3 4. Doporučuj e se „...................................", kdy se žáci rozestaví po třídě podle jednotlivých sekcí, určí se.......................(nemusí to být učitel) a ukazuje tempo, dynamiku jednotlivým „nástrojům" a ty buď........................ nebo.................. (zpěvem) jeho gesta ztvárňují. U nižších stupňů ZUS přiřazujeme nástroje a sekce ke zvířatům, charakterům osobnosti (kontrabas - „bručoun" x trubka - „optimista") - viz DVD Orffův schulwerk s Lenkou Pospíšilovou... Jak by měla vypadat hodina + rady do výuky: • ...............................................(hra, výměna rolí atd.) - střídat nástroje u dětí vPHV ............................................- forma zábavnější, soutěže o ceny Motivovat pomocí............................ Učit je poslouchat hudbu.................................... Dělat............................... Mluvit.......................a....................... .......................s dětmi Povzbuzovat Nechat žáky................................ Na konci-je důležité................(........................................................... Metodický výklad nové látky Nejprve začít s........................., poslouchat barvy zvuků různých nástrojů a rozeznávat je, kontrolovat žáky, jestli slyší správně. Je dobré uvést i stručnou charakteristiku či ..........................., jako to dělá např. I. Hurník v Umění poslouchat hudbu. Poté postupně přidáváme od sóla přes duo, trio a rozšiřujeme až k orchestru. Zpočátku možno dávat nástroje různých....................................., později i jedné (záleží na věku, pokročilosti a schopnostech žáků). Vést žáky i k rozpoznání různých druhů souborů (např. smyčcové kvarteto, dechový orchestr,...) - notaci nutno znázornit graficky na tabuli, vysvětlit rozdíl mezi............................ - přiblížit hledisko skladatele - jakou náladu chtěl docílit, jaké k tomu použil prostředky Proč se to žák učí 1............................................................ 2.......................................................................... 3. Pochopí interakci v orchestru, rozdíl mezi.................. a..........................hrou 4. Získá schopnost................................., kterou slyší z hlediska užitých nástrojů, což mu přinese i větší poslucháčsky zážitek Nejčastější chyby žák: - pletou si.................................................. - nepamatují si.............................. /dobré používat různá říkadla, básničky a jiné pomůcky - např. Emil hodil granát do atomové elektrárny = struny na kytaře: e,h,g,d,a,e) - pletou si notaci s reálným zvukem některých nástrojů (trubka, klarinet aj.) 4 řadí................................mezi žesťové nástroje a ne dřevěné pletou se ladění strun u smyčcových a drnkacích nástrojů, některé nástroje se pletou od ................., jiné...........................= uveďte které a jak se mohou plést Procvičování S pomocí.....................a následné................................. Dobré j e přirovnat rodiny nástrojů k rodinám dětí (př. smyčcové nástroje: kontrabas = tatínek, violoncello = bratr, viola = maminka, housle = sestra) Pomocí písně............................................................................... Návštěvy..............................., zvláště symf. orchestru • Navštívit......................................... • Grafické zápisy slyšených nástrojů (př. vlnovka = slyším housle, rovná čára = klavír) • Pojmenovat co nejvíce...............................(viz pracovní doplňkový sešit Vozar) • Pomocí....................................... • Pomocí otázek a odpovědí - příklad: Bubeník hraje na ... (= na buben odpoví dítě) Rozdíl mezi naukou o nástrojích a instrumentací - náplň předmětu: Nauka o nástrojích - žáci se učí o............... hudebních nástrojů, o.................. jejich stavby a postupném zdokonalování, o.................. a.......................... Instrumentace - probírá se zejména...................(zápis versus reálný zvuk),........................v orchestru,................................a..................... možnosti.