Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců českácesta1 českácesta2 seminar Organizace potřebují systém školení, který má dva cíle: wJe nástrojem řízení, který umožňuje rozvoj organizace, wJe nástrojem školení, umožňující rozvoj lidí. Cyklus vzdělávání a rozvoje zaměstnanců STRATEGIE ORGANIZACE STRATEGIE ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ STRATEGIE VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJE ANALÝZA POTŘEB VZDĚLÁVÁNÍ REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ MONITOROVÁNÍ A VYHODNOCENÍ VZDĚLÁVÁNÍ Údaje získávané za účelem analýzy potřeb vzdělávání w Aby bylo vzdělávání efektivní, je nezbytné rozpoznat potřeby vzdělávání nejen u jednotlivců a skupin, ale i to, jak jsou jejich potřeby vzdělávání v souladu s celkovými cíli organizace. w w Při získávání údajů je třeba si uvědomit, co je základním cílem procesu vzdělávání a rozvoje pracovníků. Jde o to, zajistit způsobilost všech pracovníků ke kvalitnímu výkonu činností pracovního místa, na kterém jsou zařazeni. w wÚčelná organizační struktura, vytvoření pracovních míst v jednotlivých organizačních jednotkách, zařazení způsobilých pracovníků na tato místa a jejich kontinuální rozvoj jsou tzv. klíčovými faktory výkonu organizace. Kompetence wV souvislosti s kompetencemi mluvíme o : wsoučasné úrovni kompetencí - při zjišťování současných znalostí, dovedností a postojů jednotlivce pro výkon daného pracovního místa wpožadované úrovni kompetencí pro současné nebo budoucí funkční zařazení wo potenciálu kompetencí - kompetence, které nejsou v současné době plně využity a představují potenciál pro rozvoj jednotlivce, organizace. Analýza vzdělávacích potřeb wPŘÍNOS PRO ORGANIZACI w wodhalení a definice současných problémů a bloků, týkajících se lidských zdrojů v organizaci wstanovení plánu vzdělávání potřebného pro efektivní fungování organizace wnavržení systematického vzdělávání v organizaci – vytvoření vzdělávacího programu, který zahrnuje výběr témat, vzdělávacích metod a aktivit, jejichž realizace vede k dosažení cílů a poslání organizace efektivním způsobem woptimalizace finančních nákladů na vzdělávání v organizaci, které vede i k celkovému efektivnějšímu fungování organizace Analýza vzdělávacích potřeb zahrnuje wseznámení s neziskovou organizací (poslání, organizační dokumenty apod.) wnalezení vlastníka tréninkové potřeby wnalezení „nositele rozhodnutí“ wprovedení SWOT analýzy wstanovení strategických výhod wstanovení strategických slabin wvýběr oblastí pro vzdělávání wdefinice konkrétních témat wtvorba vzdělávacího plánu PROČ analýza VP? wNeziskové organizace se již za dobu svého působení naučily více či méně investovat část svých obtížně získaných finančních prostředků do vzdělávání svých pracovníků. wKlíčových problémem je v mnoha případech chybný výběr témat kurzů a školení, popřípadě nevhodný výběr metody vzdělávání. wNNO pak mají pracovníky vzdělané v oborech, ve kterých si myslí, že potřebují rozvoj, ale nemají vůbec jistotu, že nevzdělanost v tomto oboru způsobila problematické situace v organizaci. PROČ analýza VP? wČasto se pak stává, že pracovníci následně nejsou schopni získané vzdělání v praxi využít, protože důvod špatného fungování organizace je zcela jinde. wProto je pro každou NNO dobré nejprve projít podrobnou analýzou – tzv. analýzou vzdělávacích potřeb, která přímo ukáže na oblasti v organizaci, kde je potřebný rozvoj a nadefinuje možnou nabídku efektivního vzdělávání. wNa základě AVP vznikne kvalitní adresný vzdělávací plán přímo pro danou organizaci. wDíky AVP bude organizace vědět, že se skutečně rozvíjí v oblastech, ve kterých potřebuje, a školitelé budou moci efektivně pracovat. Při analýze potřeb vzdělávání je třeba rozlišit několik úrovní pro definování úrovní kompetencí: wkompetence jednotlivce - základna pro každé hodnocení potřeb, porovnává se úroveň znalostí, dovedností, postojů jednotlivých pracovníků a členů, wkompetence oddělení - vyjadřuje potřeby funkčního oddělení ve vztahu k úkolům a odpovědnostem v rámci celé organizace ( např. marketing, výroba, konstrukce …) wkompetence organizace - sem zahrnujeme výkonnost celé organizace, potřeby, které mají vazby na cíle, strategie firmy, na vývojové programy a projekty rozvoje. w Zaměření analýzy vzdělávacích a rozvojových potřeb můžeme graficky znázornit takto VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY STANDARD ROZDÍL = OSTATNÍ POTŘEBY + POŽADOVANÝ VÝKON AKTUÁLNÍ VÝKON Proces analýzy vzdělávacích potřeb lze rozložit do následujících kroků: 1. Plánování analýzy vzdělávacích potřeb 2 . Sběr informací 3. Vyhodnocení informací 4. Návrh vzdělávacího programu ANALÝZA POTŘEB VZDĚLÁVÁNÍ IDENTIFIKACE POTŘEB VZDĚLÁVÁNÍ Analýza údajů o organizaci jako celku Analýza pracovních míst a činností Analýza údajů o jednotlivých pracovnících a členech Kroky analýzy pracovních míst pro účely vzdělávání a rozvoje pracovníků: wRozhovor s držitelem pracovního místa wRozhovor s manažery a bezprostředně nadřízenými wRozhovor s lidmi, kteří přicházejí s výkonem činností pracovního místa do styku. wZkoumání cílů pracovního výkonu wAnalýza požadovaných kompetencí (kvalifikace) Analýza údajů o jednotlivcích wzáznamy výsledků různých zkoušek, testů apod. wanalýzy záznamů hodnocení výkonů pracovníků. winformace o aspiraci členů a pracovníků týkající se jejich pracovní kariéry. Tři základní důvody školení zaměstnanců: 1.Zvyšování úrovně všeobecných znalostí členů a zaměstnanců. 2.Kvalifikace nebo zvýšení profesionality určitých kategorií zaměstnanců a členů. 3.Vnitřní změny v organizaci. Příprava a rozvoj pracovníků a členů NN0 wZácvik wZaškolení wStudium za účelem získání odborné kvalifikace wPatron wPříprava ke kvalifikačním zkouškám wPeriodické obnovování způsobilosti wPracovní stáže wŘešitelské týmy wE-learning Příprava manažerů wStáže wŘešení projektů wOdborné kurzy a tréninky wRozvojové workshopy wKurzy zaměřené na rozvoj měkkých dovedností wPostgraduální a vysokoškolské studium wAssessment Centre wE-learning w… Interní vzdělávací systém České cesty Základní východiska wInterní vzdělávací systém OB-ČC vychází ze čtyř pilířů Outward Bound a v jejich integritě sleduje základ kvalitního instruktora či lektora České cesty: wI. Znalost, dovednost, um wII. Schopnost empatie wIII. Sebedůvěra wIV. Fyzická zdatnost . OBR000000000000421 Kvalifikační růst wIVS umožňuje systematický kvalifikační růst instruktorů až do nejvyšší kategorie vedoucího lektora. wPro kvalifikační postup je absolvování vybraných seminářů či kurzů bezpodmínečné. wJedná se zejména o kurzy a semináře VstupSem, ZdrSem, seminář o Review kurz pro budoucí lektory a vedoucí instruktory Pilíře. Rozložení vzdělávacích akcí v čase a v návaznosti na kvalifikační postup: KURZ OBSAH KURZU DÉLKA KURZU CÍLOVÁ SKUPINA POZNÁMKA PojďSem Konkurz zaměřený na výběr nových instruktorů do instruktorského sboru. Účastníci se v modelových situacích seznámí s několika dynamicsovými aktivitami. Probíhá hodnocení jednotlivců, se kterým jsou v závěru seznámeni. 1 den Zájemci o spolupráci s OB-ČC Koná se dle potřeby, nemusí se pravidelně opakovat. VstupSem Základy uvádění programů, zásady zpětné vazby, základní teoretické modely, firemní kultura – základní pravidla, komunikace, prezentace. Lanová část Vstupem: jištění, základy lezení a slaňování, technika nízkých lan, bezpečnost, práce s materiálem. 2,5 dne 2 dny Vybraní perspektivní zájemci z PojďSem, předem seznámení s nároky instruktorské práce (včetně sezónního rozložení kurzů). Po úspěšném absolvování obdrží účastníci Instruktorský manuál. Koná se podle potřeby. ZdrSem Zdravotnický seminář zaměřený na specifika outdoorových aktivit. Kurz lektorují specialisté ZdrSem. Základní verze 2 dny, jinak dle zaměření semináře 1-4 dny. Instruktorský sbor, kurz je nutno obnovovat vždy po 2 letech – existují verze pro pokročilé. Účastníci získají Manuál ZdrSem. Kurz je vhodné obnovovat vždy po 2 letech – existují verze pro pokročilé. KURZ OBSAH KURZU DÉLKA KURZU CÍLOVÁ SKUPINA POZNÁMKA HerSem Herní seminář s cílem prověření vytipovaných her a jejich vyzkoušení na vlastní kůži. Zároveň kurz poskytuje praxi v uvádění programů a review se zpětnou vazbou. 2,5 dne Instruktorský sbor Koná se 1x ročně. HydroSem Workshop zaměřený na vodní aktivity 2,5 dne Instruktorský sbor Koná se nepravidelně, dle potřeby. VzSem Odborné semináře zaměřené na potřebná a aktuální témata využitelná v kurzech ČC. Vedeny interními lektory či externími odborníky. 2 dny Pro skupiny instruktorů s podobným kvalifikačním zařazením. Zpravidla 1x ročně. Individuální vzdělávací možnosti Zejména formou učícího se pozorovatele na kurzu pro klienty - Jednotlivci dle individuálních potřeb a dohody s personalistou Účast na takovéto formě vzdělávání je podmíněna platnou smlouvou o spolupráci s OB-ČC. KURZ OBSAH KURZU DÉLKA KURZU CÍLOVÁ SKUPINA POZNÁMKA Seminář o review Review jako základ vedení programů v pohledu otázek CO, JAK, PROČ. 2 dny Pro instruktory do kvalifikačního stupně instruktor, požadavek minimálně 10 odjetých kurzodní. Výstupem je i zpětná vazba pro jednotlivce. Koná se zpravidla 1x ročně. Pilíře Završení systematického procesu vzdělávání instruktorů ČC. Kurz obsahuje témata spjatá s kvalitním a profesionálním vystupováním lektora (i budoucího) kurzů ČC. Kurz obsahuje dosud ve vzdělávacím systému neuváděná témata, či se zabývá problematikou do větší hloubky. Kurz je rozdělen do 2 částí po 3 dnech. Kurz je podmínkou pro postup do kategorie Lektor a vedoucí instruktor TS kurzů. Primárně určen pro budoucí šéfy kurzů ČC, otevřen i ostatním zájemcům jako nástroj seberozvoje. Podmínkou účasti v kurzu je perspektiva spolupráce s ČC (alespoň následující 2 roky), minimálně 20 odjetých kurzodní. Úspěšné absolvování je podmíněno vypracováním samostatné práce na zadané téma a její obhájení. Účastníci obdrží Skripta kurzu pro lektory . Opakuje se po 3 letech. LaSem Lanový seminář zaměřený na vysoká lana a skalní lezení, důkladné seznámení s technikou a bezpečností. 3 dny Pro adepty lanového a skalního garantství a pokročilejší lanaře. Může být zakončen zkouškou – garant VL a SL. Koná se 1x 1 – 2 roky. LePra Specializovaný workshop na vysoká lana a skalní lezení – úroveň specialista. 3 dny Garanti VL a SL Koná se zpravidla 1x ročně. Další zásady wPokud člen instruktorského sboru prokáže dostatečnou znalost či zkušenost, je možno některé ze vzdělávacích akcí přeskočit. O takovém postupu rozhoduje personální ředitelka. wObsah jednotlivých seminářů či kurzů může být aktualizován podle potřeb, tedy např. vývoje na trhu, požadavky jednotlivých produktových řad a podobně. wPro každý rok budou koncem prosince vyhlášeny orientační termíny plánovaných akcí interního vzdělávacího systému pro rok nadcházející. Rozvoj členů - Junák wOrganizace Junák nabízí mnoho možností kvalifikace a vzdělávání. wNěkteré kurzy jsou povinné, jiné nikoli. wPro vedení oddílu, střediska nebo tábora existují různé povinné kvalifikační stupně. 29_41951b9a68d16665d22b39aadceb0b89 V současnosti vedení o. s. Junák uvažuje o změnách ve struktuře kvalifikací wNabízeny jsou i jiné formy vzdělávání skautských vedoucích, např. lesní školy a ekumenické školy, které jsou uskutečňovány více zážitkovou formou. wPro starší děti (kolem 15 let) jsou určeny tzv. rádcovské kurzy, které zejména prostřednictvím her připravují děti k odpovědnosti a vedení mladších členů. wDále existují vzdělávací aktivity pro vzdělavatele a instruktory kurzů a další možnosti. Dodatek: wVzdělávání v o. s. Junák má pouze interní platnost, absolvované kurzy (včetně např. zdravotnického) nejsou jinými organizacemi uznávány a naopak. 28_d2706b831eed3612b9bc9a40596d04c9 Kvalifikace v dětské organizaci Pionýr wV rámci Pionýra pak mohou členové absolvovat různé stupně přípravy pro práci s dětmi a mládeží. Jde o tyto druhy kvalifikace: wMinimum Pionýra - určeno pro každého staršího 15 let, kdo se chce podílet na činnosti v Pionýru. wInstruktor Pionýra - určeno pro všechny dobrovolné pracovníky sdružení Pionýr ve věku 15 - 18 let, kteří v rámci jednotlivých organizačních jednotek vykonávají přímou práci s dětmi nebo ji spoluzajišťují. w wOddílový vedoucí Pionýra - určeno pro všechny dobrovolné pracovníky sdružení Pionýr, kteří chtějí samostatně vykonávat v rámci jednotlivých organizačních jednotek přímou práci s dětmi, zajišťují ji nebo o ní spolurozhodují (vedoucí pionýrských oddílů a klubů). w wVedoucí dětského kolektivu - určeno pro všechny dobrovolné pracovníky, kteří chtějí samostatně vykonávat v rámci jednotlivých organizačních jednotek přímou práci s dětmi, zajišťují ji nebo o ní rozhodují. Je to kurz akreditovaný Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy, tzn. že jeho platnost je obecná - i mimo sdružení Pionýr. Foto k článku Kvalifikace v dětské organizaci Pionýr(2) wV rámci Pionýra pak mohou členové absolvovat různé stupně přípravy pro práci s dětmi a mládeží. Jde o tyto druhy kvalifikace: w wZdravotník zotavovacích akcí - stupeň úplné přípravy pro všechny, kteří v rámci činnosti zajišťují zdravotní zabezpečení akce. wHlavní vedoucí tábora - kurz určený všem, kteří chtějí realizovat prázdninovou činnost v podobě vícedenních pobytů větší skupiny účastníků wHospodář - účetní v neziskové organizaci - určeno pro osoby zodpovědné za hospodaření jednotlivých subjektů Pionýra. wNavíc Pionýr nabízí svým členům možnost doplňkových specializovaných kurzů k získání větší odbornosti v určité oblasti (např. vůdce malého plavidla, lyžařský instruktor a podobně) Fotohlavička stránky část 8 ICN-PFIZER Academy wICN–PFIZER Academy je společný vzdělávací projekt Informačního centra neziskových organizací, o.p.s. a farmaceutické společnosti Pfizer ČR. w wAkademie je zaměřena na zvyšování kvality poskytovaných služeb neziskovými organizacemi, které působí ve zdravotní oblasti. ICN-PFIZER Academy wICN–PFIZER Academy je určena pro vzdělávání pracovníků neziskových organizací, které poskytují služby pro: ·seniorské pacienty ·duševně a mentálně nemocné ·pacienty s onkologickými chorobami ·kardiaky ·pacienty s roztroušenou sklerózou ·postižené nemocí AIDS ·umírající v hospicové péči ·neslyšící a nevidomé ·nemocné a opuštěné děti ·tělesně postižené občany ICN-PFIZER Academy wProgram Akademie wSeminář / Trénink wVícezdrojové financování Peníze jako motor změny w wDobré jméno organizace Značka jako ukazatel změny wKomunikace s firmami Vztahy jako srdce změny wOdborný seminář/ Patient safety program ·Vyhodnocení pilotního cyklu w