‹#› 1 Trh práce, nábor a výběr zaměstnanců k12 MANHAMR ‹#› 2 „Musím říct, že nejlepší rozhodnutí, jaká jsem kdy učinil, se týkala výběru lidí." 20040127_Round_Table_001_tn Bill Gates o přijímání zaměstnanců: ‹#› 3 7 S firmy McKinsey SDÍLENÉ HODNOTY STRUKTURA SPOLUPRACOVNÍCI STRATEGIE SCHOPNOSTI SYSTÉMY STYL ‹#› 4 NELZE BÝT ÚSPĚŠNÝ BEZ KVALITNÍCH LIDÍ – ZPŮSOBILÉHO PERSONÁLU wPersonál organizace musí být: wKvalifikovaný, wZpůsobilý, wDostatečně motivovaný, wMusí vědět, co chce a jak toho dosáhnout, wSe zájmem o úspěch, wBere cíle organizace za vlastní. ‹#› 5 Personální procesy wVertikálně a horizontálně prolínají ostatními procesy a dávají jim základní předpoklady, kterými jsou: wSchopní lidé, wKvalifikovaní a způsobilí zaměstnanci, wBezproblémové vztahy mezi pracovišti, wDobrá schopnost komunikace se zákazníky a dodavateli. ‹#› 6 Model způsobilosti organizace Individuální způsobilosti Podnikatelské způsobilosti Odborné způsobilosti Personální způsobilosti ‹#› 7 Individuální způsobilost wJe východiskem a základním předpokladem pro další rozvoj a spolupráci s konkrétním zaměstnancem. wOsobní kvalita a výkonnost zaměstnance: wSkutečně reálná úroveň výkonu a osobní kvality wIdeální úroveň výkonu a osobní kvality. ‹#› 8 Kvalifikace - způsobilost wKVALIFIKACE wJe souhrn základních odborných předpokladů pro výkon dané pracovní pozice (ekonom, technolog, manažer) wZPŮSOBILOST wJe souhrn skutečných praktických dovedností, vlastností a dispozic konkrétního člověka, které dávají reálné předpoklady zvládnout danou pracovní pozici. Neschopnost rozlišit tyto dvě kategorie může být v praxi rizikovým faktorem!!! ‹#› 9 Personální způsobilost wUmožňuje nám a dává předpoklady být úspěšným především v oblasti whledání osobností, wVe schopnosti a umění vybrat správného, způsobilého a kvalifikovaného člověka na dané místo v organizaci. wSchopnost s ním pracovat a spolupracovat a využít jeho intelektuálního potenciálu, wUmět ho motivovat. wRealizovat efektivně rozvoj personálu. ‹#› 10 Podnikatelská způsobilost wSchopnost orientovat se v daném podnikatelském prostředí a umět využít příležitosti, které nabízí. ‹#› 11 Odborná způsobilost wJde především o perfektní znalost oboru, ve kterém jako firma pracujeme a podnikáme. wJde o schopnost zvládnout všechny procesy spojené s výrobou vlastního produktu. ‹#› 12 Zdroje pro obsazení volných pracovních míst w wExterní výběr zaměstnanců w wInterní výběr zaměstnanců ‹#› 13 Externí výběr zaměstnanců wje nezbytný wv případě rozvoje podniku, wv případě jeho reorganizaci, wpři změně podnikové kultury, a také wpři vyhledávání nových kompetencí, které ještě v podniku neexistují. wJe také nutný pro nahrazování přirozeného úbytku zaměstnanců z důvodu odchodu starších do důchodu, žen na mateřskou dovolenou a podobně. ‹#› 14 Interní výběr zaměstnanců wřeší problémy spojené ws vnitřními potřebami rozvoje firmy a jejich sblížení s existujícími lidskými zdroji. w wZaměstnanci pak budou školeni v rámci rozšíření svých kompetencí (znalostí, schopností a dovedností) spjatých s novými požadavky technologie a novým obsahem pracovních míst. ‹#› 15 Proces výběru lidí na pracovní místa Koncepce zaměstnanosti v podniku Požadavky na nová pracovní místa Analýza místa Popis pracovního místa Vazby na ostatní pracovní místa Profil hledaného zaměstnance ‹#› 16 Hlavní kritéria Volba = Externí nebo interní výběr? Nábor Metodologie výběru První fáze výběru Analýza uchazečů Konečný výběr Příjem, představení, umístění a adaptace ‹#› 17 Výběr wmůže být definován jako vyhledávání jedné nebo více osob pro obsazení určitého pracovního místa. wZ toho důvodu je nezbytné také popsat pracovní místo tak přesně, jak je to jen možné, abychom získali přesné informace o požadavcích, které budou ovlivňovat výběr kandidátů. w ‹#› 18 Nábor wJe kampaň vedoucí k zaplnění většího množství pracovních míst v organizaci zpravidla z důvodu rozšiřování nebo reorganizace. wS náborem jsou spojeny tyto aktivity: wInformační náborová kampaň wVýběr uchazečů wZaškolování a zacvičování přijatých uchazečů ‹#› 19 Vyhledávání kandidátů wa volba metodologie výběru bude muset být podřízena potřebám místa, které má být obsazeno. wTo znamená - jaké podklady je nutno použít při výběru, jaké úkoly je nutno dát vypracovat kandidátům, podle jakých kritérií tyto úkoly hodnotit a podobně. ‹#› 20 Nevyhnutelné riziko wI v případě, že zaměstnavatel přesně sleduje všechny kroky procesu hledání a výběru nových zaměstnanců, nemůže mít nikdy jistotu, že obdrží od svého nového zaměstnance očekávané služby, jak kvalitativní, tak kvantitativní. wPřestože existuje pracovní smlouva, je vždy "neúplná". Podpis na pracovní smlouvě je pouze počátkem procesu spolupráce mezi organizací a zaměstnancem, která bude průběžně budována. ‹#› 21 wVýznam a obtížnost výběrového procesu vyžadují od manažerů znalost a dodržování postupu, který by měl být popsán i v příslušném podnikovém dokumentu, který by dával pravidla nejen pro samotný výběr, ale i pro spolupráci jednotlivých útvarů s personalisty. ‹#› 22 Možné alternativy k uvedenému procesu výběru wPřijetí nového spolupracovníka může být výsledkem využití příležitosti, která se náhle naskytla. Firma zaměstná pracovníka, který, jak se zdá, má profesionální zkušenosti a ty se mohou projevit jako klad pro firmu, i když bude třeba pro něj teprve vytvořit nebo najít odpovídající pracovní místo. wVedení firmy může také najít spolupracovníka, kterého potřebuje. Nechá jej absolvovat několik pohovorů, ale často je to více pro zdůraznění jeho předcházejícího rozhodnutí vstoupit do firmy, nebo vyhovět firemním požadavkům a legislativním předpisům. Skutečné porovnávání jeho kompetentnosti s jinými kandidáty se nekoná. wNeexistuje skutečný výběr, protože externí trh práce může být velice omezený, pokud jde o hledané kompetence uchazečů (příklad úzce specializovaných pracovníků nebo dobrých komerčních specialistů). ‹#› 23 Možné alternativy k uvedenému procesu výběru(2) wPodobně i v případě, kdy je potřeba získat odborníka v oboru, kde existují regionální rozdíly v příjmech. wU takovýchto lidí musí vytvářet podniky v menších městech nebo v regionech s nižšími příjmy zvláštní nabídky, aby je získali, protože je potřebují pro své dobré fungování. ‹#› 24 Definice pracovního místa a profilu hledaného zaměstnance wJe nutné si uvědomit, že potřeba výběru pracovníků existuje v určitém zvláštním kontextu, který je nutno analyzovat: w Kdo formuluje tuto potřebu? wExistuje v organizaci souhlas s touto potřebou? wJedná se o výběr náhradníka (zálohy) nebo o vytvoření nového místa? wJaká je specifická atmosféra v oddělení nebo v provozu, v němž se toto místo nachází? wJaká je jeho kultura? wJaký typ organizace je na pracovišti? w Každý z těchto faktorů je velmi důležitý při výběru nejvhodnějšího kandidáta. ‹#› 25 Definice pracovního místa wDefinice pracovního místa má za úkol místo analyzovat a především upřesnit nezbytné požadavky na pracovní místo. Z ní potom vyplynou charakteristiky, které musí mít zaměstnanec, který na ně bude vybrán (Profil zaměstnance). w ‹#› 26 Můžeme rozlišovat tři složky: wNezbytné pracovní předpoklady, které musí mít kandidát: jaké jsou jeho konkrétní kapacity (fyzické, psychologické, intelektuální) pro úspěšnou práci na daném místě. wPotřebné pracovní schopnosti, definované jako vědomosti a znalosti, které je třeba používat v pracovních situacích, pro které je člověk firmou zaměstnán. wŽádoucí vlastnosti osobnosti, nutné profesionální kompetence jsou samozřejmě základem. Při výběru, je ale nezbytné je doplnit dalšími žádoucími vlastnostmi osobnosti, které si pracovní místo vyžaduje. w ‹#› 27 Ideální zaměstnanec wSouhrn všech požadovaných charakteristik bývá pak často deklarován v popisu "ideálního zaměstnance", který ale nemůže existovat (= kulatý čtverec). wV praxi se objevuje v inzerátech: "Firma hledá schopného zaměstnance, příjemně vypadajícího, schopného se přizpůsobit, mobilního, se znalostí cizích jazyků, atd...". wJe proto nezbytné v případě, že chceme být realisty, vypracovat přesnou hierarchii výběrových kritérií: ‹#› 28 HIERARCHIE VÝBĚROVÝCH KRITÉRIÍ : wToto pracovní místo vyžaduje: w w1. Je nezbytné ........ (absolutní kritéria, jejichž absence vylučuje kandidáta z výběrového procesu) w2. Je nutné pro úspěch ........ (hlavní kritéria) w3. Je žádoucí . . . . . . . . (vedlejší kritéria) w ‹#› 29 Formy náboru: w Úřady práce w Sít' osobních známostí w Inzeráty publikované v novinách a časopisech nebo v radiu a v televizi w Spolupráce se školami w Stáže a zkušební období mladých lidí w Partnerské nebo známé firmy w Poradenské firmy ‹#› 30 Výběr kandidátů wJe mnoho metod, kterými disponuje zaměstnavatel při výběru svého zaměstnance. wNeprokázalo se, že by některá z nich byla jediná zaručeně správná. wVe většině vyspělých zemí (které respektují práva jedince), jsou tyto metody kontrolovatelné v rámci pravidel, která nedovolí zaměstnavateli překročit určité hranice diskrétnosti při vyhledávání a shromažďování informací o kandidátech. ‹#› 31 Nejčastěji používané metody při výběru uchazečů: wCurriculum vitae (životopis, strukturovaný životopis) wPodrobnější údaje kandidátů jsou požadovány především u velkých firem. Najdeme zde rubriky a otázky vztahující se k diplomům, profesionálním zkušenostem a zahrnující i psychologické aspekty (jaká je kandidátova motivace vstupu do firmy, požadavky, plány, atd ...). wPosudky a doporučení (hodnocení od předcházejících zaměstnavatelů). Jejich účinnost je limitována a nejsou vždy vyžadovány. wPohovor je nejčastěji užívaný prvek při výběru a následuje po prvním výběru na bázi životopisů a písemných dokumentů. ‹#› 32 wTesty jsou přesně definované zkoušky, vyžadující splnění určitého úkolu, stejného pro všechny kandidáty. w w"Assessement Centers" wProfesní zkoušky wStudie písma (grafologie) wLogické a inteligenční testy wTesty hodnotové apod. newssignup