Princip vůdcovství a řízení lidských zdrojů. 20040127_Round_Table_001_tn covey welch1 041122-20a Řízení a vedení n Každá organizace má své manažery, ne každý manažer je však vůdcem. n nTotéž platí i naopak - vůdce nemusí být nutně manažerem. n nŘízení a vedení má své společné, ale také rozdílné prvky. Řízení a vedení nOd manažerů se v organizaci očekávají rychlé výsledky. nÚspěšní manažeři jsou proto odborníky na to, jak optimalizovat fungování stávající organizace a dosáhnout jejích cílů. n nVedení je naproti tomu spojeno s tvorbou a dosahováním něčeho nového. nVe většině organizací je tato schopnost tou nejvzácnější. Řízení a vedení Kdo je vůdce/leader? nNejjednodušeji vyjádřeno: nVůdce je ten. Kdo dokáže přimět jiné, aby ho následovali. n n nTaková osobnost může být samozřejmě dobrá nebo špatná. Kdo je vůdce/leader? nVůdcem je ten, kdo formuje své lidi do týmu. nSvým příkladem zahajuje přeměnu skupiny jedinců v tým. nJe schopen inspirovat své lidi k přijetí a sdílení společné vize – k pohybu celku. nVůdce si stanovuje pro sebe normy, které jsou nad schopnosti běžného člověka. nJe vzorem pro normy, které si stanovují lidé kolem něj. nÚkolem vůdce je získat od svých lidí to nejlepší, aby mohl získat to nejlepší pro ně. Co je úkolem personalistů v souvislosti s vůdcovstvím? nÚkolem oblasti řízení lidských zdrojů, v souvislosti s vůdcovstvím, je hledat a nalézat vůdce a poskytovat vůdcům servis v následujících oblastech: nNaplňování vize v oblasti personálního zajištění, nHledání výkonných odborníků a nových vůdců a nástupců, nBudování organizace, nBudování efektivních pracovních týmů, nMotivování a stimulování lidí, nZajišťování školení a tréninků, nPodpora osobního růstu samotného vůdce stojícího v čele organizace. nŘízení lidských zdrojů musí přijímat vůdcovský styl a převádět ho různými opatřeními do organizační kultury. Užitek vyplývající z vedení lidí (Zdroj: Adair, 1994, str.118) Úrovně vůdcovství nJohn Maxwell definoval čtyři úrovně vůdcovství, které doplňují předcházející pohled Coveyho: 1.úroveň – cílevědomost - vůdcové vědí kam jdou, vědí, co chtějí. 2.úroveň – důvěryhodnost – cíle sami dosáhli, mají schopnost k cíli dovést druhé lidi. 3.úroveň - přijetí - mají následovníky, příznivce (a to bývá obvykle konečný cíl vůdců), 4.úroveň – vychovávají další vůdce. Následují je další potenciální vůdci, ovšem též i následovníci. Na této úrovni jsou mimořádně silné emocionální vazby. Znaky vůdců 4. úrovně jsou: nvytváří příznivé klima, n nkoučují, n nučí se rychleji a povzbuzují k učení i druhé, n nzabývají se tím, kdo je nahradí. Vůdcové 4. úrovně nPředevším u vůdců čtvrté úrovně jde zpravidla i o řízení lidských zdrojů, kde klíčovými činnostmi jsou výběr a výchova nových vedoucích pracovníků. n nVůdci by se měli obklopovat lidmi, kteří se jim svými schopnostmi dokáží vyrovnat nebo je případně předčí. nPouze tak je zaručen rozvoj organizace. nV případech, kdy se vedoucí obklopují méně schopnými lidmi, dochází ke zpomalování rozvoje nebo dokonce ve střednědobém pohledu k poklesu výkonu. nSkuteční vůdcové uvažují za horizont svého působení v organizaci a připravují organizaci preventivně na krizové situace i na to, aby zůstala funkční po jejich odchodu. Role vůdce v organizaci nPrvním nezbytným prvkem spojeným s vůdcovstvím je vize, kterou vůdce propaguje. nČasto nebývají tito lidé ani autory těchto vizí, ale jsou s ní spojováni, zosobňují ji svým postavením a autoritou a neustálou komunikací v rámci organizace i směrem k veřejnosti. nDůležité je, aby takovouto vizí byli osloveni ti, kteří ji mají naplňovat – spolupracovníci všech stupňů. nS tím pak souvisí druhý důležitý moment – získat pro naplňování vize lidi. Role vůdce v organizaci nVůdcovství je proces, je to něco, co se neustále vyvíjí. nKaždý vůdce nebo vedoucí na nižším stupni musí jít po vlastní cestě, pozorovat, naslouchat, sledovat, co dělají jiní, a nakonec si vytvořit vlastní názor a způsob vedení. nBýt vůdcem to je činnost a ne funkce nebo titul. Příprava následovníků: nOde dne, kdy přijme svoji roli, začne opravdový vůdce s přípravou svých lidí na pokračování bez jeho vedení. nChápe, že se musí stát nahraditelným. nVytváří synergii. n„Nedává lidem ryby, ale učí je ryby chytat.“ nVůdce svým vedením a příkladem a usměrňováním zajišťuje, že po jeho odchodu bude jeho organizace dále fungovat. Pokud je v organizaci něco shnilého a nejde to ošetřit: nMusí být vůdce schopen a ochoten přijmout bolestná rozhodnutí a odstranit zdroje nákazy. nMusí být rozhodný, aby se „nemoc nešířila“. n Velcí vůdci nikdy: nNebrzdí osobní vývoj svých spolupracovníků, a n nnevztahují na sebe chválu, která patří týmu nebo jeho některému členu. Manažeři-vůdcové by měli nVést příkladem; nVyhýbat se autokratickým přístupům; nUčit a posilovat lidi pod sebou, pečovat o to, aby je jejich práce bavila! Mezi důležité kvality vůdce patří: nVize, nDisciplína, odhodlání, vytrvalost, nPochopení pro lidi, nPéče, respekt a opravdová starostlivost o dobro a prosperitu svého týmu, nTouha po jednotě, nLoajálnost a sebeobětavost, nTrpělivost a neústupnost, nVzdělává se a rozšiřuje své schopnosti, nOdvaha. Pět konstant generála Sun´Cu 1.Morální zákon – společný duch. 2.Nebe – faktory vnějšího prostředí. 3.Vzduch – terén na němž bojujeme. 4.Vůdce – je strategickou špicí každé organizace. 5.Metodika a disciplína. Šest klíčových zodpovědností 1.Výběr lidí 2.Uvedení 3.Vybavení 4.Vzdělávání a školení 5.Povzbuzování 6.Motivování covey 7nawykow_skutecznego 7 návyků vysoce efektivních lidí 1.Návyk: Buďte proaktivní 2.Návyk: Začínejte s myšlenkou na konec 3.Návyk: Dejte přednost důležitým věcem 4.Návyk: Myslete způsobem výhra/výhra 5.Návyk: Nejdříve se snažte pochopit potom být pochopeni 6.Návyk: Vytvářejte synergii 7.Návyk: Ostření pily ETIKA CHARAKTERU A ETIKA OSOBNOSTI nETIKA CHARAKTERU nBezúhonnost nPokora nVěrnost nUmírněnost nOdvaha nSpravedlnost nTrpělivost nPíle nSkromnost ETIKA OSOBNOSTI 1.Techniky mezilidských vztahů 2. Pozitivní mentální postoj Kromě platných pravidel obsahuje i falešná pravidla – metody předstírání zájmu nebo zastrašování a podobně. PRIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ VELIKOST nTo jací jsme o nás vypovídá mnohem výmluvněji, než to, co říkáme nebo děláme. n nNěkterým lidem absolutně věříme protože známe jejich charakter. nSekundární techniky nemají trvalou hodnotu v dlouhodobých vztazích. Pozitivní prvky etiky osobnosti: wRůst osobnosti wVýcvik komunikativních dovedností wPozitivní myšlení … Jsou to však sekundární rysy Vůdcovství založené na principech wStephen Covey definoval klíčové principy fungování organizace na jednotlivých úrovních - od osobní až po celofiremní: wOsobní úroveň - důvěryhodnost: základem dlouhodobého úspěchu fungování je budování autentické osobní důvěryhodnosti wMezilidská úroveň - důvěra: na základě osobní důvěryhodnosti lze začít budovat interpersonální vztahy založené na důvěře Vůdcovství založené na principech wManažerská úroveň - zmocňování: na základě vztahů založených na důvěře lze začít používat princip zmocňování (empowerment) wOrganizační úroveň - soulad: základním principem na této úrovni je jednotné směřování celé organizace za společným cílem CHARAKTERISTIKY LÍDRŮ ZAMĚŘENÝCH NA PRINCIPY wNEUSTÁLE SE UČÍ wJSOU ORIENTOVANÍ NA SLUŽBU wŠÍŘÍ POZITIVNÍ ENERGII wVĚŘÍ V DRUHÉ wŽIJÍ SVÉ ŽIVOTY USMĚRNĚNĚ wBEROU ŽIVOT JAKO DOBRODRUŽSTVÍ wJSOU SYNERGISTY wPRACUJÍ NA SOBĚ w