Podnikatelský plán Manažerská ekonomie HF JAMU Podnikatelský plán je dokument, který plní tři základní funkce. 1.Základní podnikatelský dokument, který donutí podnikatele promyslet a posoudit své podnikatelské záměry. 2. 2.Zdroj informací pro potenciální investory (banky) k posouzení, zda se účastnit finančního projektu podnikatele či nikoliv. 3. 3.Provozní průvodce podnikatelských činností a zpětná kontrola jejich naplňování. • Podnikatelský plán by měl poskytnout veškeré informace o podniku, jeho produktech, dalších podnikatelských záměrech a jejich finančních aspektech. Struktura podnikatelského plánu •Přehled a shrnutí •Podnikatelský subjekt •Produkt •Konkurence na trhu •Odbyt a marketing •Provozní záležitosti •Finanční záměry •Rizika •Závěr • 1. Přehled a shrnutí • Na samostatné stránce by měl být souhrn informací krátce popisující podstatu celého podnikatelského plánu. •Měl by obsahovat identifikační údaje podnikatele (tj. obchodní firmu, statut firmy, kontakty) a dále •shrnovat hlavní body plánu •podnikatelské cíle, •stěžejní výrobky či služby, •nejdůležitější zákazníci, •účel, pro který je plán sestavován, •množství požadovaných finančních prostředků. • 2. Podnikatelský subjekt •podnik, právní forma, jeho historie a cíle; •důvod založení, autor myšlenky; •způsob získání počátečního kapitálu; •současný stav podniku (počet zaměstnanců, obrat a zisk, produkty) •nejdůležitější součásti firemního majetku jako jsou zpracovatelské a montážní haly, vybavení a stroje, kancelářské vybavení, automobily, inventář, materiální součásti •Popis minulého a přítomného stavu zaměstnanosti (počet zaměstnanců, druh práce) 3. Produkt •popis výrobku; •kdo bude výrobek používat; •k jakým účelům slouží; •důvody vedoucí k nákupu výrobku; •nejdůležitější údaje pro zákazníka - cena, záruka, servis, kvalita apod.; •Popis technologického postupu výroby; •popis patentů nebo vlastnictví technologií; • 4. Trh •Průzkum trhu •Oficiální statistiky; •Pozorování podniků, které prodávají podobné výrobky nebo služby; •Databáze podniků; •Dotazování zákazníků. •Konkurence •popis současného stavu konkurenčního prostředí; •způsob prodeje a propagace konkurence; •mínění zákazníků o konkurenci; •Silné stránky konkurence; •slabé stránky konkurence; •riziko vzniku nové konkurence a opatření proti němu. • 5. Odbyt a marketing •Distribuce •Reklama •Ceny • 6. Provozní záležitosti •zajišťování dodávek materiálů a surovin pro výrobu – způsob zajišťování a od jakých dodavatelů; •Popis materiálů a surovin potřebných k výrobě; •popis výroby produktu, výrobního cyklu; •popis strojů a zařízení nezbytných pro výrobu; •pracovní síla, její kvalifikace, případné školení pracovníků. 7. Finanční záměry •Výkaz zisku a ztráty – výsledovka •Finanční rozvaha •Přehled o peněžních tocích (cash flow statement) 8. Rizika •Podnikatelské riziko = určitá pravděpodobnost, že skutečné hospodářské výsledky se budou odlišovat od těch naplánovaných. •Odchylky mohou být v pozitivním i v negativním směru. •Je potřeba si uvědomit veškerá rizika, která mohou ohrozit realizaci. •Nejdůležitější je určení rizik, které může podnik ovlivnit. •Následně se plánují opatření na eliminaci výskytu rizik. •V případě rizik, které podnik nemůže ovlivnit je potřeba stanovit strategii postupu. 9. Závěr •Závěrečné zhodnocení podnikatelského záměru. •Shrnutí poznatků za jednotlivé kapitoly. •Vyzdvižení silných stránek podnikatelského záměru. •Popsání způsobů řešení slabých stránek. • •Shrnutí realizovatelnosti podnikatelského plánu. •Návratnost prostředků vložených do realizace. • •Na základě závěru by měl být investor schopen posoudit, zda poskytne své finanční prostředky.