Stylová norma odborných textů



Vlastnosti odborného komunikátu
•Spisovný jazyk
•Přesnost, věcnost – termíny
•Tendence k nominalizaci
•Autor ustupuje do pozadí (nepoužíváme ich-formu, typický je naopak trpný rod)
•Absence emocí

DENOTACE - KONOTACE
•DŮLEŽITÝ JE DENOTÁT.
•Obloha se červená. →(vyjádřeno takto: 2 možné konotace:
•                                      rozednívá se, nebo
•                                      stmívá se
•
•Přesný denotát = Stmívá se.
•
•

NOMINALIZACE/KONDENZACE
•ROZHODUJÍ O STYLISTICKÉM CHARAKTERU KOMUNIKÁTU
•→jak rozhodli členové poroty
•podle rozhodnutí členů poroty
•→ až přijedete do divadla
•po příjezdu do divadla
•→ skladatel, který píše komorní hudbu
•skladatel píšící komorní hudbu
•

POZOR NA  KUMULACE
•Myšlenky hudebníků probojovávajících atonalitu a její následné seriální organizování přinesly
nejen zrovnoprávnění temperovaného ladění tónů bez ustavení centra, ale též odstranění dualismu
enharmonicky zaměnitelných tónů.

ENHARMONIKA
enharmonika
[-ny-, řečtina], v temperovaném ladění změna názvu (i notace) a harmonického smyslu tónu nebo
akordu. Dva tóny či akordy stejně znějí (mají stejný kmitočet), ale jsou jinak zapsány v notách:
například tóny des – cis, kvintakordy des – f – as a cis – eis – gis. E. má velký význam při
modulaci.

TRPNÝ ROD
•Dům byl stavěn – dům se stavěl 5 let. (stavět)
•Při slavnostním setkání byli vyznamenáni  umělci – se vyznamenali umělci.
•POZOR!
•Při slavnostním setkání byli vyznamenaní umělci.
•Při zemětřesení se zranily stovky lidí – byly zraněny stovky lidí. (zranit – zranit se)
•
•

Vlastnosti mluveného odborného komunikátu
•Přehledná struktura
•Nekomplikované věty
•Správná a zřetelná výslovnost
•Přihlédnutí k akustickým podmínkám

PRÁCE NEZAČÍNÁ  „AB OVO“
("od úplného počátku")
•ZJIŠŤUJEME VÝSLEDKY PŘEDCHOZÍHO VÝZKUMU
•NAČÍTÁME LITERATURU
•PROVÁDÍME REŠERŠE (vyhledávání informací o určité problematice )
•CITUJEME!
•CITUJEME SPRÁVNĚ – PODLE NORMY!!!!

Struktura odborné práce
•Anotace / abstrakt (není součástí práce)
•(Předmluva)
•Úvod
•Stať - jednotlivé kapitoly
•Závěr
•Résumé
•Poznámkový aparát + seznam použité literatury
•
•

ČLENĚNÍ VĚDECKÉ PRÁCE
•KAPITOLY
•        Např. Kapitola 2 LEOŠ JANÁČEK
•2.1  Život Leoše Janáčka
•2. 1.1 Dětství v Brně
•2.1.2 Mládí v Lipsku
•2.1.3 Návrat do Brna
•2.2 Pedagogická činnost
•2.3 Vědecká činnost
•