Stylová norma odborných textů Vlastnosti odborného komunikátu •Spisovný jazyk •Přesnost, věcnost – termíny •Tendence k nominalizaci •Autor ustupuje do pozadí (nepoužíváme ich-formu, typický je naopak trpný rod) •Absence emocí DENOTACE - KONOTACE •DŮLEŽITÝ JE DENOTÁT. •Obloha se červená. →(vyjádřeno takto: 2 možné konotace: • rozednívá se, nebo • stmívá se • •Přesný denotát = Stmívá se. • • NOMINALIZACE/KONDENZACE •ROZHODUJÍ O STYLISTICKÉM CHARAKTERU KOMUNIKÁTU •→jak rozhodli členové poroty •podle rozhodnutí členů poroty •→ až přijedete do divadla •po příjezdu do divadla •→ skladatel, který píše komorní hudbu •skladatel píšící komorní hudbu • POZOR NA KUMULACE •Myšlenky hudebníků probojovávajících atonalitu a její následné seriální organizování přinesly nejen zrovnoprávnění temperovaného ladění tónů bez ustavení centra, ale též odstranění dualismu enharmonicky zaměnitelných tónů. ENHARMONIKA enharmonika [-ny-, řečtina], v temperovaném ladění změna názvu (i notace) a harmonického smyslu tónu nebo akordu. Dva tóny či akordy stejně znějí (mají stejný kmitočet), ale jsou jinak zapsány v notách: například tóny des – cis, kvintakordy des – f – as a cis – eis – gis. E. má velký význam při modulaci. TRPNÝ ROD •Dům byl stavěn – dům se stavěl 5 let. (stavět) •Při slavnostním setkání byli vyznamenáni umělci – se vyznamenali umělci. •POZOR! •Při slavnostním setkání byli vyznamenaní umělci. •Při zemětřesení se zranily stovky lidí – byly zraněny stovky lidí. (zranit – zranit se) • • Vlastnosti mluveného odborného komunikátu •Přehledná struktura •Nekomplikované věty •Správná a zřetelná výslovnost •Přihlédnutí k akustickým podmínkám PRÁCE NEZAČÍNÁ „AB OVO“ ("od úplného počátku") •ZJIŠŤUJEME VÝSLEDKY PŘEDCHOZÍHO VÝZKUMU •NAČÍTÁME LITERATURU •PROVÁDÍME REŠERŠE (vyhledávání informací o určité problematice ) •CITUJEME! •CITUJEME SPRÁVNĚ – PODLE NORMY!!!! Struktura odborné práce •Anotace / abstrakt (není součástí práce) •(Předmluva) •Úvod •Stať - jednotlivé kapitoly •Závěr •Résumé •Poznámkový aparát + seznam použité literatury • • ČLENĚNÍ VĚDECKÉ PRÁCE •KAPITOLY • Např. Kapitola 2 LEOŠ JANÁČEK •2.1 Život Leoše Janáčka •2. 1.1 Dětství v Brně •2.1.2 Mládí v Lipsku •2.1.3 Návrat do Brna •2.2 Pedagogická činnost •2.3 Vědecká činnost •