Studijní zaměření Skladba Předmět Skladba Přípravné studium není realizováno, mladší žáci plní osnovy jiného studijního zaměření. Základní studium I. stupně 1. ročník Žák: - dokáže při improvizaci využívat výrazových možností vysokých a nízkých poloh nástroje a hlasu a vyjádřit hudbou různé nálady (vesele, smutně, vznešeně…) - umí zapsat jednoduchou melodickou linku v jednom hlase v sudém i lichém taktu - dokáže reprodukovat jednoduché motivy a melodie (zadané učitelem) - umí využít pentatoniku a dur-mollový systém s menším počtem předznamenání (malé kadence) - umí využít lidová říkadla k tvorbě melodických a rytmických prvků (jednohlas) - dokáže rozpoznat motivy, předvětí a závětí, případně imitace v kratších skladbičkách 2. ročník Žák - umí rozlišovat výrazové efekty samotných intervalů a tónových řad - dokáže vyjádřit hudbou pocity a jejich poměny v čase (pohádky, příběhy) - zvládá zápis dvojhlasu a malé písňové formy - dokáže analyzovat delší rytmické a melodické útvary a následně reprodukovat - umí využít tóniny dur a moll s větším počtem předznamenání a celotónovou řadu - dokáže využít rýmované básničky k tvorbě krátkých písňových útvarů s nástrojovým doprovodem - umí rozpoznat základní taneční formy (pochod, valčík), variace a rondo, rozšíření a krácení motivu 3. ročník Žák - umí při improvizaci použít nezvyklé nástrojové barvy a efekty (hra na struny, preparování) - dokáže vyjádřit hudbou mimohudební zážitky (výtvarné a literární předlohy) - zvládá zápis skladby s různou instrumentací v kratších formách (malá písňová, malé rondo, variace) - dokáže variačně obohacovat motivy a témata - umí využít dalších tónin dur a moll (rozšířená kadence) a chromatickou řadu - zvládá tvorbu písně (i dvojhlas) s jednoduchým instrumentálním doprovodem - umí rozpoznat suitu, témata sonátové formy v komorním i symfonickém obsazení 4. ročník Žák - umí vytvořit malé suity kontrastních tanců, použít vedlejší stupně, případně mimotonální dominanty - dokáže se inspirovat různými motivy a tématy známějších skladeb k vytváření charakteristických nálad a citů - dokáže improvizovat hudební plochy s využitím kontrastu tempa, dynamiky, barvy (cluster, glissando, zvukomalba) - zvládá akordové značky a při doprovodu písní či tanců - umí instrumentovat skladby pro dva libovolné nástroje nebo dětský hlas s doprovodem - umí využít výrazové možnosti konsonancí a disonancí, pravidelné i nepravidelné pulzace 5. ročník Žák - dokáže tvořit sonatiny nebo písně s využitím period a jednoduchých modulací - dokáže se inspirovat hudebními anagramy a symboly (s využitím ostinata nebo kadence) - umí improvizovat kontrastní plochy i využít plynulý růst dynamiky a tempa - umí hrát podle značek různé stylizace doprovodu, zapsat skladby s různou instrumentací - dokáže instrumentovat skladby pro tři nástroje nebo dětský sbor - dokáže využít aleatorních postupů na základě realizace grafické partitury 6. ročník Žák - umí vytvořit neperiodické věty v rozšířené tonalitě s využitím různých druhů práce s tématem - dokáže se inspirovat harmonickým plánem písní a kratších skladeb k variacím a parafrázím - umí improvizovat delší plochy s představou kulminace, gradace i kontrastu na základě předem vytvořeného schématu - dokáže analyzovat hudební plochy na základě poznání harmonických vztahů a forem i jejich emotivního významu - zvládá instrumentaci pro kvartet nebo čtyřhlasý sbor - umí rozpoznat minimalistické postupy (malé změny základní figury a její transpozice) 7. ročník Žák - zvládá tvorbu ve větších (cyklických) hudebních formách (sonatina, sonáta, písňový cyklus) - dokáže se inspirovat stylotvornými prvky různých historických epoch - dokáže se inspirovat dalšími možnými kontrasty v hudbě (homofonní – polyfonní, tonální – atonální, akustická – elektronická atd.) - umí analyzovat vlastní absolventskou práci - zvládá instrumentaci pro malý orchestr (klasický, případně taneční či jazzový) - umí rozpoznat tónové řady (série) při tvorbě motivů a hudebních ploch II. stupeň 1. ročník Žák - komponuje kratší díla pro sólisty nebo menší obsazení (do 4 hlasů) - zvládá základy vokálního a instrumentálního kontrapunktu - improvizuje na nástroj v různých tóninách - zvládá základy analýzy skladeb z různých hudebních epoch 2. ročník Žák - komponuje a instrumentuje kratší díla pro školní soubory nebo sólisty - umí využít základních znalostí harmonie, kontrapunktu a tektoniky při tvorbě motivů a ploch - umí improvizovat sólově či ve skupině v různých tóninách - je schopen analyzovat kratších skladby z různých hudebních epoch 3. ročník Žák - dokáže komponovat a instrumentovat kratší díla pro školní soubory nebo sólisty - dokáže využít tónové řady (série) při tvorbě motivů a hudebních ploch - umí improvizovat sólově či ve skupině v různých tóninách a stylech - používá podle možností notační programy 4. ročník Žák - komponuje přiměřeně rozsáhlou absolventskou práci - analyzuje vlastní absolventskou práci formou kratšího písemného textu - dokáže se podílet na nastudování svého díla sólistou či školním souborem - dokáže připravit pro školní archiv notový zápis a dle možností zvukovou nahrávku svého díla Poznámka: Žák 1. ročníku skladby (individuální výuka), je rovněž veden ve hře na nástroj (nemusí vyučovat tentýž pedagog). Žák, který zahájí studium skladby až ve 14 letech a je zařazen do II. stupně (případně přípravného ročníku), plní nejprve školní výstupy stanovené pro I. stupeň studia.