ZÁKLADY PERSONALISTIKY 1. Ročník – Manažerská ekonomie 1. PERSONÁLNÍ POLITIKA A PERSONÁLNÍ PLÁNOVÁNÍ ¢Významnými faktory pro úspěch organizace jsou: ¢odborná kvalifikace a ¢připravenost pracovníků k podání výkonu. ¢ ÚKOLY MODERNÍ PERSONÁLNÍ POLITIKY JSOU: ¢získání dostatečně kvalifikovaných spolupracovníků ¢přizpůsobovat existující kvalifikaci jednotlivých spolupracovníků měnícím se požadavkům ¢vnitřně podporovat výkonnost (motivaci) spolupracovníků. ¢ PERSONÁLNÍ POLITIKA ¢je součástí podnikové politiky a podléhá stejně jako ostatní oblasti podniku také aspektu hospodárnosti. ¢ ¢Za personální politiku zodpovídá podnikové vedení. ¢Jeho prostředníkem je personální oddělení, které uvádí do praxe příslušné směrnice a poskytuje poradenství ostatním útvarům. ¢ DO OKRUHU PŮSOBENÍ PERSONÁLNÍ POLITIKY SPADÁ: ¢personální a sociální řád + související směrnice, ¢ ¢vyrovnávání zájmů mezi podnikem a zaměstnanci, případně externími spolupracovníky, ¢ ¢zajištění schopných a spolehlivých zaměstnanců a spolupracovníků pro podnik, ¢ ¢ochrana podniku v personálním ohledu. ¢ PERSONÁLNÍ PLÁNOVÁNÍ ¢Plánování představuje podchycení a ohodnocení všech důležitých faktorů pro budoucnost organizace. ¢Personální plánování se pak zabývá následujícími oblastmi: ¢a) potřeba personálu ¢Kolik spolupracovníků? Jakou mají mít kvalifikaci? ¢b) získávání personálu ¢Kde získat personál? ¢c) změna struktury personálu ¢Je přeložení nebo propouštění nutné? ¢d) personální rozvoj ¢Jaké požadavky jsou na pracovníky kladeny? ¢e) personální náklady ¢Jak se vyvíjí výše a složení personálních nákladů? Existuje potřeba jejich racionalizace? ¢f) efektivnost pracovníků ¢Jak a kde se uskuteční efektivní nasazení pracovníků? ¢ ¢ ¢Kvantitativní plánování, ¢jde o plánování, jež je mnohorozměrné a vztahuje se na všechny zaměstnance a spolupracovníky. ¢ ¢Kvalitativní plánování je plánování rozvoje jednotlivých spolupracovníků. ¢ ¢Personální plánování se nemůže a nesmí chápat jako něco, co existuje v podniku izolovaně, ale musí být vždy součástí podnikového plánu a musí být v souladu s ostatními oblastmi podniku. ¢ NEJVYŠŠÍM CÍLEM V PERSONÁLNÍM PLÁNOVÁNÍ JE: ¢Dostatečné množství spolupracovníků s ¢ ¢ požadovanou kvalifikací ¢ ¢ve správnou dobu ¢ ¢na správném místě s ohledem na aspekt hospodárnosti. ¢ Z HLEDISKA OBDOBÍ MŮŽEME PLÁNOVÁNÍ ROZDĚLIT NA: ¢krátkodobé 3 měsíce až 1 rok ¢střednědobé 1 rok až 4 roky ¢dlouhodobé více než 4 roky ¢ ¢ ¢Čím delší je plánovací období, tím nejistější vypovídací schopnost má plán a tím pádem, musí být častěji aktualizován. ¢ ¢Při plánování není podnik zcela svobodný - musí brát ohled například na odbory, trh pracovních sil, apod. ¢ PLÁNOVÁNÍ PERSONÁLNÍCH POTŘEB ¢Personální potřeby jsou : ¢Potřeba nasazení = Počet pracovníků (pracovnic), který je nutný pro plnění úloh ¢Rezervní potřeba = Doplňkový počet pracovníků, pro neustálé zajištění všech úkolů (v případě nemocenských, dovolených nebo jiné absence) ¢Požadovaný stav = potřeba nasazení + rezervní potřeba ¢Skutečný stav = stávající počet pracovníků ¢Pozitivní/negativní potřeba = Rozdíl mezi požadovaným stavem a skutečným stavem. Pozitivní potřeba = nedostatek pracovníků = řešení: příjem nových zaměstnanců Negativní potřeba = nadbytek pracovníků = řešení: propouštění ¢Potřeba náhrady = při snížení skutečného stavu a trvajícím požadovaném stavu (při odchodu pracovníků na základě výpovědi, důchodu, nemoci, smrti apod.) ¢Potřeba doplnění = zvýšení požadovaného stavu (při rozšíření výroby, zavedení nových výrobků a služeb apod.) ¢Potřeba snížení stavu = v případě, že se požadovaný stav zmenšil pod úroveň skutečného stavu (Možné příčiny: zastavení nebo omezení výroby, racionalizace v důsledku zavedení nových výrobních metod, zavírání filiálek nebo výrobních úseků) ¢ ¢Nově vzniklé potřeby míst je možno celkem snadno doplnit přijetím nových zaměstnanců, komplikace však mohou nastat, pokud je na trhu práce malá nabídka pracovníků s příslušnou kvalifikací. ¢ ¢V případě potřeby snížit stav pracovníků je řešení možné pouze výpovědí podniku, případně neobnovením pracovní smlouvy na dobu určitou. ¢ ¢Tento problém však není vzhledem k zákoníku práce a předpisů týkajících se zaměstnanosti vůbec jednoduchý. ¢ 2. ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ ¢Stanovování cílů při zajišťování personálu má pro podnik význam v tom, aby bylo možno v pravý čas zajistit dostatečně kvalifikovaný personál. ¢ ¢Základem pro získávání pracovníků je personální plánování. ¢ JSOU DVĚ ZÁKLADNÍ CESTY PRO ZÍSKÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ: ¢a) získávání pracovníků z vnitřních zdrojů: ¢- přeložení pracovníků ¢- převzetí vyučenců ¢- povýšení pracovníků ¢ ¢b) získávání pracovníků z vnějších zdrojů: ¢- zadání úloh jiným firmám ¢- využití půjčených pracovníků ¢- přijetí nových pracovníků ¢ PŘI PŘIJÍMÁNÍ NOVÝCH PRACOVNÍKŮ SE NABÍZEJÍ TYTO MOŽNOSTI: ¢1. absolventi škol různých směrů ¢ ¢2. nezaměstnaní nebo osoby, které doposud nebyly na trhu práce (ženy v domácnosti) ¢ ¢3. zahraniční pracovníci ¢ ¢4. získání pracovníků doposud zaměstnaných v jiných podnicích ¢5. agenturní pracovníci ¢6. Půjčení pracovníků partnerské organizace. ¢ NEJDŮLEŽITĚJŠÍMI ZPŮSOBY PRO HLEDÁNÍ PRACOVNÍKŮ JSOU: ¢- hledání prostřednictvím úřadu práce ¢- inzeráty ¢- nabídky pracovních míst (konkrétním lidem) ¢- vývěsky ¢- personální poradci ¢- ústní předávání informací (prostřednictvím vlastních pracovníků, na základě Image, …) ¢Při každém přijímání pracovníků nastává problém jejich výběru. ¢ ¢Existují sice metody a pomůcky pro výběr uchazečů, ale zaručený recept neexistuje. ¢ ¢Pro rozhodnutí o přijetí uchazeče má význam, zda má podnik úkoly, jež plní natolik detailně rozpracovány, aby z nich mohl být vytvořen tzv. požadovaný profil pracovníka pro dané místo. ¢U každého uchazeče se pak dá na základě osobního pohovoru porovnat, nakolik tomuto profilu odpovídá. ¢Pomůckou zde může být vytvoření profilu vlastností uchazeče. Přijatý je potom ten uchazeč, který tomuto profilu odpovídá nejlépe. ¢Nemusí se jednat vždy o toho "nejlepšího„. ¢Vedle faktoru odborné kvalifikace hraje důležitou roli i tzv. schopnost sociální integrace v podniku. (tzv. lidská kvalifikace). ¢ 3. ROZVOJ ¢Velký význam pro každý podnik, který chce obstát i v budoucnosti na trhu má personální rozvoj pracovníků. ¢Nestačí, že má podnik k dispozici dnes dostatečný počet pracovníků s požadovanou kvalifikací. Je třeba, aby kvalifikace pracovníků odpovídala měnícím se požadavkům jak ve výrobě, tak na ostatních pracovištích. ¢Rozvoj pracovníků zahrnuje všechna opatření, jež mají vliv na výkon a schopnosti zaměstnanců. ¢Není možné, aby se personální rozvoj soustředil jen na určitý okruh pracovníků (např. řídící pracovníci), ale musí zahrnovat všechny zaměstnance. ¢ PERSONÁLNÍ ROZVOJ MUSÍ BÝT PROVÁDĚN: ¢systematicky, ¢ ¢zaměřeně na určité cíle, ¢ ¢tak aby odpovídal požadavkům a ¢ ¢trvale. ¢ VÝBĚR PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ: ¢předání všech nutných informací pracovníkům, také informací o jejich vlastních pracovních místech; ¢přenesení zvláštních nebo hodnotnějších úkolů na pracovníky; ¢postupné rozšiřování pracovních oblastí spolu s příslušnou odpovědností; ¢provádění vnitropodnikové, vnitroúsekové nebo oborové výměny zkušeností; * možnost účasti na externích výměnách zkušeností; ¢vnitropodnikové a externí vzdělávací aktivity a semináře; ¢povyšování ¢ ¢Všechna opatření personálního rozvoje by měla být plánována individuálně pro jednotlivé pracovníky a odpovídat jejich přáním a zároveň potřebám podniku. ¢ 4. ODMĚŇOVÁNÍ ¢Pro spokojenost pracovníků je důležitý systém odměňování. ¢Spravedlivé je, nabídnout každému pracovníkovi takovou odměnu, která je dostatečně pobízející a zároveň přehledná. ¢Odměna je spravedlivá tehdy, když odpovídá výkonům a požadavkům. ¢Při stejném výkonu musí být také zaplacena stejná odměna. Odstupňování uvnitř systému odměňování musí být založeno na věcnosti. ¢ NEJVÝZNAMNĚJŠÍ FORMY ODMĚŇOVÁNÍ V PODNIKOVÉ PRAXI: ¢Časová mzda je založena na určitém (průměrném) výkonu. Neoceňuje vyšší výkon pracovníků. Výpočet se provádí násobením ¢ hodinová mzda x odpracované hodiny ¢ ¢Úkolová mzda: je odměna na základě vykonaného množství práce. Větší výkon vede k větší odměně. ¢ ¢Různé formy: např. kolektivní, osobní ¢ ¢Prémiová mzda: skládá se ze dvou částí - ze základní mzdy, pro určitý normální výkon a z prémie za určitý nadprůměrný výkon. ¢ Prémiová mzda je flexibilní a podmínky pro prémii mohou být různé podnik od podniku. ¢Plat je forma odměňování zaměstnanců, která je vyplácená pravidelně měsíčně. Je rovněž podřízen průměrnému výkonu. Podle činností a požadavků existují různé platové třídy. ¢ PERSONÁLNÍ AGENDA/ SPRÁVA/ SERVIS ¢K úkolům personální správy patří počítání měsíčních mezd a platů. ¢Má informační funkci a ukládá údaje o pracovnících. ¢ ¢Personální správu je dnes nutno chápat jako péči o personál = služby pro personál. ¢Dílčí úkoly personální správy: ¢vytváření, spravování a archivace osobních dat ¢kontrola a dodržování zákonných, tarifních a podnikových předpisů a pravidel * zajišťování a vyhodnocování osobních dat pracovníků ¢kontrola personální hospodárnosti (efektivnosti). ¢