Systém řízení Kvality v organizacích Řízené podmínky MONITORO- VÁNÍ SYSTÉM ŘÍZENÍ VÝSTUPY POŽADAVKY VSTUPY RUŠIVÉ FAKTORY ŘÍZENÝ SYSTÉM (PROCES) ŘÍDICÍ SYSTÉM (MANAGEMENT) ODCHYLKA AKČNÍ ZÁSAH úkoly prostředky cíle !Vytvořit pravidla (postupy) !Zavést pravidla (naučit) !Udržovat pravidla (zlepšování) • Lidé • Zařízení • Materiály • Prostředí •Užitnáhodnota •Ekologičnost •Bezpečnost Řízené podmínky pro realizaci procesů Normy ISO 9000:200x NORMY ISO 9000:200x
 SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY ISO 9000 ISO 9001ISO 9004 ZÁKLADY, ZÁSADY A SLOVNÍK SMĚRNICE PRO ZLEPŠOVÁNÍ VÝKONNOSTI POŽADAVKY ISO 10005 PLÁNY JAKOSTI ISO 10006 ŘÍZENÍ PROJEKTU ISO 10007 ŘÍZENÍ ZMĚN ISO 19011 SPOJENÝ AUDIT ISO 10012 SYSTÉM MĚŘENÍ ISO 10013 PŘÍRUČKA JAKOSTI ISO 10014 ANALÝZA NÁKLADŮ ISO 10015 VÝCVIK LIDÍ PODROBNÉ NÁVODY PRO VYBRANÉ AKTIVITY ISO 10017 APLIKACE SPC ANGAŽOVANOST ZAMĚSTNANCŮ ORIENTACE NA PROCESY SYSTÉMOVÝ PŘÍSTUP K MANAGEMENTU ORIENTACE NA ZÁKAZNÍKA PŘÍPRAVA ROZHODNUTÍ NA ZÁKLADĚ FAKTŮ VZÁJEMNĚ VÝHODNÉ VZTAHY S DODAVATELI VŮDCOVSTVÍ KONTINUÁLNÍ ZLEPŠOVÁNÍ PRINCIPY MANAGEMENTU CO ZNAMENÁ – VYTVOŘIT SYSTÉM MANAGEMENTU KVALITY? ⇨ IDENTIFIKOVAT PROCESY ⇨ ? ⇨ ? ⇨ ? ⇨ ? ⇨ ? ⇨ IDENTIFIKOVAT PROCESY ⇨ ZAJISTIT NÁVAZNOST PROCESŮ ⇨ ? ⇨ ? ⇨ ? ⇨ ? ⇨ IDENTIFIKOVAT PROCESY ⇨ ZAJISTIT NÁVAZNOST PROCESŮ ⇨ ZAJISTIT EFEKTIVNOST PROCESŮ ⇨ ? ⇨ ? ⇨ ? ⇨ IDENTIFIKOVAT PROCESY ⇨ ZAJISTIT NÁVAZNOST PROCESŮ ⇨ ZAJISTIT EFEKTIVNOST PROCESŮ ⇨ ZAJISTIT DOSTUPNOST ZDROJŮ ⇨ ? ⇨ ? ⇨ IDENTIFIKOVAT PROCESY ⇨ ZAJISTIT NÁVAZNOST PROCESŮ ⇨ ZAJISTIT EFEKTIVNOST PROCESŮ ⇨ ZAJISTIT DOSTUPNOST ZDROJŮ ⇨ MONITOROVAT A ANALYZOVAT PROCESY ⇨ ? ⇨ IDENTIFIKOVAT PROCESY ⇨ ZAJISTIT NÁVAZNOST PROCESŮ ⇨ ZAJISTIT EFEKTIVNOST PROCESŮ ⇨ ZAJISTIT DOSTUPNOST ZDROJŮ ⇨ MONITOROVAT A ANALYZOVAT PROCESY ⇨ ZAVÉST KONTINUÁLNÍ ZLEPŠOVÁNÍ Uvedené kroky jsou identické s požadavky normy ISO 9001:2008 DÍLČÍ REALIZAČNÍ PROCESY MANAGEMENT DOKUMENTACE ŘÍDICÍ DOKUMENTACE ŘÍDICÍ DOKUMENTACE ŘÍDICÍ DOKUMENTACE ŘÍDICÍ DOKUMENTACE ŘÍDICÍ DOKUMENTACE MANAGEMENT ZDROJŮ ZDROJE ZDROJE ZDROJE ZDROJE ZDROJE PERSONÁLNÍ PROCES PROCESY ÚDRŽBY PROCES TVORBY PROSTŘEDÍ Z A V E D E NÍ S Y S T É M U DOKUMENTOVAT SYSTÉM MANAGEMENTU KVALITY ! PROSTŘEDEK ŘÍZENÍ PROCESŮ PJ SMĚRNICE PRO MANAGEMENT PROCESŮ STANDARDNÍ POSTUPY TECHNOLOGICKÝCH PROCESŮ A ČINNOSTÍ ZÁZNAMY PROCESVSTUPY VÝSTUPY ZDROJE, ODPOVĚDNOSTI (zúčastněné osoby, infrastruktura, prostředí; dodavatelé, energie, pomocné materiály) OMEZUJÍCÍ PODMÍNKY (zákony, normy, plány, směrnice, postupy; záznamy, zprávy) Procesní model systému kvality
 ČSN EN ISO 9000 PROCES ODPOVĚDNOST VEDENÍ ŘÍZENÍ ZDROJŮ MĚŘENÍ, ROZBORY ZLEPŠOVÁNÍ PRODUKT KONTINUÁLNÍ ZLEPŠOVÁNÍ SYSTÉMU MANAGEMENTU KVALITY ZÁKAZ- NÍCI ZÁKAZ- NÍCI SPOKO- JENOST POŽA- DAVKY PROCES REALIZACE ZAKÁZKY 1. Máme průběh zakázky promyšlený a naplánovaný? (mapa procesu) Máme pro něj pravidla? (dokumentace) 2. Jsme skutečnou hlavou podniku? Máme promyšlené plány do budoucna? Jsou stanovené odpovědnosti? 4. Jaké konkrétní procesy (činnosti) při realizaci zakázky uskutečňujeme? V jakém stavu máme měřidla? 5. Víme o všech významných projevech? Jak z dat získáme informace? Jak s informacemi naložíme? 3. S kým to vše budeme realizovat? Na čem to budeme realizovat? Nevytváříme nebezpečné prostředí? produkt Jak správně rozumět kritériím normy ISO 9001:2008 Co zajímá zákazníka Jak správně rozumět kritériím normy ISO 9001:2008 4 SYSTÉM MANAGEMENTU KVALITY 4.1 Všeobecné požadavky 4.2 Požadavky na dokumentaci 5 ODPOVĚDNOST MANAGEMENTU 5.1 Angažovanost a aktivita managementu 5.2 Zaměření na zákazníka 5.3 Politika kvality 5.4 Plánování 5.5 Odpovědnost, pravomoc a komunikace 5.6 Přezkoumání systému managementu 6 MANAGEMENT ZDROJŮ 6.1 Poskytování zdrojů 6.2 Lidské zdroje 6.3 Infrastruktura 6.4 Pracovní prostředí 7 REALIZACE PRODUKTU 7.1 Plánování realizace produktu 7.2 Procesy týkající se zákazníka 7.3 Návrh a vývoj 7.4 Nákup 7.5 Výroba a poskytování služeb 7.6 Řízení monitorovacího a měřicího zařízení 8 MĚŘENÍ, ANALÝZA A ZLEPŠOVÁNÍ 8.1 Obecně 8.2 Monitorování a měření 8.3 Řízení neshodného produktu 8.4 Analýza dat 8.5 Zlepšování PROCES REALIZACE ZAKÁZKY produkt Co zajímá zákazníka