Průvodce podnikatelským plánem
Průvodce podnikatelským plánem
Podnikatelský plán lze chápat jako dokument, který plní tři základní funkce. Slouží jako:
• Základní podnikatelský dokument, který donutí podnikatele promyslet a posoudit své
podnikatelské záměry.
• Zdroj informací pro potenciální investory (banky) k posouzení, zda se účastnit finančního
projektu podnikatele či nikoliv.
• Provozní průvodce podnikatelských činností a zpětná kontrola jejich naplňování.
Definice, jak má správný podnikatelský plán vypadat, neexistuje. Přesto se ustálil všeobecný
základ, který většina podnikatelských plánů dodržuje. Podnikatelský plán by měl poskytnout
veškeré informace o podniku, jeho produktech, dalších podnikatelských záměrech a jejich
finančních aspektech.
Struktura podnikatelského plánu, by měla vypadat asi takto:
• Přehled a shrnutí
• Podnikatelský subjekt
• Produkt
• Konkurence na trhu
• Odbyt a marketing
ti• Provozní záležitos
ěry• Finanční zám
• Rizika
• Závěr
ostatní kapitoly a měla by být napsána
ko poslední. Rozsah by neměl překročit jednu stránku.
ní vybavení, organizační strukturu a
části tedy je:
1 Přehled a shrnutí
Na samostatné stránce by měl být souhrn informací krátce popisující podstatu celého
podnikatelského plánu. Jednak by měl obsahovat identifikační údaje podnikatele (tj. obchodní
firmu, statut firmy, kontakty) a dále shrnovat hlavní body plánu – podnikatelské cíle, stěžejní
výrobky či služby, nejdůležitější zákazníci, účel, pro který je plán sestavován, množství
požadovaných finančních prostředků. Tato část shrnuje
ja
2 Podnikatelský subjekt
Účelem je krátce představit podnik a jeho kapacity. Zaměřuje se především na historii
podnikatelského subjektu, popis současného stavu, investič
schopnosti řídících pracovníků. Obsahem této
1
© Centrum podnikání a rozvoje s.r.o.
Průvodce podnikatelským plánem
• podnik, právní forma, jeho historie a cíle
ly, vybavení a
oučásti
lské
schopnosti, takže je vhodné popsat, jaké má podnik a jeho představitelé v oboru zkušenosti.
3 Produkt
lní informace pro pochopení podnikatelské myšlenky. V popisu produktu by
ruka, servis, kvalita, apod.
popis technologického postupu výroby
Mnoho podnikatelů zná dobře své výrobky a přijde jim nejjednodušší začít s psaním
podnikatelského plánu právě touto částí.
4 Konkurence na trhu
služby
• důvod založení, autor myšlenky
• způsob získání počátečního kapitálu
• současný stav podniku (počet zaměstnanců, obrat a zisk, produkty)
• nejdůležitější součásti firemního majetku jako jsou zpracovatelské a montážní ha
stroje, kancelářské vybavení, automobily, inventář, materiál a náhradní s
• popis minulého a přítomného stavu zaměstnanosti (počet, druh práce)
Jedním z nejdůležitějších faktorů určujících úspěšnost či neúspěšnost celého projektu jsou
schopnosti manažerů firmy. Je žádoucí představit hlavní vlastníky a řídící pracovníky podniku
(doporučuje se přiložit životopis). Cílem této části podnikatelského plánu je ukázat podnikate
Jestliže podnikatelský plán popisuje zcela nový výrobek (nebo výrobky), potom by tato část měla
popisovat tyto produkty detailněji. Jestliže výrobek nový není, stačí popis stručnější - jeho
základní vlastnosti, použití výrobku, jaké výhody poskytuje (vysoká kvalita či nízká cena,
nadstandardní funkce, moderní design apod.). Je nutné si uvědomit, že investoři zpravidla nejsou
obeznámeni s výrobky do takových podrobností jako jejich výrobce, a proto je třeba poskytnout
dostatečně detai
nemělo chybět:
• popis výrobku
• kdo bude výrobek používat
• k jakým účelům slouží
• důvody vedoucí k nákupu výrobku
• nejdůležitější údaje pro zákazníka - cena, zá
•
• popis patentů nebo vlastnictví technologií
4.1 Trh
Nejdůležitější faktor zajišťující úspěch podnikatele, je znalost zákazníka. Podnikatel by si měl
vhodnou segmentací trhu potenciálních zákazníků (např. dle věku, pohlaví, území, sociálního
postavení, životního stylu atd.) určit cílového zákazníka svých produktů a služeb a jemu podřídit
veškeré procesy spojené s výrobkem, jeho vlastnostmi, doprovodnými službami a propagací.
Také je důležité odhadnout velikost trhu, na kterém se budou podnikatelovy výrobky či
2
© Centrum podnikání a rozvoje s.r.o.
Průvodce podnikatelským plánem
pohybovat. Z tohot
s čímž souvisí volba vhodných techn
o odhadu lze přibližně odvodit množství produkce, které lze na trhu uplatnit,
ologických zařízení, výrobních a prodejních postupů.
Průzkum trhu
Nejlepší cesta, jak získat informace o zákaznících, potencionálním trhu a možném podílu na trhu,
je průzkum trhu. Tento proces zahrnuje dotazování většího počtu potencionálních zákazníků na
informace týkající se nabízených výrobků a pečlivou analýzu odpovědí. Průzkum trhu lze provést
vlastními silami, nebo využitím některé z agentur, které se těmito aktivitami zabývají. Každý
zkumu a
ů agenturou je vykoupeno vyššími náklady na provedení tohoto
ů
profilu potenciálních zákazníků jsou např.:
• oficiální statistiky
které prodávají obdobné výrobky
• telefonní seznamy a podobné databáze
tzv.
ůkladně analyzovat existující konkurenci na trhu a
edvést její podnikatelskou a cenovou strategii – zaměřit se především na následující oblasti:
nkurenčního prostředí (státní, soukromé firmy, jejich velikost)
• silné stránky konkurence
ření proti němu.
bek či služba jsou určeny k zániku, pokud si nenajdou cestu ke správnému
ři stanovování odbytové strategie si musí podnikatel udělat jasno v oblastech
z těchto dvou způsobů má své výhody a nevýhody. Profesionální způsob provedení prů
zpracování jeho výsledk
pr zkumu.
Dalšími zdroji získávání informací o počtu a
• pozorování obchodů,
4.2 Konkurence
Obtížně by se hledaly výrobky či služby, které nemají na světě konkurenci. Za konkurenci se
považují nejen stejné či obdobné produkty, ale i výrobky, které lze vzájemně zaměnit substituty
(káva x čaj, rohlík x houska).
V této části podnikatelského plánu je třeba d
př
• popis současného stavu ko
• způsob prodeje a propagace konkurence
mínění zákazníků o konkurenci•
• slabé stránky konkurence
• riziko vzniku nové konkurence a opat
5 Odbyt a marketing
I kvalitní výro
zákazníkovi. P
způsobu distribuce, reklamy a cen za výrobky a služby.
Distribuce
Způsob distribuce závisí na typu produktu, jeho vlastnostech a vyráběných množství, místu
výroby, na zákaznících a také na konkurenci. Většina výrobků je prodávána prostřednictvím
jednoho nebo více prostředníků, jako je maloobchod či velkoobchod, protože výrobce zpravidla
nemůže dodávat efektivně své výrobky přímo každému konečnému spotřebiteli.
3
© Centrum podnikání a rozvoje s.r.o.
Průvodce podnikatelským plánem
V podnikatel
distribuce vedly, vysv
ském plánu je třeba zvolený způsob prodeje a důvody, které k tomuto způsobu
ětlit.
Reklama
Reklama je nejmocnějším prostředkem, jak se dostat do povědomí zákazníků. V nákladových
položkách podniku zaujímá stále více místa. Zvoleným médiem pro reklamu může být televize,
rozhlas, denní či odborný tisk, internet, plošná reklama, letáky, prezentace na různých výstavách a
h apod. Výběr způsobu reklamy, její intenzita jsou odvislé na stejných faktorech jako
způsob distribuce.
veletrzíc
Ceny
Ke stanovování ceny je možno přistoupit několika způsoby:
• Cena odvozená od nákladů. Princip jejího stanovení je takový, že se k nákladům podniku
připočte určitá procentní marže, která by měla představovat zisk podniku. Tento způsob
stanovení ceny nereflektuje ceny konkurence a stav na trhu.
• Cena odvozená od konkurence. Podnik může stanovit cenu vyšší, nižší, či stejnou jako
konkurence. Nižší cena se stanovuje obvykle ze začátku, kdy podnik potřebuje prorazit na trh
a získat dostatečný počet zákazníků. Vyšší cenu je vhodné zvolit, pokud je nabízený produkt
kvalitnější, nebo má aspoň tuto image kvality a nějaké jedinečnosti vytvořit. Cenu stejnou jako
konkurence je třeba zvolit, pokud na trhu existuje silný výrobce stejného nebo podobného
produktu s vysokým podílem na trhu.
. Tato cenová politika se využívá například v• Cena odvozená od zákazníků případech, kdy
ou politiku má také vliv charakter
se jedná o produkt běžné všední
ědomit, že cena výrobku a poptávka po
m externími vlivy, které podnik nemůže ovlivnit, např. počasí,
odní katastrofy apod.
detailně popisuje:
osoby zodpovědné za marketing
výrobce přichází na trh s nějakou novinkou a konkurence podobný výrobek nenabízí,
zákazníci nemají představu o výrobních nákladech. Cenu za tuto novinku je možné stanovit
na takové maximální úrovni, kterou budou zákazníci ochotni akceptovat.
V praxi většinou dochází k prolínání těchto způsobů. Cenová politika je velmi komplikovaná
záležitost a při stanovování ceny za výrobky či služby je třeba vycházet z možností jejího
možného ovlivnění cenovou politikou konkurence. Na cenov
nabízeného produktu – jaká je jeho elasticita poptávky. Zda
spotřeby nebo o luxusní výrobek. Rovněž je třeba si uv
ně může být ovlivňována
legislativní a hospodářské změny, přír
V této části podnikatelského plánu se
• způsob odbytu a prodeje
•
• způsob, druh a intenzita reklamy
• cena a důvod jejího stanovení
4
© Centrum podnikání a rozvoje s.r.o.
Průvodce podnikatelským plánem
6 Provozní záležitosti
Tato část slouží k popsání výrobního postupu. Je to pro
o avatele surovin a materiálu, zvolený technologický p
ces, který v sobě zahrnuje výběr
d ostup výroby až po distribuci
řibližuje:
álů a surovin pro výrobu – způsob zajišťování a od jakých
• popis materiálů a surovin potřebných k výrobě
í vrátily a
ý rozvoj či jiné účely. Každý
řejměno, že jsou
né a přinesou uspokojivou míru výnosu.
áměru má pro potenciálního investora téměř rozhodující význam,
o podrobností.
této části podnikatelského plánu by měly být ukázány odhady budoucnosti firmy ve formě
ky minulých let (jsou-li
telské záměry.
rozvaha (balance sheet)
sh flow statement).
d
k zákazníkovi. V provozních záležitostech se p
• zajišťování dodávek materi
dodavatelů
• popis výroby produktu, výrobního cyklu
• popis strojů a zařízení nezbytných pro výrobu
• pracovní síla, její kvalifikace, případné školení pracovníků
7 Finanční záměry
Hlavním cílem podnikatelského úsilí je, aby se prostředky investované do podnikán
zbylo ještě něco navíc ve formě zisku na další podnikatelsk
podnikatelský záměr musí mít svůj finanční podklad. Mělo by být oz
podnikatelské myšlenky z finančního hlediska realizovatel
Tato část podnikatelského z
takže je důležité se jejímu správnému popisu věnovat d
V
finančního záměru. Rovněž by měly být vyčísleny finanční výsled
k dispozici) a tyto výsledky by měly vysvětlit a podpořit budoucí podnika
Tato část podnikatelského záměru by se měla skládat ze tří částí:
• výkaz zisku a ztráty - výsledovka (income statement)
•
• přehled o peněžních tocích (ca
Výkaz zisku a ztráty - výsledovka (Income Statement)
Výsledovka popisuje vývoj nákladů (revenues) a výnosů (expenses) podniku za určité období
(běžně 1 kalendářní rok). Výsledovka by měla být sestavena na tři až čtyři roky dopředu a měla by
být přiložena výsledovka za uplynulé dva roky podnikání, je-li to možné.
Rozvaha (Balance Sheet)
Rozvaha je obrázkem finančního stavu podniku v určitém okamžiku. Obyčejně je sestavována
k poslednímu dni účetního období (hospodářského roku nebo kalendářního roku). Rozvaha je
rozdělena do dvou celků – aktiv a pasiv, které se dále dělí na další položky.
čtu se hodnoty aktiv a pasiv rovnají.
Aktiva ukazují, co firma vlastní. Pasiva dávají přehled, jakým způsobem je získávání aktiv
financováno. V konečném sou
5
© Centrum podnikání a rozvoje s.r.o.
Průvodce podnikatelským plánem
Př hled o peněžních tocích (Cash Flow)e
Tento výkaz dává přehled o peněžních tocích za provozní, investiční a finanční činnost podniku
ow:
nci Příjmy,
které nejsou v běžném účetním období výnosy (např. přijaté zálohy)
né dopředu)
+ Náklady, které nejsou v běžném účetním období výdaji (např. odpisy)
např. prodej na úvěr, nesplacené
Podnikatelé, kteří vedou daňovou evidenci
za účetní období. Existují 2 metody sestavení cash fl
• Přímá metoda - sleduje rozdíly mezi příjmy a výdaji průběžně, jak k nim dochází. Tato
metoda se využívá u podnikatelů, kteří místo účetnictví vedou tzv. daňovou evide
evidenci příjmů a výdajů.
• Nepřímá metoda - cash flow se vypočítává z hospodářského výsledku podniku.
Hospodářský výsledek se upravuje následovně:
Hospodářský výsledek běžného účetního období
+
- Výdaje, které nejsou v běžném účetním období náklady (např. nájemné place
- Výnosy, které nejsou v běžném účetním období příjmy (
faktury)
-----------------------------------------------------------------
= Cash flow
Tato metoda je typická pro podniky, které vedou účetnictví v plném rozsahu.
ro podnikatele, kteří místo účetnictví vedou tzv. daňovou evidenci, by bylo značně
é kvůli podnikatelskému plánu sestavovat všechny tyto výkazy. Pro účely sestavení
nančních záměrů by měla postačit následující tabulka – přehled příjmů a výdajů -, jejíž položky,
ředstavují větší procento z celkového objemu výdajů či příjmů, by měly být dále
zdělovány na podrobnější části. (pozn. Tento vzor není nějakou normou pro sestavení
nančních výkazů. Např. při žádostech o úvěr mohou mít bankovní ústavy své vlastní vzory.)
P
komplikovan
fi
které p
ro
fi
6
© Centrum podnikání a rozvoje s.r.o.
Průvodce podnikatelským plánem
Tabulka – Přehled příjmů a výdajů
Minulý rok Letošní rok Příští rok Následující rok
Příjmy z podnikání celkem
Tržby za prodej zboží
Tržby za prodej vl.výrobků a služeb
Tržby ostatní
Výdaje celkem
Nákup materiálu
Nákup zboží
Mzdy
Soc. a zdrav. pojištění
Provozní náklady
Nájemné
Spotřeba energií
Cestovné
Úroky
Ostatní
Odpisy DHM a DNM
Příjmy - výdaje
Odpočitatelné položky
Základ daně z příjmu
Daň z příjmu
Rozdělení Osobní spotřeba
zisku Převod do podnikání
Poznámky k finanční části
Finanční část by měla zahrnovat slovní komentáře ke všem významnějším položkám (obecně se
uvádí položky přesahující 5 % celkového objemu) výše uvedených výkazů. Z čeho se skládají,
pesimistická, optimistická, realistická varianta
v závislosti na objemu prodeje výrobků či služeb).
8 Rizika
ou odlišovat od těch naplánovaných.
jakým způsobem se dospělo k jejich stanovení, jaký je předpoklad jejich dalšího vývoje.
Prognózy budoucích finančních toků jsou ve své podstatě pouze odhady. Je nutné ukázat, na
základě jakých předpokladů k těmto odhadům došlo. Rovněž je dobré ukázat, že byla vymezena
rizika, která přímo či nepřímo ohrožují podnikatelský záměr a že byla přijata určitá opatření na
jejich eliminaci. Dále lze vypracovat několik variant budoucích finančních výkazů v závislosti na
změnách některých významných položek (např.
Riziko je neoddělitelnou součástí podnikání. Podnikatelské riziko lze chápat jako určitou
pravděpodobnost, že skutečné hospodářské výsledky se bud
Tyto odchylky mohou být v pozitivním i negativním směru.
Při sestavování podnikatelského plánu je důležité si uvědomit veškerá rizika, která mohou ohrozit
úspěšnost jeho realizace. Rizika lze rozdělit do několika kategorií podle různých hledisek.
7
© Centrum podnikání a rozvoje s.r.o.
Průvodce podnikatelským plánem
Nejpodstatnějším úkolem je určení rizik, která může podnikatel ovlivnit – v tomto případě je
třeba stanovit opatření přijatá na zamezení jejich výskytu, jejich eliminaci – a rizik, která
podnikatel ovlivnit nemůže (politická rozhodnutí, klimatické změny) – v tomto případě je třeba
určit strategii, jak se bude postupovat v případě jejich výskytu.
9 Závěr
se bude účastnit realizace podnikatelského plánu a poskytne své
finanční prostředky či nikoliv.
Celý podnikatelský plán by měl vyústit do závěrečného zhodnocení podnikatelského záměru.
V něm se shrnují poznatky za jednotlivé kapitoly, prezentují výsledky finanční části. Měly by být
vyzdviženy silné stránky podnikatelského záměru a popsány způsoby řešení jeho slabin.
Ze závěru by měla jasně vyplývat realizovatelnost podnikatelského plánu i návratnost prostředků
vložených do jeho realizace. Na základě závěru by měl být potencionální investor (bankovní
subjekt) schopen posoudit, zda
8
© Centrum podnikání a rozvoje s.r.o.