Průvodce podnikatelským plánem Průvodce podnikatelským plánem Podnikatelský plán lze chápat jako dokument, který plní tři základní funkce. Slouží jako: • Základní podnikatelský dokument, který donutí podnikatele promyslet a posoudit své podnikatelské záměry. • Zdroj informací pro potenciální investory (banky) k posouzení, zda se účastnit finančního projektu podnikatele či nikoliv. • Provozní průvodce podnikatelských činností a zpětná kontrola jejich naplňování. Definice, jak má správný podnikatelský plán vypadat, neexistuje. Přesto se ustálil všeobecný základ, který většina podnikatelských plánů dodržuje. Podnikatelský plán by měl poskytnout veškeré informace o podniku, jeho produktech, dalších podnikatelských záměrech a jejich finančních aspektech. Struktura podnikatelského plánu, by měla vypadat asi takto: • Přehled a shrnutí • Podnikatelský subjekt • Produkt • Konkurence na trhu • Odbyt a marketing ti• Provozní záležitos ěry• Finanční zám • Rizika • Závěr ostatní kapitoly a měla by být napsána ko poslední. Rozsah by neměl překročit jednu stránku. ní vybavení, organizační strukturu a části tedy je: 1 Přehled a shrnutí Na samostatné stránce by měl být souhrn informací krátce popisující podstatu celého podnikatelského plánu. Jednak by měl obsahovat identifikační údaje podnikatele (tj. obchodní firmu, statut firmy, kontakty) a dále shrnovat hlavní body plánu – podnikatelské cíle, stěžejní výrobky či služby, nejdůležitější zákazníci, účel, pro který je plán sestavován, množství požadovaných finančních prostředků. Tato část shrnuje ja 2 Podnikatelský subjekt Účelem je krátce představit podnik a jeho kapacity. Zaměřuje se především na historii podnikatelského subjektu, popis současného stavu, investič schopnosti řídících pracovníků. Obsahem této 1 © Centrum podnikání a rozvoje s.r.o. Průvodce podnikatelským plánem • podnik, právní forma, jeho historie a cíle ly, vybavení a oučásti lské schopnosti, takže je vhodné popsat, jaké má podnik a jeho představitelé v oboru zkušenosti. 3 Produkt lní informace pro pochopení podnikatelské myšlenky. V popisu produktu by ruka, servis, kvalita, apod. popis technologického postupu výroby Mnoho podnikatelů zná dobře své výrobky a přijde jim nejjednodušší začít s psaním podnikatelského plánu právě touto částí. 4 Konkurence na trhu služby • důvod založení, autor myšlenky • způsob získání počátečního kapitálu • současný stav podniku (počet zaměstnanců, obrat a zisk, produkty) • nejdůležitější součásti firemního majetku jako jsou zpracovatelské a montážní ha stroje, kancelářské vybavení, automobily, inventář, materiál a náhradní s • popis minulého a přítomného stavu zaměstnanosti (počet, druh práce) Jedním z nejdůležitějších faktorů určujících úspěšnost či neúspěšnost celého projektu jsou schopnosti manažerů firmy. Je žádoucí představit hlavní vlastníky a řídící pracovníky podniku (doporučuje se přiložit životopis). Cílem této části podnikatelského plánu je ukázat podnikate Jestliže podnikatelský plán popisuje zcela nový výrobek (nebo výrobky), potom by tato část měla popisovat tyto produkty detailněji. Jestliže výrobek nový není, stačí popis stručnější - jeho základní vlastnosti, použití výrobku, jaké výhody poskytuje (vysoká kvalita či nízká cena, nadstandardní funkce, moderní design apod.). Je nutné si uvědomit, že investoři zpravidla nejsou obeznámeni s výrobky do takových podrobností jako jejich výrobce, a proto je třeba poskytnout dostatečně detai nemělo chybět: • popis výrobku • kdo bude výrobek používat • k jakým účelům slouží • důvody vedoucí k nákupu výrobku • nejdůležitější údaje pro zákazníka - cena, zá • • popis patentů nebo vlastnictví technologií 4.1 Trh Nejdůležitější faktor zajišťující úspěch podnikatele, je znalost zákazníka. Podnikatel by si měl vhodnou segmentací trhu potenciálních zákazníků (např. dle věku, pohlaví, území, sociálního postavení, životního stylu atd.) určit cílového zákazníka svých produktů a služeb a jemu podřídit veškeré procesy spojené s výrobkem, jeho vlastnostmi, doprovodnými službami a propagací. Také je důležité odhadnout velikost trhu, na kterém se budou podnikatelovy výrobky či 2 © Centrum podnikání a rozvoje s.r.o. Průvodce podnikatelským plánem pohybovat. Z tohot s čímž souvisí volba vhodných techn o odhadu lze přibližně odvodit množství produkce, které lze na trhu uplatnit, ologických zařízení, výrobních a prodejních postupů. Průzkum trhu Nejlepší cesta, jak získat informace o zákaznících, potencionálním trhu a možném podílu na trhu, je průzkum trhu. Tento proces zahrnuje dotazování většího počtu potencionálních zákazníků na informace týkající se nabízených výrobků a pečlivou analýzu odpovědí. Průzkum trhu lze provést vlastními silami, nebo využitím některé z agentur, které se těmito aktivitami zabývají. Každý zkumu a ů agenturou je vykoupeno vyššími náklady na provedení tohoto ů profilu potenciálních zákazníků jsou např.: • oficiální statistiky které prodávají obdobné výrobky • telefonní seznamy a podobné databáze tzv. ůkladně analyzovat existující konkurenci na trhu a edvést její podnikatelskou a cenovou strategii – zaměřit se především na následující oblasti: nkurenčního prostředí (státní, soukromé firmy, jejich velikost) • silné stránky konkurence ření proti němu. bek či služba jsou určeny k zániku, pokud si nenajdou cestu ke správnému ři stanovování odbytové strategie si musí podnikatel udělat jasno v oblastech z těchto dvou způsobů má své výhody a nevýhody. Profesionální způsob provedení prů zpracování jeho výsledk pr zkumu. Dalšími zdroji získávání informací o počtu a • pozorování obchodů, 4.2 Konkurence Obtížně by se hledaly výrobky či služby, které nemají na světě konkurenci. Za konkurenci se považují nejen stejné či obdobné produkty, ale i výrobky, které lze vzájemně zaměnit substituty (káva x čaj, rohlík x houska). V této části podnikatelského plánu je třeba d př • popis současného stavu ko • způsob prodeje a propagace konkurence mínění zákazníků o konkurenci• • slabé stránky konkurence • riziko vzniku nové konkurence a opat 5 Odbyt a marketing I kvalitní výro zákazníkovi. P způsobu distribuce, reklamy a cen za výrobky a služby. Distribuce Způsob distribuce závisí na typu produktu, jeho vlastnostech a vyráběných množství, místu výroby, na zákaznících a také na konkurenci. Většina výrobků je prodávána prostřednictvím jednoho nebo více prostředníků, jako je maloobchod či velkoobchod, protože výrobce zpravidla nemůže dodávat efektivně své výrobky přímo každému konečnému spotřebiteli. 3 © Centrum podnikání a rozvoje s.r.o. Průvodce podnikatelským plánem V podnikatel distribuce vedly, vysv ském plánu je třeba zvolený způsob prodeje a důvody, které k tomuto způsobu ětlit. Reklama Reklama je nejmocnějším prostředkem, jak se dostat do povědomí zákazníků. V nákladových položkách podniku zaujímá stále více místa. Zvoleným médiem pro reklamu může být televize, rozhlas, denní či odborný tisk, internet, plošná reklama, letáky, prezentace na různých výstavách a h apod. Výběr způsobu reklamy, její intenzita jsou odvislé na stejných faktorech jako způsob distribuce. veletrzíc Ceny Ke stanovování ceny je možno přistoupit několika způsoby: • Cena odvozená od nákladů. Princip jejího stanovení je takový, že se k nákladům podniku připočte určitá procentní marže, která by měla představovat zisk podniku. Tento způsob stanovení ceny nereflektuje ceny konkurence a stav na trhu. • Cena odvozená od konkurence. Podnik může stanovit cenu vyšší, nižší, či stejnou jako konkurence. Nižší cena se stanovuje obvykle ze začátku, kdy podnik potřebuje prorazit na trh a získat dostatečný počet zákazníků. Vyšší cenu je vhodné zvolit, pokud je nabízený produkt kvalitnější, nebo má aspoň tuto image kvality a nějaké jedinečnosti vytvořit. Cenu stejnou jako konkurence je třeba zvolit, pokud na trhu existuje silný výrobce stejného nebo podobného produktu s vysokým podílem na trhu. . Tato cenová politika se využívá například v• Cena odvozená od zákazníků případech, kdy ou politiku má také vliv charakter se jedná o produkt běžné všední ědomit, že cena výrobku a poptávka po m externími vlivy, které podnik nemůže ovlivnit, např. počasí, odní katastrofy apod. detailně popisuje: osoby zodpovědné za marketing výrobce přichází na trh s nějakou novinkou a konkurence podobný výrobek nenabízí, zákazníci nemají představu o výrobních nákladech. Cenu za tuto novinku je možné stanovit na takové maximální úrovni, kterou budou zákazníci ochotni akceptovat. V praxi většinou dochází k prolínání těchto způsobů. Cenová politika je velmi komplikovaná záležitost a při stanovování ceny za výrobky či služby je třeba vycházet z možností jejího možného ovlivnění cenovou politikou konkurence. Na cenov nabízeného produktu – jaká je jeho elasticita poptávky. Zda spotřeby nebo o luxusní výrobek. Rovněž je třeba si uv ně může být ovlivňována legislativní a hospodářské změny, přír V této části podnikatelského plánu se • způsob odbytu a prodeje • • způsob, druh a intenzita reklamy • cena a důvod jejího stanovení 4 © Centrum podnikání a rozvoje s.r.o. Průvodce podnikatelským plánem 6 Provozní záležitosti Tato část slouží k popsání výrobního postupu. Je to pro o avatele surovin a materiálu, zvolený technologický p ces, který v sobě zahrnuje výběr d ostup výroby až po distribuci řibližuje: álů a surovin pro výrobu – způsob zajišťování a od jakých • popis materiálů a surovin potřebných k výrobě í vrátily a ý rozvoj či jiné účely. Každý řejměno, že jsou né a přinesou uspokojivou míru výnosu. áměru má pro potenciálního investora téměř rozhodující význam, o podrobností. této části podnikatelského plánu by měly být ukázány odhady budoucnosti firmy ve formě ky minulých let (jsou-li telské záměry. rozvaha (balance sheet) sh flow statement). d k zákazníkovi. V provozních záležitostech se p • zajišťování dodávek materi dodavatelů • popis výroby produktu, výrobního cyklu • popis strojů a zařízení nezbytných pro výrobu • pracovní síla, její kvalifikace, případné školení pracovníků 7 Finanční záměry Hlavním cílem podnikatelského úsilí je, aby se prostředky investované do podnikán zbylo ještě něco navíc ve formě zisku na další podnikatelsk podnikatelský záměr musí mít svůj finanční podklad. Mělo by být oz podnikatelské myšlenky z finančního hlediska realizovatel Tato část podnikatelského z takže je důležité se jejímu správnému popisu věnovat d V finančního záměru. Rovněž by měly být vyčísleny finanční výsled k dispozici) a tyto výsledky by měly vysvětlit a podpořit budoucí podnika Tato část podnikatelského záměru by se měla skládat ze tří částí: • výkaz zisku a ztráty - výsledovka (income statement) • • přehled o peněžních tocích (ca Výkaz zisku a ztráty - výsledovka (Income Statement) Výsledovka popisuje vývoj nákladů (revenues) a výnosů (expenses) podniku za určité období (běžně 1 kalendářní rok). Výsledovka by měla být sestavena na tři až čtyři roky dopředu a měla by být přiložena výsledovka za uplynulé dva roky podnikání, je-li to možné. Rozvaha (Balance Sheet) Rozvaha je obrázkem finančního stavu podniku v určitém okamžiku. Obyčejně je sestavována k poslednímu dni účetního období (hospodářského roku nebo kalendářního roku). Rozvaha je rozdělena do dvou celků – aktiv a pasiv, které se dále dělí na další položky. čtu se hodnoty aktiv a pasiv rovnají. Aktiva ukazují, co firma vlastní. Pasiva dávají přehled, jakým způsobem je získávání aktiv financováno. V konečném sou 5 © Centrum podnikání a rozvoje s.r.o. Průvodce podnikatelským plánem Př hled o peněžních tocích (Cash Flow)e Tento výkaz dává přehled o peněžních tocích za provozní, investiční a finanční činnost podniku ow: nci Příjmy, které nejsou v běžném účetním období výnosy (např. přijaté zálohy) né dopředu) + Náklady, které nejsou v běžném účetním období výdaji (např. odpisy) např. prodej na úvěr, nesplacené Podnikatelé, kteří vedou daňovou evidenci za účetní období. Existují 2 metody sestavení cash fl • Přímá metoda - sleduje rozdíly mezi příjmy a výdaji průběžně, jak k nim dochází. Tato metoda se využívá u podnikatelů, kteří místo účetnictví vedou tzv. daňovou evide evidenci příjmů a výdajů. • Nepřímá metoda - cash flow se vypočítává z hospodářského výsledku podniku. Hospodářský výsledek se upravuje následovně: Hospodářský výsledek běžného účetního období + - Výdaje, které nejsou v běžném účetním období náklady (např. nájemné place - Výnosy, které nejsou v běžném účetním období příjmy ( faktury) ----------------------------------------------------------------- = Cash flow Tato metoda je typická pro podniky, které vedou účetnictví v plném rozsahu. ro podnikatele, kteří místo účetnictví vedou tzv. daňovou evidenci, by bylo značně é kvůli podnikatelskému plánu sestavovat všechny tyto výkazy. Pro účely sestavení nančních záměrů by měla postačit následující tabulka – přehled příjmů a výdajů -, jejíž položky, ředstavují větší procento z celkového objemu výdajů či příjmů, by měly být dále zdělovány na podrobnější části. (pozn. Tento vzor není nějakou normou pro sestavení nančních výkazů. Např. při žádostech o úvěr mohou mít bankovní ústavy své vlastní vzory.) P komplikovan fi které p ro fi 6 © Centrum podnikání a rozvoje s.r.o. Průvodce podnikatelským plánem Tabulka – Přehled příjmů a výdajů Minulý rok Letošní rok Příští rok Následující rok Příjmy z podnikání celkem Tržby za prodej zboží Tržby za prodej vl.výrobků a služeb Tržby ostatní Výdaje celkem Nákup materiálu Nákup zboží Mzdy Soc. a zdrav. pojištění Provozní náklady Nájemné Spotřeba energií Cestovné Úroky Ostatní Odpisy DHM a DNM Příjmy - výdaje Odpočitatelné položky Základ daně z příjmu Daň z příjmu Rozdělení Osobní spotřeba zisku Převod do podnikání Poznámky k finanční části Finanční část by měla zahrnovat slovní komentáře ke všem významnějším položkám (obecně se uvádí položky přesahující 5 % celkového objemu) výše uvedených výkazů. Z čeho se skládají, pesimistická, optimistická, realistická varianta v závislosti na objemu prodeje výrobků či služeb). 8 Rizika ou odlišovat od těch naplánovaných. jakým způsobem se dospělo k jejich stanovení, jaký je předpoklad jejich dalšího vývoje. Prognózy budoucích finančních toků jsou ve své podstatě pouze odhady. Je nutné ukázat, na základě jakých předpokladů k těmto odhadům došlo. Rovněž je dobré ukázat, že byla vymezena rizika, která přímo či nepřímo ohrožují podnikatelský záměr a že byla přijata určitá opatření na jejich eliminaci. Dále lze vypracovat několik variant budoucích finančních výkazů v závislosti na změnách některých významných položek (např. Riziko je neoddělitelnou součástí podnikání. Podnikatelské riziko lze chápat jako určitou pravděpodobnost, že skutečné hospodářské výsledky se bud Tyto odchylky mohou být v pozitivním i negativním směru. Při sestavování podnikatelského plánu je důležité si uvědomit veškerá rizika, která mohou ohrozit úspěšnost jeho realizace. Rizika lze rozdělit do několika kategorií podle různých hledisek. 7 © Centrum podnikání a rozvoje s.r.o. Průvodce podnikatelským plánem Nejpodstatnějším úkolem je určení rizik, která může podnikatel ovlivnit – v tomto případě je třeba stanovit opatření přijatá na zamezení jejich výskytu, jejich eliminaci – a rizik, která podnikatel ovlivnit nemůže (politická rozhodnutí, klimatické změny) – v tomto případě je třeba určit strategii, jak se bude postupovat v případě jejich výskytu. 9 Závěr se bude účastnit realizace podnikatelského plánu a poskytne své finanční prostředky či nikoliv. Celý podnikatelský plán by měl vyústit do závěrečného zhodnocení podnikatelského záměru. V něm se shrnují poznatky za jednotlivé kapitoly, prezentují výsledky finanční části. Měly by být vyzdviženy silné stránky podnikatelského záměru a popsány způsoby řešení jeho slabin. Ze závěru by měla jasně vyplývat realizovatelnost podnikatelského plánu i návratnost prostředků vložených do jeho realizace. Na základě závěru by měl být potencionální investor (bankovní subjekt) schopen posoudit, zda 8 © Centrum podnikání a rozvoje s.r.o.