}Popsat základní prvky plánování }Vysvětlit význam plánování }Popsat kroky procesu plánování }Vyjmenovat druhy plánů }Vysvětlit bariéry plánování }Vyjmenovat zásady efektivního plánování } }Plánování je rozhodovací proces, který zahrnuje: }Stanovení organizačních cílů, }Výběr vhodných prostředků a způsobu jejich dosažení, }Definování očekávaných výsledků ve stanoveném čase a požadované úrovni. } }Plánování je nejdůležitějším nástrojem dosahování organizačních cílů. }Při plánování musí manažeři učinit rozhodnutí týkající se jeho základních prvků: }Cílů }Postupů (akcí) }Zdrojů, }Úkolů (zavedení) }Kontroly CÍL ÚKOL PLÁN KONTROLA }Cíle jsou specifikované budoucí stavy, které mají být dosaženy. } }Účel }Účel je nižší cíl, který se vztahuje na specifické činnosti nebo předměty. Často vyjadřuje budoucí záměry. }Dosažení cíle umožní vhodně zvolený postup. } }Směrnice }Směrnice obsahují pravidla pro fungování nebo vodítka pro organizaci, která jsou neměnná. } }Program/postup }Program je série kroků v určitém pořadí na uskutečnění plánu. } } }Podle rozsahu a důležitosti se plánované postupy označují jako strategie nebo taktiky. }Při plánování je nutné určit i potřebné zdroje pro dosažení cílů. }Manažeři musí rozhodnout, jaké zdroje budou zapotřebí: ◦Lidé, ◦Materiál, ◦Energie, ◦Finance, ◦Znalosti . }Musí rozhodnout o tom, jaká bude závislost mezi zdroji a jak budou k dispozici. }Nástrojem této fáze plánování jsou rozpočty, které určují strukturu a objem disponibilních zdrojů. ◦ }K realizaci plánovaných činností dochází zpravidla prostřednictvím jiných lidí – pracovníků, kterým musí manažeři úkoly zadat včetně pravomoci a odpovědnosti. } }Manažeři musí při plánování rozhodnout, kdo bude za co odpovídat a jak bude motivován. } }Pozor: Některé úkoly dělají manažeři sami! }Plánování může naplnit své poslání jen tehdy, jsou-li stanovena kritéria jeho plnění. } }Předpokládá to, že v plánu budou stanovena měřítka kontroly a způsoby hodnocení dosažených výsledků. }Dohodnout se, kdo je za co zodpovědný. Například: ◦Svolání schůzek (program, předběžná práce apod.) ◦Běžná expertiza ◦Milníky úkolů } } }Obvykle s využitím formátu RACI (ve formě tabulky) ◦R – Responsible (zodpovědný) ◦A - Accountable (mající na starost) ◦C – Consulted (konzultovaný) ◦I – Informed (informovaný) }Zajištění nejen shody, ale závazku } Co je RACI? }Responsible (zodpovědný) – Osoba (osoby), která provádí daný úkol; muž činu zodpovědný za provedení/ implementaci. Stupeň zodpovědnosti určuje osoba, která jí má na starosti. „R“ je možné rozdělit na více osob }Accountable (mající na starosti) – Osoba, která je nakonec zodpovědná; zahrnuje ano/ne a právo veta. Jednomu úkolu je možné přiřadit pouze jedno „A“ }Consulted (konzultovaný) – Osoby, se kterými je nutné se poradit před konečným rozhodnutím nebo krokem. Dvoucestná komunikace }Informed (informovaný) – Osoby, které musí být po rozhodnutí nebo provedeném kroku informovány. Page 13 }Responsible „Muž činu” } }Accountable „Na kom je zodpovědnost” } }Consult „Zasvěcenec” - před } }Inform „Uchovat v obrazu” - poté Champion Project Sponsor Master Black Belt 1 Black Belt Green Belt Člen týmu Výkonné vedení Zbytek společnosti A A A A C A R A R Accountable R Responsible C Consulted Částečné zapojení A C C A R A A R R R R C C R R R R R R Poznámky: 1) RACI specifické pro roli MBB, nicméně v mnoha případech působí jako BB C R R R R R R R R R R R R R R R A R R R A R A A Jak the Kdole program fits together - highlighted topics / columns are those covered in this workshop. This is a good starting point for discussions around program design and Jak to train all the constituents that will need to participate in a Six Sigma program. Page 15 }Poskytuje konzistentní, zjednodušený přístup k definování rolí a zodpovědností }Zvyšuje produktivitu definováním a zajišťováním zodpovědnosti tam, kam patří }Redukuje duplikaci úsilí a zvyšuje kapacitu eliminováním zodpovědnosti/starosti tam, kde to není důležité }Vyzdvihuje rozpory a redundance a poskytuje metodu pro jejich řešení }Pomáhá při implementaci nových obchodních procesů }Zlepšuje výsledky a snižuje chyby a přepracování eliminováním nedorozumění v rolích a zodpovědnostech }Zlepšuje plánování a administraci následkem vestavění komunikačních spojů Page 16 }Kritické faktory úspěchu RACI Charting }Na jednu činnost spadá pouze jedno „A“ }Oprávnění musí doprovázet „A“ }Minimalizovat počet „C“ a „I“ }Všechny role a zodpovědnosti musí být dokumentovány a projednávány }Obvyklé chyby }Pokus zpracovat všechno přes RACI (vs. přidaná hodnota) }Stálé přemýšlení o „hlavní starosti“ }Nepochopení, když se lidé snaží ospravedlnit jejich práci }Nepoužívání sloves }Plánování má přímý vliv na: }Zvyšování efektivity }Snižování rizika }Úspěšné organizační změny }Integrace úsilí }Rozvoj manažerů i zaměstnanců }Vývoj standardů výkonnosti } 1.Východiska = příležitosti, potřeby 2.Stanovení cílů 3.Přijetí plánovacích předpokladů (prognózy, omezení …) 4.Vytvoření alternativních postupů 5.Hodnocení alternativ 6.Výběr postupu 7.Formulování návazných plánů 8.Realizace a sledování 9.Přijímání nápravných opatření 10.Vyhodnocení. 1.Podle stupně obecnosti 2.Podle délky plánovacího období 3.Podle oblasti řízení }Měnící se prostředí }Osobní zájmy lidí }Nedostatečná znalost organizace }Odpor ke změně nebo k cíli }Čas a náklady }Strategické cíle }Operační cíle }Operativní cíle }Jsou zpravidla více abstraktní a otevřené. }Často obsahují vyjádření jako: ◦„produkovat kvalitní výrobky“, ◦„Sledovat růst“, ◦„vysoký zisk“. }Jsou více konkrétní a skládají se z otevřených i uzavřených cílů. }Jsou často definovány na ročním základě } }Doporučení P. Druckera pro oblasti: 1.Postavení na trhu 2.Inovace 3.Rentabilita 4.Produktivita 5.Materiální a finanční zdroje 6.Výkonnost a odpovědnost manažerů 7.Výkonnost a postoje pracovníků 8.Sociální odpovědnost. }Jsou konkrétní a uzavřené. }Informují vedoucí a pracovníky o kritériích výkonu, času dokončení a normách chování. 1.Pomáhají definovat místo organizace v jejím prostředí. 2.Pomáhají koordinovat rozhodnutí. 3.Stanovují kritéria pro hodnocení výkonu organizace. 4.Cíle jsou konkrétnější než vize }Podpora Top managementem }Efektivní komunikace }Participace }Integrace }Srozumitelnost }Flexibilita }Sledování a kontrola }Variantnost