INFORMAČNÍ SYSTÉMY V ORGANIZACÍCH Manažerská ekonomie 1 ¢Že vznikla v podniku potřeba zavedení malého informačního systému, vyplývá ze skutečností: ¢ ¢1. Lidé si stěžují, že je obtížné získat určité druhy informací nebo údajů, ¢ ¢2. Je nákladné a zdlouhavé získat potřebnou informaci, ¢ ¢3. Množí se soukromé dokumentace a záznamy, které nejsou všeobecně přístupné všem, kdo příslušné informace potřebují, ¢ ¢4. Manažeři a vedoucí jsou neustále žádáni o informace a rady, ¢ ¢5. Ve zprávách a ostatních dokumentech často zřetelně scházejí dodávané informace, 1. 2 ¢Že vznikla v podniku potřeba zavedení malého informačního systému, vyplývá ze skutečností: ¢(pokračování) ¢ ¢6. Je potřeba neustále speciálně účelově vyhledat data, aby bylo možné zodpovědět relativně jednoduché otázky, ¢ ¢7. Blížící se události naznačují, že vzniká potřeba snadného a rychlého přístupu k určitým druhům informací, ¢ ¢8.Velký informační systém se ukazuje nepružným a nepohotovým, ¢ ¢9. Podobné typy obecně potřebných informací jsou uschovávány ¢ v několika různých formách. 1. 3 ¢Abychom zjistili zda, je malý informační systém potřeba, musíme hledat některé další znaky, které tuto potřebu signalizují. ¢Tyto znaky mohou být objasněny pomocí následujících otázek: ¢ 1. Hledáte opakovaně a bezúspěšně pořád stejný druh informací? 2. Jsou tyto opakované pokusy získat nebo zpracovat určitý druh informace ztrátou času? 3. Nedostáváte včasnou a úplnou odpověď na dotazy týkající se práce na úkolu? 4. Leží vám všude bez ladu a skladu nejrůznější kartotéky, dokumenty, poznámky atd.? 5. Když určití lidé nejsou z nějakých důvodů v práci, jsou pro vás určité důležité informace nedostupné? 6. Zdá se vám často, že některé důležité a užitečné informace a dokumenty chybějí nebo jsou těžko k nalezení? 7. Předpokládá běžný provoz snadný přístup k určitým typům informací? ¢ 4 •Formulář Analýzy struktury informací Poskytování informací/ Informační potřeby Oddělení Objednávka materiálu Plánování nasazení servisního týmu Plánování dovolené • • • • • • • • • Poskytuje informaci • •Obdrží informaci • •Informační požadavek • •Strana 5 • • JEDNODUCHÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY TEDY SLOUŽÍ MANAŽERŮM MNOHA ZPŮSOBY! 1.Přispívají při rozhodování, 2. 2.Informují ostatní, 3. 3.Identifikují zdroje, 4. 4.Skladují fakta a čísla, 5. 5.Identifikují potřeby a požadavky, 6.Poskytují znalosti i postupy, 7. 7.Sledují využívání zdrojů, 8. 8.Pomáhají řešit úkoly, 9. 9.Podporují výzkum, 10. 10.Přispívají k rezervnímu plánování 6 ¢Všechny systémy, ať jednoduché nebo složité, lze popsat pomocí hlavních operací, které provádějí: ¢ 1. Vstup: všechno, co do systému vkládáte 2. Zpracování: jakákoliv akce, kterou podnikáte se vstupem 3. Výstup: cokoliv, co vychází ze systému jako výsledek zpracování vstupu 4. Kontrola: úprava zpracování 5. Zpětná vazba: informace, na základě níž rozhodnete, zda systém funguje uspokojivě. 7 •Kontrola •Zpracování •výstup •vstup •Těchto pět úkolů se někdy kreslí •do následujícího diagramu: 8