hrebicek.vladimir@cmail.cz Stránka 1 Jak vytvořit SIPOC Vytvoření mapy procesu pohledem z vyšší úrovně prostřednictvím metody SIPOC. Pohled na proces z vyšší úrovně nám pomáhá: – definovat hranice procesu/kroku , jeho počáteční krok a konečný krok; – popsat a určit , kde máme sbírat v procesu data. Metoda SIPOC představuje ve srovnání s běžnými vývojovými diagramy pohled na proces takzvaně z vyšší úrovně – to znamená, že se nesnažíme popisovat sledovaný proces z hlediska jeho kroků podrobně, ale snažíme seskupovat kroky procesu do obecnějších částí. Dalším rozšířením je zahrnutí veškerých výstupů a zákazníků procesu na jedné straně a vstupů a dodavatelů na straně druhé. Slovo SIPOC je anglickou zkratkou vytvořenou z pěti slov: SUPPLIERS – dodavatelé INPUTS – vstupy PROCESS – proces OUTPUTS – výstupy CUSTOMERS – zákazníci Metoda SIPOC pomáhá při ujasnění si výstupních a vstupních proměnných v procesech a při hledání vhodných bodů pro zlepšování procesu a hledání úspor. Tato metoda je jedním z výchozích nástrojů v systému Lean 6 Sigma uplatňovaném například při zlepšování kvality ve společnosti General Electric. Metoda SIPOC jasně identifikuje manažerům, která místa v procesu je nutno zlepšovat a které vstupy je nutno měřit a vyhodnocovat jejich data. Stejně tak může být užitečná i pro plánování standardizovaných postupů při mimořádných událostech. Důležité je, že tato metoda není vhodná pouze pro analýzu procesů při hromadné výrobě, ale hodí se i pro rozbor a navrhování procesů jednorázového charakteru – například při projektovém plánování, kusové výrobě a podobně. Jak vytvořit mapu SIPOC? Při vytváření diagramu SIPOC používáme tabulku v následujícím tvaru: Suppliers Dodavatelé Inputs Vstupy Process Proces Outputs Výstupy Customers Zákazníci Název procesu: Kroky procesu: 1. Krok - - - - Poslední krok hrebicek.vladimir@cmail.cz Stránka 2 Postup vytváření SIPOC: 1. Pojmenujte proces. 2. Určete počátek a konec procesu (hranice). 3. Vytvořte seznam klíčových výstupů a zákazníků. 4. Vytvořte seznam vstupů a dodavatelů. 5. Identifikujte, pojmenujte a seřaďte hlavní kroky procesu. Ad 1 – V prvním kroku je důležité pojmenovat proces, který budeme mapovat. Nebývá to vždy jednoduché a už v tomto bodě může dojít k prvním sporům mezi členy pracovní skupiny. Je vhodné mít k dispozici příslušné podnikové směrnice s terminologií. Ad 2 - Vymezte si počáteční krok a závěrečný krok procesu. Nadále řešte pouze věci, které jsou skutečně předmětem procesu v těchto hranicích a nezabíhejte před nebo za tyto vymezené hranice. Zbylé kroky mezi prvním a posledním zatím nepopisujte! Ad 3 - Pozor! Pořadí tohoto kroku je velmi důležité. Oproti běžným zvyklostem, kdy začínáme nejdříve vstupy do procesu, začínáme nyní výstupy z procesu a jejich zákazníky. To nám umožní, abychom měli stále na očích výstup a orientovali se při promýšlení procesních kroků a vstupů na cíle procesu. Je dobré si uvědomit, že daný proces nemusí mít pouze externí zákazníky, ale i řadu interních. Stejně tak výstupem z procesu nemusí být jen příslušný hmotný produkt nebo služba, ale i dokumentace související s výrobou, účetní podklady, dokumentace o kvalitě a podobně. V některých případech je vhodné pracovat na straně výstupů i s neshodnými výrobky nebo s odpady z procesu a s jejich odběrateli. Pomůže to tvůrcům uvědomit si přítomnost těchto výstupů a možnosti jejich eliminace nebo omezení v budoucnu. Ad 4 – V dalším kroku si dobře promyslete seznam vstupů do procesu. Může jít jak o materiál, tak o dokumentaci, energie, strojní vybavení, počítačový software, výrobní prostory, kvalifikované pracovní síly, měřící přístroje atd. Ze zkušenosti doporučujeme udělat seznam vstupů do procesu co nejpodrobnější – pravě nepromyšlení některých vstupů může vést ke zvýšenému výskytu neshod v procesu. Ke každému vstupu pak přiřaďte jeho dodavatele. Zase se může jednat jak o interní dodavatele, tak o externí dodavatele. Pokud je u některých vstupů dodavatelů několik, uveďte je všechny. To vás může později inspirovat k efektivnímu porovnávání kvality jejich dodávek. Tento krok vám pomůže ujasnit si nakolik jednotlivé vstupy dokážete řídit, jaká je jejich varibilita a nakolik to ovlivňuje výstupy z procesu. Poznámka: U některých vstupů nastává situace, že jejich dodavatelem je subjekt, který figuruje i ve sloupci zákazník. Ad 5 - Teprvé nyní se pokuste vytvořit sled kroků v procesu. Protože se však jedná o pohled z vyšší úrovně pokuste se o takovou míru podrobnosti, aby byl proces rozdělen na minimálně 4 a maximálně 10 kroků. Do větší podrobnosti nechoďte. Když budete mít proces popsaný tímto způsobem, zvažte, jaké máte o tomto procesu informace. Jsou některé kroky výrazně problémovější nebo náchylnější k vytvoření mimořádné události? Jsou některé vstupy rizikovější z hlediska zajištění procesu? Dobré popsání stávajícího procesu pomocí metody SIPOC vám může pomoci i při promýšlení a navrhování budoucího efektivnějšího procesu. hrebicek.vladimir@cmail.cz Stránka 3 Příklad vyplněné tabulky: