REALIZACE A HODNOCENÍ PROJEKTU PROJEKTOVÝ MANAGEMENT I.H09 TÉMATA HODINY OBSAH Plány řízení projektu Realizace, resp. implementace projektu Řízení podle odchylek Operativní řízení projektu Monitorování a kontrola projektu Metody sledování průběhu projektu Ukončení projektu Hodnocení projektu Postimplementační analýza SHRNUTÍ NA ZAČÁTEK (MIND MAP) Jaké typy plánů jste dosud vytvořili a k čemu slouží TYPY PLÁNŮ ❑ Plán řízení předmětu projektu (work breakdown structure) ❑ Plán řízení času projektu (harmonogram, Gantt) ❑ Plán řízení nákladů (rozpočet, cash flow) ❑ Plán obsazení projektu (organizační struktura, matice rolí) ❑ Plán řízení projektové komunikace (komunikační plán) ❑ Plán řízení subdodávek (procurement) ❑ Plán řízení rizik (registr rizik a opatření, RIPRAN) ❑ Plán řízení kvality (ukazatele kvality, kontrola) + plány řízení změn Strategické TaktickéOperativní IMPLEMENTACE PROJEKTU ❑ Realizace představuje širší pojem, který se často aplikuje na všechny fáze projektu. ❑ Oproti tomu implementace představuje provádění naplánovaných činností, konkrétně pak: ❑ vlastní vykonávání naplánovaných činností, ❑ operativní řízení těchto činností. PŘEDPOKLADY KVALITNÍ IMPLEMENTACE ❑ Základem definice cíle a činností včetně měřitelných kritérií a způsobu vyhodnocení. ❑ Vedoucí projektu musí mít možnost ovládat rozsah a obsah prováděných činností (k dispozici zdroje a pravomoci). ❑ Musí být stanovena a známa kritéria hodnocení vedoucího a projektového týmu. ❑ Nastaveny zásady k provádění změn projektu včetně způsobu schvalování. ❑ Vše musí být důkladně zdokumentováno. ŘÍZENÍ PODLE ODCHYLEK ❑ Kvalitní specifikace projektu obsažená v jeho návrhové dokumentaci je základem pro úspěšné operativní řízení projektu a implementaci jeho činností. ❑ Odchylky představují rozdíly mezi plánem projektu (návrhovou dokumentací) a skutečností během implementace projektu ➲ je nutné je řídit. ❑ Kritické faktory úspěchu implementace: ❑ jakostní návrh projektu, ❑ projektový tým, ❑ použité metody, ❑ počítačová podpora, ❑ aplikace TQM, ❑ okolí projektu. POSTUPY OPERATIVNÍHO ŘÍZENÍ operativní termínové plánování operativní nákladové plánování operativní plánování zdrojů hlášení a kontrola zahajovaných a ukončovaných činností hlášení a kontrola výkonů, prováděných v činností hlášení a kontrola vynaložených nákladů kontrola jakosti všech prováděných činností operativní řízení a kontrolu nákupu MONITOROVÁNÍ A KONTROLA PROJEKTU naplánuj udělej zkontroluj zasáhni METODY SLEDOVÁNÍ PRŮBĚHU PROJEKTU ❑ Metoda procentního plnění ❑ Metoda SSD (Structure – Status –Deviation) ❑ Metoda řízení dosažené hodnoty projektu (EVA) ❑ Milníková metoda MTA (Milestones Trend Analysis) ❑ Predikce dalšího vývoje projektu Nejnáročnějším procesem je stanovení souboru měřítek, vůči kterým se bude průběh projektu poměřovat a hodnotit. KVALITA VÝSTUPŮ x KVALITA PROCESŮ UKONČENÍ PROJEKTU ❑ Ukončení projektu je poslední projektovou fází před zahájením využívání výsledků projektu. ❑ Lze je definovat jako dokončení prací v rámci projektu, jakmile bylo dosaženo vytyčených cílů/výsledků. Finální dokončení výstupů Dokumen- tace projektu Hodnocení projektu TYPY UKONČENÍ PROJEKTU ❑ Řádné ukončení projektu ❑ Mimořádné ukončení projektu ❑ Pominul důvod dosáhnout cíl ❑ Rozhodnutí vedení (změna strategie) ❑ Zjištění, že cíl a podmínky jsou nereálné ❑ Vyšší moc ❑ Zásadní změna cíle nebo podmínek ❑ Pozastavení projektu ❑ Přerušení projektu ❑ Aktivizace projektu SOUČÁSTÍ UKONČENÍ PROJEKTU ❑ CLOSE OUT PROJECT REPORT (závěrečná zpráva) 1. seznam dokumentů potřebných k hodnocení 2. kompletace dokumentů 3. zpřesnění harmonogramu postupu činností ukončení 4. vyhodnocení stanovených kritérií 5. rozdělení cílové odměny ❑ CLOSE OUT PARTY ☺ VYHODNOCENÍ PROJEKTU ❑ Celkové detailní vyhodnocení projektu je součástí poprojektové fáze (může trvat i několik měsíců / hospodářských období). ❑ Jeho součástí je: ❑ podrobná postimplementační analýza ukončeného projektu, ❑ zpracování návrhů pro zlepšení dalších projektů, ❑ udržovací fáze výsledků projektu, ❑ příp. vyhodnocení dlouhodobých přínosů. POSTIMPLEMENTAČNÍ ANALÝZA - VSTUPY ❑ Návrhová a pracovní dokumentace ❑ Situační analýzy ❑ Reporty ❑ Log-book ❑ Close-out Report ❑ Trouble List ❑ Black Book ❑ White Book POSTIMPLEMENTAČNÍ ANALÝZA - OBSAH ❑ Úvod ❑ Základní údaje analyzovaného projektu ❑ Rozbor odchylek a změn v průběhu projektu. ❑ Vyhodnocení správnosti odhadů času, nákladů a zdrojů ❑ Rozbor postupu při návrhu projektu ❑ Rozbor postupu při řízení projektu ❑ Vyhodnocení práce projektového týmu ❑ Rozbor způsobu provedení analýzy rizik a jejich monitorování ❑ Vyhodnocení jednotlivých subdodavatelů a zajišťování nákupu ❑ Vyhodnocení zpracování a dodržování plánů kvality ❑ Vyhodnocení plánu komunikace ❑ Rozbor vhodnosti používaného software ❑ Rozbor dosažených ekonomických ukazatelů projektu ❑ Celkové vyhodnocení analyzovaného projektu