TÝM, TÝMOVÁ SPOLUPRÁCE A KOMUNIKACE PROJEKTOVÝ MANAGEMENT I.H08 TÉMATA HODINY - TÝM, SPOLUPRÁCE OBSAH Týmová a skupinová spolupráce Tým a projektový tým Organizační začlenění projektového týmu Základní funkce týmu Výhody a nevýhody týmových řešení Dynamika týmu Složení projektového týmu Metody týmové spolupráce MOTTO ❑ Together ❑ Everybody ❑ Achieves ❑ More Jednotlivci společně dosáhnout více. PROJEKTOVÝ MANAŽER A TÝM ❑ Schopnost budovat, vést a rozvíjet tým je ve firmách jednou z nejžádanějších vlastností projektových manažerů. ❑ Tato schopnost je však poměrně vzácná a většina manažerů pracuje spíše se skupinami, než s týmy. ❑ Projektový manažer musí umět rozhodnout, zda je pro projekt lepší skupina či tým. ❑ Následně musí zvolený pracovní útvar vybudovat a řídit s ohledem na co nejefektivnější dosažení projektových cílů. TÝM – SKUPINA – KOMUNITA ❑ Tým ❑ Skupina ❑ Komunita Základní rozdíly spočívají v: 1. prioritách jednotlivých členů, 2. vztazích mezi členy, 3. způsobu řízení těchto uskupení. Kdy je pro projekt vhodný tým a kdy skupina? TÝMOVÁ X SKUPINOVÁ SPOLUPRÁCE Týmová spolupráce Skupinová spolupráce Charakter práce • Víme co, nevíme jak. • Víme co, víme jak. • Nedostatek informací o způsobu řešení. • Dostatek informací pro řešení. Charakter řízení • Společná odpovědnost za výsledek. • Osobní odpovědnost vedoucího. • Spíše neformální pravidla. • Řád, pravidla, formální postupy. Klíčové předpoklady úspěchu • Porozumění cíli, víra ve výsledek. • Kvalita vedoucího a lidí. • Heterogennost týmu. • Motivace členů. Řešení názorových konfliktů • Společná diskuse, společná řeč. • Konečné rozhodnutí na vedoucím. • Nutný společný konsensus. • Člen může nesouhlasit „až do konce“. TÝM ❑ Malá skupina lidí se vzájemně se doplňujícími dovednostmi, kteří jsou oddáni společnému účelu, pracovním cílům a přístupu k práci, za něž jsou vzájemně odpovědní. ❑ Seskupení 3 – 20 osob (nad 10 pozor!), které charakterizuje: ▪ společný cíl, ▪ vzájemná odpovědnost, ▪ společná akceschopnost, ▪ konstruktivní konflikty, ▪ vzájemná důvěra a společná sebedůvěra, ▪ vzájemná otevřenost a informovanost, ▪ společné sebeuvědomění. PROJEKTOVÝ TÝM ❑ spojen s projektem (s ním začíná a končí) ❑ vedoucí týmu vedoucím projektu ❑ formálně stvrzen vyhlašovatelem projektu ❑ navrhuje a řídí projekt ❑ ustaven jmenováním nebo volbou JMENOVÁNÍ = vedení vybere a jmenuje vedoucího, který si zvolí členy VOLBA = vedení vybere členy a ti zvolí vedoucího, kterého vedení odsouhlasí ORGANIZAČNÍ ZAČLENĚNÍ TÝMU 9 Organizační struktury: ❑ funkcionální hierarchie ❑ divizní / divizionální hierarchie ❑ maticová hierarchie ❑ projektově orientovaná organizace ❑ projekt mimo organizační strukturu Klasická hierarchicky uspořádaná liniová organizační struktura nevyhovuje procesně pojatému řízení! PROJEKTOVÁ PRÁCE ❑ Odstraňuje problémy klasické hierarchické, liniové organizační struktury: ❑ dlouhé komunikační řetězce, ❑ přenášení problémů na vyšší úrovně řízení, ❑ vytváření bariér mezi firemními odděleními. ❑ Pracovníci jdou za úspěchem projektu s větším nasazení (vliv motivace a stimulace). PRÁCE TÝMU X PRÁCE JEDNOTLIVCE ZÁKLADNÍ FUNKCE TÝMU ❑ Formální /směřují k plnění úkolů/: ❑ řešení složitých úkolů, ❑ podněcování nových myšlenek a idejí, ❑ koordinace činností. ❑ Neformální /naplnění potřeb týmu/: ❑ uspokojení potřeby přátelství, ❑ uspokojení potřeby uznání, ❑ definice sebeurčení. VÝHODY TÝMOVÝCH ŘEŠENÍ ❑ Více informací – znalostí – přístupů ❑ Lepší pochopení problému ❑ Společný konsensus ❑ Pozitivní vliv na tým ❑ Pozitivní vliv na jednotlivce ❑ Integrace cílů jednotlivce a organizace SYNERGICKÝ EFEKT 1+1 = 3 NEVÝHODY TÝMOVÝCH ŘEŠENÍ ❑ Časová náročnost ❑ Snížení pracovní kapacity ❑ Větší nároky na řízení ❑ Group think ❑ Volba jistějších postupů ❑ Přenos špatných postupů DYNAMIKA TÝMU Forming Storming Norming Performing I. FÁZE – FORMOVÁNÍ (FORMING) ❑ Orientační fáze, kdy si jednotliví členové testují jak hranice projektového úkolu, tak ostatní členy týmu i samotného vedoucího. ❑ Charakteristické znaky: ❑ nejistota členů týmu (seznámí s ostatními, hledání své role) ❑ řada informací členům neznámá ❑ procesy v týmu dosud nedefinovány ❑ manažerský styl spíše dominantní a direktivní II. FÁZE – KONFLIKTY (STORMING) ❑ Fáze konfliktů, konfrontace a polarizace postojů mezi členy týmu. ❑ Charakteristické znaky: ❑ boj o moc mezi členy týmu ❑ nespokojenost s úkolem či způsoby jeho dosahování ❑ nesympatie mezi jednotlivými členy týmu ❑ manažerský styl by měl být koučovací III. FÁZE – NORMOVÁNÍ (NORMING) ❑ Fáze konsensu, kooperace a kompromisu charakteristická vytvářením norem a standardů. ❑ Charakteristické znaky: ❑ tým si ozřejmuje společné i individuální hodnoty, schopnosti ❑ nastavovány pracovní postupy, pravidla ❑ vzrůstá vzájemná důvěra mezi členy týmu ❑ tým hledá řešení problémů namísto řešení osobních konfliktů ❑ činnosti se stávají přirozené, hladké, nekonfliktní ❑ vzrůstá motivace členů týmu ❑ vedení spíše participativní IV. FÁZE – VÝKON (PERFORMING) ❑ Fáze integrace a růstu charakteristická vysokým výkonem a efektivností týmu bez výraznějších zásahů vedoucího. ❑ Charakteristické znaky: ❑ členové plně identifikováni s týmem ❑ tým schopen pracovat a rozhodovat sám o sobě ❑ konstruktivní kritika přijímána ❑ manažerský styl participativní, až podpůrný V. FÁZE – UKONČENÍ (ADJOURNING) ❑ Fáze rozpadu týmu po skončení projektu (ideálně v situaci, kdy úspěšně splnil své cíle, dokončil veškeré práce a naplnil tak své poslání). CO BRÁNÍ ÚSPĚŠNÉMU BUDOVÁNÍ TÝMU ❑ Nepříznivé organizační prostředí ❑ Přílišná velikost týmu ❑ Znalosti členů znalostních týmů ❑ Příliš velká stabilita prostředí a cílů ❑ Nejasně stanovené cíle a výsledky ❑ Nekompetentnost manažera SLOŽENÍ PROJEKTOVÉHO TÝMU ❑ Rovina procesní ❑ Rovina věcná ❑ Rovina osobní ❑ Dle aktérů změny ❑ Dle týmových rolí ❑ Dle osobních typů HLEDISKO AKTÉRŮ ZMĚNY ❑ Indikátor změny ❑ Konstruktér změny ❑ Realizátor změny ❑ Uživatel změny ❑ Provozovatel změny ❑ Investor změny ❑ Specialista na jisté záležitosti změny ❑ STAKEHOLDER (strana dotčená změnou) HLEDISKO OSOBNOSTNÍCH TYPŮ Pozitivní: ❑ Opatrný varovatel ❑ Konstruktivní kritik ❑ Dodavatel energie, optimismu a nálady ❑ Udržovatel orientace ❑ Tlumitel konfliktů ❑ Předkladatel otázek ❑ Trpělivý vysvětlovatel HLEDISKO OSOBNOSTNÍCH TYPŮ Negativní: ❑ Sebezpovědník ❑ Povýšenec ❑ Showman ❑ Agresor ❑ Mluvka ❑ Autoritář ❑ Svéhlavička ❑ Mrtvý brouk ❑ Zatrpklý melancholik ❑ Vyhledávač svárů a konfliktů HLEDISKO TÝMOVÝCH ROLÍ dle BELBINA: ❑ Tvarovač formovač (režisér) – SH ❑ Vyhledávač zdrojů (shánil) – RI ❑ Koordinátor (předseda) – CH ❑ Skupinový pracovník (hasič) – TW ❑ Realizátor (tahoun) – CW ❑ Dokončovač (dotahovač) –F ❑ Analytik vyhodnocovač (rejpal) – ME ❑ Tvůrce myslitel (chrlič) – PL plus „specialista“ METODY TÝMOVÉ SPOLUPRÁCE „Dát se dohromady je začátek, zůstat spolu je pokrok a pracovat společně je úspěch.“   Henry Ford Základní metody: ❑ Brainstorming ❑ Brainwriting ❑ Delfi ❑ Myšlenkové mapy ❑ Metody řešení problémů ❑ Porady BRAINSTORMING „Bouře mozků“ ❑ skupina vygeneruje více nápadů než jednotlivec ❑ více nápadů/myšlenek, větší šance nalézt správné řešení ❑ oddělení tvůrčí fáze od fáze kritické Má svá pravidla! ❑ naprostá volnost ❑ nekritizovat (verbálně ani neverbálně) ❑ čím více nápadů, tím lépe ❑ všechny nápady se zapisují ❑ vyjadřují se všichni ❑ má svou strukturu a délku (obvykle 20 min – 1 hod) POSTUP BRAINSTORMINGU 1) Skupina si stanoví pravidla 2) Napíše se předmět brainstormingu 3) Začnou se generovat nápady (možno zařadit „zahřívací“ kolo) 4) Vše se zaznamenává 5) Nápady se nechají uležet 6) Nakonec proběhne vyhodnocení ❑ Imaginární brainstorming = hledání originální, neobvyklých řešení ❑ Didaktický brainstorming = série schůzek s postupným proniknutím do problému BRAINWRITING = Metoda odvozená od brainstormingu, jejímž cílem je soustředit na jednom místě co nejvíce nápadů s využitím písemné formy (kartiček) a v krátkém časovém intervalu. ❑ Formulace myšlenek na kartičky ❑ Pravidlo 1 (námět) – 3 (řádky) – 7 (slov) ❑ Odevzdané kartičky společně tříděny, objasňovány, doplňovány Lze aplikovat i na dálku, např. u virtuálních týmů . (tzv. Collective-Notebook-Method) DELFI = Postupné dotazování, porovnávání a vyhodnocování odpovědí vybraných expertů daného oboru ke konkrétnímu problému. ❑ Členové expertního týmu v anonymitě ❑ Formalizovaný dotazník s maximálně 25 otázkami ❑ Součástí dotazníku úvod a shrnutí problematiky ❑ Více kol (obvykle 3; max. odstup 2 týdny mezi nimi) = Cílem vymezit skupinový názor na budoucí vývoj určité situace ve chvíli, kdy pro prognózu nemáme dostatek dat a jedinou možností je využít názorů expertů. METODY ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ = Metody řešení problémů úzce souvisí s využitím kreativního myšlení (obdobně jako u předchozích metod). Základní typy: ❑ Metoda strukturovaných porad (walkthrough) ❑ Metoda přepnutí (swapping) ❑ Metoda šesti otázek METODA STRUKTUROVANÝCH PORAD Strukturovaná analýza problému a hledání řešení (IBM, 1985): ❑ Omezený počet účastníků (doporučeno 6 osob) ❑ Účastníci zainteresovaní v problému a znalí věci ❑ Bez účasti statutárních vedoucích ❑ Maximální délka porady 2 hodiny ❑ Přesně stanovaný cíl porady s ohledem na řešený problém ❑ Na začátku 10 – 20 min úvod do problému ❑ Role: moderátor, referující předřečník, zapisovatel METODA PŘEPNUTÍ = Metoda, která se snaží převést vzájemnou rivalitu v porozumění mezi dvěma oponentními skupinami tím, že se každá z nich pokusí prosadit názor protistrany. 1) Informování skupin o řešení protistrany 2) Příprava prezentace názoru protistrany vč. vlastních argumentů 3) Vzájemná prezentace obou skupin 4) Vzájemné kritické zhodnocení prezentací 5) Nalezení shody a vzájemného konsensu Metoda vyžaduje velkou zručnost vedoucí a využívá se pouze ve chvílích kdy se tým dostane do slepé uličky! METODA ŠESTI OTÁZEK Snaha objasnit problém na základě šesti jednoduchých otázek: 1) Co je a co není problém? 2) Kdy problém nastává a kdy nenastává? 3) Proč nastává a proč nenastává? 4) Kde nastává a kde nenastává? 5) Kdo přispívá k příčinám problému a kdo k jeho potlačení? 6) Jak zjistíme, že problém nastal, a jak, že nenastal? PORADY „Nedobrovolná setkání nevhodných lidí, za účelem dohody o něčem, co není potřeba, která trvají déle, než je nutné.“ Průzkum „I naprosto triviální problém se stane neřešitelným, pokud se o něm diskutuje na dostatečném počtu zasedání.“ Murphyho zákon TROCHA STATISTIKY… ❑ průměrný podíl promarněné pracovní doby v ČR: 38 % ❑ optimální úroveň efektivního využití pracovní doby: 80 – 85% tzn. jsme na úrovni celosvětového průměru, ale ❑ v práci trávíme 1972 hodin ročně ❑ v Norsku 1342 hodin ročně, v Holandsku 1340 porady mohou být „požíračem času“: ❑ střední management – 35 % času ❑ top management – až 50 % času Za celý pracovní život až 6000 hodin! (= ¾ roku; při 4 h porad týdně) Čas na poradách 5 – 7% rozpočtu na lidské zdroje! VÝZNAM A TYPY PORAD Význam porad: ❑ Společná rozhodnutí – podíl na dění a větší odpovědnost ❑ Získávání informací, zpětných vazeb, výměna zkušeností ❑ Možnost využít metod týmové práce, diskutovat o problémech ❑ Manažer – motivace lidí, upevnění autority, lepší koordinace aktivit Typy porad: ❑ Organizační (krátké, řeší se aktuální problémy) ❑ Koncepční (dlouhé, řeší se strategické záležitosti) ❑ Informační (briefingy, výměna názorů/informací) ČASTÉ CHYBY NA PORADÁCH ❑ Pozdní začátky ❑ Chybí program ❑ Chybí podklady předem ❑ Žádné/zbytečně obsáhlé zápisy ❑ Rušení, nekázeň účastníků ❑ Odbíhání od tématu, dlouhé monology ❑ Chybí závěry Jak z toho ven? PLÁN PORADY Cíl porady - plán porady: ❑ Co? (body jednání, podklady) ❑ Kdo? (předsedající, účastníci) ❑ Kdy? (den, denní doba) ❑ Kde? (místo odpovídají počtu zúčastněných) ❑ Jak? (způsob projednání) ❑ Proč? (co očekávám, výsledek, rozhodnutí) ❑ Kolik? (jak dlouho, náklady) ❑ Role na poradě? (předsedající/facilitátor, zapisovatel, časoměřič) PROGRAM A ZÁPIS PORADY PROGRAM: ❑ Účastníkům poslat předem (1 týdne) ❑ Stanovit priority (princip dle Eisenhowera) ❑ Témata blokově ❑ Nejrozsáhlejší bod ke konci ❑ Časový harmonogram ❑ Čas přípravy porady = max. čas porady ❑ Porada max. 2 hodiny (1 ½ program; ½ rezerva) ❑ 45 minut pozornosti ZÁPIS: ❑ Co by měl obsahovat – kdo by jej měl dostat – do kdy – kde DESATERO ZÁSAD 1) Začínejte včas. 2) Všichni znají cíl a program porady. 3) Určete zapisovatele. 4) Stanovte si pravidla. 5) Shrnujte a zaznamenávejte. 6) Dodržujte strukturu diskuse. 7) Vtáhněte do aktivní účasti všechny. 8) Dodržujte program a čas. 9) Zvládejte agresi a konflikty. 10) Končete včas, celkovým shrnutím a pozitivně. TÉMATA HODINY - KOMUNIKACE OBSAH Význam komunikace a komunikační model Komunikace v projektech Plánování komunikace Matice odpovědnosti Šíření informací Reporting Dokumentace KRÁTKÝ PŘÍBĚH O ČTYŘECH KAMARÁDECH Žili, byli, jednou čtyři kamarádi, kteří se jmenovali Každý, Kdosi, Někdo a Nikdo. V našem příběhu šlo o to, že bylo třeba udělat důležitou práci, přičemž Každý si byl jistý, že to Kdosi zajistí. Někdo to mohl udělat, ale Nikdo mu to neřekl, ani to Nikdo neudělal. Kdosi se rozzlobil, protože to byla práce Každého. Každý myslel, že to Někdo mohl udělat, ale Nikdo nevěděl, že to Každý neudělal. Nakonec Každý tvrdil, že vinen je Kdosi, protože Nikdo neudělal, co Někdo mohl udělat. VÝZNAM KOMUNIKACE ❑ Stálá výměna informací je podmínkou jakékoliv činnosti, na které se podílí více lidí. ❑ Současně bývají prvotní příčinou konfliktu ve více než 60 % případů poruchy komunikace. KOMUNIKAČNÍ PROCES Co je jeho obsahem? KDO - CO - JAK - KOMU - ÚČINEK (komunikační model dle Lassewella) KOMUNIKACE V PROJEKTECH ❑ Plánovaní komunikace Stanovení okruhu informací a komunikačních potřeb účastníků projektu ❑ Distribuce informací Proces, při kterém se všechny potřebné informace dostanou včas k jednotlivým účastníků projektu ❑ Reporting Vykazování výkonů, které zahrnuje shromažďování a třídění informací o efektivitě projektových prací ❑ Dokumentace Zachycení důležitých faktů týkajících se návrhu, implementace a vyhodnocení projektu PLÁNOVÁNÍ KOMUNIKACE ❑ Kdo a jaké informace potřebuje? ❑ Komu, co, kdo bude sdělovat? ❑ Jak a kdy? ❑ Kdy je potřebuje? ❑ Jaké prostředky k tomu využijeme? ❑ Jak budou archivovány a zpracovávány informace? ❑ Jak budeme kontrolovat dodržování pravidel? ❑ Jak zajistíme bezpečnost komunikovaných informací? ❑ Slovníček běžně užívaných pojmů. ➲ PLÁN KOMUNIKACE! ANALÝZA KOMUNIKACE (PŘÍKLAD) Zainteresovaná strana Název dokumentu Formát dokumentu Kontaktní osoba Odevzdat (termín) Management zákazníka Měsíční zpráva o stavu Tištěný Tomáš Polníček Prvního v měsíci Obchodní zástupci zákazníka Měsíční zpráva o stavu Tištěný Jana Nová, Martin Starý Prvního v měsíci Odborní pracovníci zákazníka Měsíční zpráva o stavu E-mailem Lukáš Reich, Pavel Polák Prvního v měsíci Vnitřní management firmy Měsíční zpráva o stavu Tištěný Adéla Krásnohorská Prvního v měsíci Vnitřní obchodní a odborní pracovníci Měsíční zpráva o stavu Intranet Václav Čáslavský Prvního v měsíci Dodavatel školení Plán školení Tištěný Jan Čech 1. 11. 2017 Subdodavatel softwaru Plán implemen-tace SW E-mailem Martina Kaiserová 1. 6. 2017 MATICE ODPOVĚDNOSTI ❑ Představuje jasné a konkrétní vymezení kompetencí osob z týmu za konkrétní projektové činnosti, resp. ve vztahu ke všem prvkům WBS. ❑ Forma tabulky provazující WBS s organizační strukturou: ❑ Sloupce = organizační struktura ❑ Řádky = jednotlivé činnosti dle WBS ❑ Druhy zodpovědnosti: ❑ S = schvalování ❑ R = řízení ❑ VP = věcná přímá ❑ VN = věcná nepřímá ❑ K = konzultační ZNALOST ODPOVĚDNOSTÍ Všechny subjekty pracující na projektu musí vědět: ❑ Kdo zodpovídá za celkovou koordinaci projektu? ❑ Kdo zodpovídá za tvorbu a realizaci implementačních plánů? ❑ Kdo zodpovídá za efektivní čerpání finančních prostředků? ❑ Kdo zodpovídá za řešení jednotlivých úkolů? ❑ Kdo schvaluje organizační zásady? ❑ Kdo má podpisové právo? ❑ Kdo má odpovědnost za přípravu smluv a dohod? ❑ Kdo zodpovídá za personální činnost? ZÁKONITOSTI ŠÍŘENÍ INFORMACÍ Zákon kvantity = Po několika předáních se zpravidla zachovají 3 – 4 údaje, přebytečné informace postupně vymizí. Zákon kvality = Přednostně se předávají a zachovávají informace lépe vyhovující požadavkům přenosu / důležitá je: forma, jazyk, dostatek času, logické uspořádání, vzájemné propojení/. Zákon záměny = Původní informace jsou samovolně nahrazovány a doplňovány – nové informace lépe vyhovují požadavkům přenosu, vytlačují informace původní = fámy. Zákon zachování = Kvalitní předání původních informací = přiměřený objem a forma schopné obstát s možnými úpravami a doplňky. ZÁSADY ŠÍŘENÍ INFORMACÍ I. ❑ preferujte jednostupňové předání informací ❑ zajistěte možnost zpětného ověření ❑ ústní formu nahrazujte písemnou ❑ přizpůsobte šíření množství předávaných informací ❑ přizpůsobte formu sdělení ❑ vhodně uspořádejte informace ❑ uvádějte „záchytné kotvy“ ❑ upozorněte na nebezpečí tam, kde hrozí zkreslení ZÁSADY ŠÍŘENÍ INFORMACÍ II. ❑ všichni zainteresovaní musí mít přístup ke stejným technologiím ❑ využijte informační systém ❑ řiďte oběh elektronických dokumentů mezi účastníky projektu ❑ možnost tele- či videokonferencí (hlasový a vizuální kontakt) ❑ někdy je lepší než e-mail krátký telefonát Získávání informací však není jen o technologiích! REPORTING = Vykazování výkonů neboli podávání zpráv o průběhu jednotlivých činnosti na projektu (pravidla viz komunikační plán): ❑ Zpráva o stavu prací Aktuální stav řešení projektu v daném časovém okamžiku (na čem se pracuje a jak) ❑ Zpráva o postupu prací Popis toho, čeho projektový tým v určitém období dosáhl (co bylo) ❑ Zpráva o předpokládaném průběhu prací Prognóza budoucího stavu projektu a jeho postupu (co bude) PRAKTICKÉ TIPY K REPORTINGU ❑ Šablony zpráv a výkazy pracovních výkonů ❑ Frekvence podávání zpráv ❑ Řízení podle odchylek ❑ Zprávy o mimořádných událostech podávat ihned ❑ Dostupnost zpráv ❑ Podávání zpráv zainteresovaným stranám projektu ❑ Bezpečnostní politika předávání informací mimo projekt DOKUMENTACE ❑ Texty ❑ Obrázky ❑ Schémata ❑ Tabulky ❑ Grafy ❑ Fotografie Týkající se návrhu, implementace a evaluace projektu: ✓ jasně definovaná (co, kdy, kdo, jak má dokumentovat), ✓ přehledně, logicky strukturovaná a označená, ✓ udržovaná v aktuálním stavu, ✓ snadno dostupná všem, kdo s ní mají pracovat, ✓ v jasně dané formě (písemná, elektronická). ATRIBUTY DOKUMENTU ❑ Jednoznačné označení dokumentu ❑ Předepsaný obsah, rozsah a forma ❑ Datum vyhotovení ❑ Identifikace zhotovitele ❑ Záznam, kdo a kdy jej schválil ❑ Jak a pro koho byly zhotoveny kopie ❑ Jaký je stupeň označení (podléhá-li zvláštnímu režimu) ❑ Označení platnosti ❑ Případné další skutečnosti (např. označení verze)