ANALÝZA ZAINTERESOVANÝCH STRAN PROJEKTOVÝ MANAGEMENT I.H04 TÉMATA HODINY OBSAH Základní charakteristika analýzy Zainteresované strany Řízení zainteresovaných stran Identifikace a mapování zainteresovaných stran Analýza vlivu a zájmů zainteresovaných stran Komunikace se zainteresovanými stranami Přínos analýzy ANALÝZA ZAINTERESOVANÝCH STRAN neboli STAKEHOLDERS´ ANALYSIS /SHA/ ❑ metoda, která definuje jednotlivé zainteresované skupiny projektu a jejich zájmy vzhledem k cílům projektu, a to v pozitivním i negativním smyslu slova ❑ vypracovává se jak ve vztahu k projektu, tak ke strategii organizace ZAINTERESOVANÉ STRANY ❑ zainteresovaná strana /stakeholder/: zájmová skupina (jedinec či organizace), které se projekt dotkne (přímo či nepřímo; pozitivně či negativně) ❑ dle prostředí: ❑ v rámci projektu ❑ v rámci organizace ❑ z vnějšího prostředí organizace ❑ dle důležitosti: ❑ primární ❑ sekundární CÍLOVÁ SKUPINA ❑ cílová skupina /target group/: jedná se o jednu ze zainteresovaných stran, které jsou určeny výstupy a výsledky projektu ❑ dle typu projektu: ❑ zákazník ❑ klient ❑ příjemce projektu ❑ účastník ❑ návštěvník PŘÍKLADY ZAINTERESOVANÝCH STRAN ❑ cílová skupina projektu / zákazník /klient ❑ projektový tým ❑ zaměstnanci organizace ❑ veřejnost ❑ konkurence ❑ dodavatelé ❑ státní správa ❑ partneři projektu ❑ a řada dalších… PRIMÁRNÍ VS. SEKUNDÁRNÍ Primární zainteresované strany Sekundární zainteresované strany vlastníci investoři zaměstnanci zákazníci dodavatelé další obchodní partneři místní komunita veřejnost vládní instituce samosprávní orgány konkurenti lobbisti média spolky, asociace ŘÍZENÍ ZAINTERESOVANÝCH STRAN identifikace zájmových skupin dokumentace potřeb analýza vlivu/zájmů řízení očekávání realizace aktivit hodnocení a zpětná vazba IDENTIFIKACE ZAINTERESOVANÝCH STRAN V rámci mapování zainteresovaných stran se ptáme: ❑ Kdo chce, aby projekt uspěl/neuspěl? ❑ Kdo sází na úspěch/neúspěch projektu? ❑ Kdo bude ze změny těžit/komu neprospěje? ❑ S kým a bez koho nebude tato změna možná? ❑ Kdo projekt podporuje (přímo/nepřímo)? ANALÝZA ZÁJMŮ V rámci analýzy zájmů zainteresovaných stran se ptáme: ❑ Jaké potřeby mají zainteresované strany? ❑ Jaké jsou jejich zájmy? ❑ Co od projektu očekávají? ❑ Jaký je jejich postoj k projektu? ❑ Pozitivní? Neutrální? Negativní? ANALÝZA VLIVU ❑ V rámci analýzy vlivu zainteresovaných stran se ptáme, jaký vliv mají zainteresované strany na projekt, např. v oblasti: ❑ financí, ❑ lidských zdrojů, ❑ projektových aktivit, ❑ úspěšnosti projektu. ❑ Jak velký je tento vliv? MATICE ANALÝZY VLIVU Průběžně informovat Vést dialog Odpovídat na otázky Zajistit spokojenos Míra očekávání Míra vlivu ROLE ZAINTERESOVANÝCH STRAN ❑ decision maker ten, kdo rozhoduje o různých aspektech projektu ❑ influencer ten, kdo ovlivňuje různé aspekty projektu ❑ player ten, kdo se účastní projektu ❑ consent ten, kdo souhlasí VZOR MATICE SHA ŘÍZENÍ OČEKÁVÁNÍ ❑ Řízení spolupráce se zainteresovanými stranami, jehož nezbytnou součástí je dialog. ❑ Proces: 1. Zmapování a kategorizace zainteresovaných stran 2. Porozumění požadavkům a očekáváním 3. Plán procesu navázání dialogu a spolupráce 4. Zahájení dialogu 5. Udržování dialogu, spolupráce, zajištění zpětné vazby ŘÍZENÍ KOMUNIKACE SE ZI Informovat a udržovat spokojené Plně zapojit a udržovat spokojené Monitorovat s minimem úsilí Informovat o dění Vliv strany Zájem strany PŘÍNOSY ANALÝZY analýza umožňuje identifikaci: ❑ zájmů skupin, které mohou být ovlivněny/ovlivnit projekt, ❑ oblastí, které mohou potenciálně ohrozit projekt, ❑ klíčových osob, které je nutno informovat o projektu v jeho průběhu, ❑ skupin, které je dobré zapojit do projektu v různých fázích, ❑ bodů k vytvoření strategie komunikace a komunikačního plánu, ❑ způsobu komunikace se skupinami negativně ovlivněnými projektem. ZAPOJENÍ ZÁJMOVÝCH SKUPIN DO RŮZNÝCH FÁZÍ ŽIVOTNÍHO CYKLU PROJEKTU JE JEDNÍM Z KLÍČOVÝCH FAKTORŮ ÚSPĚCHU. V KTERÝCH OBLASTECH SHA VYUŽIJEME? ❑ Marketing ❑ Public Relations ❑ Fundraising ❑ HR management ❑ Lobbying