LOGICKÝ RÁMEC PROJEKTOVÝ MANAGEMENT I.H03 TÉMATA HODINY OBSAH Základní charakteristika logického rámce Co je obsahem logického rámce Šablona logického rámce K čemu logický rámec slouží Principy metody Postup zpracování logického rámce Strategie projektu „jednoduše“ LOGICKÝ RÁMEC PROJEKTU ❑ Slouží jako pomůcka ke stanovování cílů projektu a podpora k jejich dosahování. ❑ Základní princip spočívá ve vzájemném, logickém propojení jednotlivých parametrů projektu. ❑ Jejím autorem je firma Team Technologies, v současnosti ji však používá celá řada institucí a organizací. Dokáže stručně, přehledně a srozumitelně popsat projekt na „jednom listu“. CO POPISUJE ❑ hlavní cíl – projektový cíl – výstupy – aktivity projektu, tj. vlastní projekt ❑ indikátory potvrzující naplnění cílů a výstupů projektu, tj. metriky pro hodnocení kvality ❑ jak budou ukazatele cílů a výstupů zjišťovány, tzn. určuje způsoby ověřování indikátorů ❑ definuje předpoklady a rizika projektu, tzn. dává jej do vnějších souvislostí s prostředím JAK VYPADÁ Hlavní cíl (záměr): OOU hlavního cíle: Zdroje informace k ověření: X Projektový cíl: OOU projekt. cíle: Zdroje informace k ověření: Předpoklady a rizika: Výstupy: OOU výstupů: Zdroje informace k ověření: Předpoklady a rizika: Aktivity (klíčové činnosti): Zdroje k realizaci aktivit: Časový rámec aktivit: Předpoklady a rizika: OOU = objektivně ověřitelné ukazatele (indikátory) Zdroje informací k ověření = způsoby ověření indikátorů Předběžné podmínky: K ČEMU SLOUŽÍ ❑ Pomáhá v plánování, řízení a vyhodnocení projektu ❑ Je základem pro: ❑ Vytvoření plánu projektu ❑ Definici kritérií úspěchu projektu ❑ Analýzu rizik ❑ Nastavení monitorovacího systému pro řízení projektu ❑ Vytvoření rámce pro hodnocení projektu ❑ Komunikaci PRINCIPY METODY ❑ Logické vazby mezi jednotlivými částmi rámce ❑ Vertikální logika stromu cílů ❑ Horizontální logika v jednotlivých řádcích ❑ Návrh zpracováván v týmu (význam diskuse!) Nevíme-li, kam jdeme, těžko udržíme správný směr. Neumíme-li pak výsledky našeho konání změřit, nejsme schopni určit, zda jsme cíle dosáhli. CO JE: HLAVNÍ CÍL (ZÁMĚR) ❑ Deklaruje důvod realizace projektu a odpovídá na otázku, „PROČ“ chceme dosáhnout změny definované projektem. ❑ Jedná se v podstatě o popis přínosů projektu po jeho realizaci (zde dochází k propojením projektu se strategií organizace). ❑ Samotná realizace projektu nezajistí naplnění hlavního cíle, ale dokáže k němu přispět. ❑ Přínosy projektu je často možné komplexněji vyhodnotit až po jeho ukončení a v delším časovém horizontu. OSLÁNÍ CO JE: PROJEKTOVÝ CÍL (CÍL) ❑ Popisuje konkrétní zaměření projektu a odpovídá na otázku, „ČEHO“ konkrétně chceme projektem dosáhnout. ❑ Cílem je rozuměna taková kvantitativní a kvalitativní změna, které tým není obvykle schopen dosáhnout přímo, ale pouze prostřednictvím určitých výstupů. MART cíl CO JSOU: VÝSTUPY ❑ Blíže specifikují, „JAK“ chceme změny (cíle) dosáhnout, resp. co je třeba vytvořit, aby ke změně došlo. ❑ V reálu pojmenováváme to, co projektový tým v rámci projektu fyzicky vytvoří. ❑ Jinak též: co bude výsledkem aktivit/činností, které projektový tým realizuje. CO JSOU: AKTIVITY (KLÍČOVÉ ČINNOSTI) ❑ Jedná se o klíčové činnosti, které výrazným způsobem ovlivní realizaci konkrétních výstupů. ❑ Co musí projektový tým vykonat, aby dosáhl stanovených výstupů projektu? ❑ S aktivitami souvisí v logickém rámci kolonky: ❑ zdroje (lidské, materiální, technické, finanční) ❑ časový rámec (zásadní milníky projektu) CO JSOU: OOU ❑ Jde o objektivně ověřitelné ukazatele, které na příslušném řádku druhého sloupce prokazují, že hlavního cíle, projektového cíle a výstupů bylo dosaženo. ❑ Vždy by zde měla být uvedena hodnota, které chceme dosáhnout, a po jejímž dosažení můžeme konstatovat naplnění cílů a výstupů. ❑ Nedokážete-li ukazatele konkrétně měřitelně pojmenovat, pouvažujte o redefinici cílů a výstupů. DIKÁTORY CO JSOU: ZPŮSOBY OVĚŘENÍ ❑ Uvádí, jak budou jednotlivé objektivně ověřitelné ukazatele zjištěny: ❑ Postup ověření ❑ Kdo zodpovídá za ověření ❑ Jaké náklady a čas ověření vyžaduje ❑ Kdy bude ukazatel ověřen ❑ Jakým způsobem bude ukazatel dokumentován CO JSOU: PŘEDPOKLADY A RIZIKA ❑ Uvádíme předpoklady, ze kterých se vycházelo při stanovování jednotlivých skutečností a které podmiňují realizaci projektu. ❑ Uvádíme také významné skutečnosti, které mohou ohrozit projekt a jež je třeba brát při plánování a realizaci projektu v potaz. ❑ Předběžné podmínky definují skutečnosti, bez nichž nebude možné projekt vůbec zahájit. POSTUP ZPRACOVÁNÍ LFM 1. Stanovte projektový cíl. 2. Stanovte konkrétní výstupy nutné pro dosažení cíle. 3. Stanovte skupiny klíčových činností pro dosažení každého výstupu. 4. Stanovte hlavní cíl. 5. Ověřte dodržení vertikální logiky testem „jestliže – pak“. 6. Stanovte požadované předpoklady na každé úrovni. 7. Stanovte OOU na úrovni cílů a výstupů, zdrojový a časový rámec aktivit. 8. Stanovte prostředky a způsoby ověření OOU. 9. Ověřte horizontální logiku rámce. 10. Zhodnoťte rámec z hlediska zkušeností s podobnými projekty. STRATEGIE PROJEKTU „JEDNODUŠE“ Jak a kudy se tam dostaneme? Kam chceme dojít? Odkud jdeme?