ŽIVOTNÍ CYKLUS PROJEKTU PROJEKTOVÝ MANAGEMENT I.H02 TÉMATA HODINY OBSAH Životní cyklus projektu Model životního cyklu projektu Základní charakteristika fází projektu Předprojektová fáze Projektová fáze Poprojektová fáze HLEDISKO ČASU V PROJEKTECH ❑ Čas je jedním z klíčových parametrů projektu. Z jeho hlediska lze projekt rozdělit do fází řízení projektu, které dohromady tvoří životní cyklus projektu. předprojektová fáze • přípravná • definiční projektová fáze • plánovací • realizační poprojektová fáze • evaluační MODEL ŽIVOTNÍHO CYKLU PROJEKTU ❑ Jednotlivé fáze (předprojektová/projektová/poprojektová) se od sebe liší: ❑ Svým účelem, neboli k čemu daná fáze slouží ❑ Svou náplní, neboli co se v rámci dané fáze dělá ❑ Vzhledem k jedinečnosti každého projektu nelze pracovat s jedním obecným modelem. Proč tedy obecně popisovat projekt dle fází? DŮVODY PRO POPIS MODELU Napomáhá: ❑ Komunikaci mezi zúčastněnými subjekty ❑ Porozumění postupům plánování a realizace ❑ Tvorbě pravidel, procesů a nástrojů ❑ Standardizaci uvnitř organizace ❑ Porovnání mezi jednotlivými projekty ❑ Tvorbě portfolia projektů SOUVISEJÍCÍ TERMÍNY ❑ Inkubační doba Situace, kdy mezi předprojektovou fází a projektovou fází existuje delší časová prodleva ❑ Etapa Skupina logicky souvisejících činností, ukončených obvykle dodáním některého z hlavních výstupů/jeho komponenty ❑ Milník Událost s nulovou dobou trvání, která zřetelně odděluje fáze, etapy či dílčí části projektu PŘEDPROJEKTOVÁ FÁZE ❑ Jejím účelem je prozkoumat příležitost pro projekt a posoudit proveditelnost daného záměru: ❑ Zajištění specifikace cílů v potřebné míře konkrétnosti ❑ Upřesnění způsobů, jak definovaných cílů dosáhnout ❑ Zvážení důvodů (včetně ekonomických) k realizaci projektu ❑ Přijetí strategických rozhodnutí před zahájením projektu ❑ Dobře připravit zahájení projektu ❑ To, že jste vykročili špatným směrem, zjistíte dříve či později sami. Vždy vás to ale bude stát čas, peníze a energii. STUDIE PŘÍLEŽITOSTÍ Jde o výběr a formulaci cíle projektu: ❑ Čeho chceme dosáhnout? ❑ Jakou příležitost využít? ❑ Jakým hrozbám zabránit? ❑ Co nám to přinese? ❑ Máme na to peníze? ❑ Máme na to lidi? NÁSTROJE STUDIE PŘÍLEŽITOSTÍ ❑ Nutno znát výchozí situaci ANALÝZA SLEPT, SWOT ❑ Přesně zdůvodnit a popsat cíl projektu METODA LOGICKÉHO RÁMCE ❑ Prozkoumat návaznost projektu a cílů na jiné projekty a cíle STROM CÍLŮ ❑ Analyzovat, koho se projekt dotkne ANALÝZA ZAINTERESOVANÝCH STRAN ❑ Stanovit kritické faktory úspěchu projektu ANALÝZA KRITICKÝCH FAKTORŮ ÚSPĚCHU STUDIE PROVEDITELNOSTI 10 ❑ Hlavním účelem této metody je prokázat, že subjekt, který hodlá projekt realizovat, má jasnou představu o tom, jak projekt proběhne, jak bude výstup projektu dále provozován a že je projekt životaschopný. Blíže viz doporučená literatura (pro zájemce) ANALÝZA PŘÍNOSŮ A NÁKLADŮ 11 ❑ Analýzou přínosů (benefits) a nákladů (costs) umožňuje finančně zhodnotit i celospolečenské přínosy projektů veřejného charakteru skrze převedení nepřímých užitků na finance. Blíže viz doporučená literatura (pro zájemce) PROJEKTOVÁ FÁZE ❑ V této fázi dochází k sestavení projektového týmu, vytvoření plánu a jeho realizaci vrcholící předáním výsledků a ukončením fáze. ❑ Zahájení projektu (start-up) ❑ Plánování projektu (baseline) ❑ Vlastní realizace (implementace projektu) ❑ Předání výstupů projektu a jeho ukončení (close-out) POPROJEKTOVÁ FÁZE ❑ Slouží k celkovému vyhodnocení projektu od jeho počátku po konec: ❑ Analýza celého průběhu projektu ❑ Analýza získaných poznatků a zkušeností ❑ Zhodnocení přínosů projektu ❑ Přijetí opatření vyplývajících ze získaných zkušeností ❑ V případě projektů, u nichž se přínosy projeví po delší době, je nutné naplánovat termín a způsob vyhodnocení dopadu.