Témbrová hudba Tento styl se vynořuje začátkem šedesátých let (předjímán Varèsem a Xenakisem). Myšlenka hudby tvořené výhradně zvukovými barvami se ovšem vyskytuje u Arnolda Schönberga a zvukově barevná stránka kompozice hraje významnou roli u Clauda Debussyho. Termín „hudba témbrů“ je hodně spojován s tzv. "Polskou školou" (především Lutosławski, Penderecki, Górecki, Kilar[1]), která začátkem šedesátých let zaujala efektními, byť trochu povrchními skladbami (zejména v případě posledních tří jmenovaných). V různých propracovanějších podobách ovšem přetrvává dodnes. Hlavními exponenty v začátcích byli György Ligeti (orchestrální Apparitions, 1958-59 a Atmosphères, 1961, či varhanní Volumina 1961-64), Iannis Xenakis (Metastaseis, 1954 a prakticky všechna díla následující[2]) a Luigi Nono (témbrální pojetí se objevuje už v ranných skladbách jako Incontri, 1955 a Varianti, 1957 a vrcholí v dílech jako Canti di vita e d’amore: Sul Ponte di Hiroshima, 1962 či Como una ola de fuerza u luz, 1971-72[3]) Dva základní přístupy jsou: 1) kumulace běžných nástrojových tónů, které spolu vytvářejí komplexní zvukové barvy (klastry a husté předivo hlasů či aleatorní plochy). 2) zvláštní způsoby hry, které proměňují barvu nástroje: v případě dechů je to vícehlasá hra, multifoniky, zvukově barevné efekty (slap tones, údery na nátrubek, hra bez tónů), hra na jednotlivé části nástroje atd. V tomto případě jsou hlavními exponenty Helmut Lachenmann a Salvatore Sciarrino. Lachenmann nazývá svůj styl „musique concrète instrumentale“ a užívá v něm nejrozmanitějších zvuků, které je možno z nástrojů vyloudit, konvenční tóny se vyskytují jen zřídka. Sciarrino jde ještě dále a jeho skladby jsou tvořeny z velké části jen jakýmisi „šelesty“, ovšem vytvářenými s velkou rafinovaností a proklatě virtuózními. Doporučuji přečíst si alespoň články, které o těchto skladatelích vyšly v časopise HIS Voice (dostupné též na internetu), cizojazyčných materiálů je rovněž dost. Provedení jejich skladeb najdete na YouTube. Vyzkoušejte si různé možnosti svého nástroje, zapište si hmaty a efekty, zjišťujte si možnosti a zkuste třeba přijít na něco sami! Budu na to zvědavý. Jaroslav Šťastný ________________________________ [1] Penderecki, Górecki a Kilar tento styl z různých důvodů později opustili a přiklonili se ke konvenčnějším prostředkům. Jejich myšlení však zůstalo tímto stylem poznamenáno. [2] U Xenakise ovšem není zvuková barva primární, ale je výsledkem komplexních kompozičních procesů. Nicméně zůstává nejvýraznějším znakem. [3] Pro Luigiho Nona byla témbrovost prostředkem ke stupňování dramatického účinku a nástrojových kombinací užívá s velkou zvukovou fantazií. V pozdním díle (1980-1990) zůstává stále důležitou, ale barvy se prosvětlují a důraz je kladen zejména na zvukové využití prostoru.