„Messiaenovy mody“ je možno vyjádřit číselně a utvářet je tak lehce od jakéhokoliv základu (počet transpozic je omezený). Čísla znamenají počet půltónů: 1) 2, 2... (celotónová stupnice) 2) 1, 2 ..... (malá sekunda, velká sekunda) 3) 2, 1, 1 4) 1, 1, 3, 1, 5) 1, 4, 1 6) 2, 2, 1, 1 7) 1, 1, 1, 2, 1 Zkoušet budu pouze mody 2-7; hrajeme v celém rozsahu nástroje POZN. Tyto mody se nazývají podle Oliviera Messiaena (1908-1992), který je ve svém díle systematicky využíval. Nepocházejí však všechny od něj, celotónová stupnice byla známa již dávno před ním, modus 1, 2 (tzv. oktatonická stupnice, též „zmenšená“) se objevuje už u Rimského-Korsakova, od kterého ji převzal Igor Stravinskij, často je využívána i v jazzu. Využívání těchto modů se tedy neomezuje pouze na Messiaenovo dílo, ale můžete se s nimi setkat i u mnoha jiných autorů. Proto je vhodné se s nimi seznámit co nejdříve.