covey C:\Documents and Settings\NB\Dokumenty\Obrázky\Knihy\7návyků.jpg 7 návyků vysoce efektivních lidí 1.Návyk: Buďte proaktivní 2.Návyk: Začínejte s myšlenkou na konec 3.Návyk: Dejte přednost důležitým věcem 4.Návyk: Myslete způsobem výhra/výhra 5.Návyk: Nejdříve se snažte pochopit potom být pochopeni 6.Návyk: Vytvářejte synergii 7.Návyk: Ostření pily ETIKA CHARAKTERU A ETIKA OSOBNOSTI wETIKA CHARAKTERU wBezúhonnost wPokora wVěrnost wUmírněnost wOdvaha wSpravedlnost wTrpělivost wPíle wSkromnost ETIKA OSOBNOSTI 1.Techniky mezilidských vztahů 2. Pozitivní mentální postoj Kromě platných pravidel obsahuje i falešná pravidla – metody předstírání zájmu nebo zastrašování a podobně. PRIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ VELIKOST wTo jací jsme o nás vypovídá mnohem výmluvněji, než to, co říkáme nebo děláme. w wNěkterým lidem absolutně věříme protože známe jejich charakter. wSekundární techniky nemají trvalou hodnotu v dlouhodobých vztazích. Pozitivní prvky etiky osobnosti: wRůst osobnosti wVýcvik komunikativních dovedností wPozitivní myšlení … Jsou to však sekundární rysy PARADIGMA wZnamená model, teorii vnímání, předpoklad nebo rámec (konstrukci) vztahů. wV obecnějším smyslu je to způsob, jakým „vidíme“ svět ve smyslu jeho chápání, porozumění, interpretace. w wPříklad mapy – mapa není území, ale pouze jeho popis. Což je i paradigma. Každý z nás má v hlavě mnoho map wMůžeme je rozdělit do dvou kategorií: 1.Mapy toho jaké věci jsou – reálie. 2.Mapy toho jaké by věci měly být – hodnoty. 3. wZřídka se zabýváme jejich přesností. wZpravidla si ani neuvědomujeme, že je máme. Čím více si uvědomujeme svá základní paradigmata wmapy nebo domněnky a míru svého ovlivnění předchozími zkušenostmi, tím větší odpovědnost můžeme za tato paradigmata převzít: wzkoumat je, wověřovat je na skutečnosti, wnaslouchat druhým a být otevřeni vůči jejich vjemům a wtak získat širší obraz a mnohem objektivnější pohled. POSUN PARADIGMATU wKaždý významný průlom v oblasti vědeckého snažení je nejprve porušením tradice, starého způsobu myšlení, neboli starých paradigmat. wThomas Khun wVzpomeňme si na Koperníka, Einsteina … w wChceme-li učinit poměrně malé změny ve svém životě, můžeme se snad soustředit na svoje postoje a chování. w wChceme-li však udělat významnou změnu, musíme se zabývat svými základními paradigmaty. PARADIGMATA JSOU SILNÁ, wPROTOŽE ONA TVOŘÍ BRÝLE, SKRZE KTERÉ VIDÍME SVĚT. w wSÍLA POSUNU PARADIGMATU JE HLAVNÍ SILOU SKOKOVÉ ZMĚNY, NEZÁVISLE NA TOM, JESTLI JDE O POSUN NÁHLÝ, NEBO O POMALÝ A ÚMYSLNÝ PROCES. PROBLÉMEM JE ZPŮSOB, JAKÝM PROBLÉM VIDÍME wParadigmata etiky osobnosti podstatně ovlivňují nejen způsob, jakým se snažíme řešit své problémy, ale také způsob, jakým se na ně díváme. Definice „Návyků“ wNávyky jsou průnikem znalostí, dovedností a přání. wZnalost = „co dělat“ a „proč“. wDovednost = „jak to udělat“. wPřání = motivace, „chtění“. Kontinuum zrání wZávislost wTy – ty za to můžeš w wNezávislost wJá – já to zvládnu wVzájemná závislost wMy – my můžeme spolupracovat Produkce a Produkční schopnost wProdukce = výsledek (zlaté vejce) wProdukční schopnost = schopnost nebo zdroj (produkující zlatá vejce) w wJestliže lidé nedodrží rovnováhu P/PS při využívání hmotných zdrojů organizace, sníží její efektivnost = umírající husa. 7 návyků vysoce efektivních lidí 1.Návyk: Buďte proaktivní 2.Návyk: Začínejte s myšlenkou na konec 3.Návyk: Dejte přednost důležitým věcem 4.Návyk: Myslete způsobem výhra/výhra 5.Návyk: Nejdříve se snažte pochopit potom být pochopeni 6.Návyk: Vytvářejte synergii 7.Návyk: Ostření pily covey Buďte proaktivní wReaktivní jazyk: wNic se nedá dělat. wTakový jsem. wDohání mě k šílenství. wOni to nedovolí. wMusím to dělat. wNemohu. wJsem nucen. wKdybych mohl. wProaktivní jazyk: wPodívejme se na možnosti. wMohu na to jít jinak. wOvládám své pocity. wZpracuji účinná doporučení. wZvolím přiměřenou odezvu. wRozhodnu se. wDám tomu přednost. wChci. Okruh zájmu a okruh působnosti Okruh působnosti Okruh zájmu Proaktivní lidé soustřeďují své úsilí na okruh působnosti. Zabývají se věcmi, se kterými mohou něco dělat. Povaha jejich energie je pozitivní. Dejte přednost důležitým věcem wI wKrize wNeodkladné problémy wTermínované úkoly wII wPrevence, činnosti PS wRozvíjení vztahů wPoznávání nových příležitostí wPlánování, odpočinek III wNěkterá pošta a hlášení wNěkteré porady wBlížící se neodkladné záležitosti wOblíbené činnosti IV wJednoduché běžné záležitosti wNěkterá pošta, Některé telef. hovory wMrhání časem na zbytečné záležitosti wPříjemné činnosti Naléhavé Nenaléhavé Dů l ež i t é Nedů l ež i t é Vůdcovství založené na principech wStephen Covey definoval klíčové principy fungování organizace na jednotlivých úrovních - od osobní až po celofiremní: wOsobní úroveň - důvěryhodnost: základem dlouhodobého úspěchu fungování je budování autentické osobní důvěryhodnosti wMezilidská úroveň - důvěra: na základě osobní důvěryhodnosti lze začít budovat interpersonální vztahy založené na důvěře Vůdcovství založené na principech wManažerská úroveň - zmocňování: na základě vztahů založených na důvěře lze začít používat princip zmocňování (empowerment) wOrganizační úroveň - soulad: základním principem na této úrovni je jednotné směřování celé organizace za společným cílem CHARAKTERISTIKY LÍDRŮ ZAMĚŘENÝCH NA PRINCIPY wNEUSTÁLE SE UČÍ wJSOU ORIENTOVANÍ NA SLUŽBU wŠÍŘÍ POZITIVNÍ ENERGII wVĚŘÍ V DRUHÉ wŽIJÍ SVÉ ŽIVOTY USMĚRNĚNĚ wBEROU ŽIVOT JAKO DOBRODRUŽSTVÍ wJSOU SYNERGISTY wPRACUJÍ NA SOBĚ w