PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 1 C:\Documents and Settings\Vladimír\Dokumenty\Obrázky\Spisovatelé\dem1989.jpg C:\Documents and Settings\Vladimír\Dokumenty\Obrázky\Spisovatelé\deming.gif William Edwards Deming PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 2 Trojúhelník jakosti JAKOST Lidé Manažerské koncepce Metody Technické řešení problémů PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 3 Čtyři způsoby jak zlepšit jakost * Inovace výrobku a služeb * * Inovace procesu * * Zlepšení existujících výrobků a služeb * * Zlepšení existujících procesů PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 4 Kde začíná jakost? Jakost začíná na vrcholu organizační pyramidy PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 5 Co je to jakost? * •Jakost je výstup – ne metoda • •Metoda Jakost PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 6 Co je metoda? * Metoda je moderní management •= •Management k jakosti PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 7 Systémová teorie •Systém je řada funkcí či činností •(procesů, podprocesů, operací, dále jen prvků) •v rámci organizace, které společně působí na splnění cílů organizace. PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 8 Cíl systému •Cíl systému musí být každému pracovníkovi v rámci systému jasný. •Bez cíle systém neexistuje. PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 9 Když cíl není jasný PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 10 Optimalizace •Optimalizace znamená dosažení cíle •= •Všichni vyhrávají PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 11 Organizace * Organizaci nelze redukovat pouze na organizační diagram či na jednotlivá oddělení, která usilují o dosažení svých individuálních cílů – odbyt, zisky, úspory … Je to síť •lidí, •materiálů, •metod, •vybavení, které společně působí k dosažení společného cíle. PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 12 Vzájemná provázanost systému * Mezi jednotlivými součástmi systému existuje téměř neomezená soustava vzájemných provázaností. SPOLUPRÁCE NEZÁVISLÁ KRÁLOVSTVÍ PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 13 Konkurence v organizaci poškozuje systém * Každý systém jehož výsledkem je situace prohra/výhra, ztrácí efektivnost. * Optimalizace systému by měla být základem pro jednání mezi pracovníky, divizemi, odděleními a vedením. * Každý by vyhrával. PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 14 Teorie znalostí * Jakýkoliv racionální plán, byť jednoduchý, vyžaduje předvídání podmínek, chování, porovnání výkonu, postupů či materiálů. C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Clipart\cagcat50\BL00381_.wmf C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Clipart\cagcat50\IN00561_.WMF C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Clipart\cagcat50\BD06663_.WMF PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 15 Teorie psychologie •Psychologie pomáhá * rozumět lidem, * vztahům mezi lidmi a okolnostem, * vztahům mezi manažerem a jeho lidmi a * jakémukoliv systému řízení. PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 16 Lidé se jeden od druhého liší •Ten, kdo lidi vede, si musí být vědom těchto odlišností a využívat je pro optimalizaci schopností a sklonů každého pracovníka. •Současný management v průmyslu, ve školství •i v politice se často chová tak, jakoby předpokládal, že všichni lidé jsou stejní. PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 17 Učení •Lidé se učí různým způsobem a různě rychle. * Někteří se učí nejlépe čtením, * jiní nasloucháním, * jiní pozorováním obrázků, nehybných nebo pohyblivých, * jiní pozorováním, jak se věc dělá. PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 18 Motivace •Existuje motivace * Vnitřní, * Vnější * Nadměrné zdůvodňování PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 19 Zásadní princip absolutní kvality: * Nemůžete kontinuálně zlepšovat vzájemně závislé systémy a procesy, dokud progresivně nezdokonalíte vzájemně závislé, mezilidské vztahy. • PhDr. Vladimír Hřebíček ‹#› PhDr. Vladimír Hřebíček 20 14 bodů Dr. Deminga 1.1.Stanov zlepšování jako trvalý cíl. 2.Přijměte novou filozofii 3.Odstraňte závislost na hromadné kontrole 4.Skončete s praxí udělování zakázek pouze podle ceny – namísto toho minimalizujte celkové náklady tím, že minimalizujete variabilitu 5.Stále a průběžně zlepšujte každý proces plánování, výroby a služeb 6.Zaveďte školení v rámci práce. 7.Přijměte a zaveďte princip vedení. •8. Eliminujte strach. •9.Odstraňte bariéry mezi zaměstnanci. •10.Odstraňujte hesla, výzvy a cíle určené zaměstnancům •11.Odstraňujte kvantifikované cíle pro pracovníky a pro vedení. •12. Odstraňujte bariéry, které okrádají pracovníky o jejich hrdost z práce. – Odstraňujte systém ročního hodnocení. •13. Zaveďte silný program školení a sebezlepšování pro každého. •14. Zapojte každého zaměstnance podniku do transformace.