INFORMAČNÍ SYSTÉMY V ORGANIZACÍCH ¢Že vznikla v podniku potřeba zavedení malého informačního systému, vyplývá ze skutečností: ¢ 1. Lidé si stěžují, že je obtížné získat určité druhy informací nebo údajů, 2. Je nákladné a zdlouhavé získat potřebnou informaci, 3. Množí se soukromé dokumentace a záznamy, které nejsou všeobecně přístupné všem, kdo příslušné informace potřebují, 4. Manažeři a vedoucí jsou neustále žádáni o informace a rady, 5. Ve zprávách a ostatních dokumentech často zřetelně scházejí dodávané informace, 6. Je potřeba neustále speciálně účelově vyhledat data, aby bylo možné zodpovědět relativně jednoduché otázky, 7. Blížící se události naznačují, že vzniká potřeba snadného a rychlého přístupu k určitým druhům informací, 8. Velký informační systém se ukazuje nepružným a nepohotovým, 9. Podobné typy obecně potřebných informací jsou uschovávány v několika různých formách. 10. ¢Abychom zjistili zda, je malý informační systém potřeba, musíme hledat některé další znaky, které tuto potřebu signalizují. ¢Tyto znaky mohou být objasněny pomocí následujících kontrolních otázek, kladné odpovědi naznačují, že tvorba systému je skutečně žádoucí. ¢ 1. Hledáte opakovaně a bezúspěšně pořád stejný druh informací? 2. Jsou tyto opakované pokusy získat nebo zpracovat určitý druh informace ztrátou času? 3. Nedostáváte včasnou a úplnou odpověď na dotazy týkající se práce na úkolu? 4. Leží vám všude bez ladu a skladu nejrůznější kartotéky, dokumenty, poznámky atd.? 5. Když určití lidé nejsou z nějakých důvodů v práci, jsou pro vás určité důležité informace nedostupné? 6. Zdá se vám často, že některé důležité a užitečné informace a dokumenty chybějí nebo jsou těžko k nalezení? 7. Předpokládá běžný provoz snadný přístup k určitým typům informací? ¢ Formulář Analýzy struktury informací Poskytování informací/ Informační potřeby Oddělení Objednávka materiálu Plánování nasazení servisního týmu Plánování dovolené Poskytuje informaci Obdrží informaci Informační požadavek Strana 4 JEDNODUCHÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY TEDY SLOUŽÍ MANAŽERŮM MNOHA ZPŮSOBY! 1.Přispívají při rozhodování, 2. 2.Informují ostatní, 3. 3.Identifikují zdroje, 4. 4.Skladují fakta a čísla, 5. 5.Identifikují potřeby a požadavky, 6.Poskytují znalosti i postupu, 7. 7.Sledují využívání zdrojů, 8. 8.Pomáhají řešit úkoly, 9. 9.Podporují výzkum, 10. 10.Přispívají k rezervnímu plánování ¢Všechny systémy, ať jednoduché nebo složité, lze popsat pomocí hlavních operací, které provádějí: ¢ 1. Vstup: všechno, co do systému vkládáte 2. Zpracování: jakákoliv akce, kterou podnikáte se vstupem 3. Výstup: cokoliv, co vychází ze systému jako výsledek zpracování vstupu 4. Kontrola: úprava zpracování 5. Zpětná vazba: informace, na základě níž rozhodnete, zda systém funguje uspokojivě. Kontrola Zpracování výstup vstup Těchto pět úkolů se někdy kreslí do následujícího diagramu: