1 }činitele výroby a ich význam, }výrobný program, }ekonomický pohľad na výrobu, }spolupráca výroby s ostatnými pracoviskami, }zaistenie výroby ľuďmi, materiálom, strojmi a ďaľšími činiteľmi – energia, náradie, údržba atď., }výrobné doklady a evidencia dosiahnutej skutočnosti vo výrobe, }štíhla výroba – lean production 2 }Strategické řízení výroby }Taktické řízení výroby }Operativní řízení výroby } }Každá z těchto úrovní zahrnuje všechny ze základních řídících funkcí: ◦Plánování ◦Organizování ◦Vedení lidí ◦Kontrolu 3 Top manažeři Manažeři střední úrovně Manažeři nejnižší úrovně – mistři, předáci Čas věnovaný jednotlivým manažerským funkcím 4 }Především formulace výrobní strategie. } }Mělo by být prováděno vrcholovým vedením firmy. ◦Představenstvo akciové společnosti, ◦Generální ředitel, ◦Výrobní ředitel, ◦Vedoucí divizí. 5 }Bývá svěřeno útvaru s celopodnikovou působností, zodpovědnému za } }střednědobé plánování výroby v souladu s přijatou výrobní strategií a za }koordinaci činností orgánů operativního řízení výroby v rámci podniku. 6 }Bývá zajišťováno }speciálními útvary, většinou působícími jako součást vedení výrobních provozů, }dále }Pracovníky odpovědnými za plánování a řízení výroby na dílnách ◦Mistry, ◦Dílenskými plánovači, ◦Pracovníky ve skladech a ◦Pracovníky v některých dalších útvarech souvisejících s výrobou. 7 8 Vedení závodu > > > > > Nákup, logistika Vnitřní logistika, plánování výroby Výroba Kvalita Údržba, technika Typická měřítka výkonnosti Materiálové náklady, dosažitel-nost Zásoby úroveň/ná-klady, Úroveň služeb zákazníkům Chybějící položky - Plnění dodacích termínů, - odchylky nákladů, - pracovní výkony, - využití strojů Zmetkovitost, Náklady na opravu vadných výrobků, Náklady na zjišťování kvality Prostoje strojů, Náklady na údržbu 9 Řízení zásob Řízení výroby Operativní řízení Celková strategie Výrobní strategie Operativní evidence Personální zabezpečení výroby Technologická dokumentace Výkonové normy Rozvoj výrobní základny Technologické postupy Řízení jakosti Hodnotová analýzy Přehled nejdůležitějších funkcí souvisejících s řízením výroby Lhůtové plánování Zabezpečení výroby Zajišťují výrobní útvary Zajišťují jiné útvary podniku 10 }Základními úlohami strategického řízení výroby jsou: } }Zajišťování potřebného souladu strategického řízení výroby s celkovou strategií firmy, }Formulace a realizace výrobní strategie firmy. 11 § §Výrobní program }– účast na rozhodování o zásadních směrech rozvoje výrobního programu, spolurozhodování o zakázkách velkého objemu, §Kapacity a zařízení }– zásadní směry rozvoje a racionalizace, rekonstrukce, objem a dislokace zdrojů (investic), §Plánování a řízení výroby }– koncepce a metody plánování a řízení výroby, koncepce využití informačních technologií v řízení výroby, §Řízení jakosti }– koncepce řízení jakosti výroby (například rozhodnutí o certifikaci dle ISO), dlouhodobé trendy vývoje a opatření v oblasti jakosti výroby, 12 § §Řízení zásob }– způsob zajišťování, rozhodování o klíčových dodavatelích, objem a dislokace, racionalizace, §Pracovní síla }– zvyšování kvalifikace, motivace, mzdová politika, vztahy s odbory, §Organizace }– organizační struktura, centralizace a decentralizace řízení, typ organizace výroby, role, pravomoci, odpovědnosti, §Integrace }– systém vnitřního ekonomického řízení, vztahy se zákazníky, dodavateli atd. 13 }By měla splňovat zejména následující požadavky: }Jasně vyjadřovat návaznosti na nadřazenou obchodní strategii i na související funkční strategie, cíle řízení výroby, jejich priority a kritéria hodnocení }Dávat záruku, že budou k dispozici potřebné výrobní kapacity nebo, že bude zamýšlená výroba slučitelná s existující výrobní základnou }Vytyčovat investiční politiku a technický rozvoj v oblasti výrobní základny, }Vytyčovat koncepci řízení výroby a principy plánování výroby (např. JIT, MRP II apod.) }Vytyčovat přístup k řízení objemu výroby v návaznosti na řízení fixních a variabilních nákladů. 14 }By měla dále splňovat následující požadavky: }Vytyčovat opatření na zajištění průběžných dob a dob odezvy podle potřeb zákazníků, }Vytyčovat přístup k časovému uspořádání výrobního procesu a řízení zásob, }Vytyčovat stabilizační faktory a přístup k eliminaci rizik }Vytyčovat přístup k řízení kvality v oblasti výroby, }Vytyčovat přístup k zajišťování pracovní síly, motivaci pracovníků ve výrobě, … }Vytyčovat principy organizace výroby, }Vytyčovat principy ekonomického řízení výroby, }Identifikovat problematické oblasti a určovat specifické úkoly na zlepšení stávajícího stavu. 15 mass production hromadná výroba custom made výroba na zakázku slabé přizpůsobení zákazníkovi nízké náklady silné přizpůsobení zákazníkovy vysoké náklady Mass customization hromadná výroba na zakázku 16 }Make-to-stock (výroba na sklad) }Je výroba organizována tak, že hotové výrobky jsou dodávané do skladů, z nichž jsou distribuovány zákazníkům. } }Make-to-order (výroba na objednávku, zakázková výroba) }Je výroba uskutečňována podle individuálních objednávek zákazníků. } }Assemble-to-order (montáž na objednávku) }Je výroba produktů zohledňující individuální požadavky zákazníků. Používají se však standardní díly. 17 VÝROBA Nepřímí Nepřímí Přímí Přímí Dodavatelé Odběratelé Síť dodavatelů a odběratelů podniku 18 Kritéria rozhodování o networkingu a vertikální integraci vnější faktory (politické, ekologické, strategické aliance atd.) know - how rychlost kvalita pružnost náklady spolehlivost 19 Dodávky surovin Montáž Výroba komponent Velko- obchod Malo- obchod Úzký záběr Široký záběr Zpětná vertikální integrace Dopředná vertikální integrace Vertikální integrace 20 } }Potřebnou stabilitu je možné zajistit zejména využitím stabilizačních faktorů – například: } }Rezerv výrobních zdrojů v potřebné výši, }Strategických aliancí,realizovaných například dohodami o spolupráci v krizových situacích, }Diverzifikace, }Pojištění proti možným rizikům. 21 }Etická, }Ekologická, }Hygienická, }… } }Může jít o rozhodování o: ◦Výrobku, ◦Rozmístění výroby, ◦Uspořádání pracovišť, ◦Vlivu na okolí výrobních provozů, ◦Organizaci a plánování výroby. } 22 Základní cíle pro oblast výroby a návaznosti na nadřazenou strategii STRATEGIE ŘÍZENÍ VÝROBY Stabilizační opatření Lidské zdroje Organizace výroby Jakost Přístup k řízení zásob Přístup k uspokojo- vání poptávky Uspořádání výroby Plánování a řízení výroby Zabezpečování výrobních faktorů 23 Vstup Růst Zralost Odchod Objem prodeje 24 }Vstup }Výrobek je rozhodující }Musí být dostatek kapacit }Krátké výrobní časy a malé dávky }Kvalifikovaná pracovní síla }Vyšší náklady jsou akceptovatelné }Limitovaný počet typů výrobku }Vysoký důraz na kvalitu }Řízení zaměřeno na výrobní proces }Dokonalý servis Růst •Významné jsou dobré předpovědi prodeje •Spolehlivost výrobků a dodávek •Zvyšování konkurenceschopnosti výrobku •Zvětšování kapacit •Řízení výrobního procesu postupně zaměřováno na výrobek •Důraz na zlepšování distribuce }Zralost }Více standardizace }Méně výrobkových změn }Optimalizace kapacit }Vysoká stabilita výrobního procesu }Méně kvalifikovaná pracovní síla }Zvětšování (resp. Optimalizace ) výrobních dávek }Důraz na snižování nákladů }Odchod }Velmi malá diferenciace výrobku }Minimalizace nákladů }Nadbytečné kapacity využívány i jinými způsoby 25 }Typické úlohy taktického řízení výroby jsou: }Přijímání zakázek menšího a středního objemu, }Výběr dodavatelů a dlouhodobá spolupráce s nimi, }Obnova a modernizace strojního vybavení, }Střednědobé plány výroby (tzv. lhůtové plánování) }Plánování pracovních sil. 26 }Jde o soubor činností, jejichž nejdůležitějším cílem je zajistit plánovaný průběh výroby při maximálně hospodárném využití vstupů. } } 27 }Časový horizont plánování a řízení je velmi krátký (týden – měsíc), }Úroveň podrobnosti plánování je velmi vysoká, }Operativní řízení výroby je uskutečňováno na úrovni nejnižších organizačních jednotek, }Operativní evidence představuje zpětnou vazbu pro nadřízené řídící složky o skutečném průběhu výroby. 28 29 } }Plynulá (nepřetržitá), }Přerušovaná, }Kombinovaná. }Kusová či malosériová }Sériová }Hromadná. 30 31 }Z tohoto pohledu můžeme rozlišit strukturu: }Věcnou, }Časovou, }Prostorovou. 32 }Jedná se především o takzvaný: } }Výrobní profil, }Výrobní program. 33 }(výrobní možnosti podniku) }Je určen souhrnem jeho výrobních kapacit. } }Výrobci se nesnaží vyrábět vše, co potřebují ke kompletaci svých výrobků, ale snaží se maximálně uplatňovat princip }„make or buy“ } }- Nevyráběj to, co jiný umí dělat lépe a co můžeš nakoupit levněji jinde. 34 }Je souhrn výrobků, které podnik vyrábí a nabízí na trhu. }V tržní ekonomice je naprosto nezbytné, aby byl výrobní program stanovován pouze na podkladě výsledků důkladného a spolehlivého průzkumu trhu – požadavků zákazníků. }Stanovení výrobního programu není záležitostí výrobních pracovišť. }Řízení výroby je však ve vztahu k výrobnímu programu zodpovědné za jeho naplňování. 35 }Z tohoto hlediska bývají výrobní procesy děleny na: } }Technologické a }Netechnologické. 36 }Jsou výrobní procesy přímo spojené s výrobou výrobku – například: tavení, soustružení, řezání, … }Lze charakterizovat jako pomocné či obslužné. }Typickými netechnologickými procesy jsou doprava polotovarů mezi pracovišti nebo kontrola kvality. 37 }Předzhtovující, }Zhotovující, }Dohotovující. } }Z hlediska plánování průběhu výroby a měření výkonu pracovníků je důležité členění výrobních procesů na operace, které mohou být dále členěny na ◦Úseky ◦Úkony ◦Pohyby 38 }Výrobní proces bývá většinou vyjádřen ve formě technologického postupu. } }Technologický postup je tvořen popisem posloupností operací vedoucích ke zhotovení výrobku. }Technologické postupy zpravidla sestavují specialisté – technologové a normovači výkonu. 39 }Zahrnuje především řešení následujících aspektů řízení výroby: }Časové uspořádání výrobního procesu }Výrobní a dopravní dávky }Průběžné doby výroby }Směnnosti }Využití výrobních kapacit }Prostojů pracovišť }Rozpracované (nedokončené) výroby 40 }Dva vzájemně související aspekty řízení výroby: 1.Materiálové toky, kde rozhodujícími kritérii jejich uspořádání jsou: ◦Rychlost ◦Vzdálenost ◦Plynulost přepravy 2.Uspořádání pracovišť, které může být: ◦S pevnou pozicí výrobku ◦Technologické uspořádání pracovišť ◦Buňkové uspořádání ◦Předmětné – produktové uspořádání 41 }Výroba }systém výrobných procesov a ich zabezpečenie na určitej organizačnej jednotke podniku }Kritéria na riadenie: ekonomické, ( zisk, náklady, produktivita, cena... ) } }Výrobné procesy }systém výrobných, dopravných, manipulačných a skladovacích operácií súvisiacich s výrobou určitého výrobku. }Kritéria na riadenie: ekonomicko-technologické ( technické parametre ) } }Technologické procesy }fyzikálne, ekonomické procesy nad materiálmi, ktoré účelovo menia parametre spracovávaného materiálu. }Kritéria na riadenie: technologické. 42 }Podľa sortimentu výstupov rozdeľujeme na : }homogénne (úzky sortiment) }nehomogénne (široký sortiment) } } } } }Obr. Homogénna a nehomogénna výr. linka } 43 }Podľa zmeny v čase }Zmena dynamického stavu výrobného procesu v čase sa môže uskutočniť : }spojité ( tepelné, hutnícke ... ) }diskrétne ( elektro, strojár ...) }kombinované Obr.. Spojité Diskrétne Kombinované 44 }a)výrobky vyrábané na objednávku - špeciálne navrhovaného pre daného zákazníka, podľa jeho priania a požiadaviek. Nie je bežný na trhu. }Jeho charakteristiky sú : }- jedinečnosť }- čas dodania }- vysoká kvalita }- náklady a cena sú menej dôležité faktory ( Ferari, Raketoplan) } }b) štandardizované výrobky - výrobok je bežne k dosiahnutiu na trhu }Jeho charakteristiky sú : }- dôležitá je cena }- malé rozdiely medzi výrobkami rôznych výrobcov }- kvalita je dôležitá, nie rozhodujúca } }c) stredná kategória }množstvo výrobkov je dostupných na trhu, mnohé je možné objednať u výrobcu s malými úpravami 45 Výrobkovo usporiadané výrobné procesy Procesne usporiadané výrobné procesy 46 Základné typy procesov Podľa druhu substancie: - materiálne : - látkové ( fyzikálne, chemické, biologické) - energetické (mechanické, elektrické, tepelné) - informačné. Podľa oblasti transformácií : - technické - ekonomické - sociálne - politické. Podľa účelu : - výkonné - riadiace. Podľa charakteru transformácií : - deterministické - stochastické Podľa charakteru veličín : - spojité - diskrétne spojité - diskrétne Podľa časového priebehu veličín : - statické - dynamické 47 48 }Zahrnuje: }1) Plánování výrobního programu – výrobním programem rozumíme druhovou (sortimentní) skladbu a objem výroby; důležitou součástí je plánování jakosti výrobku }2) Plánování výrobního procesu – určení způsobu, jakým bude výroba realizována, výběr technologické varianty; zahrnuje: ◦Stanovení velikosti výrobní dávky ◦Stanovení lhůtového plánu ◦Sestavení plánu výrobních kapacit }3) Plánování zajištění výrobních faktorů > 50 51 }Je slovo logistika iba módou a hitom v súčasnej vede, technike a ekonomike, alebo je logistika veda, filozofia a priemysel, ktorý ovplyvňuje ekonomiku sveta? }Prečo sa logistika stala v poslednom desaťročí dvadsiateho storočia a bude minimálne 15-20 rokov 21. storočia jedným z rozhodujúcich dynamizujúcich faktorov svetovej ekonomiky. } }Dôvodmi boli najmä: }Globalizácia sveta a globalizácia svetového obchodu. }Nerovnováha medzi zdrojmi, výrobou a spotrebou a ich alokáciou v celosvetovom priestore. }Vývoj nových technológií (v riadení, matematike, kybernetike a informatike). }Faktor znižovania nákladov, cien. Globálna konkurencia – doba logistiky. 52 }Systémový prístup }Koordinácia }Plánovitosť }Algoritmičnosť }Viackriteriálna optimalizácia 53 }Logistický systém riadi, zabezpečuje a realizuje „pohyb“ materiálov, informácií, financií. } }Logistický systém je hierarchický systém tvorený: -makrologistickou úrovňou, -mikrologistickou úrovňou, -nanologistickou úrovňou . } }Na všetkých troch úrovniach sa uskutočňujú iba tri základné procesy: -transformačné, t.j. v ktorých sa menia kvantitatívne a kvalitatívne parametre, -prepravné – pohyb, ktoré realizuje doprava, manipulácia, kde sa mení poloha, -kumulácia – skladanie, zhromažďovanie, kde sa mení iba čas. - }Definovať logistický systém znamená definovať jeho štruktúru, funkcie, činnosti, ciele. } }Na logistický systém sa môžeme pozerať zo stránky technickej a funkčnej. 54 }Problém – Riadenie – Odstránený problém }Opakovaný problém – Organizovanie – Trvalo odstránený problém }Logistika – Nevzniknutý problém } }Logistika dáva dôraz }na predikčný spôsob riadenia ! 55 }Štruktúru LS tvoria rozhodnutia dlhodobého charakteru, realizované vo firme raz, resp. platné na dlhú dobu, ktoré vytvárajú rámec, štruktúru, pre realizáciu logistických funkcií a procesov. } }Medzi tieto činnosti a rozhodnutia patria: }Alokácia firmy }Výrobková stratégia }Stratégia kvality }Organizácia výrobných procesov }Výrobná stratégia }Organizácia firmy – organizačná štruktúra }Kapacitná stratégia a určenie úzkeho miesta }Štruktúra a parametre systému plánovania }Distribučná a zásobovacia sieť a pod. 56 57 Komerčná logistika PODNIKOVÁ LOGISTIKA Výrobná logistika Informačná logistika Logistika obslužných procesov Personálnalogistika Finančná logistika 58 59 Komerčná logistika [USEMAP] Logistika obstarávania [USEMAP] Logistika odbytu [USEMAP] Obchodný servis [USEMAP] Personálna logistika odbytu Zisťovanie potrieb Logistika nákupu Logistika zásobovania [USEMAP] Zákazková logistika Distribučná logistika [USEMAP] Strategická komerčná logistika [USEMAP] Controlling Logistické náklady [USEMAP] Logistika dopravy Štruktúra komerčnej logistiky 60 61 Bez názvu 62 }Proces - účelová transformácia vstupov na výstupy, spojenie aktivít s cieľom produkovať výrobky pre zákazníka vnútri alebo mimo firmy. } }Tri úrovne úsilia o zlepšovanie procesov: } }CPI - Continual Process Improvement } redukovanie odchýlok výrobkov a služieb od definovanej úrovne kvality, zlepšovanie priebehu práce (kvalita) } } BPR - Business Process Redesing } odstraovanie aktivít, ktoré nepridávajú hodnotu procesu, znižovanie nákladov procesov a zlepšovanie schopnosti procesov reagovať na zmeny (outsourcing) } }BPR - Business Process Reengineering }radikálna transformácia procesov prostredníctvom aplikovania otvorenej technológie pre dosiahnutie dramatického zlepšenia efektivity procesov, ich produktivity a kvality (inovácie) } 63 64 TPM, rychlé změny, redukce dávek procesy kvality a standardizovaná práce štíhlý layout, výrobní buňky štíhlá výroba Kanban,pull, synchronizace, vyvážený tok kaizen management toku hodnot týmová práce štíhlé pracoviště vizualizace 65 &Definování hodnoty z pohledu zákazníka. & &Popsání toku hodnot a eliminace plýtvání a rozptylu. & &Vytvoření hodnotového toku podle tahu zákazníka. & &Zapojení a motivace pracovníků firmy. & &Neustálé zlepšování a rozvoj znalostí – učící se společnost. 66 1.Defekty – vadné výrobky, špatně zadané informace 2.Nadprodukce – výroba na sklad, nadbytečné reporty 3.Nadměrné zásoby – nadbytek materiálu na lince, ve skladu, přeplněné „vstupní“ a „výstupní“ boxy 4.Zbytečné pohyby – nesdružené či rozdělené operace, data zadávaná navíc 5.Nadbytečné zpracování – zbytečnosti v návrhu výrobku, nadbytečné transakce či schvalování 6.Doprava – následné kroky v procesu vyžadující přesun na velkou vzdálenost 7.Čekání – čekání na výstup z delší operace, práce v dávkách } }Osmý druh plýtvání je spojen s lidskými zdroji! 67 oblast plýtvání ukazatel hodnota příčina plýtvání Produktivní využití zařízení OEE/CEZ 30-50% Cíl:85% Poruchy, čekání na materiál, přestavování zařízení, práce při snížených rychlostech, nekvalita Produktivní využití pracovníka Procento činností, které přidávají hodnotu 30-40% Cíl:70% Zbytečné pohyby,hledání nástrojů, materiálu a informací, čekání, nedodržování pracovní doby Podíl plýtvání na průběžné době výroby VA Index 10-80% Cíl:70% Zásoby,čekání ve skladech, velké dávky, poruchy, chybějící komponenty, nefungující zásobování 68 Štíhlý layout buňky skříňky montáž chladiče převody přední osy nádrže zadní osy Technologické uspořádání layoutu lakování montáž dělení svařování kontrola obrábění kalení 69 přesné definování požadavku zákazníků minimalizace plýtvání minimalizace variability procesů Maximalizace průtoku výkonné procesy stabilní procesy efektivní procesy lean six sigma TOC spokojení zákazníci, akcionáři a zaměstnanci Porovnání tří současných způsobů zefektivňování výroby 70 } &Filozofie "vše, co není ideální, je příležitost pro zlepšení, "chyby stojí peníze, "porozumění procesům a jejich zlepšování je nejefektivnější cesta k nadprůměrným výsledkům. 71 &Definování hodnoty z pohledu zákazníka. &Popsání toku hodnot a eliminace plýtvání a rozptylu. &Vytvoření hodnotového toku podle tahu zákazníka. &Zapojení a motivace pracovníků firmy. &Neustálé zlepšování a rozvoj znalostí – učící se společnost. 72 &Úkoly se plní v týmu, eliminace konkurence, odstraňování příčin konfliktů. &Vlastní zodpovědnost za všechny činnosti, které probíhají podle standardů. &Intenzivní zpětné vazby, informační otevřenost, učení se z chyb. &Orientace na zákazníka, který má nejvyšší prioritu. &Zaměření podniku na činnost, které tvoří hodnotu. &Standardizace všech pracovních postupů a jejich jednoduchá interpretace. &Každodenní zlepšování. &Okamžité odstraňování příčin problémů. &Myšlení a plánování dopředu – předcházení problémům. &Vývoj probíhá v malých zvládnutých krocích, zpětná vazba na každém kroku řídí následující krok, rychlost se zvyšuje rychlým následováním kroků po sobě. 73 Just in time „správná součástka ve správném množství, ve správném čase“ Předpoklady plynulý tok pull systémy práce v taktu rychlé změny integrovaná logistika flexibilní, kompetentní, vysoce motivovaní spolupracovníci týmová práce kontinuální zlepšování a redukce plýtvání Jidoka Kvalita na pracovišti zastavení linky Andon- signály oddělení člověka od stroje poka yoke-chyběvzdornost kvalita u zdroje řešení příčin problémů – 5x proč Nivelizace výroby - heijunka Stabilní a standardizované procesy Vizuální management Filozofie a způsob myšlení 74 1. Zvyšování kvality 2. Zvyšování produktivity 3. Snižování zásob 4. Zkracování výrobní linky 5. Zkracování doby prostojů 6. Omezování prostorových nároků výroby 7. Zkracování doby výroby } }Tyto činnosti, jejichž cílem je odstranit muda, povedou k celkovému snižování nákladů na provoz. 56 75 1.Zbavte se konvenčního, strnulého pohledu na výrobu. 2.Přemýšlejte jak to udělat, nikoliv proč to nejde udělat. 3.Nehledejte výmluvy.Začněte přezkoumáním stávající praxe. 4.Nehledejte dokonalost.Udělejte to hned, i když dosáhnete pouze 50 procentního cíle. 5.Chyby napravujte okamžitě. 6.Za kaizen neutrácejte peníze. 7.Moudrost se projeví tváří v tvář obtížím. 8.Pětkrát se zeptejte Proč? a hledejte původní příčinu problému. 9.Hledejte zkušenosti deseti lidí, více než znalosti jediného. 10.Pamatujte si, že příležitosti pro kaizen jsou nekonečné. 91 76