}Organizace je uskupení lidí, které existuje za účelem dosažení kolektivních cílů a jehož chování je řízeno. }Organizace můžeme kategorizovat podle: }velikosti }sektoru }oblasti působení/činnosti }právní formy }obratu } }zisku } }majetku } }počtu zaměstnanců } }Soukromý sektor = organizace ve vlastnictví soukromých subjektů }Veřejný sektor = organizace ve vlastnictví státu nebo jeho částí }Nestátní neziskové organizace = organizace sdružující občany, spolky, obecně prospěšné společnosti }Primární: jsou přímo spojeny s přírodními zdroji (těžební průmysl, zemědělství, rybářství, lesnictví) }Sekundární: zpracovávání surovin }Terciární: služby a bankovnictví }Organizace vlastněné fyzickou osobou }Společnosti s ručením omezeným }Veřejné obchodní společnosti }Komanditní společnosti }Družstva }Akciové společnosti }Příspěvkové organizace }Občanská sdružení }Obecně prospěšné společnosti }Všechny organizace transformují vstupy do formy výstupů }Transformační proces: } VSTUPY: lidé, suroviny, kapitál, půda, znalosti VÝSTUPY hotové výrobky a služby TRANSFORMAČNÍ PROCES Těžba, výroba, montáž, zušlechťování, navrhování, stavění, projektování … Cílem organizací je vytváření výstupů, které mají větší hodnotu než použité vstupy. Podnikatelské organizace obvykle ohodnocují vstupy a výstupy ve finančních jednotkách; Proto je tedy obvykle cílem vytvoření výnosu, který je větší než náklady. To znamená, že cílem je vytváření zisku. }Přežití nebo další existenci } Z krátkodobého hlediska se mohou firmy vzdávat zisku a usilovat o přežití například v cenové válce. Z krátkodobého hlediska je také důležitým cílem zajištění dostatečného množství likvidních prostředků. } }Zisk zisk je důležitý pro ocenění vlastníků za to, že investovali } do podniku a přitahuje další investory. } }Růst pro zvýšení tržní síly } }Spokojenost zákazníků pro zvýšení poptávky a dosahování dlouhodobých zisků. } }Poskytování služeb veřejnosti neziskové nebo příspěvkové organizace nemají za cíl vytváření zisku ale poskytování služeb veřejnosti. } }Zvýšení hodnoty akcií }To je důležitý cíl u akciových společností. Jeho smyslem je zvýšení bohatství akcionářů } cíle.gif }Interní }Faktory, které může firma řídit, ale které omezují schopnost dosáhnout cíle. }Finance - například cashflow, schopnost získat finance. }Marketing – například omezená schopnost distribuce. }Lidské zdroje například počty lidí, dovednosti, motivace, postoje. }Výroba - například kapacita , kvalita, flexibilita. } }Externí }Faktory mimo kontrolu firmy, které omezují schopnost dosáhnout podnikové cíle. }Politické faktory - například vládní politika . }Ekonomické faktory – stav ekonomiky. }Sociální faktory – například společenské trendy, demografie, postoje ve společnosti. }Technologie – například míra změn na trhu. } }Všechny podniky jsou ovlivňovány ostatními organizacemi a subjekty kolem. Tyto skupiny mohou limitovat firemní chování a omezovat jejich aktivity nebo jim pomáhat v úspěchu. FIRMA VLÁDA BANKY ODBORY LOKÁLNÍ AUTORITY NÁTLAKOVÉ SKUPINY EVROPSKÁ UNIE FIRMA VLÁDA BANKY ODBORY LOKÁLNÍ ÚŘADY NÁTLAKOVÉ SKUPINY EVROPSKÁ UNIE DOTACE SMĚRNICE EU PROPAGACE DEMONSTRACE BOYKOT PRODUKCE VYJEDNÁVÁNÍ PROTESTNÍ AKCE VYSTOUPENÍ ZAMĚSTNANCŮ LOKÁLNÍ DANĚ/POPLATKY ZAJIŠTĚNÍ VZDĚLÁNÍ POVOLOVÁNÍ … ZÁKONY DANĚ PORADENSTVÍ DOTACE REGIONÁLNÍ POLITIKA PORADENSTVÍ BANKOVNÍ SLUŽBY ÚROKOVÁ MÍRA POSKYTOVÁNÍ PŮJČEK }Manažeři musí rozhodovat, co bude organizace dělat a jaké k tomu potřebuje zdroje. }Tyto zdroje musí být organizovány. }Lidé musí být motivováni. }Proces musí být kontrolován (řízen). }Manažerské plány musí být ověřovány, aby bylo jasno, zda jsou relevantní. }Management je dynamický proces – je neustále probíhající a neustále se mění na základě výzev či podnětů, zdrojů a omezení PLÁNOVÁNÍ KONTROLOVÁNÍ ORGANIZOVÁNÍ MOTIVOVÁNÍ }Manažeři potřebují pro svou úspěšnou práci různé druhy dovedností. }Musí znát práci, }Musí umět jednat s lidmi }Musí být schopni plánovat. } TECHNICKÉ Musí rozumět tomu, jak se provádí práce v organizaci, co je potřeba a co je proveditelné MEZILIDSKÉ VZTAHY Musí být schopen jednat s lidmi, navazovat kontakty, vyjednávat a motivovat KONCEPČNÍ Musí být schopen plánovat, mít celkový přehled a vidět jaké změny v prostředí ovlivňují druhé Vlastníci Vrcholový management Střední management Management 1. linie (mistři) Zaměstnanci – naplňují instrukce mistrů }Oddělení vlastnictví od řízení: manažeři, kteří řídí bezprostředně organizaci mají odlišné cíle od vlastníků. Například manažeři by rádi investovali, aby organizace rostla, zatímco vlastníci chtějí větší dividendy. }Programové prohlášení podniku – poslání: zahrnuje hlavní cíle organizace a její hodnoty. Cílem je dosažení společného úsilí pro naplňování záměrů organizace. Například posláním organizace může být: „Pomáhat a chránit“. }Cíle: musí být kvantifikovatelné,časově vymezené, specifické, relevantní, akceptované. Například: zvýšení prodeje o 20 % za rok. } }Autokratický }Vedoucí přikazuje podřízeným. }Demokratický }Vedoucí diskutuje s podřízenými a nechává jim spoluúčast při rozhodování. }Konzultativní }Vedoucí sice rozhoduje sám, protože má zodpovědnost, ale svá rozhodnutí konzultuje s podřízenými. }Liberální }Vedoucí vstupuje minimálně do rozhodování. Nechává podřízené jednat a rozhodovat. }Paternalistický }Otcovský styl vedení. Zaměstnanci jsou vnímáni jako členové „rodiny“. Vedoucí se snaží je vést. Je zde tendence rozhodovat o lidech v jejich zájmu – z pohledu „Já vím nejlépe.“ http://localhost/netget?sid=jaromir&msg=3&file=media/content/graphics/1/004a_250x240.gif }Lidé zakládají podniky protože: }Chtějí pracovat pro sebe (být nezávislí) }Byli nadbyteční v minulém zaměstnání }Nemohou najít jinou práci }Chtějí dosáhnout vlastní cíle }Se jedná o přirozené vyústění z koníčku nebo předmětu dlouhodobého zájmu. Lidé často zakládají své podniky, když mají vynikající nápad, který žádnou z existujících firem nezajímá. }Spojuje vzájemně zdroje, }Identifikuje příležitosti, }Přebírá riziko, }Činí rozhodnutí. }Pro zajištění financí na založení podniku lidé potřebují často podnikatelský plán. } }Podnikatelský plán je strukturovaná koncepce podnikání v určitém časovém období nebo koncepce nějaké podnikatelské události. } }Získání finančních prostředků. }Nalezení vhodného místa pro podnik. }Vybudování dobré pověsti. }Získání věrných zákazníků. http://localhost/netget?sid=jaromir&msg=3&file=media/content/graphics/1/004c_300x190.gif }NEVÝHODY: }Limitované zdroje financí, }Neomezená možnost zadlužení a ztráta aktiv, }Často omezené manažerské dovednosti, }Není nikdo, kdo by pomohl s prací, }Není nikdo další s nápady. http://localhost/netget?sid=jaromir&msg=3&file=media/content/graphics/1/005a_120x210.gif VÝHODY: •Může se rychle rozhodovat, •Bere celou odměnu, •Snadné zahájení, •Důvěrnost v obchodních případech. Jedinec, který založil svůj podnik. Například: umývač oken, holič, majitel místní prodejny potravin atd.