GEonOtr T*8o41 -bt>gEBeowti r,lp l4er osoBY MR. JAy- RBžlseR COLDBERG. ]EHO ASISTENT MRS MoppovÁ. urclízečrn TEREZA TORMENTINA SUPERSTAR ERNESTINA vnN veENovÁ JAPHET MAsCH RAAMAH HELL,ANGELS zl-erÉ.tatp, Hudba: Johann Sebastian Bacl-r ,,Goldbergovské variace", BMW 988 v podání Glenna Goulda (19_55) Na opottě se objeví BUH JE MRTEV NIIETZSCHE Po pěti sekundaclt se objeví NIETZSCHE JE MRTEV sů}l Z /ĚH, rÉc(t*> t// l/ĚTR/vĚ 0pÍcrťnň'zt,l (*n*+I /,V ; 6P-ore g ,í' ?60 první scéna Jeruzalém. Prázdné jeviště- Reži.jnístolek s biblí, Mrs. Moppovti vytírá pocllahu. Ztí Baclnva hLtdbct, Vcltází Gotdberg, s květinou a režijttíkniltou GoLDBERG Dobré jitro, Mrs. Moppová. MRS. MOPPOVÁ Co je na něm dobrýlro? GoLDBERG Prázdné jeviště je sídlem krásy, zvlášťv den první zkoušky, kdy seještě nic nezbabralo. MRS. MOPPOVÁ však ono se zbabrá. GoLDBERG Porážky, věčnéporážky, pořád novéporážky, pořád drtivějšíporážky. MRS. MOPPOVÁ Zase nějaká prasácká hra, co'/ GoLDBERG To víte, Mrs. Moppová, je to sice politováníhodné, aleje to tak: nikdo z nás nepřišei na svět neposkvrněným početím! MRS. MOPPOVÁ S jednou pamětilrodnou výjirnkou. (S\,šímejak se sntíšívríuln.ík.Obtt vz],tlécltltlu vzhůru ct ttctslottclrují) GOLDBERG Budto jsrne se nly opozclili, nebo on se předběhl, 262 (Vold) Zvuk! Kolego Zvuku, jste tam? REPRODUKTOR Jo, jsem, ale měl jsem mít volno. Nepočítalose Se mnou. GoLDBERG Hodte tam zatím předelrr.u. REPRODUKTOR S tím se taky nepočítalo,ale pokusím se. (Zazní předellrct ke ,,Cannen") GoLDBERG Sáhl jste na nesprávný knoflík, a já slyším,žeon se blíží. RE,PRODUKTOR (7prava, he brejské stétttíttí) Ano, jako Prozřetelnost boží, GoLDBERG Johanna sebastiana Bacha nebo konec světa. (Bachovcl hudba, lllasitě a majestdtně, Vclttilí Mt Jay) GOLDBERG Impozantní vstup, Pane! MR. JAY Impozantní role! (Bach doui, náhle zhctsne sl,ětlo) MR. JAY Děje se něco, Goldbergu? GoLDBERG Taky bych rád věděl, co se děje, Pane. MR. JAY Je tma. GOLDBERG To na začátku bývá, Pane. MR. JAY Nemám zájen zpŤerážctsi nohy. (tJklou7ne) Světlol GoLDBERG Světlo! Kolego Světlo, jste u pultu? 263 REPRODUKTOR (ozve se záchvat kašle) GOLDBERG Kolega Svět1o trpí účinkyzavlečerrébronchitidy. MR. JAY Svčtio! (I.Iic se neděje) Goldbergu. jestli se nemýlím, v textu stojí: ,,I bylo světlo-" (íÝíc) Kde je technika, GoIdbergu? GoLDBERc Technika je jako vždycky nevicliteiná, Pane. MR. JAY Neviditelnost je čistě božský principl Já chci světlo, Goldbergu!Tak tedy budiž světlol (Nic) GoLDBERG Myslím, ženový osvětlovací computer zkola- boval. MR. JAY Chci svčtlo, 1asné, zářivé světlo nad celou liduprázdnou pustinou, která je zahaiená do trr-ry, a bude to perflektní. ncbo poletíte! (SLclbé světlo tlopttdtte tru Mrs. Moppovclu. Mt Jct1, vejde clo světelného kužete) Poslouchejte mě, vy zarputilí sabotéři! Navzdory všemu mé sl,dce patl'í pracujícímmasám. ŠaIom, Moppinko bucl'te vítána v Zaslibené zetni. (Popldcdvcí Mopptlvou) Jenom se podívejte na tul,rle hrdinku práce. Po kolenou se plazí ve vašem sajra.;lu, a přestoje svčží,jakood nepanrěti, a proč? Protože pr,ázdnc jevište -GOLDBERG je sídlem kr-ásy, zvlášťv den první zkoušky. lo4 MR. JAY A proč? GOLDBERG Protožese ještě nic nezbabralo, MR. JAY Ne, protože v lásce stejně jako na divadle nic není stejné jako v první den, MRS. MOPPOVÁ Ach ano, láska, Mr. Jay. Zkuste se pářit v mejdlový 1ouži. MR. JAY Zeď nářkťr má až clo západu siunce zavříno, Moppinko, To, co potřebuju teď, není feministické ,kuhrani, nýbržsvětlo! Za sedm dní máme plvní veřejné představení, a já pochybuju, žeobecenstvo bucle brát pokladnu útokem, aby uvidělo naši Moppinku smejčitpo podlaze, jak se plazí po svých baculatých kolínkách. Použijte svou moz kovnu, Goldbergu, a zkuste jednou myslet, Vaše ortodoxnost tím neutrpí. GoLDBERG Pane, iy neustálé změny, které dě]áte na zkouškách, mě cloženou k nervovému zhroucení, MR. JAY Goldbergu, připomeňte těm náckům v technice Písn"ro svaié. GoLDBERG Tady žádnínacisti MR. JAY Pokud pro nrě dělali dost dloulro, určitě tu už nějacíbudou! Čtěte! GOLDBERG (čte) .,1 odclěii1 Bůlr světlo od tmy. A nazva1 Bůhsvětlo nocí a ttrru nazvai dnem." 265 MR. JAY Nesmysl! ,,I nazval Bůhsvětlo dnem a ttnu nazval nocl. GoLDBERG ,,I učinilBůh dvě světla veliká: většísvětlo. a\ správu drželo nad dnem, a světio menší,aby správu drže]o nad nocí; téžlhvézdy^" (Jedna polovina jeviště se rozjasttí, ale slun.ce se objeví nad tnlavou polovinou, měsíc nad jasnou) ,,1 byl večer,a bylo jitro. Den první." (7-hasne světlo, jen. hvězdy září) MR. JAY Něco tu nehraje, Goldbergu. Doufám, žes vámi nebudu mítpotíže? (Světlo a zvuk se vynlknou kontroLe) ,,Po břiše svém plaziti se budete a prach žráti budete po všechny dny života svého!" GOLDBERG Nezatracujte nikoho, jehož útrapyjste nezakusil na vlastním těle, Pane. (Tictto. Bach. Světlo je v pořádku: jeviště je rozděleno na jctsnou {) tmavou část, slunce a měsíc jsou na správném místě) GoLDBERG R.adost naplňuje srdce, když bolest pomine. MR. JAY To je můjtext, Goidbergu. GoLDBERG S 1askavým svolením Všemohoucího. MR. JAY Je sedm věcí, kterými se musíšřídit: Moudrý č1ověk nikdy nemluví před tírn,'kdo ho moudt,ostí předčí;neskáče bližnímudo řeči; neodpovídá předčasně; takže držhubu! 266 Druhá scóna Raclntah lrcní po jevišti Masche, oba jsotL v beduínskýclt kostýtltech, núvcljík,-ji, pak unizí MR. JAY Co to bylo? GoLDBERG Pánové Raan-rah a Masch jsou stoprocentní profíci, a tak celou noc zkoušeli scénu první vraždy. (Páltové Raanrlh a Masch se opět objeví. Masch je stále pronásledovri.n bijem z. doby, kamenné) MR, jAY Ještě ne! (Rclanlah a Masclt náltLe zabrzdí, McLsch ttkloLt7ne) Pane Rornahu, ,,První vražda"přr.lcle na řadu ažv i0,45. RAAMAH Teď.je ovšem 1 1,30. MR. JAY Jak ten časutíká. RAAMAH (Goldbergovi) Řekněte tomuhle markýzi de Sade, žejeho obětní beránek se dává na ústup a příštěs rrírnhodlá mluvit jen prostřednictvím urnělecké rady. MR, LAY Doufárn, žes vámr rrebudu mít potíže,pane Rimahu? RAAMAH Raamalru! MR. JAY To jméno Moje jrnénozní Raamah I si rnusíte l-eprve z-asloužit! 261 L RAAMAH Potiže užmáte, Jayi. MR. JAY Trpělivost je matka moudrosti. RAAMAH Jsem trpělivý od rozbřesku. MR. JAY Vinou tol-ro klimakterického computeru jsme měli několik technických malérů,Rumahu. RAAMAH Divad]o, to je člověk, ne technika. (Goldbergovi) S tím paranoikem užv životě nedělám. Leda ažho budu zase potřeboval. MR. JAY Víte, co je v kolektivní srnlouvě, Reimahu - pro případ, když někdo odmítá zkoušet? RAAMAH Kdo tady co odmítá? Masch, Japhet a já jsme zkoušeli celou noc a nakonec jsme byli tak ubití, jako by se přes nás přehnala větrná smršť. Děláme všechno možnýi nemožný, aby tahle inscenace neskončila jako apokalyptický průšvihstoletí. To jenom vy ve svém narcistním záchvatu odmítáte vzít na vědomí, že herci nejsou žádný vesnický blbečci. Celá vaše tvůrčímetoda spočíváv tom, žena zkouškách tvrdolrlavě odmítáte cokoli vyzkoušet, kromě toho, žeobčasvyštěknete Ještě jednou od začátku, děti! Ještějednou - co? MR. JAY Ještě jednou od začátku] RAAMAH Na divadle není nic nevěrohodnějšího a pfoto taky nic obtížnějšího než umírání,zvlášťkdyž k němu má dojít pomocí kyle z doby kamenné. Dnes za svítánímě konečněpolíbily dvě múzy 268 a vnukly mi řešení,které je natolik elegantní" k uspokojení i toho nejpitomějšíhorežisóra, A co uděláte vy? Nrcl Jenom dřepíte na svézbytnělé prostatě a sám se jípomalu začínátepodobat, MR. JAY No, tak to předveďte! RAAMAH Užje pozdě, MASCH Vlak ujel. RAAMAH přeobsadte rně. MAsCH Zažalujte mé. MR. JAY Mes enfants clu paradis, co mám dělat? Pokleknout před vámi? RAAMAH Ano. h4r. Jay (na kolenou) Pokorný budiž, člověče,neboť co nás smrtelníky očekávli jiného než červi? MASCH Řekněte, pěkně prosím! MR. JAY Pěkně prosím! Prosíml Prosíml RAAMAH Tak tedy ještě jednou od začátku, but no more, Mrs. Nice Guy. (Japhet při.ne se cLvě žídLe) MASCH Já Ábel. On Kain. Ty rnáš rád Ábela, Nemáš rácj Kaina. To Kaina rozliti, Pročses tak rozpáli] hněvem? A pročjest opadlá tvá tvář? Hřích je clémon. kter,ý číhápřecle dveřmi, 269 RAAMAH Poslyš, Ábeie, co si takhle udělat malou procházku po polích? MAsCH Bá.ječný nápad! (Trocllu se prochcízeji) Teď se rozmáchne kyjem, netrefí se, roztříská židli, aby vyvoial dojem, žekyj je skutečný. ( Raantcth tozbíje židLi) MR_.IAY Zatímto ujde. MAsCH Já teď zapáIím dýmovnici, ale z požárně bezpečnostních důvodůhraje kouř kolega Japhet. RAAMAH Teď skryt sioupem stoupajícíhokouře - vykoná oběť. MASCH Teď, skr-yt kouřem, ještě jednou zaútoči,roztříská dalšížidli, a všichni budou věřit, že mé zab|l. MR. JAY Není to nejhorší. (RaamcLlt zaútočízpoza ,,kouřové clony", strašlivý racllot, pak ticho) MR. JAY ,,Kdež jest Ábel, bratr tvůj?" RAAMAH ,,Nevím; zdaliž jsem já strážným bratra svého?" MR IAY ,,Co jsi učinil? Hlas krve bratra tvého volá ke mně ze z.emé|" (Mctsch ležív kalužikrve) GoLDBERG První krev. 2,/0 MR. JAY (uděla Raantcthovi n.a čeloKainovo znanrctú) ,,Zlořečený budeš i od této zemé, kteráž otevřela ústa svá, aby přijala krev bratra tvého z ruky tvé; tulákem a běhounem budeš na zemi." Pane Maschi, jak se cítíte,pane Maschi? MASCH Myslím, žeby neškodilo ještě pár zkoušek, RAAMAH Neskrčil ses dost rychle. MR. JAY Odneste ho a dejte si pauzu. (Rctanruh vynášíMasche ven) RAAMAH Neráčil byste aspoň poděkovat? MR. JAY Raamahu, v lásce a na divadie by se nikdy nemělo říkat Děkuji nebo Promiňte, Naše vítězstvíaporážky se rozumějí sany sebou. RAAMAH Musíte mít vždyckyposlední slovo? MR.. JAY A první. (Gotdbergovi.) Je to dobrý herec, ale tín,t to hasne. ( Jap het p řistoup íb líž) Vás jsem nemyslel, pane Japhete, vy jste určitě ten nejlepšíkouř v šoubyznysu- JAPHET Ne, Pane. jako kouřjsem nevystoupal dost vysoko, MR. JAY Aclr ano, ta božská nespokojenost opravdového umělce. JAPHET I]rekla n-ri žena. K Rudérrru moři, s tírnčei,ným l,ekvizitářern. Oclnesla n-ri rnélro medvídka, Ncchala z71 mi zpr-ávu na kuchyňském stole: ,,H]avu vzhůru, Japhete, z onanie nikomu ještě nrozek nezrněkl." GoLDBERG Celibátje dobrá věc, pro církev a taky pro divadlo. MR. JAY Goldbergu, z těch tvých fundamentalistických názorů mi naskakuje husí kůže. IAPHET Děkuju vám za útěchu, Mr. Jayi. (Odejde) MR. JAY Můjnejoblíbenějšíherec. Jak se jmenuje? 212 Třetí scéna Mr. Jay, a Goldberg sami, pijíkávu MR. jAY Co přijde teď? COLDBERG (čtez rež.ijníknihy) ,,Bud obloha uprostřed vod. 1 učinilBůh oblohu, a oddělii vody, kteréžjsou pod oblohou, od vod, kteréžjsou nad oblohou. A stalo se tak. I nazval Bůh oblohu nebein. I by1 večer,a bylo jitro, den druhý." MR. JAY Jak jde život, Goldbergu? GOLDBERG ].{emůžusi stěžovat. MR, JAY To přryde, GoLDBERG Je tohle nejlepšíze všech rnožnýchsvětů? MR. JAY Znáš lepší? GOLDBERG .To. Ve své hlavě. MR. JAY Tvůjdžob tě nebaví? GoL.DBERG Pořád lepšínežkopat hroby. MR. JAY Tys užkopa1? 2,73 GOLDBERG Jako děcko. V Polsku. MR. JAY Jaký to bylo? GOLDBERG I milovaní lidi páchnou, když jsou mrtví. MR. JAY Vždycky si najdeš něco, kvůličemu můžešremcat. Že nasta] večer, že je ráno remcáš i na to, co je mezi tím, stěžuješsi na gáži a na pracovní dobu a na kolegy a na kritiky a na divadlo vůbec a na žlučovékamínky svépaní matky. GOLDBERG Ledvinové. MR. JAY Tak dobře. iedvinové. Bručíša bručíš,proklet budiž den, kdy jsem se narodil a noc, která řekla, počatbyi chlapec, a pročmi nepodáš svou pomocnou ruku, ó Pane, když jde o gáži a pracovní dobu a ledvinové karnínky mé matky a tak dále. Okay, Goldbergu, řeknu ti, proč ti nepodám pomocnou ruku, když jde o tvůj plat a pracovní dobu a ledvinové karnínky tvé proklatématky a tak dále. Ne, nepodám ti pon'ocnou ruku, protožemě Sereš ! GOLDBERG ,,Kniha je otevřená, a ruka píše." MR, JAY A zarputilcům se zlár-ne vaz. Než se tak stane, po- kračuj. GOLDBERG (zpaněti) ,,Shromaždte se vody. kteréž.jsou pod nebem, v místo jedno, a ukaž se rrrísto suché.A stalo se tak, I nazval Bůh místo suchézemí, shromáždění vod pak nazval trrořenl. a1} A viclěl Bůh, že to by1o dobré." (Volrí) Jsou vodní hly připraveny? REPRODUKTOR Ještě rninutku. MR. JAY Jak se vlastně má tvá sestřička, Goldbergu? GOLDBERG Nepoužitelná. MR. JAY Má ještě pořád ty zrzavé pačesy a pihy na své va, niikové pleti'? GoLDBERG A rovnátko na zuby. MR. JAY Jak je vlastně dnes stará'/ GOLDBERG Trestuhodně nedospělá. MR. JAY Pročji někdy nepřivedeš na zkoušku? GOLDBERG I s jejími křečky? MR. JAY Nechte rnaličkýchpřijíti ke mně, ať užs křečky nebo bez křečků. GoLDBERG Má pr'íušnice. MR. JAY Ty bys měl opravdu něco proti tomu, kdybych si s ní chvíii pohrál jako tatinek? GOLDBERG Jenorn přes vaši mrtvolu, Pane. MR. jAY Obětí dokazujeme svou věrnost, Goldbergu, GoLDBERG Kctyž přišel Josef do Egypta, osiovil ho jeden mladík: 215 ,,Nechtěl bys ochutnat mou sestřičku?" A Josef odpověděl: ,,Nechtěl bych ani píttvou vodu." (Voda se jako vodoptid rozleje po Goldbergovi) MR. JAY (nalloru techn.ice) Vy nejste člověk, vy jste andě1! GOLDBERG Jistej andě1 spadl shůry a stal se z něho dábel, Pane. (Odejde) 216 čtvrtá scéna Zní Bach. Objevi se rostlillstvo ráje. Jevištltívýr',at,nice Ernestina van Veenová pt"ichází s .figut kani zvířátek MR. JAY Ach, vítám tě v Zaslíbenézemi, Ernestino van Veenová. ERNESTINA Márn pro tebe malé překvapení, drahouškil Jayi, a vzorky dalšíchkrásných věcí, které přijdou na řadu později. (Dávci Mr Jal,iovi jehně) Zviíata jsou nejlepšíherci, zvířata nikdy nelžou. Jinak den totálního průšvihu.Žedn;í důvod zneklidňovat se, ale moc užneschází a hodím si oprátku. Paní Pechvogelová seškrtala rozpočetna rekvizity. Dnes pro tebe nemůžuudělat nic víc. než jak se po mnéžádá všechnu tu nádheru, co tu má lézt alitat, markýrovat. ,,A zerně vydala trávu a byliny nesoucí selT}eno podle pokoiení svého, i strom přinášejícíovoce", a ty uvidíš,žeto je dobré, Chtěl jsi mít i ptactvo, ,,kteréžby létalo nad zemí pod oblohou nebeskou. A velryby velikó a všelijakou duši živou, hýbaiícíse, kteroužto v hojnosti vyclaly vody podle pokolení jejich." Ach ano, a ,,vydej země hovada a zeméplazy a zvěř zemskou." Tady je všechno to hovadstvo. když ne už ve svépůvodnínádheře, tak aspoň jako ubohó vzorky těch krásných věcí, které sem pňjdou, živoucía ve svó existenciáiní mnohotvárnosti, MR. JAY Potřebuju taky želvu. (Intproviz,ace se žel,-otl) 211 ERNESTINA A ted ke stromu poznání -MR. JAY (prcbodcívá její diíny očinta) Co je s ním? ERNESTINA Pokud jsem text pochopila správně, je ,,poznání" špatně kamuflovanou šosáckou metaforou pro naši starou hlu šup tam šup ven. Adam pozrral E,vu, stojív Písmu, Abrahám pozaal Sáru. Onan poznal svoji pravou ruku, a tak pořád dál. Zkrátka a dobře, poznání neni žádný gnozeologický pojem. nýbrž něco vzrušivě 1ibidinózního, nemám pravdu? MR. JAY Máš pravdu, Ernestino. ERNESTINA A jelikož jablka jsou libidinózní asi tak jako puchejř na zadku, napadlo mě, že barrány by byly plo poznání vhodnější.Nemám pravdu? MR. JAY Tvoje džínyjsou vzrušivě přiléhavé.Přibralajsi? ERNEsTtNA Jedné noci, bylo to v Nazaretu nebo v Novotelu?, jsi říkal: ,,Čímvíc tě je, tím líp pro mou vyhasínajícižizeň po poznání." MR, JAY Přesto, žejsem strašně nesinělý, rná nymfičko, vždycky jsem doufal, žetě poznám ještě blíž.Co takhle dnes večer? Dát si suši vjaponské restauraci? ERNESTlNA Dnes večer ne, můj stydlivý l-rochu. musím .1eště obstarat pár libanonských cedr,ů, a navíc pirrie z kanadských lesů, několik něneckýclr dubů, želvu, a pro tvoje vyššíposvěcení trochu celeru. Tak zatínr, a sněz si banárr! (OdchťLzí. Mt, Jay jíbanán.. Zltí BcLcltovtt lrudba) 1/ó pátá scéna Přichází Goldberg, spouštíz, provcLr,iště postel s rLebes1, zdoben.ou břečthnem, růžovýniLístky, cherubínent a rliznýnli libidinózními druhy zeLeniny, IÝa štítku ttpevněném n.ahoře ttcl posteli stojí RÁJ MR. JAY (nervózttě) Co takhle raděii pro dnešek skončit? GOLDBERG Nezapomněl .jste něco, Pane? MR. JAY I kdyby, počká to. GoLDBERG Vy chcete odložit premiéru, Pane? MR. JAY ,,Pomalu, pomalu, děti, máme má1o času." GOLDBERG Dnes jsme chtěli být hotovi se Stvořenírnl MR. JAY A nejsme'/ GoLDBERG ,,I stvořil Bůh člověka k obrazu svému;k obrazu božímustvořil jej; muže a ženustvořil je." MR. JAY Ach tak, ty rnyslíšty dva! GoLDBERG Ano, ty dva - pr,ávě| MR. ]AY Ta tvoje tvrdošíjnost rni už1eze krkem, Goldbergu. 219 GOLDBERG Herci se začinaji bouřit. zvláštTereza Tormentina. MR. JAY Žtieme v clemokracii. Jak se bouří? GoLDBERG Myje si vlasy. MR. JAY V pánských sprchách? GoLDBERG Bez plavek. MR, jAY Jak to víš? GOLDBERG Přesný odhad. MR. JAY Sama? GoLDBERG Pár jich tam okouní před neprůhlednými dveřmi. MR. JAY Jsou průhledné nebo neprůhledné? GOLDBERG Neprůsvitně-transparentně-průhledné, řekl bych, MR, JAY A jak neprůsvitně-transparentně-průhledné bys řek1? GoLDBERc ,,Tělo ženy je útěchou pro oko." MR. jAY Pro číoko? GoLDBERG pro oko celého rnužskél-roobsazení, pane. MR. JAY Předpokl;idárn. žejste si prošli text. GOLDBERG Scéna v ráji spočívákromě několika vzdechů hlavně v pohybech. 280 MR, JAY Ne tak zcela jednoznačně. Ptaia se po mně'? GoLDBERG Miss Tormentina je dnes dopoledne velmi lako- nická. MR. JAY Co říkala'? 6OLDBERG Jak se vede tomu ne užtak úplně mohoucímu Všemohoucímu, to bylo všechno, co řekla. MR. JAY Jinak užnic? GoLDBERG Namydli mi záda. MR. JAY Přijeia z letiště rovnou na zkoušku. Zkrátka profík. GOLDBERG Miss Tormentina nikdy nepřichází úplně přímými cestami, Pane. MR. JAY Nad tvými jízlivostmi se mohu jen pousmát. GoLDBERG Přiletěla včeravečer. MR. JAY ZPaííže? GOLDBERG ze sedmihradska. MR, JAY AclT ano, turné po Rumunsku. Škoda,že jsem .;i nemohl odvéztz letiště. GOLDBERC Byli s nípekelní andělé z Jeruzaiérna. MR. JAY Všichni? 28l GoLDBERG Všech sedm kapela Hell's Angels se svou efotickou výzbrojí, MR. JAY Majínadání, i kdyžponěkud esoterické. GOLDBERG Na to bych nespoléhal, Pane. MR. JAY Goldbergu, Goldbergu, kdybys ty zna| moje hříšné tajemství ! coLDBERG To zná kdekdo, Pane, včetně druhého hasiče. MR JAY Terezo, Terezo Tormentino, proč mě tak rnučíš? Jaký má smysl takové nesmyslné utrpení'/ Já ti řeknu, jaký má smysl takové nesmyslné utrpení. Neexistuje láska beze strachu, žetu lásku ztratíme. Kdyžodjede z města, je ze mne uzlíčeknervů. Když vyjde z ložnice, scvrknu se v trpaslika Zárlim na jejíkartáček na zuby, který drhne její dásně. Žárlím na špagety carbonara, které klouzají jejím jícnem. Minulý týden jsem zardousil jejítoaletní papír. Láska je vějička,a já se v ní třepetám, píšu tuhle proklatou rajskou scénu a aranžuju tohle jedinečnéprostředí, kde můžebeze studu v nahotě poznávat a být poznávána, navzdory mému přikázání ovládat se. GoLDBERG Nebo právě kvůliněmu. 282 šestá scéna přicház.í Terez,a Tornrcntinct v rudém čínskémšatě MR. JAY (strhne TT na sebe) Vítám tě v ráji, má supeístar. Konečně sami! Už ses po tom 1etu vzpamatovala? Líbíse ti to dvoupokojové apar-tmá, které jsem pro tebe objednal v hotelu Eden? TT Bydlím u druhého hasiče. MR. JAY A co jeho psi jedenáct boxerů? TT Já miluju boxery. MR. JAY No ovšem, odpor naladísrdce vstřícněji. TT Aby bylo jasno, íiajírku,do tohoto zamořenóho městajsem se vrátila proto. abych se přiživila na tvéíežisérskégenialitě a podepřela svou vratkou kariéru. Přerušila jsem svéturné po Sedmihradsku -MR. JAY A co malý drákulovský k]an? Má se k dílu? TT Jo, zakousnou se do všeho, co se hýbe na krchově. MR. JAY Proto ty f,ralové stíny pod tvýma postelovýrna očima? ll Jestli to měla být narážka paličkováním krajek jsem noci netrávila. 283 MR. jAY Zborcené harfy tón, který právě slyšíš,je ve skutečnosti mézlomené srdce. TT Tak co bude? Rozlouskneme konečně tu poínograílckou scénu v rár3i. jedinou, kterou v téhlepotratové produkci márn? Nebo je ten dnešnízáblesk tvého dramaturgického ducha pořádještě ten obvyklý pokus vklouznout mi do kalhotek? MR. JAY Kdo jsem já, abych ti mohl odporovat, ty moJe po- kladnice. TT Takzaprvé: zásadně nenosítn kalhotky, do kterých by se dalo vklouznout. A za druhé: jsem tady stejně jako moji kolegové proto, aby se vyřešila kize, která vznikla kolem kostýmů, (Vešli Ractnruh a Masclt; Raamah ntti na sobě bílý koupctcí pltišt', Masch. stříbřiťy htlclí trikot a kopl,to) MR. JAY o žádnékrizi nevím. TT Kdyžmluvíme o kostýmech, jde přece vždycky o to, co si oblečema ne co si svlečeme. V kantýně jsem slyšela kvákat něco o nahotě. RAAMAH Nechci dělat žádnéskandály, Iayi, vzal jsem si koňskou dávku sedativ. Já jsem ukázněný herec. Svůj text ovládám. zašívámsi kostýrny, vařím kafe pro všechny. meju Tereze vlasy, mám za sebou clvacet 1et plaxe s klasickými kostýrny, od skotských plizovaných sukní až po japonské pasy cuclllosti. Jsem oclroten podílet se na každémavan! gardním šrnejdu. ale je tohie vaše představa o fíkovónr listul (Odhalí se) 284 MR. JAY No, zelený rozhodně je. MASCH Je rozkošný. RAAMAH Je moc malý. TT Vejtahol RAAMAH Nerad bych svou kariéru skončils nenapravitelně scvrklými intimními částmi těla. MR. JAY Goldbergu, řekni Miss Ernestině van Veenové, aby pana Raamaha vybavila mimořádně velkýnr fíkovýrn listem ještě něco? MAsCH Mně se tahle hadí kůželíbí,ale dře mě v rozkroku, když se vinu kolem stromu nebo kolem Evy. A zip na zádech je zrezavě|ý, zadrhává se. (K TT) Zkus to, drahoušku. (TT to zkouší,zip se zaclrhne)Y píipadě nouze budu, jak by řeki Jean Jacques R.ousseau, zajatcem svých přirozených potřeb. MR. JAY Goldbergu, namaž ten zip olejem. TT Mohli bychom konečně přejít k věci? MR. JAY Čívěc máš na mysli. srdíčko? TT Odrnítám vystupovat MR. JAY Och? TT Och! MR. JAY Aještě někde? najevišti nahá. 285 TT Jestii sis toho nevšiml, v posteli nenrívám na sobě nic nežnáušnice, ale to je doma -MR. JAY Jeviště nenížádná cizina. ll Sežeňsi striptérku. MR. JAY Má slabost plo vás, Miss Terezo Tormentino rozená Tachelesová, je přísně střeženétajemství, které zná kdekdo, včetně druhého hasiče. Ale jestli si rnyslíte, že byste mohla méchlípnésrdce zneužít, pak své půvaby přeceňujete. T,I Řekla jsem jenom, žeodmí -MR. JAY Mlča poslouchej. Jsi tady angažovaná jako všichni ostatní proto, abys slovo učinilatělem. Chceš snad hrát Evu ve skafandru? písmo svaté říká, že jsi nahá. Písmo svaté nemůžešměnit. Písrno nebylo napsáno proto, aby hovělo měšťáckým vrtochům nějaké provinčníšmírandy.Goldbergu, přečti příslušnou scénu, ať si ansámbl uvědomí, v čem spočívajíjeho povinnosti, které má s pokorou plnit, GOLDBERG (zpaměti) ,,Štipilpak byl Hospodin Bůhráj v Eden na východ, a postavil tam člověka, jehožbyl učinil. Z každéhostromu rajského svobodně jístibudeš. Ale ze stromu vědění nikoli nejez; řekl byl také Hospodin. Není dobře býti člověku samotnému" Učinímjemu pollloc. Nebo když by1 učinilHospodin Bůhz ,zemé všelikou zvěř polní,a všecko ptactvo nebeské, přivedl je k Adamovi," ale člověku ,,není nalezena pomoc, která by při něm byla. Protožuvedl Hospodin Bůh tvrdý sen na Adama, 286 i usnul; a vyňal jedno z žeberjeho. a to n-rísto vypinil tělern. A z toho žebra, kteréžvyíal z Adama, vzdělal Hospodin Bůh ženua přivedlji k Adamovi. I řekl Adam: Teď tato jest kost z kostí mých a té\o z těla mého. Byli pak oba nazí, Adam i žena jeho, a nestyděli se, A byli oba jedním tělern." TT Muž je muž, nebo snad ne? A tvůj autor je muž, a chce ze mě udělat panenku Barbie v téhle pornopoémě. Děkuji, nechci. Znáš můjživot,nebo aspoň jeho části. Mydlila jsem mužskéu Vidala Sassoona v Londýně. Plodávalajsem vjednom bistru, tančilajsem ve sboru v podřadných revuích, vodila jsem si kunčofty na pokoj v levných hotýlcích. Pak jsem potkala reverenda Leopolda Salberga. MAsCH Dotyky, dotyky -TT a ten mi řekl: Jdi, dítě moje, a staň se posvěcenou herečkou. Šest1etjsem se potila v hereckérn studiu, abych se naučila tomu plodnému umění být sama sebou a zároveň někýrn jiným. Nikdo mě nedostane do ně1aké zahrady, abych tam kroutila zadkem pro dav chlípných šmíráků!(Chce odejít) MR, JAY Nežse otočíšk tétozahradě svými odpornými zá, dy a popliváš důstojnost Stvoření, uvědom si: Nahota je darem božírn,pro každýzačátek a pro každýkonec, výkřik nevinnosti je naše nahota, a připomínka našízranitelnosti; ruka nabídnutá naširn bratr,ům zvířatůmje naše nahota. Nazí přicházíme na toto biáznovské.'1eviště, nazíslavíme slavrrosl lásky, a nazí koušeme trávu zespodu. Když chceš být posvěcenou herečkou, není tvým úkolen říkat ne, nýbrž dělat to, co žáclá Slovo, a slovo je 281 nabitá zbraÁ a žádný andělský pšouk. Nabízímti tuto poslední pomoc: Kněžský kmen levitů, zejména rabín Ben-Calcutta Jack, vymyslel cudné cvičení, jak být nabý beze studu. Všichni odejdou ze sálu, dveře se zamknou, světlo ztlumí , a já té nechám samotnou ale žádnédotyky ! (Odchází, Goldberg za nítl) sedmá scéna l, ii: l,] {i, Ml,SCH Vzduch je plný hudby. Dáme si banán? Posypaný crackem z Kolurnbie. Tadyje zákon číslojedna: Vyprázdni svou hlavu, abys byi schopný přijmout .uet tt,Z". Zákon číslodvě: Řeku nikdy nepoháněj, teče sama. Třetí zákon: Kdyžneteče, zveclni kotvy, Šedesátá léta jsou mrtvá, devadesátá žiji s červy, Máš-li díruv hlavě nebo někde jinde, vyplň ji, Make love, not war dělej tásku, ne válku přijde to levněji. V trávě se plazí had, z toho nemám strach, Zločiny vytvářejí zákony. Takže: krok za krokem se svlečeš.Při každémkloku zastavíšhodinky a octneš se v přítomnosti bez minulosti a budoucnosti, ,A proto beze studu, Při každémkroku neexistuje nic než cítit tkaničky, dotyk knoflíku, šustěnízipu, Není tu žádrrá matinka, která by řekla: dej kolena křížem, žádný tatíček,který by pílkázal V deset být doma! Nic než tvoje ruce a t0, co si svlékáš,Raamahu, rozvaž si tkaničkyu bot. Nesmíšcítit nic než ty tkaničky, ajak svobodné máš prsty u nohou, Časusi nevšímej, Satan sídiív detailu. Řek1 jsem, dopřej si čas, ne dovolenou. Jediné z1o spočíváve fašismu fíkového listu. Terezo, říšerajských požitkůje blízko, H L DBA 1 tt šl c cl tt i l 1' sop rutt ) A časnás sotva zhojí Pták málokdy užstojí Suchájsi -bezvytáček A klinká umíráček 289288 Lečpro nás ještě nezvoní Tak mezi stehna na koni (Konečně jsou ttazí, v posteli. Ttna. Přichcizí Mr Jay) MR. JAY Kde jste? Co to děláte? TEREZA Teď ne! MR. JAY Světlo ! (Reflektor osvítílože, Tereza, Raatnah, hacl, anděl v objetí. Mr Jay uchopí hasičskou hcLclici ct mohutnýttt proudem 4, dva a hrlda vyžene z jeviště) MR. JAY Kiiď se z mézabrady, couro, útrapyzažiješ,až otěhotníš, v bolestech roditi budeš, měsíc co měsíc budeš krvácet, pod mocímuže bude vůletvá a on panovati bude nad tebou! Svůj vlastní hrob si kopat budeš, ažse ti nehty budou lámat a havrani ti očivyklovou. 290 osmá scéna Mr, Jay, stojítiše s hcldicí, z nížkape. Goldberg pod d.eštníkem vejde GoLDBERG Já mysle1, žepotopa se škr-tla. Nebo uděláme ,,Den, kdy nastaly deště"? MR. JAY Cynismus je poslední útočištěničemů. GoLDBERG Koho z nás dvou máte na mysli, Pane? MR. JAY Kdo není se mnou, je ploti mně! GoLDBERC Nevím zrovna o nikom, kdo by byl s váni, Nikcly není pozdě na to znrěnit povolání. MR, J.AY Myslíš,že jsem byl špatný'/ GoLDBERc Ještě horší, MR. jAY Tak špatný'] GoLDBERG Scéna v ráji šla docela dobře. MR. JAY Kdyžse nrě ptáš, ažmoc dobře. Podívej se tady na to zválená prostěradla, Oni se pozn;rli, přes nloje přikázání! S Terezor-r! Ode dneška žiju v celibá:rl, bez jehňátka lásky. 291 GoLDBERG Novoročnípředsevzetí se dodržujíjenom málokdy, Pane. MR. JAY Nebo se zabiju. GOLDBERG Nikdy nenípozdě směřovat k druhému břehu. MR. JAY Zase jeden hezký žvást, žeano, Goldbergu? Zbytekje mlčení,ale co bylo před mlčením?Jaké slovo bylo vyřčeno, a ke komu? Jak se ti 1íbímůj výklad Písma? GOLDBERG Měi by se zkrátit. MR. JAY Jsi rozený kritik. GOLDBERG Kdo umí, ten umí, kdo neumí, věnuje se kritice. MR. JAY No ovšem, ještě jedno takové Goldbergovo sedativíčko:,,Zase jste to dokázal, Pane" - ,,To je to nejlepší,co jste kdy udělal, Pane," - ,,No jó, ale je to opravdu dobré?" - ,,Mně se to líbilo, Pane.'. - ,,Nojo, ale komu ne?" Kdybys byl tak hodný a odstranil tu dýku z mých zad, mol"rl bys mi snad potom prozradit, kde jsou mí herci? GOLDBERG Šlidonů. Do hnízdečkalásky Miss TT. Raamah a Masch chtěli když se vydrhli do sucha - diskutovat o tom, jestli vstoupí do BBC nebo do IRA. Miss Tereza studuje nejnově.jší praktiky intifády a Japhet se cvičív urnění, jak scvrknout lebky. MR. JAY Samá marnivost. Kde je andělský chór, který zpívá Hosana'j Klitici jsou padlí andělé světla. Jejich dr- 292 tivé odsudky.jsou.jenorn dětské vrnění ve srovnání s řevem v rné lrlavě. Podívej se na tenhle ráj| (Roztříská postel) Kdyžz ničehoděláme něco, neexistuje žádná omluva. Když z ničeho děláme něco, musíme do ténicoty sestoupit a cítitse tam doma. Snil jsern sen o dokonalosti. A vidíštenhle chaos? Jenom řád je dokonalý, protoženesnese žádnéneřádstvo. Tak trochu pořádek neexistuje, stejně tak jako neexistuje tak trochu těhotná ženská. Prostě jsem to z,babral. Odcházím dám se do psaní pamětí. No jo, člověk není Bůh, ale co kdyžani Bůh není Bůh? Musíšvzít za rně záskok. Dám ti sen o svobodě, a ty ho zradíš.Odkážu ti pekelný oheň ztroskotání. jinak řečeno pekelný oheň dokonalosti. Máš plnou svobodu záleži jenom na tobě, jestli ztroskotáš a os]avíšztroskotání jako sen o svobodě, až jednoho dne dospěješ tak daleko, ženecháš tenhle dům lehnout popelem. Oheň obnoví řád hromad popele, a z popele povstane Nicota, a to je dobré. Nicotl .1e tojecliné, coje dokonalé: Jen Bůhje dokonalý, protožeje nic. Vím, žese rouhám Bohu, ale aspoň vím, začjsenr trestán svou horečnou touhou a nestálýni klínem Terezy Torrnentiny. Hlavu vzhůru, Goldbergu, právě jsem vynalez1 sebeklitiku. Ale leze mi kr kem. Jsem z toho unavený a nemocný. Pomoz mi, můjLucií'ere, řekni rni, jak špatný jsem. GOLDBERG Jste stará děvka, Mr. Jayi. MR. JAY Teď jsi to přehnal, Goldbergu. Podívej se na rnůj oblek. Trvalo sedm neděl, nežbyl hotový. Když jsem se krejčíhoptal, pročto trvalo tak dlouho, Pán koneckonců potřcbovai jenom sedm dní ke stvoření světa, on rra to řekl 293 GOLDBERG Podívejte se na ten oblek, a podívejte se na svět. MR, JAY V tomhle divadle vyprávím vtipy já, Goldbergu! Jenže doba vtipůje ta tam. Já odcházím. Konej svou práci, Goldbergu, ty i herci. Snaž se, aby ses obešei beze mě; jsem zvědav, co vytvoříš beze mě, když si mě nemusíšvymýšlet. Sleduj, jak to vypadá, kdyžje nebe prázdné. Sleduj, jak je všechno dovoleno. když jíncexistuju, (Odchózí. Goldberg odkLízívšechno z jeviště. Po chvíli se Mr: Jay vrací) MR. JAY Prázdná kantýna je pusté místo, Goldbergu. GoLDBERG Když vystoupíme nejvýše, můžemeužjen klesatMR. JAY Já vím,a to bolí.Vyhnání z ráje, kdo je vyháněn, vyháněč nebo vyhánění ? Strašlivá trý zeň trý zni mé. GOLDBERG Jaké je to, být trýzněn strašlivou trýzni'! MR. jAY Sedmdesát soužení,od kořínkůvlasůažpo nehty nn nohou. takove lo je. GoLDBERG Jestli je to onen rajský plod mezi stehny Miss TT co vás mučí,rá<1 se odebéřu k branám ráje, budu si sypat popel na hlavu, vrhnu se na zem a budu prosit Pána, aby vám ten plod dal, když po něm tolik hladovíte. MR. JAY Jsi hodný, Golclbergu, ale nemluv o Hospodinovi, jako by to byl vydavatel Playboye! Modli se k němu, kdyžmermomocí chceš, a on ti řekne: ,,Jdi do kl áštera." 294 GoLDBERG Jeptišky byly odjakživa vaše slabé místo, Pane, MR. JAY Tak slabé už není, hochu. Show must go on! Show rnusí běžet dál. Ještě jsem ncz,ačal bojovat, Když Napoleon táhl na Moskvu, co ševeli1 Chulchill národu? ,,Ils ne passerous pas", ale iy zřejmě nemluvíšfrancouzsky. GoLDBERG Mon. mais ce n'étais pas Churchi11 qu'ie a dit ga, c'étaisClemenceau. Quard les Boches arriverait d -MR. JAY Co máme jako dalšíscénu? GoLDBERG Tanec kolem Zlatého telete. MR. JAY Šlidomů, co? Ach. vy duše nevěřící!Co se dá snáze nahradit nežherec? Umíštančit, GoidbelgLr? GOLDBERG Jenom charleston, Parre. MR. JAY Ukažl ( Goldberg tattči charleston) MR. JAY (ho přeruší) Co tvůj těsnopis? GoLDBERG Není to už to, co býva1o. MR. JAY Zkus to. (RychLe) ,,Nezabiješ! Neselžeš!I{evydáš křivého svědectví, Nepožádášrnarrželky bližníhosvého -" GOLDBERG Co zamýšlíte,proboha? 295 MR. JAY Vystoupíš tady na tu horu jako ubohý malý služebník,a sestoupíšz níjako Mojžíš,jako posel boží. (Odejde) GOLDBERG Jo ale 1ak? (Leze na žebřík) Devátá scéna Jeviště je práz,dné ažna vysoký žebříkse štítkent SINAJ a s keřen,t na jello vrchoLu. Hell's AngeLs - PekeLní anděIé - vcházeji na jeviště, hrají a zpívají PRVNÍ My.jsme ti zlíŽldi Tak nás chcete vidět Psi co v noci vyjí Levicové svině DRUHÝ Máme žízeňpořád potíme se řízně Milovníci prasečin Což nám peklo dosvědčí Ani splín r-rehrozí Olizujem kozy V poklopcich ..;sou bozi TŘETí My onanisti Mlsní jsme vždycky Rádi si čicháme Před cestou do ráje obtížnílačníchtiví Samozře3mě všímvinni I počasíma tchyní črvnrÝ pomsta bude sladká Jazyk přijde zkrátka 291296 Obřezaní vanpýři Bomby na vás namíří PRVNÍ Ne.jsme ve slovníku Každýv očíchdýku Ale hlavně Nechutně Neodolatelně Každýz nás i když je to šok Jebe, kdyžhrají Rock around the clock PATÝ Nic nového, člověk je špatný DRUHÝ Ale jsou taky milí Židi, Vy co máte vkus FreudaMarxaProust Prohnilý svět do zkázy íidi A Ježíš?Sdělme ve zkratce Téžnebyl Kesťan po matce TŘETí A Heine, Mahler, Bloch Na ty se slovník zmoh Ti taky, i kdyžje to šok Jebali, kdyžšelRock around the clock šgsrÝ Křesťani to dělají údajně taky; jinak by nebyla země tak přelidněná. (Přicházejí Mr. Jay a Zlatétele) MR. JAY Okay, děti moje, zpívat a tančitje zřejmě pro naši roztomilou rnládež zábava, jenomže my teď tacly potřebujeme bnrbars kou orgi i, DRI]HÝ A jaká orgie je tohle? 298 MR. JAY Jste nespoutaná a bezuzdná tlupa Židů,přect nedávnem propuštěná z egyptského zajetí, Čtyřicet letjste bloudili pouští,a teď nastal čas,kdy rnůžete popustit uzdu všem svým vášníma dát volný průchod všetn svým potlačenýmpudům. Sex a násiií je psáno v Knize. TŘETí přímo lahůdka! MR. JAY Porušujte každý všivýzákon, kterej vám stojí v cestě: lžete, klaďte, zabíjejte, ctzoložte, kolik vaše nádobíčkovydtži, klanějte se jiným bolrům,požáde1te manželky bližníhosvého,tančete kolem Zlatého telete, až se rozžhavíVenušin pahorek. A, ažzačne hořet keř, vezměte nohy na ramena. (Odejde) (Hell's Angels při pístti z.ačnouničitjeviště. Zlaté tel€ tatňí s nirni) Adam zplodil Šéta šétzas Enóše Enóš zplodil Kénana A ten zase Mahaiaiela Ten mimochodem Jereda A Jered zpiodil Henocha A Henoch zplodil Metúšelacha Metúšelachzas Lámecl' a A Lárnech zplodil Noema A Noe Šémzr,Cháma, Jefeta Každý z nich i když je to šok Jebal, když lrráli Rock around tlre clock ZLATÉTELE Keř hoří! (Všiclmítančíceznizi. Zttí BcLcll. Goldberg.jako Moj, žíšvl,stoupiL zpoza keře a se stclrozcíkoltl,títtti tabulka, mi sestupttje z, žebříku. Hudba doutí) 299 t_ Desátá scéna MoJžíŠ Je někdo doma? (Mr. Jay se vynoří jako Áton, je lehce opili, objínú Iáhev piva) MoJžíš Árone, kde jsi byl'l ÁRoN Mluvil jsem s lidmi MoJžíš Jsou pořád ještě tak ÁRoN v kantýně. vzpurní a zarputilí? Kamaráde, ti jsou náramně zarputilí a vzpurní! MoJžíš Dlouho užnebudou. ÁRoN Rozbořili synagogu. MoJžíš Určitě měli těžký dětství. ARoN Kdes byl celý den? MoJžíš Co bys řekl, kdejsem byl? Škríbuse na tu zasranou horu nahoru, \ezu z tý zasraný hory dolů, naholu, ilo1ů bojím se, žemě postihne atroíle svalstva, ÁnoN Viděl jsi Jeho? MoJžíš Celej ten blbej clen si hrá1 na schovávanou, Na jedné 300 straně má mluvit s člověkem tváří v tvář, na drul-ré straně nesmí člověk Jeho tvář spah'it. Zahalí se do mraku nebo do sloupu dýmu, schová se za keř nebo ve větrném víru,ale podařilo se rni ještě zalrlídnout kousek Jeho zad. ÁRoN No a? Jak vypadá? MoJžíš Neviditelně. ÁnoN Říkal něco? Mojžíš Namluvi] toho spoustu. ÁRoN V jakém jazyce? Aramejsky? Hebrejsky? Hóch- dojč? Mo}žíš ,,Kůzle v jeho mateřským rnlíce vařiti nebrrdeš." ÁnoN Toho jsem se nikdy neodvážil, a ty? MoJžíš Kdyžjdeo vaření, dostane snadno hysterický záchvat. ÁnoN A dál? Co chtěl tam nahoře? MoJžíš Dal mi pílkázáni, ÁnoN Cože ti dal? MoJžíš Nojo, vlastně nejde o žádný pítkázání. to si to .1enom gójové špatně přeložili. Jsou to Hospodinova slova, a ta siova člověkuříkají,jak se stát dobrým rnísto šťastným.O to jde v těch jeho přikázáních. ÁRoN A kolik jich je? 301 t0€ -o-Iq ?u o]d §epn8 ,I^seu ,leJ ]I]}J 3s nopnq '}Jq -op l1Áq Áqt 'l;tqc qcru od ;epnq 7Ápy 1n17,rp no[tq -Zo.t I] oqeu 'o{?!^ols lue qc}?oq qco^ols o tIlJulc}so 'ulsord ?l ?u?vus oI€ 'o]]u-lq ÁI]tu '?] nln1l1rtr 11|o1 ,t el]9,1)z aulsf ioc€n]Is 1ur9la:d npnu-rcig i;lupod Á{ut ol 3s nruo) :e7ue1 ;drqop ]Áq lQtttcau Áq c'Pt ,lcuo>1céuo) 'i?^o]n{slp ulol o os Áq o1ep 'Átt,tuut )i€l }ueu oI a€p?ul^ 9up97 'zuJpod [eup9,4 'ruu11 |aupyz,!]qop eu '}u:}sui§ 1{q euacqc Álq 'rliuz iue1o1ocl arust Á61 ,Ál,repu7od dueuqeld s9u uu 9N ,l9p|eu oc )einqa qc?l po es ?lp 'npuj nolqop seJqo iilsef ,Ápal,t 1uppnlu7 Áueru Z ]uuqn Is Zeu '!u^I]Eé.I{ qlur 1elru 1ueu Ále1 ÁprruurÁd ]?^ťls D ']u -qrtt|od Iu19lcos']soul]u]s?uez 1ulueoclrdols'utuí1) Áuruetq6 ,lez9ll.po II9ueu uldÁ8g oqo1 z ours[ Á6 Nody ,Luts^ ls tuosl o| ,oI §IZIoi^I ,tlcqq 1zeluuÁ,t e,tg:d uo :ul§^ou sls lpsal Nožy ,porgu Áuri is ul11o,tÁ,t 'tlsoulpe,te-rds u ep,re"rcl l 117 lusydzn nopnq es zÁpy ,Áuolgz npo: -9u ntrl9ueio^Á,t nur9ul |ep u r.rlop dnlse5 ,éiV s e? -rpse1 r1o1qcÁlei zeq 1r-r9,t sÁqu 'nleld rs 9|'eq|o6 'irrn.í}n [>pszgz es e[ pe1 3i€ 'aof, '1u leultd; o1 1Áq -ou ']I]noq II??€z 9^o{]p]ds 11 as 7Áp1'vpeq ^ IIu?uI -ord rrresl lqq no^J yu47 Klvlytun l}?p ?Áp) 'Á19{s op ll{opn sÁqu 'ri ulesl 11nu,t :rl9nod ,,r, 19,1opr:lq rsl 4Áp1'1nuÁqtzeu sÁqe 'Állede;1 p nutuI rl ruesileq i,Áltd eu riede1; ruudÁ8g ru9,1 7Áp1 'a;ou oq9p -ng Ápo,,r ruesl lrlgpzolaN aecuazo-lo^-rd oqa[ 1ttquz uu 'Álle7uuur oqeinleprq ^ íqy1 uu'sllegu-to1 oq -ei ,t AllÁqo1 uu 7n ts[ 1guu_rode7 61r2[eqez uoen; es 7Áp1 'peluz oq9lsi c]í3a z ?] Ltiosl 1rpoqo,tsÁ,tc51 a?usll ll}^qc a^ n{nJ noucourod g ures| 1upode51 Z0€ ,Álpnuu 1e11o_rd ?Ipnq oqeu '1u |n;q,tgq - ieupd 9 'etu €u l|upoN ,o1 Lul!-Iu)aJ 3 nlop dnlses 'rp1 §IZiohJ óo1 úuuo 03 l,V Nody ,I{oi ol nru uasl Álu1 ,tuJ,t 9|'tu}^ 9f §IZlor^{ ,eu Álu1 9l y ,;qo>1seu Ápltu o1 eu nu gulnlod ppuuq tJ ,e8n;eu purie;z 1leq 1snur uo elu 'tr3o1oa1 9{c]llDt as ls^ou?^ 1nqc ;;ueruleu tu9tuaN Nody ({l1sap vuttautol1 afnpltls ttoly 'ahzo>1n o1 ntu slltol,y) i7e4íl Noxy ,Iesep qc{uueure1 o1qc?} op 1Á.rÁ,t Álqau tu{,ts - tzra,a, 1se3rp s.:epuer rsnolul - }ihtl7al3p|eu o1 ,c151 §IZIoI'\1 79n|eqz gl;el uiolod o3 NouY Árecp 9,1,s noiuáqnous as € noJacp no^S eS 'Plle.Iq oqg^S no{uallul s 'oc]o oq -9^s ]JIu?o1nos 'euÁs oq9^s nolle?uuur s '9udnls oq -9qnJp no)ué_]lses es 'eudn]s oqlu,trd no)uol]sos € ruuia1 rtud,ts os 'no-I]sos no^s es 'no{]BLu nons os }pl?p o] §]useN 1es lalnodrld eiÁt qiqÁqod qcdu -;qrus qc,{-rels q3l§eu os 03 V ,ueuodez oi uu {pJ §IZfohI ,n|nllru o)Jlqo7 1ia.o1do,t e? 'I?p?^ou sÁq o1e1 NodY ao)JIqe? {,lo;de,t p9: §9htr ,n]olp no^ou eu tlleld ruqor;,l erulsnut ,tl;p|eu oqe;,t ež'oi qcv ,19uuoduz 7n uresl nut,tolod norq -oo ,?^Plq ^ qctu Z ILU }?nzg ,§3cqc )illo) iu]r"lc §IZfoI^ i zícímprstem Božím.Víš,co On právě vymyslel? Antisemitismus!Ale já tě znám. Nedokážešudržet 1azykza zuby, ty ten zákon pravdy a spravedlnosti bucleš vykládat svým potomkům, a oni se stanou postrachem pro všechny národy, budou nenáviděni a upalováni, dokud bude jeden jediný, kterého bude možnénenávidět a upálit, protože jejich přítomnost bude připomínat Jeho přítomnost. Každýsní sen o tom, žechce být dobrý, ale kdyžse probudí, díky Němu se ten sen zméni v nočnímůru. Slyším, žepiicházeji. Mlč,ani slovo! MoJžíš Mlátit pantem, to mi nesedí. ÁRoN co tímchceš naznačit'i MoJžíš Ze neieknu vůbecnic. Řekneš to tyI ÁRoN Máln být mluvčímbratra svého? (Áron uteče,Hell's Angels se vrclcejí) MoJžíš Árone! Zůstaň tadylVrať se! (MojžíšeoluožujíHell's Angels; Mcljžíšse k nútt obrátí) Poslyšte, nebesa, mou řeč| Naslouchej, země, slovům, ježteď vyslovíml Otevřte uši a zbystřete sluch, vy neukázněná generace ! prokleti budtež ti, kdo nectí otce svého,matku svou! Proklet budiž i ten, kdo posune hraničníkámen svého sousedal Kdo slepce nechá zabloudit. Kdo spravedlnost odepře cizinci. Kdo jinéhopotají udeří. Kdo zabije nevinné. Kdo nemiluje Boha. 304 HELL,S ANGELS Anren. (Mojžíšroz.bije deslcy. HelL's AngeLs ho bijí, pak 7tni2í) GOLDBERG Árone, Árone, pročjsi mě opustil? 305 Jedenáctá scéna Mrs. Moppová přichází, začne ukLízet. ZníBaclt. PřicltLzí Mr. Jay. MR. JAY Kde jsou všichni? MRS MOPPOVÁ Herci přicházejí a odcházejí. MR. jAY Látka, z které utkány jsou sny. Moppinko, ty jsi to jediné,co je na tomto jevišti reá1. Pokaždé,když tě vidím plazit se tady po kolenou, jsem zvláštním způsobem clojat. Pojď se mnou do kanceláře... MRS. MOPPOVÁ Užzase? MR. JAY Zyednu ti plat. MRS. MOPPOVÁ Jediný, co jste mi kdy zvedl, je moje sukně. MR. JAY ,,Pupek tvůjknoflík okrouhlý, ne bez náboje. Břicho tvéjako stoh pšenice obrostlý kvítím. Oba tvó prsy jako dvételátek blížencůsrních. Jakjsi ty krásná, ajak utěšená, ó milosti přerozkošnál" (Goldberg v kolttě sténa) Ach, tady jsi, Goldbergu. Cos říkal zkoušce? GoLDBERG Oh. skvělá. Zabllt mé a sežrali. 306 MR. JAY ó;e. R kde jsou teď? GoLDBERG U Ninive. MR. JAY Neukáznění jako vždycky'7 coLDBERG Hůř. Vyrvali mi údy,pražili mě v olivovémo1eji a polili kečupem. MR. JAY Ach ano, doba hájení nejen žeskončila, ona vlastně ještě nezačala. Jdi nyní do velkého města Ninive, jtti, Goldbergu, jdi, ty posle ctnosti, mávej jim biblí před nosem, staň se postrachem vesmíru. Jdi, Jonáši, jdi do Ninive, volej proti němu: Polepšete se. Dodržujte pílkázání, nebo na vás sešlu oheň a soužení. Znlčim vás velkým třeskem. Ohněm a popelem vás vyhladím, když se nepolepšíte. čtyřicat;i den v šest hodin patnáct budou přeživšízávidět mrtvým. (Všinme si, žeGoldberg se vytratil) Goldbergu? Goidbergu ! (Mt: Jay ocLcltází, sl1l5i,", jak vold ,,Goldbergu? Kcíe jsi, Goldbergu!" Goldberg přijde zprava) MRS. MOPPOVÁ Ten to nevzdá nikdy, co? GOLDBERG Já užto nevydržím, Moppinko, Přímo se řítím 301 k nervovému zhroucení. Mám užtoho