TEORIE DRAMATU PŘEDÁVÁNÍ INFORMACE – 3. část EPICKÉ KOMUNIKAČNÍ STRUKTURY zdroj: Manfred Pfister: Das Drama Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 1 Předávání informací / Epické komunikační struktury •„Epizace“ dramatu –Absolutní bezprostřednost vnitřního a vnějšího komunikačního systému (nepřítomnost zprostředkujícího komunikačního systému) představuje idealizovanou normu, která je v historii dramatických textů stále znovu porušována –Brecht – model antiaristotelského epického divadla – základ k široké teoretické diskusi o platnosti této normy a oprávněnosti jejího porušování Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 2 Předávání informací / Epické komunikační struktury •Zrušení účelovosti –V epickém díle – samostatnost částí –V dramatickém díle účelovost částí – směřování kupředu, k cíli, ke konci –Epické drama: jednotlivé části jsou relativně samostatné – vztahy scén jsou důležitější než vztah-směřování jednotlivé scény ke konci –V epickém dramatu: napětí směrem na průběh, v absolutním dramatu napětí směrem k výsledku – Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 3 Předávání informací / Epické komunikační struktury •Zrušení koncentrace –Rezignace na koncentrované zobrazení –Přednost má široké pojetí, mnohost prvků, situací, plnost detailů… –Tato tendence se objevuje už v naturalismu – např. u Ibsena – pokus sledovat “chaos pudových kořenů až k nejmenším a nejjemnějším odbočením a rozvětvením“ – Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 4 Předávání informací / Epické komunikační struktury –Mají se zprůhlednit psychologické, sociální a příčinné souvislosti, které přesahují osobní a mezilidské aspekty – kritika skutečnosti Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 5 Předávání informací / Epické komunikační struktury •Zrušení absolutnosti –Jazykové kritérium – protiklad zprávy a zobrazení (už Aristoteles a Platón) –Narativní texty – zprostředkující komunikační systém; dramatické texty – absence tohoto systému –Budování zprostředkujícího komunikačního systému už dávno před Brechtem: antický chór, středověká mystéria, asijské divadlo aj. Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 6 Předávání informací / Epické komunikační struktury –Způsob realizace u Brechta: prolog, epilog, chór, song, montáž, transparenty a projekce, postavy vedoucích hry a komentátorů, vypadávání z role – zcizování, odhalování divadelního aparátu aj. –Překrytí vnitřního komunikačního systému epickou rovinou reflexe a komentáře (tj. zprostředkujícího komunikačního systému) se stává základním stavebným kritériem Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 7 Předávání informací / Epické komunikační struktury – –Tato forma epizace má antiiluzivní funkci, působí proti identifikačnímu vcítění diváka do postav a situací – napomáhá kritickému odstupu Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 8 Předávání informací / Epické komunikační struktury •Techniky epické komunikace –Relevantní je pro nás tendence ke zrušení absolutnosti –Dramaturgické prostředky, v nichž se realizují epické komunikační struktury – viz dále Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 9 Předávání informací / Epické komunikační struktury –Autorská epizace •Autorský vedlejší text •Projekce, transparenty, scénické titulky… •Montáž Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 10 Předávání informací / Epické komunikační struktury –Epizace postavami mimo hru •„Postava mimo hru“ funguje buď pouze ve zprostředkujícím komunikačním systému, nebo jak v něm tak v rovině vnitřního komunikačního systému hry •Autorské prology a epilogy (Terentius, Brecht – „Dobrý člověk ze Sečuanu“) – přednáší je postava zůstávající vně, mimo vnitřní komunikační systém Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 11 Předávání informací / Epické komunikační struktury •Chór - příklady: Schiller „Nevěsta messinská“, Brecht „Kavkazský křídový kruh“ •Postava režiséra, opovědníka, vedoucího hry… je podobným prvkem jako chór, komentuje, ale je většinou stále přítomen na jevišti. Může hru kdykoli přerušit, přeskupit chronologii událostí, vynechávat časové úseky, tematizovat principy vlastního aranžmá fabule atd. Jeho perspúektiva je nadřazena postavám vnitřní hry Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 12 Předávání informací / Epické komunikační struktury –Epizace interními postavami hry • zprostředkující komunikační systém neobstarávají postavy mimo hru, ale postavy, které se samy nacházejí v dramatické situaci •Prolog mluvený postavou ze hry, podobně epilog – příklad: Shakespeare „Bouře“ – Prosperův epilog – mluví ho Prospero jako postava ze hry i jako herec hrající Prospera Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 13 Předávání informací / Epické komunikační struktury •Chór •Song (u Brechta) – moderní ekvivalent chóru. Není motivován jako píseň v dramatu v rovině hry, rozbíjí vnitřní komunikační systém v přímé komunikaci s diváky –Šalamounův song - Třígrošová opera versus Matka Kuráž Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 14 Předávání informací / Epické komunikační struktury •Mluvení stranou •Porušení iluze •Expoziční vyprávění •Zpráva posla •Reflexe a komentáře • Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 15 Předávání informací / Epické komunikační struktury –Mimojazyková epizace •Děje se prostřednictvím herce – herec se v roli nerozplyne, ale artistická virtuozita ho vysouvá stále před roli (často v komediích). Naplňuje se v tom zprostředkující funkce herce vůči roli, kterou předvádí ve vědomém odstupu •Silně patrné je to třeba v commedii dell´arte, kde pevně daný typ postavy a pevně daná polomaska působí proti identifikačnímu rozplynutí herce v postavě • Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 16 Předávání informací / Epické komunikační struktury – –Přehled epizačních technik – viz samostatný soubor – wordové schéma „Epizační techniky – schéma“ Teorie dramatu / Předávání informace / 2017-2018 17