MIKROEKONOMIKA ŽIVOT PODNIKU ŽIVOTNÍ CYKLUS PODNIKU ● Základní fáze života podniku ZALOŽENÍ RŮST STABILIZACE KRIZE ZÁNIK Co ovlivňuje životní cyklus podniku? ● Makroekonomické prostředí ● Příslušnost k odvětví/sektoru ● Vlastní výkonnost podniku ● Faktory, které nelze kvantifikovat ANTICYKLICKÁ CYKLICKÁ NEUTRÁLNÍ ZALOŽENÍ PODNIKU ● ÚVAHA PODNIKATELE –CO? JAKÉ SLUŽBY? ● Lean Canvas (Business Model Canvas) a) Věcné předpoklady podnikání: ● Zajištění pracovní síly ● Majetková báze ● Materiál b) Řídící předpoklady: ● Vytvoření managementu ● Zajištění výkonu základních funkcí managementu ● Vytvoření nástrojů řízení ● Vymezení pravomocí a odpovědností ● Vytvoření organizační struktury ● Kontrola Zakladatelský projekt ● Formalizovaný dokument odrážející založení podniku ● Poskytuje informaci, zda je projekt reálný, jaký bude mít efekt ● Součástí je zakladatelský rozpočet (informačn báze pro získání dalších investorů) Obsah zakladatelského projektu ● Základní cíle podnikání ● Specifikace trhu, na který podnik vstupuje ● Čím se bude lišit od konkurence ● Způsob založení podniku ● Finanční cíle a dlouhodobý výhled ● Rozpočet zdrojů a potřeb (vč. prokázání schopnosti splácet cizí zdroje) ● Daňové zatížení ● Pojištění podniku ● Životní prostředí ● Reference o zakladateli Podnikatelský projekt a míra rizika Jaká kritéria zvážit při volbě právní formy? ● Způsob a obsah ručení ● Oprávnění k řízení ● Počet zakladatelů ● Nároky na počáteční kapitál ● Administrativní náročnost založení ● Účast na zisku ● Přístup k cizím zdrojům ● Daňové zatížení ● Zveřejňovací povinnost RŮST PODNIKU ● Růst = podnik v dané komoditě, segmentu trhu zvyšuje objem výroby, prodeje a poskytování služeb ● Firma, která neroste, zahyne ● Růst – trvale udržitelný, vysoký, příliš nízký/vysoký (měřítkem růstu je tempo růstu tržeb) ● Růst z interních zdrojů ● Růst z externích zdrojů ● Růst podniku pomocí spojování nebo štěpení podniků STABILIZACE PODNIKU ● Období, kdy podnik dosáhl optimální velikosti ohledem na příležitosti trhu ● Toto období lze charakterizovat vzhledem ke vztahu mezi úrovní odpisu a investic Co je třeba zajistit, aby podnik existoval trvale? ● Trvalá péče o inovaci produkce ● Kvalita produkce ● Vhodná cenová strategie ● Podpora prodeje ● Trvalá orientace na zákazníka KRIZE A SANACE KRIZE je: - Po delší časové období dochází k nepříznivému vývoji: ● výkonnostního potenciálu podniku ● Radikální snížení objemu tržeb ● Snížení likvidity - Nezvládnutí růstu z pohledu financování - vysoký stupeň specializace a velký počet řídících stupňů vyvolávají poruchy v komunikaci (byrokracie) SANACE je: ● Soubor opatření ● Zásadní ozdravení a obnova finanční výkonnosti a prosperity firmy Fáze sanace 1. Stanovit diagnózu 2. Identifikovat příčiny krize (interní, externí) 3. Identifikovat povahu a vývojové stádium krize 4. Formulace sanační strategie ZÁNIK PODNIKU ● Zánik podniku - Dnem výmazu z Obchodního rejstříku ● Zrušení podniku - Řídí se právní úpravou Důvody ke zrušení podniku ● Uplynutí doby, na kterou byl založen ● Dosažení účelu, pro který byl založen ● Rozhodnutí společníků ● Rozhodnutí soudu ● Rozhodnutí o sloučení Zrušení bez likvidace ● Obchodní jmění přechází na právního nástupc Likvidace společnosti ● Zákonem řízení postup – mimosoudní vyrovnání majetkových vztahů ● Postupná přeměna majetku v likvidní prostředky, z nichž budou uhrazeny závazky společnosti Etapy likvidace 1. Identifikace majetku 2. Sestavení likvidačního plánu 3. Realizace plánu likvidátorem ● Likvidátor - osoba, na niž přechází působnost statutárního orgánu v rozsahu omezeném a likvidaci společnosti Konkurz a vyrovnání ● Konkurzní řízení - je-li podnik předlužen – likvidátor podává návrh na zahájení konkurzního řízení - cíl – dosáhnout poměrného uspokojení věřitelů z majetku úpadce - upravuje Zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání - řízeno správcem konkurzní podstaty