MIKROEKONOMIKA Efektivnost podniku a její základní kategorie PRODUKCE vs. VÝROBA • Aby se mohla uskutečnit výroba musí dojít ke spojení výrobních faktorů (výrobních činitelů) • Původní výrobní kapitál • Odvozený faktor • Členění dle G. Wohe: Ad. 1. = dispozitivní výrobní faktor Ad. 2. – 4. = elementární výrobní faktory • Členění výrobních faktorů dle A. A. Thomson a J. P. Formby: • Peter Drucker 1. ZNALOSTI 3. ZNALOSTNÍ SPOLEČNOST / EKONOMIKA 2. PRODUKTIVITA A INOVACE • Řídící práce = management, manažerský talent, organizace = jejím úkolem je zajistit optimální kombinaci všech ostatních výrobních faktorů = bez ní nemohou být výrobní faktory účelně a hospodárně využívány • Činnosti managementu • Co je to výkonná práce? • Způsobilost pracovní síly k výkonu určitých činností (na čem závisí?) • Cenou za práci je? • Produktivita práce – účinnost lidské práce (množství výrobků/práce) připadající na jednoho pracovníka = potenciální schopnost výrobní jednotky produkovat statky/služby Proto: DHM a výkonná práce se někdy označují jako potenciální výrobní faktory = pracovní předměty, ze kterých vznikají finální výrobky = dále suroviny, základní materiály, pomocné a provozní materiály, součástky, obaly = také energie • Účelně spojit a kombinovat výrobní faktory do efektivně fungující jednotky je úkolem managementu • Proporcionalita výrobních faktorů = dána přírodně technickými činiteli, cenou a náklady, které jsou s jejich fungováním ve výrobě spojeny = proporce se v průběhu času mění • Kombinace výrobních faktorů začíná již při založení podniku. Je třeba zajistit a naplánovat: = výrobní/produkční kapacitu (DHM) = musí být zajištěna potřebnými pracovníky = musí být vybráno vhodné umístění = materiál (zásoby) • Náklady = spotřeba výrobních faktorů vyjádřená penězi • Ekonomické pojetí nákladů: = náklady jsou v penězích vyjádřené oběti na statcích a výkonech, za účelem dosažení většího užitku. • Ekonomické náklady = např. úroky z vlastního kapitálu, ušlá mzda podnikatele aj. = slouží pro výpočet ekonomického zisku (rozdíl ceny výnosů a ekonomických nákladů) = používá se v manažerském rozhodování • Vychází z výrobních faktorů • Výkaz zisku a ztrát = výsledovka Kombinuje dvojí třídění nákladů (podle oblasti činnosti a podle nákladových druhů) • Základní nákladové druhy: = položky finančního účetnictví Druhové třídění poskytuje údaje pro řadu podnikových rozborů. Dvojí třídění, a sice podle útvarů a výkonů. • Kalkulace nákladů Písemný přehled o jednotlivých položkách nákladů a jejich úhrnu na kalkulační jednici (tj. výkon, výrobek) • Všeobecný kalkulační vzorec Přehled jednotlivých položek nákladů • Variabilní náklady = mění se se změnami objemu výroby, a to proporcionálně, nadproporcionálně nebo podproporcionálně. • Fixní náklady = zůstávají na stejné úrovni bez ohledu na měnící se objem výroby (odpisy, úroky) • Nákladové funkce = vztah nákladů a objemu produkce, vyjádřený matematicky N = F + n . Q (proporcionální růst nákladů) • Průměrné jednotkové náklady Nj = Nc/q • Degrese nákladů • Prvotní (externí) náklady = spotřebované vstupy pochází z okolí podniku • Druhotné (interní) náklady = vznikají spotřebou vnitropodnikových výkonů (pronájem vlastních prostor) Obvyklé členění: • Náklady na pořízení • Náklady na skladování • Náklady na výrobu • Náklady na správu • Náklady na odbyt • Přírůstkové náklady (zvláštní formou jsou marginální náklady) • Utopené náklady • Relevantní náklady • Oportunitní náklady • Náklady/výdaje příštích období atd. Náklady vs. peněžní výdaje • Výnosy a zisk – výsledek činnosti podniku = výsledkem činnosti podniku jsou výrobky nebo služby. Peněžním oceněním souboru realizovaných výrobků a služeb za určité období jsou výnosy podniku bez ohledu, zda došlo k jejich inkasu (tím se liší od peněžních příjmů). • Tržby = hlavní výnosy výrobního podniku T = ∑p . q p = ceny jednotlivých druhů výrobků (pro podnik v tržním prostředí je cena vnějším parametrem – cena je produkt trhu) q = objem prodejů výrobků • Hospodářský výsledek = rozdíl mezi výnosy a náklady za určité období V – N = Z V > N = zisk V < N = ztráta Výnosy za určité období jsou zachyceny ve výkazu zisku a ztrát – tzv. výsledovce. • Zisk – hlavní kritérium pro rozhodování • Účetní zisk – zjistíme z výkazu zisku a ztrát • Daňový zisk – vypočte se daňovými úpravami z účetního zisku • Ekonomický zisk – vypočteme odečtením veškerých nákladů od výnosů, představuje základ pro rozhodování • Provozní zisk – rozdíl provozních nákladů a výnosů Zisk roste s růstem výnosů a snižováním nákladů. Z = T – N, kdy T = p . q a N = F + nq Z = pq – (F + nq) • Analýza bodu zvratu (analýza nákladů, objemu a zisku) Z = pq – (F + nq) Tato rovnice je východiskem pro řadu ekonomických výpočtů, které pomáhají při rozhodování manažerů • Efektivní výroba – vyrábí-li podnik výrobky s maximálním využitím výrobních faktorů, které jsou v optimálním množství a proporci – výroba je efektivní • Efektivnost vyjadřuje poměr výstupu ke vstupu. • Efekt = výsledek, účinek, následek • Takto lze měřit účinnost každého výrobního faktoru. Účinnost lidské práce = efektivita práce Účinnost výrobního zařízení = výnosnost strojů a zařízení Účinnost využití materiálu = množství spotřebovaného materiálu na jednotku produkce • Jak lze efektivnost měřit? Měřítkem efektivnosti je poměr hodnoty výstupu k hodnotě vstupu. Výstup – zde hodnota všech statků vyrobených za určité období (výnosy, tržby nebo zisk) Vstup – zde hodnota výrobních faktorů spotřebovaných na daný výstup (náklady nebo vynaložený kapitál) • Ukazatel haléřové nákladovosti = náklady/výnosy Tedy podíl nákladů na 1 peněžní jednotku • Ukazatel ROI a ROE Primární cíl podniku • Co je primárním cílem podniku? Na tuto otázku odpovídá Teorie firmy. Původně: Primární cíl podniku = maximalizace zisku Základní ukazatele: • ROI (Return on Investment) – výnosnost investic (1919 Du Pont) • ROE (Return on Equity) – výnosnost vlastního jmění • V praxi je primárním cílem maximalizace zisku ROE a EPS EPS (Earnings Per Share) = zisk/1 akcie Příklad • Podnik vydal 100 000 akcií, zisk za rok činil 40 mil. Kč EPS = ? • Podnik vydá 100 000 akcií navíc a za utržené peníze rozšíří výrobu, což přinese 20 mil. Kč zisk/rok Celkový zisk = ? EPS = ? Z jakého hlediska je EPS důležitým ukazatelem při rozhodování? Jaké další faktory ovlivňují primární cíl podniku? • Sledovat pouze EPS nestačí! Je třeba zaměřit se na růst bohatství v čase, vyjádřeným růstem ceny jedné akcie. • Uvažovat o vlivu rizika • Způsob financování • Zisk = částka patřící akcionářům • Dividendová politika Zisk může být vyplacen v podobě peněz (dividenda) Zadržen (použit na investice) Co chtějí akcionáři? Co je cílem podniku? Cíl – maximalizace tržní ceny akcií • Růst ceny akcie závisí na: - Podílu zisku na akcii - Časovém rozložení toku výnosů - Rizikovosti projektových výnosů - Míře použití dluhu - Dividendové politice Cíl – maximalizace hodnoty podniku - V praxi převládá toto pojetí cílů podnikání a je základem pro: SHAREHOLDER VALUE (maximalizace hodnoty pro akcionáře) Co je to hodnota podniku? • Hodnota podniku: - Účetní - Tržní - Likvidační - Hodnota pokračujícího podniku Shareholder Value = současná hodnota očekávaných budoucích čistých peněžních toků (zisk)! Odlišnost cílů malého a velkého podniku • Velká společnost: - Oddělení vlastnictví od řízení (a. s.) - Složité vztahy mezi vlastníky a manažery - Musí manažeři striktně sledovat jen zájmy akcionářů? - Čí zájmy by měli ještě sledovat? • Manažeři dále sledují zájmy: - Zaměstnanců, - Zákazníků, - Obec, - … Sociální odpovědnost Svazek cílů/cílový systém • Vlastník - Jako stakeholder má výsadní postavení. - Z výsledku hospodaření musí uspokojit vždy nejprve ostatní stakeholdery a to, co mu zbude (co mu patří), je zisk. Proto – maximalizace hodnoty podniku pro vlastníky je základním cílem podniku. • Nejvýstižněji vyjadřují shareholder value ukazatele: MVA a EVA • Závěr: Manažeři uskutečňují primární cíl podnikání – maximalizaci hodnoty podniku, resp. maximalizaci hodnoty pro vlastníky – za existence řady sociálních a jiných vedlejších omezení a za existence cílů dalších zájmových skupin. • Malá firma: • Od velkých firem se liší formou vlastnictví, způsobem a úrovní svého řízení, možností přístupu ke kapitálovým zdrojům (ztížený přístup k úvěrům). • Majitel je většinou jednotlivec (spojení vlastnictví s řízením). • Je plně zainteresován na růstu hodnoty firmy. • Jiné cíle – trvalá práce, být svým pánem… MVA a EVA • Proč se klade důraz na MVA a EVA a stakeholder value? - Ukazatele lépe postihují zájmy akcionářů - Vznik v roce 1993 Stern Stewart Management Services NY, USA • MVA – Market Value Added, tržní přidaná hodnota • Vyjadřuje rozdíl mezi tržní hodnotou a investovaným kapitálem. • Ukazuje, kolik peněz investoři do podniku vložili a kolik peněz mohou získat zpět. MVA = (Ps – Pp) . N Ps – tržní cena akcie Pp – nominální cena akcie n – počet akcií • Při řízení však manažer nevystačí s primárním cílem, musí sledovat celý svazek cílů • Podle významu cílů (vrcholové, podřazené, mezicíle) • Podle velikosti (omezené, neomezené) • Podle časového hlediska (krátkodobé, dlouhodobé, stavové, statické, dynamické) • Podle obsahu (ekonomické, finanční) • EVA – Economic Value Added • Rozdíl mezi provozním hospodářským výsledkem (ziskem) podniku po zdanění NOPAT a jeho náklady na kapitál Výpočet: EVA = NOPAT – C . WACC