MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu Typy trhů:  Místní ‫‏‬  Národní  Světový  Dílčí  Agregátní  Trh výrobních faktorů  Trh peněz  Trh produktů (výrobků a služeb)  Kriteriem typizace je předmět ‫‏‬koupě a prodeje JAK, CO A PRO KOHO VYRÁBĚT?JAK, CO A PRO KOHO VYRÁBĚT? FUNKCE TRHUFUNKCE TRHU = spočívá v hledání odpovědi co, jak a pro koho vyrábět  Co? - korunové (dolarové) hlasy  Jak? - konkurence na straně nabídky Pro koho? -pro koho se vyrábí určují důchody, které se formují na trhu výrobních faktorů, nedokonalosti trhu si vyžadují zásahy státu do ekonomiky • Agregátní (celková) nabídka • Individuální nabídka • Dílčí (tržní) nabídka • Zákon rostoucí nabídky • Agregátní poptávka • Individuální poptávka • Tržní (dílčí) poptávka • Efektivní koupěschopná poptávka • Zákon klesající poptávky  Rovnovážná cena = cena za kterou se obchoduje v případě rovnosti nabídky a poptávky  Tržní cena = cena vzniklá na trhu při aktuálním vztahu nabídky a poptávky • Přebytek zboží • Poptávka převyšuje nabídku • Tržní mechanismus = vztah vzájemné závislosti nabídky, poptávky a ceny • Vliv změny nabídky a poptávky na rovnováhu =změna nabídky jinými než cenovými vlivy