•ANTICKÁ MYSTERIA •mysteria –tajné obřady, do nichž uchazeči vstupují v zasvěcovacím aktu (iniciace) –mohla být vázána k jednomu bohu nebo k více bohům současně –slibovala lidem vykoupení z nesnadné pozemské existence a jistoty dosažení života po smrti •tyto kulty se nikdy nezformovaly do podoby církví –bývaly přístupné všem včetně otroků, většinou dokonce převažovali lidé z nižších společenských vrstev (včetně otroků, bezdomovců, nemajetných) •Synesios zaznamenal Aristotelův výrok týkající se zasvěcování do mysterií: –„Aristoteles je toho názoru, že ti, kdo jsou zasvěcováni, se nemají něco dozvědět, nýbrž mají zakusit jiné stavy a být uvedeni do jistých rozpoložení – přirozeně poté, co se na to určitým způsobem připravili.“ •antická mysteria jsou pro nás tajemstvím –i když se Keltové stýkali s Etrusky (usazenými v severní Itálii) a byli v kontaktu s obchodníky z dalekých krajů (filosofové s nimi často putovali za poznáním) –bylo by zvláštní, kdyby něco (např. z orfických či eleuzínských mysterií) neovlivnilo i středoevropskou tradici – viz např. obětiny nalezené v Býčí skále pocházející mj. i z Peloponésu doby bronzové •nevíme, od jaké doby lidé provozovali mysteria –zda už od paleolitu, čemuž by mohly nasvědčovat jeskynní malby coby výzdoba míst k mysterijním obřadům –v Řecku to bylo přinejmenším od poloviny 2. tisíciletí př.n.l. –zdá se, že vrchol provozování mysterií spadá do období helénismu (cca 4. stol. př.n.l. – 1. stol. př.n.l.) •Podoba mysterií: •podstatou každého mysteria byl určitý mýtus ve vztahu ke konkrétním božstvům –během zasvěcování noviců se tento mýtus buď předváděl, nebo sděloval –aktéry byli kněží: buď jako herci nebo recitátoři či vypravěči –později mohli převzít jejich úlohu skuteční herci a hudebníci, přičemž nevíme, zda tito profesionálové účinkovali jen v částech přístupných veřejnosti, nebo i při rituálním zasvěcování, které bylo veřejnosti nepřístupné •mysteria se totiž dělívala na část veřejnosti přístupnou a část tajnou (určenou jen členům daného kultu a adeptům o členství) –o tajných částech dnes prakticky nic nevíme, protože mystikové dodrželi svůj slib mlčení a po zákazu mysterií nikdo z nich tajné učení nesepsal –i samotné mýty měly patrně své veřejné a tajné části související s mysteriem, které mohly být zaznamenány v liturgických knihách, o jakých se zmiňuje např. Platón –to potvrzují i křesťanské prameny pojednávající o dobrovolných i vynucených spáleních takových knih: svaté knihy prý sloužily veleknězi, který je vyjímal z úkrytu, kde ležely ve skříňce •účelem mysterií bylo hlavně: • 1) překonat strach ze smrti • 2) získat duchovní posílení • 3) poznat sebe sama (vlastní podstatu, svou duši) –za helénismu musela řecká mysteria čelit tlaku kultů šířících se z Východu – orientální kulty bývaly orgiastičtější než racionalistické kulty řecké a získávaly rychle na oblibě (údajně své adepty přiváděly do blízkosti boha těsněji) –řecké kulty se vztahovaly k podsvětí a jeho vládci (viz Demeter a Persefona), orientální kulty byly soustředěny – kolem mýtu, v němž převládá láska a tragický konec (viz např. Eset a Usir) •prostředky dosažení extáze (vytržení z reality a spojení se s nadpřirozenem) při kultovním zasvěcení mohly být následovné: –divoké tance v doprovodu rychlé, monotónní hudby –pití opojných nápojů, často různých směsí (odtud jejich označení „kykeón“, tj. směs) –pojídání psychoaktivních látek (např. námel), mohly však být přidány do nápojů –odolávání spánku vedoucí k halucinacím •Písemné prameny o mysteriích: •o mysteriích máme mnoho zmínek v různých pramenech: –od homérských hymnů až po pozdní antické autory –zvlášť důležité informace známe také z křesťanských pramenů, jejichž cílem bylo ukázat nemorálnost a zvrácenost pohanského náboženství – potíž je v tom, že jejich charakteristika bývá povrchní (jejím účelem nebylo podat detailní vyčerpávající popis o mysteriích) –z antické literatury se dochovaly pasáže o mysteriích např. v Metamorfósách aneb Zlatý osel od Apuleia (psáno latinsky) nebo v O Isidě a Osiridovi od řeckého Plútarcha (v obou případech jde o významné prameny pro poznání egyptských kultů v římské říši) –významné jsou také prameny povahy historické a soudní záznam týkající se obhajoby athénského řečníka Andokida obviněného z narušení eleusinských mystérií, tradované pod názvem O mystériích –a dále také obsáhlý popis procesu proti Bakchovým mysteriím v Římě, který se dochoval v Liviově podání (kniha 39, 8nn) •Místa konání mysterií: •přibližování člověka k božstvu prostřednictvím mysterií nebylo pouze řeckou záležitostí –známe mysteria z Egypta, Persie, Sýrie či Thrákie – např. ostrov Sámothraké u jižního pobřeží Thrákie (evropská část Turecka, SV Řecka a JV Bulharska) v Egejském moři, kde se konala tzv. mysteria Velkých bohů –mnoho mysterií se do Řecka dostalo z jiných kultur: z Persie, Egypta, Sýrie, Babylonu, Malé Asie •na území antického světa stojí zbytky svatyní –často na těžko přístupných místech jako Bakchův chrám na libanonsko-syrském pomezí v Baalbeku či Isidin chrámový komplex ve Filách na nilském ostrově –jindy jde o podzemní svatyně, zejména početná mithraea v Římě (kult bohy Mithry): např. pod křesťanskými bazilikami Santa Maria Maggiore (Marie Sněžná) nebo San Clemente, v Eleusině to byla jeskyně –na bývalých kultovních místech byly nalezeny početné kultovní předměty, jejichž účel nám většinou uniká •z různých nápisů a záznamů známe: –kněžské funkce, názvy kultovního inventáře i části modliteb, přísah a zvolání –některé malby se také pojí k mysteriím – např. scény v římském paláci Aldobrandinů či výzdoba z Vily mysterií (Villa dei misteri) v Pompejích, kde se dochovaly nástěnné výjevy iniciace patrně v souvislosti s Bakchovým kultem (sama místnost sloužila snad k pořádání hostin a přijímání hostů: večeřadlo) •mysteria byla vykonávána po dobu více dní –adepti se na ně připravovali už před jejich začátkem např. půstem nebo dodržováním zákazů –během konání mysterií nosili zaslíbenci předepsaný oděv a účastnily se jich osoby vykonávající konkrétní povinnosti v souvislosti s průběhem mystérií (např. omývaní zasvěcenců) –součástí byl mystický průvod a hody z obětin předložených božstvům vila mysterií v Pompejích: malby znázorňující akt zasvěcování http://www.arssacra.org/images/misteri_2wall_part2_completion_large.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Villa_dei_Misteri_V_-_1.jpg •nahoře: sedící matrona a chlapec předčítající text ze svitku http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/Villa_dei_Misteri_II_-_2.jpg http://www.arteaffreschi.it/affreschi_img/AR%20100158.jpg sedící silén dává napít se posvátného nápoje mladému satyrovi (zasvěcenci), druhý satyr drží posvátnou masku, jejíž odraz se snad odráží na hladině nápoje http://www.justdog.it/show/public/poi/0201/201750/84499.jpg/Albergo/hotel-villa-dei-misteri-4.aspx –bývalo také určeno, jaké jsou nejvyšší možné sumy za určité zboží nebo služby na daném tržišti během mysterií a jaké jsou pokuty za porušení konkrétních předpisů a zákazů (pro majetné jsou určeny peněžité tresty, pro otroky a nemajetné jsou to tresty bičem) –jakékoli vynesení obsahu mysterií na veřejnost trestala obec zpravidla smrtí – známe několik osob, které byly souzeny z tohoto přečinu: •snad byl souzen autor tragédií Aischylos (traduje se o něm, že byl zasvěcen v Eleusíně) •jistě byl souzen politik a vojevůdce Alkibiadés, Andokidés aj. –podnětem mohlo být udání / obvinění kvůli předvádění scény z mystérií v soukromí, sdělení jejich obsahu, oslovení nejvyššího kněze z Eleusíny jeho občanským jménem, za přestoupení nějakého zákazu během mysterií apod. •Zákaz konání mysterií: •zákaz mysterií byl vydán roku 391, když papež Theodosius I. Svatý vydal zákaz vyznávání nekřesťanských kultů –395 zákaz uctívání pohanských kultů stvrdil i římský císař Theodosius (a téhož roku zemřel) –přesto se v některých východních oblastech tyto kulty udržely až do 6. stol. •tím se uzavřela epocha, jež uctívala svět bohů velkolepými stavbami, obětinami a veřejnými i tajnými obřady, která si své bohy dovedla přiblížit také v umělecké tvorbě –postavy bohů ožívaly i v literárním podání a na rozdíl od mysterií (kde se adepti přibližovali skutečným bohům) – přinášely posluchačům či čtenářům povědomí o své povaze –kromě literárně zaznamenaných mýtů vlastně neznáme z obsahu mysterií nic, neboť šlo o skrytá tajemství víry, o tom svědčí i etymologie: mysterion = tajemství •z antiky máme doloženo konání následujících mysterií: –eleusinská mysteria (Demeter, Persefona, Hádes) –dionýská mysteria (Dionýsos resp. Bakchos) –orfická mysteria (Orfeus) –kult Isidy (původně egyptská Eset, jež přemohla smrt svého muže Osirida, egyptsky Usira) –Mithrova mysteria (původně perský solární kult boha Mithry) –kult Kybely a Attida (původně Malá Asie a Sýrie) •Eleusinská mysteria •nejznámější mysteria v antickém řeckém světě byla zasvěcena bohyni Demeter a její dceři Persefoně –podmínky účasti: člověk musel umět řecky a nesměl být poskvrněn vinou z vraždy (zasvěcení povoleno i ženám a otrokům, cena obřadu se pohybovala ve výši tehdejšího měsíčního platu zemědělce) –tajné kultovní obřady konané v jeskyni u Eleusíny (cca 20 km od Athén) se týkaly plodnosti, vznikání a zanikání života a vykazovaly silné sexuální rysy, neboť se věřilo, že početí na poli zaručí i plodnost země –kult v Eleusíně sahá přinejmenším do doby mykénské (2. tisíciletí př.n.l.), rozmach Eleusinských mysterií nastal kolem r. 300 p. n. l., kdy stát převzal kontrolu nad mysterii a účastnili se jich poutníci z celého Řecka, v helénské době se jich účastnili i poutníci z Říma –účelem těchto mysterií (a snad i všech ostatních) měl být zážitek smrti a znovuzrození, pochopení významu koloběhu života a zmírnění úzkosti ze smrti a pomíjivosti •každý rok se konala Malá eleusinská mysteria –konala se na přelomu února a března a představovala pouze zinscenování mýtu o únosu Persefony do podsvětí Hádem, šlo o přípravu na pozdější Velké mysterium •jednou za 5 let Velká eleusinská mysteria –trvala 10 dnů, po tu dobu se držel půst –začínalo se koupelí v moři u Faleronu: účastnící vytvořili procesí, které se od místního hřbitova vydalo k Chrámu bohyně Demeter, vyvolávali Persefonu a průvodce transcendencí smrtí Iakchose – –půst přerušilo až v předvečer vize podání psychoaktivní látky v nápoji zvaném kykeon, jenž byl reprezentovaný květinami narcisu (narkissos), které přilákaly Persefonu do míst únosu Hádem –co se následně dělo v tajné části obřadu, nevíme... –slavnost pokračovala celodenním festivalem tance a radovánek v nedalekých Rarijských polích považovaných za posvátné místo, kde poprvé na světě vyrostlo obilí –v ranních hodinách se konala závěrečná oběť bohům a iniciovaní aktéři se vydali na cestu domů –součástí slavnosti (nebo jejím vyvrcholením?) byl posvátný sňatek („hieros gamos“) Demeter a Dia •Kult Kybely a Attida •v maloasijské a syrské oblasti byl rozšířen kult bohyně Velké matky jménem Kybelé –později získala vůdčí postavení v panteonu coby Velká matka bohů, zvaná též Idská Kybelé (na maloasijském pohoří Ida stál její chrám) –její uctívání se dostalo i do Řecka, zejména na Kypr a do jónských měst, v nichž si bohyni spojovali s obdobnými řeckými představami – zejm. s bohyní Rheou (dcera Gaji a Urana, matka hl. olympských bohů: Dia, Poseidona, Háda, Héry atd.), ale také s bohyní Demeter (coby dárkyně obilí) –později byla uctívána s ostatními bohy i ve velkých městech (včetně Athén), o čemž svědčí mj. také promluva sboru v Euripidových Bakchantkách: –SBOR: Ach, jak je blažený, ach, jak je šťastný, – kdo tajemné obřady poznal. – Svůj život v čistotě tráví, – v duši vždy radost a jásot. – Na horách v Bakchově reji – posvátnou očistu získá. – I Kybelu, Velkou matku, – ctí, její obřady slaví. –Kybelé byla podle mytologie zamilovaná do frýžského boha vegetace Attida –když Attis prchal před pronásledující ctitelkou Kybelou, zbavil se svého přirození (z jeho krve vyrostly fialky, jež znamenají v přírodě příchod trvalého jara) –aby se udržel věčný koloběh přírody, vstává Attis o jarní slavnosti z mrtvých (další vzkříšený bůh spojený s náboženským kultem: viz Dumuzi, Usir, Dionýsos, Kristus...) –starořecký historik Diodoros Sicilský (žil v 1. stol. př.n.l.) zaznamenal ve svém díle Historická bibliotéka mýtus o nešťastné lásce Kybelé a mládence Attida: – Královští rodiče pohodili svou dceru na horu Kybelos, kde ji živila zvěř. Když dospěla, zamilovala se do místního mladíka Attida a otěhotněla s ním. Kybela byla lidmi tak oblíbená, že ji její otec (král Frýgie a Lýdie, tedy východu i západu Malé Asie) přijal zpět, když však zjistil, že už není panna, dal Attida popravit a jeho mrtvolu pohodit. Kybelé stižena šílenstvím bloudila zemí a zoufale hledala Attidovo tělo… –v tom nám mýtus silně připomíná egyptský příběh o Eset a Usirovi, příběh však pokračuje jinak: – V Malé Asii následně vypukl hladomor a lidé se obrátili na věštírnu, která jim sdělila, aby Kybelu uctívali jako bohyni a Attidovo tělo pohřbili. Chrám k uctívání Kybele postavili, – Attidovo tělo však nemohli najít. A tak zhotovili jeho podobu, před kterou naříkali, aby usmířili boží hněv kvůli nedodržení příkazu. –Frýgové každoročně vzpomínají na Attida smutečními slavnostmi a věří, že Attis znovu ožívá –kult Kybely a Attida obsahuje prvky trpícího a umírajícího božstva (podobě jako Ištar a Dummuzi či Eset a Usir), které se vždy rodí v podobě nového, mladého božstva –stará pověst praví, že to byla Frýgie, kde se začalo poprvé rodit vyšlechtěné obilí, tedy rostoucí už nedivoce (a poutníci tam kráčeli pro zrno, aby si mohli i oni pěstovat obilí) •zejm. od 2. stol. n.l. máme o tomto kultu řadu zpráv: –šlo o kult extaticko-orgiastického charakteru (doprovodné sexuální výstřelky nejsou doložené, zvěsti o vulgárních formách kultu se šířily veřejností až za Římské říše) –do kultu pronikl prvek kultovní kastrace, kterou museli podstoupit nižší chrámoví kněží spjatí s kultem (to se však netýkalo hlavního představitele těchto kněží) –kastrace byla prováděna v nejhlubší chrámové svatyni, v níž byla kandidátovi na kněžský úřad (nikoli účastníkovi mysterií) propíchnuta varlata rozžhavenou jehlicí (po smrti kněze byla jeho varlata zabalena do zlatých plíšků a věnována bohyni) –v tomto kultu se objevovaly hudební nástroje: bicí (tympana a kymbala) a syrinx (složená z více píšťal) –iniciační prvky kult patrně přejal od eleusinských mysterií, kdy členové zasvěcení do kultu vytvářejí společenství mystů –první křesťané vnímali v Attidově údělu paralelu s utrpením a zmrtvýchvstáním Krista •Zlatá tabulka z Hipponionu –město v Kalábrii na jihu Itálie –jeden z orfických textů, který patrně nosila na krku žena z jihoitalské Kalábrie (pohřbená kolem roku 400 př.n.l.) zní: –Toto je dílo Paměti, když jsi blízko smrti a sestupuješ dolů do dobře vystavěného Hádova domu. –Na pravé straně je pramen a vedle stojí bílý cypřiš. –Duše mrtvých k němu sestupují a osvěžují se. –Neopovažuj se přistoupit k tomuto prameni! –Před sebou nalezneš chladnou vodu vytékající z Jezera Paměti, stráže stojí před ní. –Zeptají se tě s prohnaným důvtipem, co hledáš v temnotě rmutného Hádu. –Řekni: Jsem syn Země a hvězdné Oblohy. –Jsem vyprahlý žízní a umírám, a tak mi rychle dopřejte k napití chladné vody z Jezera Paměti. –A oni tě ohlásí u Podsvětního krále a dovolí ti napít se z Jezera Paměti. –A ty také, poté co ses napil, půjdeš svatou cestou, po které putují zářní zasvěcenci. –zasvěcenec je ten, kdo nahlédl či vstoupil během mysterijních kultů za pozemský svět a ví, jak je uspořádán (v případě podsvětí jde o sestup ke kořenům světa) •Zlatá tabulka z Petelie: –poškozenou tabulku s obdobným textem koupil roku 1830 baron Millingen – údajně pochází z hrobu v Petalii (dnešní Strongoli v jižní Itálii) cca ze 4. stol. př.n.l.: –Na levé straně Hádova domu nalezneš pramen a vedle něj bude stát bílý cypřiš. –Ať tě ani nenapadne přiblížit se k tomu prameni! –Nalezneš další, z Jezera Paměti vytékající chladnou vodu, budou před ní stát stráže. –Řekni: Jsem dítě Země a hvězdné Oblohy, ale z nebeského pokolení. Vždyť to sami víte. –Jsem vyprahlá žízní a umírám, a tak mi rychle dopřejte chladné vody vytékající z Jezera Paměti. –A oni sami ti poskytnou vodu z posvátného pramene a potom budeš vládnout s ostatními heroji. –Toto je dílo paměti. Když budeš umírat….. napiš toto….. –obklopen temnotou….. – (zbytek poškozen) zlatá tabulka z Hipponionu Výsledek obrázku pro hipponion •LITERATURA K ANTICKÝM MYSTERIÍM: • •Alleau, René: Tajné společnosti: jejich vznik a osudy (Praha, 2006) •Dostálová, Růžena; Hošek, Radislav: Antická mystéria (Praha, 1997) •Giebel, Marion: Tajemství antických kultů (2009)