TEORIE DRAMATU PŘEDÁVÁNÍ INFORMACE – 2. část STRUKTURA PERSPEKTIV V DRAMATICKÉM TEXTU Zdroj: Manfred Pfister „Das Drama“ Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 1 Předávání informace / Struktura perspektiv •Perspektiva postavy versus autorem zamýšlená perspektiva recepce •Perspektiva postavy je určována –Preinformacemi postavy –Psychologickou dispozicí –Ideologickou orientací Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 2 Předávání informace / Struktura perspektiv •Perspektiva postavy –Každá replika postavy odpovídá její perspektivě, postava může vyslovit jen to, co odpovídá její situaci a dispozici –Zároveň platí, že perspektiva postavy se vytváří skrze její repliky Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 3 Předávání informace / Struktura perspektiv –„Absolutní“ dramatický text – aranžmá vzájemně korespondujících (souhlasných) a kontrastujících (odporujících si) perspektiv: vnitřní komunikační systém je polyperspektivní –Jednotlivé perspektivy postav jsou rovnocenné, mají stejný stupeň závaznosti Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 4 Předávání informace / Struktura perspektiv •Autorem zamýšlená perspektiva vnímání –To, o co usiluje autor, aby bylo sděleno divákovi –Autorská perspektiva se nekryje s perspektivou postavy nebo postav – viz citát ®®® –Čechov: „Když před vás postaví kávu, nebudete se pokoušet najít v tom pivo. Když vám já předložím profesorovy myšlenky, pak dobře poslouchejte a nehledejte v tom myšlenky Čechova.“ Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 5 Předávání informace / Struktura perspektiv •Rovnocenná perspektiva versus nadřazená perspektiva –Nadřazená perspektiva postav = perspektiva některé postavy je důležitá, je formálně zdůrazněna atd. atp. –Bývá k tomu vytvořen zprostředkující komunikační systém, např. •Monolog postavy ad spectatores •Chór antické tragédie •Sebecharakterizace alegorických postav (středověk) •Epické divadlo (Brecht) • • Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 6 Předávání informace / Struktura perspektiv •Nadřazení či podřazení perspektivy postav –Postava, která je nositelem zprostředkující (vyprávěcí) funkce, je nositelem nadřazené perspektivy – má větší závaznost (chór, vypravěč apod.) –Příklad: „zpěvák“ v Brechtově „Kavkazském křídovém kruhu“ – stojí nad dějem a nad postavami Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 7 Předávání informace / Struktura perspektiv •Techniky řízení perspektiv –Způsob, kterým autor zprostředkuje divákovi zamýšlenou perspektivu vnímání – – Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 8 Předávání informace / Struktura perspektiv •Mimojazyková perspektivita předávání informací –Předávání informací se neděje jen v literárním hlavním textu, ale také mimojazykově –Herec – jeho fyziognomie, hlas, gesta, mimika, práce s rekvizitou, scéna, hudba… –Vnímatel může konfrontovat to, co se dozví prostřednictvím jazyka a mimojazykově – vytváří si plastičtější obraz, posuzuje pravdivost jednotlivých perspektiv – Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 9 Předávání informace / Struktura perspektiv •Příklad – Komedie omylů –Manželka Antifola Efeského nelichotivě popisuje svého manžela: „…prašivec je to, dědek olezlý, hulvát a tupec, podlý, chromý, zlý, hubu má křivou, tělo jako bzdinku…“ (IV.2) –Tato charakterizace je jednoznačně vyvrácena mimojazykově – tím, jak Antifolus Efeský skutečně vypadá – manželčina perspektiva je silně zkreslená žárlivostí Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 10 Předávání informace / Struktura perspektiv –Divák má mnohovrstevnatější obraz Antifola, může si konfrontovat perspektivu manželky a svou mimojazykově získanou informaci Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 11 Předávání informace / Struktura perspektiv –Mluvící jména •Autor naznačuje-určuje závaznou perspektivu postavy (paní Sličná, pan Chytráček, Fainall-Rád-by-všecko, Wishfortová-Strašně-by chtěla… etc.) •Používají se už v antice, v anglické komedii doby restaurace… •Mluvícími jmény autor dává najevo, jak by je měl divák perspektivu jednotlivých postav zapojit do autorem zamýšlené perspektivy vnímání Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 12 Předávání informace / Struktura perspektiv –Celkové chování postavy – –Průběh děje •Šťastné zakončení osudu postavy znamená zpětně potvrzení její perspektivy – Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 13 Předávání informace / Struktura perspektiv •Výběr perspektiv postav –Hlavní text = soubor perspektiv řady postav – způsob strukturace (formování) tohoto souboru je další technikou při autorském řízení perspektiv Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 14 Předávání informace / Struktura perspektiv –Rozsah a rozptyl nabídky perspektiv postav •Hledisko kvantity replik – u dvou perspektiv lze zamýšlenou perspektivu určit snadněji než u většího počtu postav •Bohatá strukturovanost perspektiv postav u Shakespeara (např. Večer tříkrálový atd.) – u mnohovrstevnatých rozbíhavých perspektiv je vytvoření autorem zamýšlené perspektivy vnímání obtížnější než u textů jedno- či dvouvrstevnatých Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 15 Předávání informace / Struktura perspektiv •Závažnost jednotlivých perspektiv – větší je u postav hlavních •Závažnost perspektiv = fokus (prostředek naznačení úhlu pohledu) •Naléhavost sdělení perspektivy postavy •Poetická kvalita perspektivy (Macbeth, Richard II. Aj.) Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 16 Předávání informace / Struktura perspektiv •Kombinace perspektiv postav –Symetrické uskupení různých perspektiv postav kolem jedné centrální perspektivy postavy, která vyjadřuje zamýšlenou perspektivu vnímání – divák to musí pouze rozpoznat –Kontrastování správně a chybně orientované perspektivy postav – divák musí volit –Kontrastování dvou chybně orientovaných perspektiv postav - protikladné extrémy – divák je veden k poznání „zlaté střední cesty“ – Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 17 Předávání informace / Struktura perspektiv •Typy struktury perspektiv –Autorsko-perspektivní struktura •Autor vyslovuje svoje názory přímo ústy postav (drama na tezi) •Jednotlivé perspektivy postav se kryjí s autorem zamýšlenou perspektivou vnímání Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 18 Předávání informace / Struktura perspektiv •Alegorické morality ve středověku – zprostředkují základní hodnoty křesťanského učení, mají morálně naučný obsah, který je autorovým cílem. –Alegorické postavy interpretují samy sebe, napře neřesti definují svou neřestnost jako protiklad ctnosti a varují diváka před touto neřestností (před sebou samými) •Ideologicky orientovaná dramatika (socialistický realismus atd.) – Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 19 Předávání informace / Struktura perspektiv –Uzavřená struktura perspektiv •Viz absolutní drama •Autorem zamýšlená perspektiva musí být odkryta divákem – tato perspektiva je v celku dramatu obsažena •Recipient se stává účastníkem procesu hledání pravdy – Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 20 Předávání informace / Struktura perspektiv –Otevřená struktura perspektiv •Autorem zamýšlená perspektiva není jasně definována, je nazřena z různých pozic, aktivita se přesouvá na diváka (Brecht) •Vzájemný vztah perspektiv postav zůstává neobjasněn – autorem zamýšlená perspektiva vnímání je neobjasněna nebo je ambivalentní (dvojstranná, dvojsmyslná…) •Nejde zde o zprostředkování nepochybných, předem daných norem, ale o problematizaci norem – směřuje to k aktivaci diváka Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 21 Předávání informace / Struktura perspektiv – •Čechov: „Nezavádím čtenáře do temnot, když nedokážu odpovědět na nejdůležitější otázky?“ Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 22 Předávání informace / Struktura perspektiv Václav Cejpek / Teorie dramatu / 2017-2018 23