Nejčastější mýty: * znakový jazyk x znaková řeč - znaková řeč - ačkoliv není z lingvistického hlediska špatně, nepoužívá se. Stejně jako se nepoužívá česká řeč, německá řeč. Korektně se používá termín znakový jazyk * hluchoněmý x neslyšící - hluchoněmý je hanlivý výraz - neslyšící nejsou němí, jsou schopni mluvit * neslyšící x Neslyšící - Neslyšící s velkým N - z anglického Deaf - velké písmeno označuje příslušnost k jazykové a kulturní menšině * znakový jazyk je mezinárodní - není, existují také regionální odchylky * znakový jazyk je pantomima - pantomima využívá celé tělo, kdežto znakový jazyk se realizuje v přesně vymezeném prostoru (temeno hlavy, pas, rozpažené lokty) * znakový jazyk není plnohodnotný - ZJ je plnohodnotný a splňuje všechny atributy přirozeného jazyka * znakový jazyk je zjednodušený - není, je stejně komplikovaný jako jiné jazyka. Vzhledem k historii se však nemohl rozvíjet tak rychle jako jazyky mluvené, proto v některých oblastech chybí terminologie Kdo jsou osoby se sluchovým postižením: * nehomogenní skupina * n/Neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí, uživatelé kochleárního implantátu, osoby s tinitem, osoby s hluchoslepotou - každá skupina potřebuje jiný komunikační kód a má svá vlastní specifika * prelingávlně neslyšící (ztratili sluch ještě před vytvořením jazyka) - český jazyk je pro ně cizím jazykem Způsoby komunikace: * znakový jazyk - má vlastní gramatiku a pravidla * znakovaná čeština - vypůjčené znaky ze znakového jazyka použité v gramatické struktuře českého jazyka * odezírání * tlumočník x přepis Co je to znakový jazyk? * přirozený jazyk splňující všechny atributy přirozeného jazyka * vlastní gramatická pravidla * regionální rozrůzněnost * genderová a věková rozrůzněnost Specifičnost: * nemá psanou podobu * omezené možnosti, jak ho zachytit - nyní moderní technologie * vizuálně motorický jazyk oproti českému jazyku, který je audioorální * dlouho byl zakazovaný a podceňovaný * uživatelé hodnoceni jako jako hloupí Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina: * velké N, z anglického Deaf * příslušnost ke komunitě * společný jazyk, historie, problémy, zkušenosti, způsob vzdělávání, i slyšící může být členem * CODA - “children of deaf adults” specifická skupina