ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA KONCI DEVATENÁCTÉHO A NA POČÁTKU DVACÁTÉHO STOLETÍ Proměny evropského divadla: Wagner, Craig, Appia Václav Cejpek - 21. 12. 2017 n„Sen, tento drahocenný svědek, nám skýtá více objasnění o nejpodstatnějších přáních naší osobnosti, než by byla schopna nám poskytnout ta nejpřesnější a nejjemnější analýza…“ n n Adolphe Appia, 1899 n 2 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 n„Aby bylo divadlo zachráněno, musí být zničeno; všichni herci a herečky musí zemřít na mor… to oni divadlo ničí.“ Eleonora Duseová, 1900 Eleonora_Duse1 Eleonora_Duse 3 Prolog reformy RICHARD WAGNER Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Richard Wagner 1813 - 1883 Bayreuther Festspielhaus Wagner 5 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Wagnerovy opery nBludný Holanďan nTannhäuser –na repertoáru ND Praha nLohengrin nTristan a Isolda nMistři pěvci norimberští nPrsten Nibelungův (tetralogie) –Zlato Rýna –Valkýra –Siegfried –Soumrak bohů – 6 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Wagner n n nOpera a drama –esej o teorii opery, 1851 7 Wagner / Umělecké dílo budoucnosti n„Gesamtkunstwerk“ - syntetické umělecké dílo nromantismus – sebevědomí umělce dovoluje tvrzení, že člověk jako tvůrce je roven tvůrčí síle přírody nřecká tragédie – pro Wagnera příklad Gesamtkunstwerku nvšechna umění mají společný cíl, jemuž jsou podřízena - divadelní syntetické umělecké dílo (operu) n Václav Cejpek - 21. 12. 2017 8 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Bayreuth – festivalové divadlo nZelený kopec v Bayreuthu n1872 – 1876 stavba divadla –první premiéra Zlato Rýna núvěr 400 tis. marek (přes 3 miliony EUR) – Ludvík Bavorský n 9 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Bayreuth / jeviště njevištní portál –výška 11, 8 m –šířka 13 m, maximálně 27 m nhloubka 22 m + zadní jeviště 13 m (celkem 35 m) ncelková délka divadla 100 m nvýška (k provazišti) 26 m, výška (ke střeše) 36 m nhloubka sjetého jeviště 13 m n Grundriss des Festspielhauses, Zustand von 1876 10 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Bayreuth / Festivalové divadlo norchestr - pro diváka neviditelný –hluboké orchestřiště –ozvučná deska – kryje orchestr a směruje zvuk hudby na jeviště –orchestr = „mystická prohlubeň“ nhlediště –rovnoměrně stoupající amfiteátr –téměř ideální pohled ze všech míst –podlaha a sloupy ze dřeva jsou potaženy sádrou – vynikající akustika (smíšený zvuk) –dnes 1974 sedadel 11 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Hlediště Festivalového divadla v Bayreuthu Bayreuth 12 Orchestřiště Festivalového divadla v Bayreuthu Václav Cejpek - 21. 12. 2017 13 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Zuschauerraum_des_Bayreuther_Festspielhauses_%281870s_engraving%29[1] Hlediště Festivalového divadla v Bayreuthu 14 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Bayreuth / Festivalové divadlo nwagnerovská opona –otvírá se diagonálně do stran a současně nahoru núplné zatemnění hlediště nvynikající akustika nhrají se zde jen Wagnerovy opery –letní festival – každý rok 25. 7. – 28. 8) n n 15 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Tannhäuser Zlato Rýna Tannhauser Zlato Rýna 16 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Ludwig II. Bavorský obdivující mecenáš Richarda Wagnera „šílený král“, „pohádkový král“ … Ludvík II. Zámek Neuschwanstein Schloss Neuschwanstein, Blick von Süden 17 PŘELOM 19. A 20 STOLETÍ PRVNÍ DIVADELNÍ REFORMA Václav Cejpek - 21. 12. 2017 První divadelní reforma nzpochybnění iluzivního divadla – proti realismu a naturalismu nvýznamný bod obratu a proměny npředstavitelé: –Adolphe Appia –Edward Gordon Craig –Jacques Copeau –Vsevolod Emiljevič Mejerchold –Peter Behrens –Georg Fuchs –(…) – – n 19 Scénograf, režisér a teoretik divadla ADOLPHE APPIA Václav Cejpek - 21. 12. 2017 nADOLPHE APPIA 1862 – 1928 –Inscenace wagnerovského dramatu –Hudba a inscenace –Dílo živého umění – nHudba a inscenace –I. teorie inscenace –II. analýza Wagnerových děl – n https://covers.openlibrary.org/b/id/2234100-M.jpg 21 Appia /Základní cíl představení numělecká jednota - tři protichůdné vizuální prvky –pohybující se trojrozměrný herec –vertikální scéna –horizontální podlaha jeviště nzdroj nejednoty a rozporu: malovaná dekorace n Václav Cejpek - 21. 12. 2017 22 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Appia / Jevištní prostředky, zásady –odmítá malované dekorace – doporučuje trojrozměrné objekty (rampy, schody, pódia…) –podpora pohybu herce –světlo – sjednocuje všechny prvky, proměňuje nálady, vyjadřuje emoce –světlo – vizuální protějšek hudby –celek inscenace musí řídit jedna osoba – režisér n 23 Appia / Scénické návrhy n Václav Cejpek - 21. 12. 2017 24 Appia / Inscenace n1923 inscenace Tristana a Isoldy (Milán) n1924 Prsten Niebelungů (dva díly, Basilej) nAppia je především teoretik – jeho inscenační tvorba je spíše okrajová n Václav Cejpek - 21. 12. 2017 25 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Appia_Rheingolg Appia_rytmický prostorAbendrunde Appia_Ulička_rytmickýprostor Appia_rytmickyprostor_Vodopád nAppia / skici, návrhy n n n n n •Rytmický prostor - Vodopád •Rytmický prostor - Ulička •Wagner – Zlato Rýna •Rytmický prostor – Večerní oblouk 26 Hudební skladatel a pedagog, zakladatel eurytmiky ÉMILE JAQCUES DALCROZE Václav Cejpek - 21. 12. 2017 n n n ndocent na ženevské konzervatoři n nEMILE JACQUES DALCROZE 1865 – 1950 Emile_Jaques_Dalcroze 28 Dalcroze nŽeneva ntaneční gymnastika nHellerau u Drážďan – Dalcrozova škola nEurytmika –fyzické vyjadřování hudby, rytmus určuje gesta a pohyb na jevišti –zvládnutí rytmu sjednotí všechny prostorové a časové prvky v jeden celek n n Václav Cejpek - 21. 12. 2017 29 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 n Hellerau1 AppiaHellerau Appia_Hellerau nHELLERAU (Drážďany) 30 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Spolupráce Appia - Dalcroze ndivadelní využití eurytmiky – systém, který vede k fyzickému vyjadřování hudby nrytmus v textu určuje gesta a pohyb na jevišti nzvládnutí rytmu sjednotí prostorové a časové prvky v harmonický celek nspolečné inscenace v Hellerau nAppia navrhl pro Dalcrozovu školu první divadlo moderní doby – jeviště nemá portál, je zcela otevřené a je propojeno s hledištěm 31 Dalcroze / Eurytmika n Václav Cejpek - 21. 12. 2017 32 Herec, scénograf, režisér, divadelní teoretik EDWARD GORDON CRAIG Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Situace v Anglii nLondýn (konec 19. stol.) –prudký rozvoj města –zakládání velkého počtu (komerčních) divadel –módní naturalismus, vytvoření dokonalé scénické iluze –Henry Irving 1838 – 1905 herec a režisér divadla Lyceum Theatre n 34 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 nEDWARD GORDON CRAIG 1872 – 1966 n Gordon_Craig 35 Craig –syn herečky Ellen Terryové a architekta Edwarda Godwina –vliv matky – kniha Ellen Terry and her Secret Self –1889 hrál poprvé malou roli v Lyceum Theatre –8 let v Lyceum Theatre, vliv Henry Irvinga n Václav Cejpek - 21. 12. 2017 36 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Ellen Terryová a Edward Gordon Craig v představení Mrtvé srdce Terry_Craig 37 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Craig –role Hamleta –návrhy scény a figurin –1898 ukončil práci v divadle – pochybnosti –studium Nietzscheho, Wagnera… –1899 Purcel Operatic Society – společnost pro uvádění starších operních děl –1900 Dido a Aeneas – revoluce ve zobrazení poetického dramatu –inscenace v přírodě 38 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Craig v roli Hamleta Craig_Hamlet_menšípixely 39 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Spolupráce Craig-Duncanová – – – Isadora_Duncan • • •Isadora Duncanová 1878 – 1927 • 40 Bildergebnis für isadora duncan Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Spolupráce Craig-Duncanová – – – • • •americká tanečnice •turné po Evropě •konfrontace s jejím tanečním uměním = koncepce divadla budoucnosti •odpůrkyně klasického baletu – výrazový tanec • 41 Isadora Duncanová a Sergej Jesenin Václav Cejpek - 21. 12. 2017 42 Bildergebnis für isadora duncan Ähnliches Foto Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Craig –Divadelní umění (The Art of the Theatre, 1905) – psána formou platónského dialogu –spolupráce s Otto Brahmem v Berlíně (1904) –Herec a nadloutka (1907-1908, v časopise Maska) n 43 Craig / Nadloutka nobecně: Craig odsuzuje realismus jako pouhou nápodobu skutečnosti, bez uměleckého výrazu numění může vzniknout jen tehdy, jsou-li všechny tvůrčí prostředky podřízeny umělcově vůli nloutka není zmítána emocemi a egoismem – může hrát lépe než živý herec n n Václav Cejpek - 21. 12. 2017 44 Craig / Nadloutka nherec nezaručuje vládu nad svými tvůrčími prostředky, ani nezávislost na určitých vzorech nv důsledku toho musí být vyhnán z jeviště a nahrazen „nadloutkou“ n Václav Cejpek - 21. 12. 2017 45 Craig / Nadloutka nCo je nadloutka? –Craigova koncepce se vyvíjela a proměňovala –nadloutku chápe jako dokonalý mechanismus nahrazující herce –nadloutku jindy považuje za dokonale připraveného herce, který se nechá vést pokyny (koncepcí) režiséra –… Václav Cejpek - 21. 12. 2017 46 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 n nHamlet v MCHATu (1912) –návrh scény a kostýmů, koncepce se Stanislavským Craig 47 Craig – Hamlet / MCHAT n Václav Cejpek - 21. 12. 2017 48 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Hamlet (MCHAT Moskva) / Scéna u dvora (vlevo) / Olga Knipperová a Vasilij Kačalov (vpravo) Craig_Hamlet http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Kachalov_and_Knipper_in_Hamlet_1911.jpg/20 0px-Kachalov_and_Knipper_in_Hamlet_1911.jpg 49 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 nzaložení školy ve Florencii (1913) – Arena Goldoni –divadelní laboratoř –výzkum divadla + divadelní praxe n1914 setkání s Appiou – výměna názorů Craig 50 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 ndivadlo je samostatné umění – spojuje jednání, slova, linie, barvy a rytmus do jednoho celku ncelek inscenace je jednotný a čistý jako obraz nebo socha nne pouze realizace textu nscénografie – divadlo je vizuální umění (divák chce hru vidět, nikoliv slyšet) nmonumentalita – Principy Craigova učení o divadle: 51 Principy Craigova učení o divadle: npravé úhly a rovnoběžky nmobilní dekorace – paravány (screens); mají se pohybovat analogicky s pohybem herců nnehierarchizuje prvky inscenace, odmítá dominantnost jednoho prostředku nodsuzuje herecké hvězdy nnadloutka (Übermarionette) –nemá vlastní já –je schopna vyhovět všem požadavkům n Václav Cejpek - 21. 12. 2017 52 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Craig – Schody (scénické možnosti) Craig1 53 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Craig Craig • Pohybové studie •Screens 54 Václav Cejpek - 21. 12. 2017 Appia a Craig – srovnání ndivadelní umělec je –A: interpretem díla skladatele-dramatika –C: plnohodnotný a svéprávný tvůrce nhierarchie prvků v inscenaci –A: hierarchizuje divadelní prvky –C: odmítá hierarchizaci inscenačních prvků nscéna –A:sukcesivní scéna (různá dějiště pro každé místo ve hře) –C: scéna má vyjádřit ducha celého díla, změny odráží kineticky 55