Realistické divadlo
Realističtí dramatici
(MCHAT, Čechov, Ibsen, Strindberg, Shaw…)

Reforma scénografie
lMezi léty 1850-1900 pozvolné přibývání realistických prvků
lRozdíl mezi věrohodnou výpravou historických her (Meiningenští) a měšťasnkým pokojem, který mohou
diváci porovnat s vlastní zkušeností
lOdklon od malovaných kulis (i kvůli svícení)
l

Reforma scénografie 2
lVznik „set boxu“, měšťanského pokoje
lElektrické osvětlení
lLindberghova Divoká kachna (1885) – opravdové kliky, opravdový prádelník!
lTotéž platí pro kostýmy
lZájem o konkrétní prostředí – dnes doména filmu
l

MCHAT 1
l1898 – Car Fjodor Ivanovič
lStanislavskij + Němirovič-Dančenko
lPlně profesionální, soustředí se na inscenace, ne hry
lDvorním dramatikem Čechov – uvedou Racka, který dříve propadl







MCHAT 2
lPosléze 3-5 inscenací ročně, důkladná příprava, dlouhé zkoušení
lPrvní moderní ansámblové divadlo
lPo 1906 pravidelná turné po Evropě
lZakládání studií MCHATu – experiment i příprava herců




KSS 1
lNáboženský rozměr divadla – herci jako kněží
lUkotven v realistické tradici i v postulování herce jako klíčového momentu divadla
lPosléze však i symbolismus, expresionismus, groteska, artistnost
l

l
Stanislavski_Constantin-1


KSS 2
lVe 20. letech považován za překonaného (Mejerchold)
lSnaží se posilovat prvky divadelnosti a hravosti
lExperimentuje s rytmikou a temporytmem
Stanislavski_as_Othello_1896_edit

Stanislavského systém 1
lOdklon od manýr, šablon, hotových forem projevu
lHerectví prožívání a představování
lOd podvědomého k vědomému
l„Řídící“ úkol, zrno role
lDůsledná síť motivací – části a úkoly
lNepodceňuje se tvořivost, ta se vědomě rozvíjí

Stanislavského systém 2
lEmocionální paměť
lProžívání – často špatně chápáno
lPocit pravdy a víry
lOd 20. let Metoda fyzických jednání
lOpačný postup než dříve – od konkrétního tělesného úkonu
lRiziko velké analytičnosti

Stanislavského systém 3
lZa jeho života vychází knihy jen v angličtině – My Life in Art, An Actor prepares
lVulgarizace ve jménu socialistického realismu
lMálo známo jeho poslední období

Stanislavskij dnes
lJako komplexní metoda vlastně nepřekonáno (mylná opozice s Brechtem)
lActors Studio
lGrotowski – Odpověď Stanislavskému
lMylně směšován s realistickým divadlem
lSpíše ve filmu

Anton Pavlovič Čechov
lAsi největší zjev moderní dramatiky
lDílo nevelké, ale mimořádně kompaktní
lMedicynismus
lJeho hry se jevily jako realistické i absurdní
lProblematické soužití s MCHATem
l

l
Chekhov_1898_by_Osip_Braz


Čechovovy hry
lPlatonov
lIvanov
lRacek
lStrýček Váňa
lTři sestry
lVišňový sad

Čechovův styl 1
lTragikomika
lPluralita pohledů (bez kladných postav)
lDialog – banální, polyfonní, přetržitý
lZdánlivá bezdějovost
lSplývání podstatného a nepodstatného (důležité často za scénou)

Čechovův styl 2
Anton_Chekhov_and_Olga_Knipper,_1901
lKSS – nepochopení – přílišný
•důraz na atmosféru
•a „poezii prostředí“
lVe 20. století proměna inscenační tradice – ke grotesknosti
l
•




Henrik Ibsen 1
lNejprve dramaturg a režisér v Bergenu, po 1864 v zahraničí
lPrvní moderní dramatik
lVýrazný společenský rozměr tvorby
lSkepse k člověku, jeho slabostem a sebeobelháváním
lVystřídá několik stylových epoch
l„Dobře udělaná hra“ v realistickém duchu
lČasté schéma odhalování minulosti

l
Ibsen


Henrik Ibsen 2
la) rané básnické hry (Brand, Peer Gynt)
lb) společensko-kritické hry (Opory společnosti, Nepřítel lidu)
lc) vrcholné hry (Heda Gablerová, Rosmersholm)
lSymbolické hry (Až my mrtví priocitneme)
l

Domeček pro panenky (Nora)
lDiskusní, tezovité drama
lKonstrukce děje x psychologický rozbor manželství
lObžaloba všech „loutkových“ rodin
lVe své době šok, častá změna konce (dnes naopak)

Divoká kachna
lVrcholná hra
lPropracovaná symbolika – komplexní symbol kachny
lTragikomika
lTéma pravdy - Gregers X Relling

August Strindberg
lOd realistických her (Otec, Věřitelé, Slečna Julie) k „hrám snů“ (Do Damašku, Hra snů)
lVyhrocené pojetí vztahu mezi mužem a ženou jako souboje na život a smrt
l„Komorní hry“ pro Intimní divadlo (1907 – 1910) – Sonáta příšer

Slečna Julie
MissJulie1906
lJednoaktovka, vzorová naturalistická hra
lOdehrává se v kuchyni
lProlnutí dvou Strindbergových témat – boje pohlaví a sociální determinace
l

George Bernard Shaw
lPůvodně romanopisec a kritik
lDrama jako diskuse, střetání tezí – ovšem v komediálním hávu
lZáliba v paradoxech
lShawův paradox – Pygmalión
lKvintesence ibsenismu
lDlouhá dramatická kariéra, rozsáhlé dílo

l
GBShaw1900


Independent Theatre
l1891 - 1897
lRovněž klubové předplatné, rovněž v neděli
lPřízraky – „nesporně hnusná hra (…) otevřená stoka, ohavný nezafačovaný vřed, sprostý akt, konaný
na veřejnosti…“
lAž na Shawa uvádí hlavně zahraniční autory

Vdovcovy domy (1893)
lDopsána na výzvu Independent Theatre
lJedna z Her neutěšených
lParadoxní společenská satira
lProměna idealisty, když zjistí, že na nemorálnosti se dá vydělat a že ho živí
lPropojení moci sexu a peněz