FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau Kartel Antirealismus / Francie * Antirealismus * postoj, který se vymezuje vůči realismu, odmítá ho * jiný název – modernismus * projevuje se mnoha způsoby * nalézá svůj výraz v řadě uměleckých směrů, které si mnohdy protiřečí (symbolismus, expresionismus, dada, futurismus…) •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Antirealismus / Francie * místo realismu se prosazuje idealismus - viz symbolistické divadlo (Paul Fort, Alexander Lugné-Poe aj.) * kulturní společnost se odvrací od industriální společnosti – ta začíná být vnímána jako ohrožení * odmítnutí naturalismu (zobrazování sociální bídy) * •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Antirealismus / Francie * divadlo nemá zrcadlit, ale hledat symboly pro „věčné substance“, které se skrývají za realitou (harmonie, klid, krása…) * umělecké dílo = model života, nikoli život sám • •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Antirealismus / Francie * subjektivní umělecký výraz, nikoli snaha o objektivitu * divadlo má zrcadlit vize a sny tvůrců •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Antirealismus / Francie * Divadelní reforma (první divadelní reforma) * zpochybnění iluzivního divadla, zvláště pak divadla realistického a naturalistického * představitelé: * Adolphe Appia, Edward Gordon Craig, Peter Behrens, Vsevolod Mejerchold, Jacques Copeau ad. •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 JACQUES COPEAU 1879 – 1949 * původně obchodník s uměním, divadelní kritik •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 copeau http://2.bp.blogspot.com/_EhMkAjG36-w/S89Y-NyYpkI/AAAAAAAAAB4/9J944DM-XgU/S220/jacques_copeau1.jpg Copeau / Starý holubník * 1913 Théâtre du Vieux Colombier (Divadlo Starý holubník) * soubor deseti herců * kapacita 400 diváků * před portálem předscéna * žádná jevištní technika – sada opon a azbestových závěsů na ocelových lanech * •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Zobrazit původní obrázek Zobrazit původní obrázek Copeau / Starý holubník •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Copeau / soubor Divadla Starý holubník * •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Zobrazit původní obrázek Copeau * * 1913 vydal esej Obrození divadla – manifest nového divadla: „…nám však pro nové divadlo stačí holá prkna!“ * obroda divadla = návrat k holému pódiovému jevišti * považuje za nutné reformovat drama – nikoli zdůrazňovat vizuální prvky atp. (zcela odlišný názor než jiní reformátoři, např. Mejerchold, Craig aj.) * * * •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Copeau * * obdivuje A. Appiu – přebírá prvky jeho a Dalcrozova tělesného tréninku * od Appii se však liší v chápání scénografie, na niž Appia klade velký důraz * centrální zásada – zdivadelnění divadla (obnovení, očištění divadla) * herectví – divadelní symbolismus – * * •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Copeau * vzdělávání herců – studio připojené k divadlu: společenství herců, výchova „celého člověka“ – životní program * gymnastický trénink s dětmi – průprava k herectví * cíl práce – věrná interpretace klasiků dramatické literatury •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 * 1914 – činnost divadla zastavena kvůli první světové válce * 1917 – 1919 turné v USA * 1919 – opětovné otevření divadla Starý holubník v Paříži * 1924 – opouští Théâtre du Vieux Colombier, odchod na venkov (Burgundsko), studiová práce (Le Copeau) * pozdější paralela – Jerzy Grotowski Copeau •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 * 1930 Compagnie des Quinze (Společnost Patnácti) – aktivita jeho žáků * lidové slavnosti, jarmarky – ve stylu commedia dell´arte * 1939-1940 – Copeau ředitelem Comédie Française * podstatný vliv na vývoj moderního francouzského divadla * Pokračovatelem Copeaua se stal Kartel čtyř Copeau •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 * 1926 * Louis Jouvet * Charles Dullin * Georges Pitoëff * Gaston Baty * KARTEL ČTYŘ •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Kartel •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 * vznik 1927 – reakce na tiskovou kampaň proti divadlu * cíl společenství – pokračovat v reformních snahách Copeaua * proti strnulé tradici a komerčnímu divadlu (Comédie Française) • Kartel •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 * hlavní pozornost je věnována textu * vizuální složka (scénografie) je potlačována – výjimka: Gaston Baty * praktické i teoretické vzdělávání herců * úsilí vrátit divadlu jeho mravní a estetickou závaznost * Kartel •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 * hrál u Copeaua, americké turné * spolupráce s dramatikem Jeanem Giraudouxem * důraz na text, jazyková stránka * Nepřevtělený herec, Praha : Orbis, 1967. * LOUIS JOUVET 1887 - 1951 jouvet_1924 •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 CHARLES DULLIN 1885 - 1949 * hrál mj. také u Copeaua * 1922 Divadlo L´Atelier * eklektický přístup * analýza textu, každá hra vyžaduje osobité postupy * chce vytvořit vnitřní poezii * vizuální stránka inscenace – spolupráce s významnými výtvarníky * * •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Dullin •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 http://www.culture.gouv.fr/Wave/image/memoire/2010/sap57_u124328v09_p.jpg Dullin •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Výsledek obrázku pro charles dullin GEORGES PITOËFF 1884 - 1939 * původem Gruzínec, emigrace do Francie * důraz na text – rytmus * scénografie – sám navrhoval •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Zobrazit původní obrázek GASTON BATY 1885 - 1952 * • * * * Nebyl původně herec * Po r. 1935 zájem o loutky – stále větší stylizace * Režisér – vůdčí divadelní umělec •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 FRANCOUZSKY PSANÁ DRAMATIKA * JEAN GIRAUDOUX 1882 – 1944 * * * * * * spolupráce s Jouvetem * čerpá ze známých předloh a zdrojů – mění výklad •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Giraudoux * * protiklady: život / smrt, věrnost / nevěra, válka / mír * situace: člověk si musí vybrat ze dvou protikladných možností * důraz na jazyk * hluboký humanismus * •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Giraudoux * ONDINA * NOVÝ AMFITRYON * TRÓJSKÁ VÁLKA NEBUDE •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 MICHEL DE GHELDERODE 1898 - 1962 * * * * * belgický autor * vliv surrealismu a expresionismu, prvky absurdity * divadelní koncepce blízká Artaudovi * v dílech – prvky zkaženosti, smrti, krutosti * •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Ghelderode * tělo je silnější než duch – sarkastická kritika materialismu: za směšnou fraškou se skrývá utrpení * záliba ve středověkých a renesančních látkách * •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Ghelderode * obrazy Pietera Breughela (Brueghela) a Hieronyma Bosche → inspirace pro vlastní tvorbu * časté změny místa * rozrušování žánrů (tragická fraška, tragédie pro music-hall) * divadlo jako „podívaná“ •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Hieronymus Bosch Hudební peklo Rajská zahrada Bosch BoschRáj •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Hieronymus Bosch Zahrada pozemských rozkoší Bosch_Zahrada •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Pieter Brueghel st. VELKÉ RYBY POLYKAJÍ MALÉ Velké ryby polykají •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Pieter Brueghel st. STAVBA BABYLÓNSKÉ VĚŽE Breughel_Babylon •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Pieter Brueghel st. MRZÁCI Mrzáci •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Pieter Brueghel st. LENOST Schlaraffenland •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Ghelderode * Pekelná hostina * Rudá magie * Sir Halewyn * Balada o velkém kostlivci * Pantaglezie – zesmutňující vaudeville * •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 JEAN ANOUILH 1910 - 1987 * * * * * * tajemník Louise Jouveta * psát začal pod vlivem Ghelderoda * dělení her: černé (vážné) a růžové (komické) • * •Václav Cejpek / 7. 12. 2017 Anouilh * * CESTUJÍCÍ BEZ ZAVAZADEL(Pitoëff) * TOMÁŠ BECKET aneb ČEST BOŽÍ * ANTIGONA * PLES ZLODĚJŮ * SKŘIVÁNEK (Jana z Arku) * •Václav Cejpek / 7. 12. 2017