uvod-dada •Pavel Trtílek, 14. prosince 2017 —DOBA: 1. světová válka •futuristé válku vnímali jako nutné směřování k pokroku a východisko z tehdejší „banální doby“ •fyzicky zdatní herci odvedeni do armády •divadlo tíhlo k populární zábavě (tzv. bulvár) •dadaismus a surrealismus – jen okrajová hnutí stojící proti mainstreamu Jarry_velo.jpg •zakladatel patafyziky (řád velkého panděra): „umělecké hnutí bojující proti hlouposti satirou, ironií, výsměchem“ Ø —Jarryho požadavky na proměnu divadla: •herecký výraz má spočívat v pohybu těla •výraz těla namísto „realistického“ výrazu tváře •gesto = projev emoce (herec jako loutka) •upřednostňoval masky: vyjadřují trvalý charakter postavy, nikoli emoce •uniformní pozadí •rekvizity jen ty nezbytné (okenní rám, nápisy) •bez opony —Drama: •Král Ubu aneb Poláci (1895; prem. 10. 12. 1896 v Théâtre de l‘Œuvre; tiskem 1922) — - napsáno jako loutková hra — - parodie konvenčního divadla •Ubu spoutaný •Ubu na homoli •Ubu paroháčem —Próza: •Mesalina •Nadsamec •Skutky a názory doktora Faustrolla, patafyzika F —Firmin Gémier —(první představitel —Otce Ubu) —Claude Terasse (autor hudby) Claude_Terrasse.jpg Ubu-plakat —plakát světové —premiéry Krále Ubu —(Théâtre de l‘Œuvre) Ubu-Jarryho —Jarryho dřevoryt —zpodobňující jeho —představu Otce Ubu Østránky kolegia patafyziky (francouzsky): —http://www.college-de-pataphysique.org/ Ø Østránky o historii kolegia patafyziky (francouzsky): —http://www.fatrazie.com/Grandes_dates_CP.html Apollinaire •mluvčí kubismu (snaha o obrodu poezie) •1912 založil časopis: Soirées de Paris (tribuna fr. modernismu) v —Tvorba: •Prsy Tiresiovy (1903, prem. 1917) — - programové dílo divadelní avantgardy — - podtitul: „surrealistické drama“ (antirealismus) — - předmluva (manifest – předzvěst Artaudovy proměny divadla) •Barva času (jeho 2. drama) •O novém umění (teoretický spis s ukázkami soudobé umělecké tvorby) Apollinaire - kravata a hodinky (kaligram) —Kravata a hodinky —(kaligram) Dada_rozvíří_vše •negace, popření minulosti, rozbíjení tradičních hodnot •revolta proti dosavadním tendencím v umění (anti-umění) •odpor k válce, skepse ke světu, jenž „zešílel“ •snaha nahradit logiku a rozum nesouladem, chaosem, bláznovstvím •„útok hravostí“ http://www.fdelaitre.org/wp2/wp-content/uploads/2010/12/Cabaret_Voltaire.jpg •6. 2. 1916 – zformovala se zde umělecká skupina DADA •první setkání zde proběhlo už 5. 2. 1916 •princip kabaretu •u zrodu stáli: Hugo Ball, Emmy Hennings, Hans Arp, Tristan Tzara, Francis Picabia, Marcel Janco, Georges Janco… •provozování dada-kabaretů: 6 měsíců Janco-Cabaret —Marcel Janco: —Cabaret Voltaire (1916) cv2008.jpg —Cabaret Voltaire 2008 •první duchovní vůdce hnutí dada •1914: projekt expresionistické divadelní scény (s Kandinskym) •1915: emigrace (spolu s Emmy Hennings) •Karavana (1. dada báseň) Ø Ball —Hugo Ball —(Kabaret Voltaire, 1916) Ball-1916.jpg dada-rev —Ballova báseň —Karavana z 1. čísla —revue DADA (1917) dada-rev —revue DADA: 1. číslo —(červenec 1917, Curych) —titulní strana dada-rev —revue DADA: 1. číslo —(červenec 1917) —výtvarné dílo Výšivka —(Hans Arp) •revue DADA: 1. číslo •(červenec 1917) •ukázka textu dada-rev dada-rev —revue DADA: —poslední 7. číslo —(březen 1920, Paříž) —titulní strana — —Všech 7 čísel časopisu DADA (editor Tristan —Tzara) z let 1917 – 1921 si lze prohlédnout —v elektronické podobě na: — —http://sdrc.lib.uiowa.edu/dada/dada/index.htm •pohrdali vším, co bylo dřív (naturalismus, expresionismus, futurismus...) •odmítnutí nápodoby skutečnosti •gesta negace, vzpoury, skandály •hudba: „rámus“ •výtvarné umění: montáž, koláž, náhoda •jeviště: prostor pro „happening“ (sebeprezentace), improvizace •1917 – vůdčí osobností se stal Tzara: •„Neexistují žádné zákony, vše je nám dovoleno, každý prostředek je nám vhod.“ •„Praví dadaisté jsou proti dada.“ •dadaismus – abstraktní umění •Tzarovy dada manifesty 1918 – 1920 (např. Manifest o lásce slabé a lásce hořké – popis dadaistické metody) •pod hlavičkou revue DADA proběhlo 6 programových večerů „dada soirée“ •šlo o kabaretní výstupy blížící se happeningu •spontánní publikum, spoluúčast —DADAISMUS V PAŘÍŽI •10. 3. 1919 – Francis Picabia – návrat do Paříže, popularizace dada •Myšlenky bez jazyka, in nově založený časopis „391“ •17. 1. 1920 – Tristan Tzara – příjezd do Paříže (časopis Littérature, bulletin Dada) •pověstný Tzara byl pro Paříž trochu zklamáním •23. 1. 1920 – 1. pařížský dada večer •15. 2. 1920 – „návštěva Chaplina“ v Salónu nezávislých: 38 aktérů četlo 7 dada manifestů (dada mystifikace) •7. 2. 1920 – dada večer v Puteaux (neúspěch) —Tzara v Paříži H:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\DADA, SURREALISMUS\tristantzara-Paris.jpg •19. 2. 1920 – dada večer v Saint-Antoine (neúspěch) •27. 3. 1920 – dada večer v divadle Odéon: • - aplikace dada na hudbu a divadlo • - Tanec kudrnaté cikorky (Ribemont-Dessaignes) • - První nebeské dobrodružství pana Antipyrina (Tzara) •hnutí se štěpí na 2 skupiny – Tzara versus Breton •komornější dada večery (café Certa) •26. 5. 1920 – Dada festival (provokace luxusem): • - Pupek se špatnou pověstí (Ribemont-Dessaignes) • - Vazelínová symfonie (Tzara) •pařížské dada období dosahuje vrcholu... •1922 – příprava tzv. Pařížského kongresu (Breton) —Francis Picabia: —Kakodylické oko —(1921 , Centre Pompidou) Picabia-kakodylicke_oko.jpg •1923 – poslední dada večer – Večer vousatého srdce: — - Vousaté srdce (Tzara) — - po velké rvačce končí éra dada •menší dada akce v kabaretech: nejvíce proslul kabaret Vůl na střeše (od 1921) – tzv. „dadaistický kabaret“ •většina dadaistů se připojila k nově vznikajícímu surrealismu (Breton) https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/bb/e4/30/bbe430db88737036af8e47850dab4f5c.jpg Vůl —kabaret Vůl na střeše (1921) Vůl —kabaret Vůl na střeše (1921) —kabaret Vůl na střeše (1921) Duchamp2 Duchamp Duchamp-Mona_Lisa —Marcel Duchamp: —Mona Lisa Duchamp, Marcel - Fontána —Marcel Duchamp: —Fontána —(podepsáno —pseudonymem —R. Mutt) Arp Arp-skulptura —Hans Arp (skulptura) Arp-portrait-tzara —Hans Arp: —portrét —Tristana Tzary https://burusi.files.wordpress.com/2010/10/tzara002.jpg •Admirál hledá byt k pronajmutí (dialog fr.-angl.-něm.) •Rozhovor kočího se skřivanem (dialog fr.-něm.) •První nebeské dobrodružství pana Antipyrina (sbírka básní) •Plynové srdce (hra) • •1946 – 2 přednášky v Praze: — 1) Dialektika poezie — 2) Surrealismus a doba poválečná —Marcel Janco: portrét Tristana Tzary http://1.bp.blogspot.com/-E8YyZH9FWP0/TejXhKemkVI/AAAAAAAANgE/ubgT0ZU2N4c/s1600/Bildschirmfoto%2B20 11-06-03%2Bum%2B14.43.29.png Tzara, Arp, Richter —Arp, Tzara, Richter —(Kabaret Voltaire, 1916) tristantzara-Paris.jpg —Tzara v Paříži Tzara-25_basni(titulni —Tristan Tzara: —Dvacet pět básní —(titulní list) Janco_Marcel,1954 Janco-Bílá_v_bílé —Marcel Janco: —Bílá v bílé Janco-Kompozice_dada —Marcel Janco: Kompozice dada Janco-Café_concert —Marcel Janco: —Café – koncert Breton1 Breton • 1921: návštěva Freuda ve Vídni • 1924: Manifest surrealismu („čistý psychický automatismus“) • revue La Révolution surréaliste (1924 – 1929) Aragon ribemont-dessaignes1.jpg Tvorba: •Němý kanár • Čínský císař • Peruánský kat • Faust Picabia2 Picabia Picabia-Hera —Francis Picabia: —Héra Picabia-plakát —Francis Picabia: —plakát Eluard —Nejkratší dada-hra: Veřejná odpovědnost — —Opona se zvedne. —1. muž: Pošta je na druhé straně ulice. —2. muž: A co je mi po tom? —Opona klesne. — —DALŠÍ VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ DADA: •Yvan Goll •Eric Satie •Richard Hülsenbeck (Huelsenbeck) •Philippe Soupault — atd… — —webové stránky věnované dadaismu: —http://sdrc.lib.uiowa.edu/dada/dadaists/index.html