ANGLICKÉ DIVADLO V 17. STOL. Doba restaurace Václav Cejpek / 2. 12. 2016 1 Anglické divadlo v 17. stol. ►40. léta 17. stol . – občanská válka ►1649 – poprava krále Karla I. ►vláda výboru, který jmenoval parlament ►1650 Oliver Crommwell ►1658 jeho syn ►1660 restaurace Stuartovců ► •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •2 Anglické divadlo v 17. stol. ►1642 – činnost divadel pozastavena na 5 let §hraje se pokoutně §postihy §1647 obnovena divadelní činnost ►1649 – zákon proti hercům (vandalové) §interiéry divadel vybourány (Štěstěna, Kohoutí aréna…) §přesto se hraje (divadlo Červený býk) §droll – hrají se krátké výtažky delších her •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •3 Anglické divadlo v 17. stol. §William Davenant – první anglické operní produkce (1656) §„hudební pobavení“ 220px-William_Davenant •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •4 Anglické divadlo v 17. stol. ►1660 – restaurace monarchie (Karel II.) ►obnova divadelních aktivit ►boj o divadelní monopol v Londýně – licence ► 220px-1630_Charles 220px-Panoramic_view_of_London_in_1751_by_T •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •5 Anglické divadlo v 17. stol. ►REPERTOÁR §Francis Beaumont, John Fletcher §Ben Jonson §adaptace Shakespearových her §heroická tragédie (láska a čest, exotická prostředí) §klasicistická tragédie podle pravidel (tři jednoty, blankvers) – je liberálnější než francouzská tragédie (vliv Shakespeara) •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •6 Anglické divadlo v 17. stol. ►KOMEDIÁLNÍ ŽÁNRY §zápletková komedie §komedie „humorů“ §fraška §komedie mravů § •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •7 Anglické divadlo v 17. stol. ►KOMEDIE MRAVŮ ►JOHN DRYDEN §Indiánská královna (tragédie) §Pan Martin Všekaz (komedie mravů) §Sňatek podle módy § ►GEORGE ETHEREGE (1634 – 1691) §Udělala by to, kdyby mohla §Muž podle módy 240px-John_Dryden_portrait •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •8 Anglické divadlo v 17. stol. ►WILLIAM WYCHERLEY 1640 – 1715 §Panička z venkova §Upřímný člověk § William_Wycherley •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •9 Václav Cejpek / 2. 12. 2016 ANGLICKÉ DIVADLO V 18. STOLETÍ Dramatická tvorba Divadla Herectví 10 Anglické divadlo v 18. století ►Proměňuje se cíl dramatu §vkus středních vrstev – sklon ke konzervativnímu vidění světa §vliv puritánů – útoky na divadlo §snaha o uplatnění klasicistní doktríny: cílem dramatu je poučit a potěšit (vychovávat) §sentimentalizace §Jeremy Collier Letmý pohled na nemravnost a bezbožnost anglického divadla •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •11 Anglické divadlo v 18. století ►sentimentální drama §postavy jsou „nepřirozeně“ dobré §zkažené postavy jsou buď potrestány nebo se rychle napraví (např. apel na morálku) §snadné řešení rozporů a problémů §dojemné situace – soucit s neprávem trpícími postavami §měl to být pravdivý obraz lidské povahy (člověk je od přírody dobrý, svádí ho špatný příklad) •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •12 Anglické divadlo v 18. století ►tragédie §kopíruje charakteristiky sentimentální komedie §mytologická a historická témata §vzory – Racine… § §GEORGE LILLO 1693 – 1739 ►Londýnský kupec současný námět, všední život (tovaryš, prostitutka…) obyčejné postavy •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •13 Anglické divadlo v 18. století ►pantomima (ve Francii např. jarmareční divadlo) §commedia dell´arte §fraška §aktuální satira §příběhy z klasické mytologie •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •14 Anglické divadlo v 18. století ►JOHN RICH (Lun; autor pantomim, herec-mim) 1692 – 1761 §uváděly se jako dohry (po představení hlavní hry) §vážné scény: mytologie, mluvené dialogy §komické scény: postavy commedie dell´arte, němé §efektní podívaná (Harlekýnova kouzelná hůlka) §velká obliba §Poprava Harlekýna §Láska Harlekýna a Kolombíny ► •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •15 Anglické divadlo v 18. století 220px-John_Rich_1750 220px-Richarlequin •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •16 Anglické divadlo v 18. století ►ballad opera §popularita italské opery (G. F. Händel v Londýně) §převzetí a parodie operních konvencí §střídání mluveného dialogu a písní na populární melodie § •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •17 Anglické divadlo v 18. století ► ► ►JOHN GAY 1717 – 1777 §Žebrácká opera (uvedl Rich) ►první ballad opera ►ze života londýnské spodiny ►satira 250px-John_Gay_-_Project_Gutenberg_eText_13790 •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •18 Anglické divadlo v 18. století ► ►satirická burleska §podobný žánr jako ballad opera, ale bez zpívaných pasáží §politická satira (později jen literární satira) §burleska ►vážná tematika posunutá a zlehčená ►parodie ►tarvestie (karikování vznešených témat) ►nadsázka ►ironie ► § •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •19 Anglické divadlo v 18. století ►RICHARD BRINSLEY SHERIDAN 1751 – 1806 §vliv Congravea – komedie mravů §Škola pomluv § ►po r. 1780 – obrat divadla k melodramatu •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 225px-Richard_Brinsley_Sheridan •20 Anglické divadlo v 18. století ► ► ►v divadlech se po celou dobu hrají také hry alžbětinské doby (Shakespeare aj.) •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •21 Anglické divadlo v 18. století ►LICENČNÍ ZÁKON §1737 §boj o licence §nepřehlednost, chaos, výjimky, obcházení pravidel §města v provincii § •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •22 Anglické divadlo v 18. století ►Londýnská divadla ► §Drury Lane Theatre 1663, 1674, 1791 ►650 míst (17. stol.) – 2300 míst (1790) – 3600 míst (konec 18. stol.) ►po r. 1980 muzikálové divadlo § •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •23 Anglické divadlo v 18. století Drury Lane 220px-Drury_Lane_exterior_1809 220px-Drury_lane_interior_1808 •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •24 Drury Lane (dnešní podoba) Karlík a továrna na čokoládu •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 Drury Lane Oak Brook Chicago IL http://cdn.londonandpartners.com/asset/36db217b968502c14852063c179429f5.jpg •25 Anglické divadlo v 18. století § § §Haymarket Theatre 1720 ► ► ►nelicencované společnosti ►1500 diváků ►1994 poslední rekonstrukce – 888 míst (muzikál, od r. 2010 Sweet Charity)) ► 220px-London_Theatre_Royal_Haymarket •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •26 Anglické divadlo v 18. století §Covent Garden Theatre 1732 (John Rich), 1808, 1858 ►2800 diváků ►dnes: opera, balet; státní subvence ► 220px-Royal_Opera_House_and_ballerina 220px-Covert_Garden_Theatre_edited •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •27 Anglické divadlo v 18. století ►herectví §klasický a rétorický styl §čtyřicátá léta: snaha o přirozenější projev §přímé pozorování skutečnosti – odklon od přehnané deklamace §odklon od idealizované podoby reality v klasicistním pojetí § •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •28 Anglické divadlo v 18. století ►CHARLES MACKLIN 1699 – 1797 §Dublin §kolem r. 1725 Londýn §přirozenější styl herectví §Shylock – nová koncepce §krátkodobá angažmá → systém hereckých hvězd •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •29 Anglické divadlo v 18. století Charles Macklin 220px-Charles_Macklin_by_John_Opie •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3c/C_macklin_shylock.jpg/220px-C_macklin_shyl ock.jpg •30 Anglické divadlo v 18. století ►DAVID GARRICK 1717 – 1779 §Drury Lane, Covent Garden (ředitel) §Lear, Macbeth, Hamlet… §96 rolí na repertoáru §mimika, hlas 220px-David_Garrick_by_Thomas_Gainsborough •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •31 Anglické divadlo v 18. století David Garrick – Richard III. 300px-Hogarth%2C_William_-_David_Garrick_as_Richard_III_-_1745 •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •32 Anglické divadlo v 18. století David Garrick – Abel Drugger (Alchymista) 220px-Zoffany-Garrick_in_The_Alchemist •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •33 Anglické divadlo v 18. století ►KOSTÝMY §nehistorické kostýmy – současný oděv §přepychovost kostýmů (idealizace) §výjimky: Orient – turbany, pytlovité kalhoty apod. §snaha o větší realismus •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •34 Anglické divadlo v 18. století ►Macklin – Shylock §černý gabardénový plášť, dlouhé nohavice, červený klobouk § ►Garrick – alžbětinské hry §historický dobový kostým •Václav Cejpek / 2. 12. 2016 •35