Případová studie Oidipus Máte za úkol uvést hru o králi Oidipovi, najděte motivace, motivy, situace, scénické řešení, motivace charakterů pokud: ! A/ Jste Peter Brook (II.-III. insc. období) B/ jste T. Kantor C/ Jste J. Grotowski D/ Jste A. Artaud E/ Jste I. Vyskočil ! Vybírejte příklady na kterých můžete prokázat typický inscenační postup pro daného tvůrce. Nepoužívejte opis sujetu ani poučky, nejde o převyprávění samotného příběhu. Studie je zaměřena na proniknutí do obecných inscenačních metod, které jednotlivý tvůrci přinesli do divadelního prostoru a které je možno zasadit do širších souvislostí. Neméně tak cvičení na rozenání stylu (add D. Bordwell). ! 1. Kterou verzi příběhu o Králi Oidipovi by jste si zvolili k interpretaci? a/ proč by jste tento konkrétní příběh uváděli dnes? b/ jak by jste pracovali s předlohou ! c/ proč v době aktivního působení daného tvůrce? ! 2. Které motivy by jste zdůraznili, které naopak vypustili? a/ konkrétní rozpis b/ vyberte dva až tři příklady z obou množin a zdůvodněte c/ vytvořte komoziční schéma ! d/ vytvořte montážní řadu - s ohledem na období, ve kterém tvůrce působí ! 3. Jaké by bylo prostorové řešení inscenace? ! a/ kde by jste hru uváděli ! b/ stručný popis scénografického řešení ! c/ jaké by bylo zadání při práci s výtvarníkem ! 4. Vyberte dvě až tři konkrétní situace. Jedna z nich ať je “vrcholová” tedy taková, která je podle vás zasadní pro kompoziční řešení inscenace ! a/ popište rozdíl mezi vašim inscenováním a inscenováním mezi první a druhou reformou (A.Antoine jako příklad) ! b/ popište rozdíl mezi vašim řešením a řešením jaké by zvolil inscenátor před první divadelní reformou. ! c/ popište základní schéma, jak by řešili situaci tvůrci ! 5. Hercké řešení a/ které postavy (charaktery) by jste zdůraznili ve vašem řešení, které naopak vypustili? b/ vyberte jednoho z hrdinů a popište, které jeho charakterové rysy by jste ve své inscenaci kompozičně zdůraznili a proč. c/ jaké motivace pro jednání tohoto charakteru by jste vybrali pro práci s hercem v jedné z výše rozebíraných situací.