KURZ VEŘEJNÉ ZAKÁZKY 2. ZADÁVACÍ (VÝBĚROVÉ) ŘÍZENÍ ● zabezpečuje soutěž při výběru nejvhodnější nabídky ● formalizovaný postup, kterým je vybírán dodavatel nějaké veřejné zakázky ● zadávací řízení se zahajuje výhradně způsoby stanovenými v zákoně FÁZE ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ Zveřejnění zadání vč. kritérií Odevzdání obálek Otevření obálek Posouzení nabídek Zveřejnění výsledků DRUHY ZADÁVACÍCH ŘÍZENÍ ● otevřené řízení ● užší řízení ● jednací řízení s uveřejněním ● jednací řízení bez uveřejnění ● soutěžní dialog ● zjednodušené podlimitní řízení ● použití jednotlivých druhů zadávacích řízení závisí na: Kategorie zadavatele (veřejný, dotovaný, sektorový) Jsou naplněny zákonné podmínky pro jejich použití? Otevřené řízení § 27 ● Nejjednodušší typ zadávacího řízení ● Zadavatel vyzývá neomezený počet dodavatelů k podání nabídky ● neomezené výběrové řízení ● k podání nabídky je oprávněna kterákoli osoba, která má o podání nabídky zájem Užší řízení § 28 ● zadavatel vyzývá neomezený počet dodavatelů k podání žádostí o účast v užším řízení ● typ řízení je zadávacím řízením omezeným ● po posouzení kvalifikace zájemců zadavatel vyzve zájemce, kteří prokázali splnění kvalifikace, k podání nabídky Jednací řízení s uveřejněním § 29 ● jednodušší a méně formální způsob zadání veřejné zakázky ● zadavatel vyzývá neomezený počet dodavatelů k podání žádosti o účast v řízení ● vyzvaní zájemci podají nabídku, na základě které s nimi zadavatel dále jedná o konkrétních podmínkách smlouvy Jednací řízení bez uveřejnění § 34 ● představuje nejjednodušší a nejméně formální způsob zadání veřejné zakázky ● zadavatel veřejné zakázky přímo vyzývá jednoho či více dodavatelů k jednání ● zájemci nepodávají nabídku, ale zadavatel s nimi přímo vyjednává Zadat zakázku v režimu jednacího řízení (s uveřejněním i bez uveřejnění) je možné, když: ● má zadavatel možnost zadat v jednacím řízení s uveřejněním opakovaně zakázku, rovněž pokud ve zjednodušeném podlimitním řízení byly podány pouze neúplné nebo nepřijatelné nabídky (tato možnost platí také pro otevřené řízení, užší řízení a soutěžní dialog); ● zadavatel má možnost zadat v jednacím řízení bez uveřejnění opakovaně veřejnou zakázku, rovněž pokud ve zjednodušeném podlimitním řízení nebyly podány žádné nabídky nebo byly podány pouze nabídky nesplňující požadavky na předmět plnění veřejné zakázky (tato možnost platí také pro otevřené, užší a jednací řízení s uveřejněním); ● v jednacím řízení bez uveřejnění lze zadat nové stavební práce a služby, pouze jde-li o „obdobné stavební práce nebo služby jako v původní veřejné zakázce a odpovídající původní veřejné zakázce“; ● zadavatel má možnost v jednacím řízení bez uveřejnění zadat nové stavební práce a služby i v návaznosti na zjednodušené podlimitní řízení (tato možnost platí také pro otevřené a užší řízení). Soutěžní dialog § 35 ● zadavatel vyzývá na základě oznámení soutěžního dialogu neomezený počet uchazečů k podání žádostí o účast v řízení a k prokázání kvalifikace ● po posouzení kvalifikace uchazečů zadavatel vyzve tyto uchazeče k účasti v soutěžním dialogu za účelem nalezení jednoho či více vhodných řešení plnění veřejné zakázky ● po nalezení tohoto řešení zadavatel vyzve všechny původně vyzvané zájemce k podání nabídek s tím, že tyto nabídky mají respektovat zadavatelem vybrané řešení Zjednodušené podlimitní řízení § 38 ● zadavatel vyzve nejméně 5 zájemců k podání nabídky ● zadavatele musí uveřejnit písemnou výzvu k podání nabídky ve zjednodušeném podlimitním řízení na svém profilu zadavatele ● Zadavatel musí přijmout a hodnotit nabídku dodavatele, který nebyl vyzván k podání nabídky (Díky této podmínce se tak mohou o získání těchto zakázek ucházet i subjekty, které nebyly zadavatelem osloveny přímo k podání nabídky a zadavatel je povinen nabídky těchto subjektů hodnotit. Takové opatření zvyšuje rovnost uchazečů a odstraňuje diskriminaci těch, kteří dříve nebyli zadavatelem k podání nabídky vyzvání a tedy ani se nemohli zadávacího řízení účastnit.) ● zjednodušené podlimitní řízení nelze zrušit pouze na základě vůle zadavatele – musí být splněn některý zákonný důvod Zadávací řízení podle kategorie zadavatele DRUH ZŘ/ZADAVATEL VEŘEJNÝ DOTOVANÝ SEKTOROVÝ OTEVŘENÉ ŘÍZENÍ ANO ANO ANO UŽŠÍ ŘÍZENÍ ANO ANO ANO JEDNACÍ S UVEŘEJNĚNÍM ANO ANO ANO JEDNACÍ BEZ UVEŘEJNĚNÍ ANO ANO ANO SOUTĚŽNÍ DIALOG ANO NE NE ZJEDNODUŠENÉ PODLIMITNÍ ŘÍZENÍ ANO NE NE Veřejný zadavatel DRUH ZŘ/ZADAVATEL VEŘEJNÝ OTEVŘENÉ ŘÍZENÍ Nadlimitní - ANO Podlimitní - ANO ANO Bez dalších podmínek UŽŠÍ ŘÍZENÍ Nadlimitní - ANO Podlimitní - ANO ANO Bez dalších podmínek JEDNACÍ S UVEŘEJNĚNÍM Nadlimitní - ANO Podlimitní - ANO ANO po splnění zákonných podmínek JEDNACÍ BEZ UVEŘEJNĚNÍ Nadlimitní - ANO Podlimitní - ANO ANO po splnění zákonných podmínek SOUTĚŽNÍ DIALOG Nadlimitní - ANO Podlimitní - ANO ANO po splnění zákonných podmínek ZJEDNODUŠENÉ PODLIMITNÍ ŘÍZENÍ Nadlimitní – NE Podlimitní - ANO ANO po splnění zákonných podmínek Sektorový zadavatel DRUH ZŘ/ZADAVATEL SEKTOROVÝ ZADAVATEL OTEVŘENÉ ŘÍZENÍ ANO bez dalších podmínek UŽŠÍ ŘÍZENÍ ANO bez dalších podmínek JEDNACÍ ŘÍZENÍ S UVEŘEJNĚNÍM ANO bez dalších podmínek JEDNACÍ ŘÍZENÍ BEZ UVEŘEJNĚNÍ ANO po splnění zákonných podmínek SOUTĚŽNÍ DIALOG NE ZJEDNODUŠENÉ PODLIMITNÍ ŘÍZENÍ NE ZÁKONNÉ LHŮTY ZÁKONNÉ LHŮTY PRO PODÁNÍ NABÍDKY PRO DORUČENÍ ŽÁDOSTI O ÚČAST V ZADÁVACÍM ŘÍZENÍ Lhůty pro doručení žádosti o účast ve výběrovém řízení (veřejný zadavatel) ● Minimální lhůty pro doručení žádostí o účast v užším řízení, jednacím řízení s uveřejněním nebo soutěžním dialogu a požadovaných dokladů prokazujících splnění kvalifikace: www.businessinfo.cz DRUH ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ VEŘEJNÁ ZAKÁZKA NADLIMITNÍ PODLIMITNÍ UŽŠÍ ŘÍZENÍ (u významných zakázek se lhůty prodlužují o polovinu) 37 15 JEDNACÍ ŘÍZENÍ S UVEŘEJNĚNÍM 37 15 SOUTĚŽNÍ DIALOG 37 15 Lhůty pro poskytnutí zadávací dokumentace V rámci lhůty pro doručení žádosti o účast je také explicitně stanovena lhůta pro poskytnutí zadávací dokumentace ze strany zadavatele jednotlivým uchazečům: ● předání či odeslání zadávací dokumentace v listinné podobě dodavateli na jeho žádost bezodkladně, zadávací dokumentaci v elektronické podobě zadavatel poskytne nejpozději do 3 pracovních dnů a ve zjednodušeném podlimitním řízení nejpozději do 2 pracovních dnů ode dne doručení písemné žádosti dodavateli; ● předání či odeslání kvalifikační dokumentace v listinné či elektronické podobě dodavateli bezodkladně, nejpozději do 3 pracovních dnů ode dne doručení písemné žádosti dodavatele; ● odeslání dodatečné informace k zadávacím podmínkám nejpozději do 4 pracovních dnů ode dne doručení požadavku dodavatele, písemná žádost o dodatečné informace musí být zadavateli doručena nejpozději 6 pracovních dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek; ● odeslání dodatečné informace k požadavkům na kvalifikaci nejpozději do 3 pracovních dnů ode dne doručení požadavku dodavatele. ● Zároveň platí povinnost zadavatele uveřejnit na profilu zadavatele celou textovou část zadávací dokumentace. Tímto je zajištěna možnost uchazeče seznámit se s plnou verzí zadávací dokumentace bez toho, aby musel nezbytně kontaktovat zadavatele a čekat na zadávací dokumentaci zaslanou zadavatelem. Lhůty pro podání nabídek (veřejný zadavatel) ● Zadavatel musí stanovit lhůtu pro podání nabídek tak, aby respektoval zákonnou zásadu přiměřené délky lhůty s ohledem na předmět veřejné zakázky. ● ● ● ● ● ● ● ● www.businessinfo.cz DRUH ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ VEŘEJNÁ ZAKÁZKA NADLIMITNÍ PODLIMITNÍ OTEVŘENÉ ŘÍZENÍ 52 22 UŽŠÍ ŘÍZENÍ 40 15 ZJEDNODUŠENÉ PODLIMITNÍ ŘÍZENÍ NELZE 15 SOUTĚŽNÍ DIALOG dle uvážení zadavatele JEDNACÍ ŘÍZENÍ S UVEŘEJNĚNÍM dle uvážení zadavatele JEDNACÍ ŘÍZENÍ BEZ UVEŘEJNĚNÍ dle uvážení zadavatele Zadávací lhůta ● stanoví zadavatel, zejména s ohledem na druh zadávacího řízení a předmět veřejné zakázky ● V průběhu zadávací lhůty jsou uchazeči svými nabídkami vázáni. ● Jde o dobu, kdy je uchazeč vázán obsahem své nabídky, kterou podal zadavateli v zadávacím řízení, a to zejména z pohledu, že svou nabídku nesmí po uvedenou dobu zrušit ani změnit a v případě, že bude jeho nabídka vybrána, uzavře se zadavatelem smlouvu na realizaci této veřejné zakázky. ● Zadavatel je povinen v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení stanovit délku zadávací lhůty nebo její konec. Zadávací lhůta počíná běžet okamžikem skončení lhůty pro podání nabídek a končí dnem doručení oznámení zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky. ● Zadávací lhůta může skončit všem uchazečům ve dvou zvláštních případech, aniž by došlo k výběru nejvhodnější nabídky. Je to v případě, že dojde ke zrušení zadávacího řízení před provedením výběru nejvhodnější nabídky, anebo v případě, že zadávací lhůta marně uplyne, přičemž zadavatel v této lhůtě neoznámí rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky uchazečům. V tom případě končí zadávací lhůta uplynutím posledního dne zadávací lhůty. Uchazeči tak přestanou být vázání svými nabídkami. Přesto může i po uplynutí zadávací lhůty uzavřít zadavatel s vítězným dodavatelem smlouvu na plnění zakázky. KVALIFIKAČNÍ PŘEDPOKLADY ● podmínky nebo vlastnosti, které musí splnit každý dodavatel, který se uchází o plnění veřejné zakázky, tj. způsobilost dodavatele realizovat předmět zakázky ● Kvalifikačními předpoklady zároveň zadavatel stanoví podmínky, které musí splňovat každý dodavatel, který se uchází o plnění veřejné zakázky, tj. zejména zda dodavatel plní řádně své daňové povinnosti vůči státu a zda jeho dosavadní praxe odpovídá předmětu veřejné zakázky. ● Požadavky na prokázání splnění kvalifikace stanoví zadavatel v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení. ● Kvalifikační předpoklady nemohou být předmětem hodnocení ● Slouží pouze pro prokázání schopnosti plnit zakázku ze strany dodavatele. Kvalifikační předpoklady: ● základní kvalifikační předpoklady, ● profesní kvalifikační předpoklady, ● ekonomická a finanční způsobilost splnit veřejnou zakázku ● technické kvalifikační předpoklady. Základní kvalifikační předpoklady: ● slouží k ověření, zda dosavadní provozování obchodů ze strany dodavatele bylo bezproblémové a jedná se o zdravou společnost. ● Prokazují se prostřednictvím čestného prohlášení, které je již dnes často připraveno přímo zadavatelem jako součást zadávací dokumentace. ● výpisem z rejstříku trestů osob oprávněných jednat jménem dodavatele ● potvrzení Správy sociálního zabezpečení o neexistenci nedoplatku na pojistném ● potvrzení místně příslušného finančního úřadu o neexistenci daňových nedoplatků. Povinnou součástí nabídky musí být rovněž: ● seznam statutárních orgánů nebo členů statutárních orgánů, kteří v posledních 3 letech od konce lhůty pro podání nabídek byli v pracovněprávním, funkčním či obdobném poměru u zadavatele, ● má-li dodavatel formu akciové společnosti, seznam vlastníků akcií, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota přesahuje 10 % základního kapitálu, vyhotovený ve lhůtě pro podání nabídek, ● prohlášení uchazeče o tom, že neuzavřel a neuzavře zakázanou dohodu v souvislosti se zadávanou veřejnou zakázkou. Profesní kvalifikační předpoklady ● prokazují se předložením výpisu z obchodního rejstříku ● doklad o oprávnění k podnikání dle zvláštních právních předpisů (výpis z živnostenského rejstříku) Ekonomické kvalifikační předpoklady ● prokazují se předložením čestného prohlášení o své ekonomické a finanční způsobilosti splnit veřejnou zakázku Technické kvalifikační předpoklady ● slouží k prokázání schopnosti dodavatele plnit veřejnou zakázku po technické stránce ● dodavatel předkládá seznam významných dodávek, které již v minulosti plnil, seznam techniků, kteří se budou na plnění zakázky podílet, či případné předložení vzorků poptávaného výrobku ● Kvalifikační předpoklady musí splňovat sám dodavatel, který se uchází o plnění veřejné zakázky. ● V případě, že není schopen dodavatel prokázat splnění ekonomických a technických kvalifikačních předpokladů, je možné, aby dané kvalifikační předpoklady splnil prostřednictvím subdodavatele. ● S takovým subdodavatelem je dodavatel povinen sepsat smlouvu, kterou si smluvní strany upraví podmínky poskytnutí plnění nebo věcí či práv pro plnění zakázky ze strany subdodavatele. ● Subdodavatel, kterým je prokazována kvalifikace, musí také prokázat, že není veden na seznamu osob se zákazem plnění veřejných zakázek a také musí předložit výpis z obchodního rejstříku. Kvalifikační předpoklady je možné předkládat pouze jako kopie dokumentů (tj. nemusí být originál), ale nesmí být starší než 90 dní. ● Dodavatelé mají možnost doložit nové doklady a skutečnosti k prokázání splnění kvalifikace, a to v tom směru, že skutečnosti rozhodné pro splnění kvalifikace mohou nastat až po lhůtě pro podání nabídky. ● V případě, že se o veřejnou zakázku chystá ucházet slovenská společnost, nebo se slovenská společnost pouze chystá účastnit na případném plnění zakázky v podobě subdodavatele, není potřeba opatřovat úřední překlad dokumentů prokazujících kvalifikaci do českého jazyka, ale postačí jejich originální slovenská verze. Podání nabídky ● Nabídka musí obsahovat dokumenty požadované zákonem a zadávací dokumentací k prokázání kvalifikace, návrhy smluv podepsané dodavatelem. ● Obsahová a formální úplnost nabídky a správnost předložených dokumentů je zadavatelem posuzována nejdříve. ● Nabídka, stejně jako veškeré další písemnosti předkládané zadavateli, mají být předkládány v českém jazyce, anebo v jazyce slovenském. ● Zadavatel má možnost v zadávacích podmínkách stanovit jiný jazyk k podávání veřejných zakázek, češtinu však nelze vyloučit. ● Dodavatel je oprávněn podat zadavateli pouze jednu nabídku. ● Pokud by stejný dodavatel podal nabídek více, nebo by se jako společný dodavatel účastnil podání vícero společných nabídek, musel by zadavatel všechny takové nabídky z hodnocení vyloučit. ● Tentýž subjekt se může účastnit v různých nabídkách podaných zadavateli jako subdodavatel, kterým je prokazována kvalifikace dodavatele. ● Nabídka podaná dodavatelem nesmí obsahovat varianty (pokud je zadavatel nepřipustil) ● Musí být podána písemně a musí být podána v zalepené obálce zajištěné proti manipulaci. ● Otevírání obálek zadavatelem se mohou účastnit zástupci dodavatelů, kteří nabídky podali. Zadavatel hodnotí: ● úplnost nabídky a splnění kvalifikačních kritérií. ● Platí možnost dodavatele podávat doplňující informace a dokumenty k prokázání splnění kvalifikačních kritérií i po otevření obálek s nabídkami, když zadavatel má právo vyzvat dodavatele k předložení dalších dokumentů, i když by jinak dodavatel neprokázal splnění kvalifikace. Otevírání obálek ● Min.3 členná komise ● Komise může být jedna nebo pro otevírání obálek zvlášť a pro posouzení a hodnocení nabídek zvlášť. ● Obálky nesmí být otevřeny před uplynutím lhůty pro podání nabídek ● Otevírání obálek s nabídkami musí být zahájeno ihned po uplynutí lhůty pro podání nabídek. ● Na nabídky podané po uplynutí lhůty pro podání nabídek se pohlíží, jako by nebyly podány, a komise je neotevírá. Otevírání obálek Posouzení a hodnocení nabídek ● Od r. 2015 nemá zadavatel povinnost provést nové zadávací řízení v případě podání pouze jediné nabídky. ● Při otevírání obálek komise zkoumá: ● zda byla nabídka podána v řádně uzavřené obálce, ● zda je nabídka zpracována v požadovaném jazyce, ● zda je návrh smlouvy podepsán osobou oprávněnou jednat jménem či za uchazeče. ● Komise zároveň sdělí přítomným uchazečům informace o nabídkové ceně a informace o údajích z nabídek odpovídající číselně vyjádřitelným dílčím hodnotícím kritériím. Hodnocení nabídek ● provádí komise ustanovená a jmenovaná zadavatelem ● Otevírání obálek je veřejné a mohou se ho účastnit jak zástupci dodavatelů, kteří se o zakázku ucházejí, tak i nezúčastněné osoby. ● Hodnotící komise nejprve posoudí úplnost nabídek (tj. zda obsahují všechny dokumenty požadované zadavatelem v zadávací dokumentaci) ● Následně jednotlivé dokumenty, jestli skutečně prokazují splnění zadavatelem požadované kvalifikace v zadávacím řízení. ● Pokud nabídka neobsahuje všechny požadované dokumenty nebo informace, přestože zadavatel využil zákonné možnosti a vyzval uchazeče k doplnění či vysvětlení nabídky, musí takovou nabídku zadavatel vyloučit ze zadávacího řízení jako neúplnou. Kritéria hodnocení ● Nabídka je hodnocena dle kritérií stanovených zadavatelem v zadávacích podmínkách ● Zadavatel může hodnotit předložené nabídky dle hodnotícího kritéria nejnižší nabídkové ceny nebo dle hodnotícího kritéria ekonomické výhodnosti nabídky, v rámci kterého zadavatel stanoví několik dílčích hodnotících kritérií. ● Při hodnocení nabídek podle ekonomické výhodnosti musejí dílčí hodnotící kritéria vyjadřovat vztah užitné hodnoty a ceny a musejí se vztahovat k nabízenému plnění veřejné zakázky. Kritéria hodnocení Ekonomická výhodnost nabídky Nejnižší nabídková cena Dílčí hodnotící kritéria: ● nabídková cena, ● kvalita, ● technická úroveň nabízeného plnění, ● estetické a funkční vlastnosti, ● vlastnosti plnění z hlediska vlivu na životní prostředí, ● vliv na zaměstnanost osob se zdravotním postižením a osob se ztíženým přístupem na trh práce, ● provozní náklady, ● návratnost nákladů, ● záruční a pozáruční servis, ● zabezpečení dodávek, ● dodací lhůta nebo lhůta pro dokončení, ● organizace, kvalifikace a zkušenosti osob zapojených do realizace veřejné zakázky, pokud mají významný dopad na její plnění Zadavatel může podle svého uvážení stanovit i jiná dílčí kritéria. ● Při hodnocení nabídky dle ekonomické výhodnosti, je zadavatel povinen jednotlivým dílčím kritériím stanovit váhu, kterou mají jednotlivá dílčí kritéria mít vůči sobě navzájem. ● U veřejného zadavatele nabídková cena obsáhne 60 %, resp. 80 % váhy celkového hodnocení nabídky, což vyplývá z vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj 232/2012 Sb. ● Dílčí hodnotící kritéria však musejí být zadavatelem nastavena tak, aby jejich posouzení vydalo přesný obraz ekonomické výhodnosti nabídky, zejména z pohledu její efektivnosti, hospodárnosti a účelnosti. ● Každé kritérium musí vázáno k předmětu veřejné zakázky a zadavatel musí být schopen tento vztah dílčího hodnotícího kritéria a předmětu plnění veřejné zakázky odůvodnit. ● nastavená dílčí hodnotící kritéria musí být v souladu s obecnými zásadami zadávání veřejných zakázek dle zákona, tj. musejí být transparentní a nezvýhodňovat nebo naopak nevylučovat některé ze soutěžitelů o veřejnou zakázku. Zpráva o posouzení a hodnocení nabídek Zpráva musí povinně obsahovat: ● popis hodnocení jednotlivých nabídek v rámci všech hodnotících kritérií (i dílčích), což by mělo přispět k přezkoumatelnosti zadavatelem, resp. hodnotící komisí provedeného hodnocení. ● Výslovně je stanoveno právo uchazeče na pořízení kopie zprávy o posouzení a hodnocení nabídek. ● Po vyhodnocení nabídek zadavatel rozhodne o pořadí nabídek a vyhlásí vítěznou nabídku. ● Při uzavření smlouvy s vítězným dodavatelem, zadavatel nepoužije návrh smlouvy, která mu byla předložena dodavatelem v podané nabídce, ale je praxí, že se vyhotoví a podepíšou oběma stranami nová, byť totožná vyhotovení smluv se zněním podaným vítězným uchazečem v jeho nabídce. Uzavření smlouvy s vítězným dodavatelem ● Zadavatel uzavře smlouvu s uchazečem, jehož nabídku vybral jako nejvhodnější. ● Smlouva musí být uzavřena v souladu s návrhem smlouvy obsaženým v nabídce vybraného uchazeče. Vybraný uchazeč je povinen poskytnout zadavateli řádnou součinnost potřebnou k uzavření smlouvy. ● V případě, že vybraný uchazeč danou součinnost při uzavření smlouvy neposkytne, zadavatel takového uchazeče vyloučí a uzavře smlouvu s uchazečem, který se umístnil druhý v pořadí, případně s uchazečem, který se umístil jako třetí v pořadí. ● Platí, že zadavatel nesmí umožnit podstatnou změnu práv a povinností vyplývajících ze smlouvy, kterou uzavřel s vybraným uchazečem. Za podstatnou se považuje taková změna, která by rozšířila předmět veřejné zakázky, nebo by taková změna umožnila účast jiných dodavatelů v zadávacím řízení, či by mohla ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, nebo měnila ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče. ● Zdroj: www.businessinfo.cz